• Mammans

    Ska 13 åringar använda kondom trots att tjejen äter p-piller?

    Hur viktigt är det att skydda sig?


    oskyddad sex
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska 13 åringar använda kondom trots att tjejen äter p-piller?
  • Fjärilslarv
    Hockeyfrissa skrev 2014-09-24 15:36:26 följande:
    Det har jag svårt att tro.
    oookej....
  • Chrysabelle
    Fjärilslarv skrev 2014-09-24 15:35:28 följande:
    ok det var det när jag började med dem i alla fall.
    På vilket sätt menar du nu? Det är inte olagligt för någon under 15 att äta p-piller, eller att skriva ut dem till någon under 15. Troligen var det en barnmorska som helst inte ville skriva ut till för unga flickor, och drog en vals för dig.
  • Fjärilslarv
    Chrysabelle skrev 2014-09-24 15:48:17 följande:
    På vilket sätt menar du nu? Det är inte olagligt för någon under 15 att äta p-piller, eller att skriva ut dem till någon under 15. Troligen var det en barnmorska som helst inte ville skriva ut till för unga flickor, och drog en vals för dig.
    ja kanske det, jag var dock 15.
  • SJLN

    De är ofta mer restriktiva med att skriva ut p-piller när tjejen är under 15, eftersom de inte vill "uppmuntra" till sex så tidigt. Men är man sexuellt aktiv och fullt frisk är det inga större problem.


    Fjärilslarv skrev 2014-09-24 15:19:43 följande:

    det är väl 15 års gräns för att få p-piller/minipiller/p-stav osv?


  • Anonym (A)

    Nej, trettonåringar ska inte ha preventivmedel, för trettonåringar ska inte ha sex.
    Dom är för unga för det, men idag är det sån jävla press på unga att dom ska vara sexuella varelser och avancerat ska det vara på en gång.
    Det finns ingen tid att leka och få utforska sin sexualitet i egen takt, när man själv är redo.
    Samtidigt som det finns en nyväckt moralism så ve den tjej som gör det här fast för mycket, hon bilr en slampa.
    Men fan ta den tjej som inte ställer upp hon är en torr kärring.
    Damned if  you do and damned if you dont.

    Men om nu trettonåringar ändå har sex, då ska dom banne mig ha dubbla skydd och livrem och hängslen.
    Så jag röstade på alternativ 1. 

    Vad är bakgrunden till att du ställer den här frågan ts och vad tycker du själv?

  • vampyria2
    Fjärilslarv skrev 2014-09-24 15:35:28 följande:
    ok det var det när jag började med dem i alla fall.
    Nej det har det aldrig varit finns flera medicinska fördelar med p-piller som gör att det kan vara okej att skriva ut det till ungdomar som är yngre än så, så det har aldrig varit någon åldersgräns på p-piller.

    Min ena dotter hade jätte problem med mensen och blödde i tre veckor, uppehåll i en och sen blödde i tre igen så hon fick p-piller utskriven som 13-åring tex.
  • Anonym (Enkelt!)

    Alla tonårstjejer borde få ett implantat som tar bort/dämpar sexlusten och skyddar mot graviditet om de ändå har sex. Tonårskillar borde få någon slags kemisk, reversibel kastrering. När  de blir myndiga tas skydden bort. Inga tonårsgraviditeter, inget tonårssex och inget smyga och ljuga för föräldrar.

    Men det är skulle väl vara integritetskränkande bevars, så tills man vågar öra detta ska ungarna självklart ha skydd.

  • Anonym (Enkelt!)
    SJLN skrev 2014-09-25 08:08:31 följande:

    De är ofta mer restriktiva med att skriva ut p-piller när tjejen är under 15, eftersom de inte vill "uppmuntra" till sex så tidigt. Men är man sexuellt aktiv och fullt frisk är det inga större problem.


    Fast att skriva ut p-piller, eller lämna ut andra preventivmedel, är ju inte att uppmuntra till sex. Inte fan uppmuntrar man någon att köra in i en bergvägg för att man säger åt denne att sätta på sig bilbälte.
  • Anonym (mamma)

    Min dotter är 13 år och äter p piller, för hennes menssmärtor är så otroliga i rygg och mage att hon annars skulle vara sängliggande i två dagar. Vanliga värktabletter hjälper inte men det gör P piller.

  • mr me

    Men nu har TS skapat EN TILL tråd som handlar om barn som har sex med andra barn. Och är din son nu 13 år, nyss var han 14. Eller är det flickan som han har sex med som du syftar på?


    Anonym (Enkelt!) skrev 2014-09-25 09:53:00 följande:
    Fast att skriva ut p-piller, eller lämna ut andra preventivmedel, är ju inte att uppmuntra till sex. Inte fan uppmuntrar man någon att köra in i en bergvägg för att man säger åt denne att sätta på sig bilbälte.
    Medhjälp till våldtäkt mot barn kan det rubriceras som.
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2014-09-25 08:16:08 följande:

    Nej, trettonåringar ska inte ha preventivmedel, för trettonåringar ska inte ha sex.
    Dom är för unga för det, men idag är det sån jävla press på unga att dom ska vara sexuella varelser och avancerat ska det vara på en gång.
    Det finns ingen tid att leka och få utforska sin sexualitet i egen takt, när man själv är redo.
    Samtidigt som det finns en nyväckt moralism så ve den tjej som gör det här fast för mycket, hon bilr en slampa.
    Men fan ta den tjej som inte ställer upp hon är en torr kärring.
    Damned if  you do and damned if you dont.

    Men om nu trettonåringar ändå har sex, då ska dom banne mig ha dubbla skydd och livrem och hängslen.
    Så jag röstade på alternativ 1. 

    Vad är bakgrunden till att du ställer den här frågan ts och vad tycker du själv?



    Håller med till 100%!
  • SJLN
    Anonym (Enkelt!) skrev 2014-09-25 09:53:00 följande:

    Fast att skriva ut p-piller, eller lämna ut andra preventivmedel, är ju inte att uppmuntra till sex. Inte fan uppmuntrar man någon att köra in i en bergvägg för att man säger åt denne att sätta på sig bilbälte.


    Nej det håller jag med om. Detta var förklaringen jag fick då, för tio år sedan, när jag frågade. Det kan kanske uppfattas som uppmuntran till sex (av oroliga föräldrar) om man skriver ut p-piller till icke sexuellt aktiva 13-åringar?
  • Anonym (herregud)

    Har 13-åringar sex?? Det tycker jag är på tok för tidigt. Och dessutom olagligt... Men om de nu "måste" så är väl dubbla skydd bra då det vore en katastrof för en barnkropp att bli gravid... 

  • Jennie med ie

    Jag säger som så många andra: de allra festa 13-åringar bör inte ha sex ö h t Men OM de har det är det väl självklart att föredra att de inte bara skyddar sig mot gravditet utan även mot sexuellt överförbara sjukdomar. D v s använder kondom, ja.

  • Gladskit
    Jennie med ie skrev 2014-09-25 13:31:09 följande:

    Jag säger som så många andra: de allra festa 13-åringar bör inte ha sex ö h t Men OM de har det är det väl självklart att föredra att de inte bara skyddar sig mot gravditet utan även mot sexuellt överförbara sjukdomar. D v s använder kondom, ja.


    Jag håller med.
    Som förälder vill man väl också helst att ens barn ska vänta till 25 typ...
    Men jag vet ju att det förekommer när man är yngre också.
    Jag blev själv ihop med min man i åttan och då hade han haft en tjej i två år före det....
  • nagev

    När 13 åringar har P-piller är orsaken till detta vanligen typ menssmärtor eller ngt annat som inte har med sex att göra.P-piller skyddar så klart från oönskad graviditet men INTE för könssjukdomar typ klamydia osv
    Så därför bör komdom användas OM hon nu verkligen vill ha sex

Svar på tråden Ska 13 åringar använda kondom trots att tjejen äter p-piller?