• Popunontotusos

    Frustrerad på min fru

    Jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen, just nu skriver jag i frustrationens hetta. Jag är gift och jag och min fru vart föräldrar för några månader sen. Jag studerar och hon är föräldraledig, hon var arbetslös innan födseln. Min fru är från en annan kultur och svärmor är här och ska bo hos oss i ca 10 mån. Inatt så bråkade jag och min fru då jag påpekade att hon hade glömt att hon skulle gå på ett barnmassage-tillfälle, och det är inte första gången hon glömmer saker, så jag var irriterad och sa: varför glömmer du bort sådana här saker? Svar: du glömde ju också bort! Min replik: du menar alltså att jag ska plugga en hela dagarna och sedan hålla koll på alla möten och påminna dig, du kan väl använda hjärnan lite än att bara sitta och "idlle" hela dagarna.( när hon inte ammar eller byter blöjor, så sitter hon och spelar dator, det är svärmor som lagar mat) . HELVETET brakar lös, och hon säger att ta hand om våran dotter är minsann inget lätt jobb... och att jag minsann har det hur lätt som helst. Hon och svärmor är hemma hela dagarna och svärmor byter ofta blöjor och tvättar våran dotter samt lagar mat. Själv har jag plugg upp över öronen, och många dagar när jag kommer hem får jag en kinkig dotter att natta, och då sitter hon och svärmor och stirrar in i datorskärmarna, utöver detta är det jag som städar, för dem kan de vara hur mkt damråttorna och hår som helst, det berör dem lixom inte. Jag älskar henne och mest att av allt jag älskar våran dotter.

    Jag vet att min text är osammanhängande men kortfattat känner jag mig otroligt orättvist behandlad. För att om det inte lagas mat eller görs nått med bebisen i hemmet så ligger frun och svärmor och latar sig på soffan. De går typ aldrig ut och går, eller hittar på nått utanför hemmet. Om jag hade tid så skulle jag gå ut göra så mycket jag bara kunde, men tillåter inte mig situationen det. Jag vet inte om nån kan tyda mitt problem, men nån kan ge nå på råd hur jag kan göra, jag tar gärna kritik om ni har det också.... För jag mena det här är ju bara mitt perspektiv...

  • Svar på tråden Frustrerad på min fru
  • Anonym (Läsare)
    Popunontotusos skrev 2014-09-23 03:11:47 följande:
    Jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen, just nu skriver jag i frustrationens hetta. Jag är gift och jag och min fru vart föräldrar för några månader sen. Jag studerar och hon är föräldraledig, hon var arbetslös innan födseln. Min fru är från en annan kultur och svärmor är här och ska bo hos oss i ca 10 mån. Inatt så bråkade jag och min fru då jag påpekade att hon hade glömt att hon skulle gå på ett barnmassage-tillfälle, och det är inte första gången hon glömmer saker, så jag var irriterad och sa: varför glömmer du bort sådana här saker? Svar: du glömde ju också bort! Min replik: du menar alltså att jag ska plugga en hela dagarna och sedan hålla koll på alla möten och påminna dig, du kan väl använda hjärnan lite än att bara sitta och "idlle" hela dagarna.( när hon inte ammar eller byter blöjor, så sitter hon och spelar dator, det är svärmor som lagar mat) . HELVETET brakar lös, och hon säger att ta hand om våran dotter är minsann inget lätt jobb... och att jag minsann har det hur lätt som helst. Hon och svärmor är hemma hela dagarna och svärmor byter ofta blöjor och tvättar våran dotter samt lagar mat. Själv har jag plugg upp över öronen, och många dagar när jag kommer hem får jag en kinkig dotter att natta, och då sitter hon och svärmor och stirrar in i datorskärmarna, utöver detta är det jag som städar, för dem kan de vara hur mkt damråttorna och hår som helst, det berör dem lixom inte. Jag älskar henne och mest att av allt jag älskar våran dotter. Jag vet att min text är osammanhängande men kortfattat känner jag mig otroligt orättvist behandlad. För att om det inte lagas mat eller görs nått med bebisen i hemmet så ligger frun och svärmor och latar sig på soffan. De går typ aldrig ut och går, eller hittar på nått utanför hemmet. Om jag hade tid så skulle jag gå ut göra så mycket jag bara kunde, men tillåter inte mig situationen det. Jag vet inte om nån kan tyda mitt problem, men nån kan ge nå på råd hur jag kan göra, jag tar gärna kritik om ni har det också.... För jag mena det här är ju bara mitt perspektiv...
    Svärmor från andra länder är jobbigt men kan du lufta upp texten ska jag läsa hela
  • Tow2Mater

    Barnmassage? Skojar du?

    Kanske skriv in det som är väsentligt, som BVC kontroller, i väggalmanackan och skippa det oväsentliga, så blir det lättare for alla att komma ihåg?

  • sextiotalist

    Om min sambo hade bråkat om en sådan ptetitess så hade jag blivit vansinnig jag också.
    Organiserad babymassage, känns som det är riktigt slöseri på tiden

  • Anonym (Hej)

    Det är jobbigare än man tror att ta hand om ett spädbarn, nu har din fru hjälp av sin mamma vilket borde underlätta. Försök slappna av med städningen, låt det vara lite stökigt, ta hand om varandra i stället. Att barnet är kinkigt på kvällen kommer gå över när hen blir lite större.

  • Anonym (Animantium vitae studium)

    Detta är i hög grad biologiskt betingat.
    Du är man och var nyttig för henne till dess hon hade blivit gravid, eller i viss mån till dess hon fött barnet. Nu är barnet det viktigaste för henne och du är inte behövd.
    Om hon vore rädd för att barnet eller hon själv skulle svälta ihjäl om du inte "bar hem byte/föda" så skulle du fortfarande vara nyttig. Men nu är det ju inget barn eller mor som behöver svälta ihjäl, alltså är du ur biologiskt synvinkel onyttig.
    (Du är ju själv ett levande bevis för att du är onyttig eftersom du ju tom kan studera utan att hon eller barnet behöver svälta!!!)
    Strikt biologiskt så är din nytta nu att göra någon annan gravid, eftersom din egen kvinna just nu inte vill bli gravid igen. I din kvinnas ögon blir du nyttig igen när hon önskar bli gravid nästa gång. Men eftersom hon ännu inte planerar för detta så ser hon inte i dag att du skulle kunna bli till nytta igen i framtiden. Därför kan det likväl bli så att hon väljer en annan man nästa gång hon vill bli gravid.

    Detta är inte den enda förklaringen. Men du och andra behöver känna till detta och ta hänsyn till att det faktiskt i hög grad är biologiskt betingat.

  • Anonym (Livsnjutare)
    Popunontotusos skrev 2014-09-23 03:11:47 följande:

    Jag vet inte riktigt var jag ska ta vägen, just nu skriver jag i frustrationens hetta. Jag är gift och jag och min fru vart föräldrar för några månader sen. Jag studerar och hon är föräldraledig, hon var arbetslös innan födseln. Min fru är från en annan kultur och svärmor är här och ska bo hos oss i ca 10 mån. Inatt så bråkade jag och min fru då jag påpekade att hon hade glömt att hon skulle gå på ett barnmassage-tillfälle, och det är inte första gången hon glömmer saker, så jag var irriterad och sa: varför glömmer du bort sådana här saker? Svar: du glömde ju också bort! Min replik: du menar alltså att jag ska plugga en hela dagarna och sedan hålla koll på alla möten och påminna dig, du kan väl använda hjärnan lite än att bara sitta och "idlle" hela dagarna.( när hon inte ammar eller byter blöjor, så sitter hon och spelar dator, det är svärmor som lagar mat) . HELVETET brakar lös, och hon säger att ta hand om våran dotter är minsann inget lätt jobb... och att jag minsann har det hur lätt som helst. Hon och svärmor är hemma hela dagarna och svärmor byter ofta blöjor och tvättar våran dotter samt lagar mat. Själv har jag plugg upp över öronen, och många dagar när jag kommer hem får jag en kinkig dotter att natta, och då sitter hon och svärmor och stirrar in i datorskärmarna, utöver detta är det jag som städar, för dem kan de vara hur mkt damråttorna och hår som helst, det berör dem lixom inte. Jag älskar henne och mest att av allt jag älskar våran dotter.

    Jag vet att min text är osammanhängande men kortfattat känner jag mig otroligt orättvist behandlad. För att om det inte lagas mat eller görs nått med bebisen i hemmet så ligger frun och svärmor och latar sig på soffan. De går typ aldrig ut och går, eller hittar på nått utanför hemmet. Om jag hade tid så skulle jag gå ut göra så mycket jag bara kunde, men tillåter inte mig situationen det. Jag vet inte om nån kan tyda mitt problem, men nån kan ge nå på råd hur jag kan göra, jag tar gärna kritik om ni har det också.... För jag mena det här är ju bara mitt perspektiv...


    Man undrar ju hur du tänker om du ens orkar bli uppretad för en sådan struntsak. Hon glömde, vem bryr sig? Alla har väl glömt? Är det något att älta? Har du funderat på vad för saker i livet som egentligen betyder något? Ditt perspektiv på hur du ser på er vardag är inte det korrekta, det är DIN syn, hon har en helt annan. Väx upp och lär dig respektera henne och bry dig inte om saker som inte spelar någon roll.
  • Anonym student

    Hej!

    Jag har en liknande situation och det är fruktansvärt jobbigt att känna som du gör nu. Rätt eller fel spelar ingen roll det är ju så som du känner, det du vill är ju bara att hantera det så smärtfritt som möjligt..

    Även jag studerar och min fru är hemma med vårt barn, kommentarerna angående hur "enkelt" liv man har som får åka iväg och plugga är så irriterande då studier medför kraftig ångest av att aldrig hinna med det man ska göra, lägg då på att man får dåligt samvete av att vara frånvarande i hemmet och inte kunna hjälpa till så mycket som man vill, Ingen kan säga att det är enkelt!

    Även jag kämpar med nattning och städning efter skoltid när det enda man kan tänka på är nästa deadline eller tenta. Men jag hatar att ha det smutsigt hemma oxå..

    Det jag ibland förundras över är prioriteringarna hos min fru, nu spelar hon inte dataspel som din gör men hon och barnet gör utflykter väldigt ofta samtidigt som det ser ut som ett bombnedslag hemma??

    Din fru har ju iaf sin mamma till hjälp då borde hon ju återhämta sig lite av ex nattsmningar och den allmänt krävande situationen i att ha barn?

    Försök hänga kvar då det säkert kommer att lösa sig tillslut. Ingenting blir bättre av separationen om kärleken finns kvar. Ta inte så hårt på hur det ser ut hemma, eller missade massager, om hon är till freds med situationen varför ska inte du vara det? Släpp kontrollen och se till det som är viktigt, nämligen din fru och ditt barn. Ta med dom ut på en kvällspromenad tillsammans, och på så sett uppmuntra utflykterna under dagtid?

    Lycka till hoppas det löser sig.

  • Anonym (galna sverige)

    Vem försörjer familjen ekonomiskt? Vem drar in stålarna?

    Är det du som drar in pengarna, genom studierna eller något annat, och din fru och hennes mamma inte bidrar med någon inkomst alls. Då är det deras förbannade skyldighet att se till att ta hand om ert barn, handla, tvätta, städa och ha maten klar på bordet när du kommer hem!

    Va inte en sån förbannad mesig svenne. Detta kan du kräva! Detta är rättvist! Försörjer du din fru PLUS hennes mamma, får dom fan se till att ta sin del av ansvaret för familjen. Dvs drar de själva inte in någon inkomst får de bidra med familjens oavlönade arbete!

    Hade min tjej tjänat alla pengar, jobbat hela dagarna och jag var hemma hade jag självklart städat, handlat, tvättat och haft maten klart till henne när hon kom hem.
    Hade hon dessutom försörjt min pappa, som också bodde där blir det ÄNNU mer självklart.
    Men i det här sjuka landet verkar RÄTTVISA inte gälla så fort det gäller att en kvinna ska ta ansvar för hemmets arbete. Då gäller feminism och att motarbeta könsroller. Då är det tydligen skit samma vad som är rättvist och att ta ansvar för som behövs göras i en familj.

    Om du sen drar in stålarna via den akademiska världen, studier eller via något annat jobb spelar ingen roll.
    Är det alltså du som drar in stålarna, låter det som dom helt enkelt utnyttjar dig å det grövsta!

    MEN!: Är det däremot så att de också drar in stålar till familjen, så att ni alla delar på familjens ekonomiska försörjning, är det klart ni också ska dela på hemarbetet. Då kan man säga att dina studier kan likställas med deras dataspelande. Och de har samma rätt att sitta vid datorn som du har att plugga. Och att ni förstås måste dela på hemarbetet och att ni har precis samma ansvar att komma ihåg saker för bebisen som att städa.

    Jag blir nyfiken, vilken nationalitet har din fru?

Svar på tråden Frustrerad på min fru