Inlägg från: S Michaela |Visa alla inlägg
  • S Michaela

    BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.

    Hejsan!
    Väntar vårt andra barn och har BF någon gång i slutet av april, får veta mer säkert vid ultraljudet 8/10. Är i vecka 9+2 nu ungefär.

    Har en son på 13 månader.
    Min havandeskapsförgiftning upptäcktes i vecka 34 p.g.a. kraftiga blödningar, men läkarna trodde att jag haft det i några veckor eftersom mitt blodtryck legat högt på dom senaste kontrollerna på mvc. Blev inlagd och sedan igångsatt och födde vaginalt med nöd och näppe.
    Låg på NEO 1 vecka och sedan hemsjukvård i 3 veckor. Sonen var inte mycket tillväxthämmad men väldigt slö och trött och höll inte riktigt temperaturen.
    Jag vill inte påstå att jag blev speciellt skrämd av min HF, tycker själv att jag hade en lindrig sådan, men läkarna sa efteråt att jag hade en mycket allvarlig HF eftersom min lever och njurar var extremt påverkade.

    Aja, nu vet ni lite!
    Tänkte om det fanns fler där ute som väntar barn igen och som har haft havandeskapsförgiftning eller annan grav.komplikation så kan vi följas åt här och se hur det går för oss!

  • Svar på tråden BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.
  • S Michaela

    Va kul, Grattis!

    Gick din igångsättning bra? Födde du vaginalt?

    Vi var på inskrivning i vecka 12 och gjorde också ett UL då, allt såg fint ut.

    Min BM sa att jag inte behöver komma på något extra besök innan RUL i vecka 20.

    Efter det skulle vi lägga upp besöken efter hur jag mår och hur mitt blodtryck ligger.

    Eventuellt ett tillväxtultraljud runt vecka 30.

    Jag skulle såklart höra av mig om jag började känna av något.

    Dock så kände jag inte av något sist och på slutet gick det väldigt fort innan det blev allvarligt så kan ju bara hoppas att man känner symtom om man skulle åka på det denna gången också.

    Men jag ska vara föräldraledig fram till 26 januari, så jag kan ta det bra mycket lugnare nu än om jag hade jobbat (trots en 15 månaders vilding), så det borde ju vara bra för blodtrycket.

    Å just nu mår jag jätte bra, om man bortser från lite illamående :)

    Hur går det med dig, och hur har din BM tänkt lägga upp dina besök?

  • S Michaela

    Nej, jag håller med dig! Hoppas verkligen slippa igångsättning just för att det tog så lång tid innan allt kom igång och man trots det hade värkar hela tiden. Jag blev ju igångsatt i vecka 34 så var ju inte direkt "mogen" då heller.

    Men då va samma för oss då, min son föddes på fredagen och kvällen innan sa dom att mina värden var så dåliga så imorgon kejsarsnitt, men då satte allt igång!

    Jag blev sjukskriven i vecka 25 så jag hade ju också tid att vila, men det hjälpte ju tydligen inte. Så i juli fick han komma istället för i september :)

    Trots att jag låg inlagd så va det ända lite chockartat när man lixom låg där och skulle föda "Redan?!!", haha.

    Veckan vi låg på NEO fick vi köpa det sista som spjälsäng och sängkläder å sådant. Vi hade tänkt vänta med det tills vi flyttade i augusti (gott om tid lixom, hm..).

    Vår son va inte heller så påverkad, dom gjorde en viktuppskattning på honom innan jag blev igångsatt och dom trodde han skulle väga 600 gram mindre än han gjorde :)

    Men jag tror tillväxtultraljudet blir av bara om man har högt blodtryck eller liknande.

    Det är bara hoppas på att vi slipper alla symtom och skit å får gå fullgångna igenom och föda när kroppen vill ;)

    Vi bor i Habo, utanför Jönköping, du då?

  • S Michaela

    Vi låg aldrig på BB utan blev skickade direkt till NEO, och jag fick gå på kontroll på BB hemsjukvård men kommer ärligt inte ihåg vad hon sa.

    Ja, risken finns väl alltid, men jag oroar mig inte. Händer det så händer det lixom.

    Jaha, va konstigt! Jag tog prover 3 gånger om dagen när jag var inlagd för mina lever och njurvärden och antar dom tog för kougaulering (hm, stavning?) så när jag skulle få EDA ringde dom bara efter narkosläkaren som va på lunch så han kom direkt. Dock så tyckte han det va lite väl sent att lägga den för jag hade så oavbrutna värkar och va helt öppen, så min Eda hade väl effekt i typ 20 min innan det var dax att krysta.

    Det värsta tyckte jag va att jag blödde hela tiden så jag fick bara ligga ner, kunde inte va uppe och gå eller bada å så. Låg ner från lördagsmorgon till fredagdag och fick bara gå upp för att kissa och duscha varannan dag.

  • S Michaela

    Tur att lustgasen fanns iallafall då :)

    Men va jobbigt att få vänta så länge!

    Nej, efter förlossningen blödde jag inte mer än vanligt heller men jag blödde ju innan, det va därför jag åkte till förlossningen, å det var då dom upptäckte hf.

    Det lixom forsade blod ur mig så jag fick äta några tabletter varje dag för att stoppa det fram tills förlossningen och var liggandes hela tiden, men efter så var det som "normalt".

    Usch! Svullnade du upp mycket av din hf? Jag var varken svullen innan eller efter men hade högt blodtryck i typ 3 månader efter.

  • S Michaela

    Har man över 85 i undertryck så är det hög och har man över 100 så är det mycket högt har jag för mig, och jag tror att om man måste bli igångsatt räknas det som allvarlig Hf.

    Min kusin fick hf i vecka 35, svullnade nått sjukt och kunde inte röra tårna, men kunde gå hela vägen tills det satte igång av sig själv i vecka 39, givetvis med täta kontroller, och enligt hennes journal hade hon "bara" hf.

  • S Michaela

    Va jobbigt, men hoppas du blir mer lugn med tanke med tiden.

    Jag känner mig inte så nervös, visst det gjorde ont så man trodde man skulle dö, men jag klarade det och utan några komplikationer så därför oroar jag mig inte.

    Kan ju dock gå helt fel denna gång men det kan man ju inte förutse.

    Ja, gå igenom den med din BM. Jag har min journal hemma så har kunnat läsa om deg är något jag glömt bort.

  • S Michaela
    Nelly88 skrev 2014-11-07 16:57:25 följande:

    Hej, hoppar gärna in här! Väntar mitt andra barn med BF 29/5, går in i vecka 12 imorgon. Fick Hf sent i förra graviditeten, ca 2 veckor innan BF, blev ordinerad vila i hemmet fick varken gå ut o gå eller storstäda, låg bara på soffan. Gick sen över 10 dagar utan något extra ul, hade gått upp 10 kg de sista 2 månaderna och var så vätskefylld. Sa att jag mådde bra fast hade ont i huvudet hela tiden och min pojke rörde sig inte så mycket i magen (fast man läser över allt att det är normalt för det är så trångt). Försökte tänka att det inte var någon fara. Förlossningen blev lång, värkar från fredag kväll till lördag morgon, åkte in efter 12 timmar hemma och tog nästan ett dygn inne på förlossningen innan han föddes, slö och trött ville varken skrika eller äta. Fick ligga på neo med syrgas en vecka, sondmat och både röntgen o ultraljud på hjärta o lungor innan vi blev friade att åka hem. Tog sen tre veckor innan amningen kom igång, men fick komplettera med ersättning efter tre månader då han inte gick upp i vikt son han skulle. Är så orolig att förloppet ska upprepas denna gången men samtidigt mer medveten om vad som är normalt och inte...


    Usch va jobbigt, men skönt att allt gick bra tillslut. Förstår om du är orolig denna gången, men om du skulle få hf denna gång också skulle du förmodligen bli mycket mer övervakad än sist eftersom det gick som det gick :)
  • S Michaela
    Nelly88 skrev 2014-11-09 08:25:27 följande:

    Är nog mest rädd att gå över tiden igen eftersom min pojke antagligen inte fått tillräckligt med näring på slutet enligt barnläkaren, han sa att han tyckte det var konstigt att de inte satte igång mig. Vill bara ha en normal graviditet och förlossning utan komplikationer om man nu kan önska sig det.


    Om du nu skulle få hf denna gången också så skulle jag inte tro att dom låter dig gå tills det sätter igång av sig själv :) Håller tummarna för att du slipper hf och mår bra denna gång!
  • S Michaela
    Den och den skrev 2014-11-07 23:46:37 följande:

    Hej! Får man vara med här?

    Jag har BF 9/5 :)

    Har varit på SpecMVC första gången idag och är inskriven där på grund av en rad olika anledningar och en av dom är pga att jag fick preeklampsi i min förra graviditet (som blev ett barn). Det gick bra men Alva föddes tillväxthämmad och jag mådde pyton så jag hoppas slippa uppleva detta igen!

    Idag hos läkaren så skrev han ut trombyl för att det kanske skulle motverka en eventuell preeklampsi... Har ni erfarenhet av det?

    Andra anledningar att jag går på SpecMVC är att jag har en hypofysrubbning med hormonbrister som följd, att jag är gastric-bypass-opererad och att jag gått på progesteron pga upprepade missfall. Men mina hormoner och gbp'n känner jag mig rätt tillfreds med. Jag tycker det är jobbigast med preeklampsin och allt som hände kring det sist... Det gjordes tex tillväxtUL och flödesmätning knappt två veckor innan Alva är född (när mitt BT började stiga) som sa att allt såg fint ut. Hon skulle enligt mätningen där väga 2600 gram vid mätningen.

    Sen kom hon då 12 dagar efteråt 39+0) och vägde 2500 gram, 45 lång och inte fått någon näring alls från min helt urkassa moderkaka.

    Innan igångsättningen sa alla läkare att allt set fint ut, bebisen mår bra, ju längre hon kan vara kvar i magen desto bättre.

    Sen blev jag så dålig så dom hade inget val och med resultatet i handen fick jag sen höra att det var ju verkligen på tiden att hon fick komma ut och äta osv...

    Kommer ha lite svårt att lite på flödesmätningarna och det...


    Hej! Usch va jobbigt men skönt att allt gått bra tillslut.

    Angående trombyl så vet jag att det är ganska vanligt att få om man tidigare haft HF, min bm sa dock att det inte blir aktuellt för mig innan nästa kontroll för å se hur blodtrycket ligger och så.

    Tillväxtultraljud spelar ju alltid på några gram hit och dit, dom trodde att min son skulle väga flera 100 gram mindre och vara tillväxthämmad men ut kom en pojk som var normalstor för vecka 34, så det kan ju spela.

    Det kan ju vara så att när dom gjorde mätningen på dig så såg allt bra ut men det var efter den mätningen som det började "gå neråt"? Ofta går det ju väldigt fort med Hf lixom. Förstår om du kommer att ha svårt att lita på mätningar nu men du får nog försöka, vi har ju inte så mycket annat att förlita oss på tyvärr..

    Vi låg på NEO med våran kille i 1 vecka, sen hade vi hemsjukvård med sond i 3 veckor men jag tycker ärligt inte att det var så jobbigt, jag visste ju att dom hade sådan stenkol på honom. Å så har jag 3 kompisar som alla fått barn mellan vecka 24-27 och vet vilket helvete dom har haft det.

    Jag tycker jag själv blev väldigt kontrollerad och underhållen flera gånger om dagen när jag blev inlagd och dom upptäckte min HF, men jag blev ju igångsatt efter bara en dag också.

    Hoppas allt går bra för dig denna gång! :) Inget kul att gå och oroa sig :(
  • S Michaela

    Hejhej!
    Nu har vi ju kommit en bit på vägen! Hur går det för er?
    Själv är jag i vecka 24 + 3, i måndags mätte läkaren ett förhöjt blodtryck på mig, men som tur var ingen protein i urinen - så det är bara att hoppas på att blodtrycket sjunkit till de normala tills kontrollen nästa vecka.
    Har fått en del foglossning och har lite ont i övre delen av magen till och från, annars mår jag finfint! Har bara gått upp 2kg hittills och det känns fantastiskt.
    Känner hur den lilla/lille sparkar omkring där inne i magen.

    Såå, hur går det för er? Håller ni er "friska"? Har ni tagit reda på kön? Går ni på mycket kontroller?
    Är vagnarna beställda, osv,osv.

    Förresten, har ni vaccinerat er mot influnsan? Jag är lite kluven gällande de å har alltså inte kommit till skott med det än..

    Ha det bra!

Svar på tråden BF april/maj 2015 och tidigare haft HF/grav.kompl.