• Bebro001

    Mycket högt AMH värde vid IVF

    Hej alla.
    Är det någon som vet någonting om att ha högt AMH värde och göra IVF? Lr har genomfört IVF med högt värde?

    Jag är en tjej på 26 år med grav PCOS.
    Fick provsvaret på AMH idag och det låg på hela 14.

    Ha det bra i höstrusket. //Bea

  • Svar på tråden Mycket högt AMH värde vid IVF
  • Bebro001
    trina skrev 2014-09-24 06:54:34 följande:

    Hej,

    Har själv pco och massa ägg. Det som händer är att man reagerar väldigt bra på små doser, i vissa fall för bra. Jag gick på 125IE av gonal-f och fick ut 38 ägg. Så generellt sett svarar vi väldigt bra på hormoner, men ligger i riskzonen för överstimulering. I mitt fall fick jag ta en spruta som heter suprefact istället för den vanliga ägglossningssprutan. Det gör att man inte kan bli överstimulerad, men å andra sidan förstör det slemhinnan och man får ingen återföring efter äggplocket utan de fryser allt. Av mina 38 ägg fick vi 8 till frysen vilket jag ändå är väldigt glad över :)

    Så det är bra med pco, men det kan bli för bra.


    Halloj! Tack för svar. :) förstår. Då ser jag det som bra med mitt höga värde. Läkarna brukar även vara bra på det där. Håller tummarna för att jag inte blir överstimulerad då när det är dax :) 38 ägg lät som många och 8 ägg i frysen lät bra! :) fick du ägget månaden efter och fick bygga upp slemhinnan innan? Blivit gravid än? :)

    //bea
  • Bebro001
    trina skrev 2014-09-24 17:53:54 följande:

    Jag har ingen naturlig cykel alls och stimulerad cykel tar tid. V36 hade vi äggplock och FET blir nog v45. Så har inte blivit gravid ännu, men håller tummarna för de i frysen!


    Okej förstår! Håller tummarna :)
  • Bebro001
    Ingrediensen skrev 2014-09-28 15:13:55 följande:

    Ja risken är väl att man inte får tillbaka embryo i samma cykel som Ivfn utan får vänta på fryst embryo. Jag har högt AMH; 80 och då är jag ändå 40 år så jag reagerar inte på att ditt är så högt. Det beror ju lite på vilken enhet det är mätt i, ng/ml eller pmol/l. Om läkaren sa det var högt antar jag ditt är i ng/ml?

    Jag fick tillbaka embryo i färsk cykel och fick överstimulering på dag 8, när det fäste men det var över på ca en vecka för embryot stannade inte kvar, tyvärr.

    Tror det är positivt att känna till sitt amh vid ivf, med tanke på dosering av medicinen.


    Halloj. :) tack. Mailade läkaren och han sa att i pmol/L har jag 100. Så ja i ng/ml skrev jag förut. :)

    Tråkigt ägget inte höll sig kvar. Hoppas det går nästa gång! Ja det verkar vara positivt att veta ditt AMH vid IVF. :)
  • Bebro001

    Haha, jag har ingen koll själv hur högt mitt AMH värde är i jämförelse med ex andra med PCOS. :) (trots att jag är sjuksköterska Har ingen koll på detta prov). Men äsch, bättre för högt än för lågt.

    Absolut. Remissen skickas i dagarna, så är inte dax än. Ska dock få remissen flyttad till Carl von linne i Uppsala Men skriver sen. :) intressant och se hur de lägger upp behandlingen.

    Jag har några riskfaktorer för överstimulering ser jag. Haha. Men går in med inställningen att vad som helst kan hända och får försöka ta ett steg i taget, måste vara jobbigt att bli överstimulerrad!

    Gjorde du långa lr korta behandlingen innan IVF (nässpray eller ej)? Vart har du gått?

    //bea

  • Bebro001
    Ingrediensen skrev 2014-10-03 09:37:19 följande:

    Värdet är helt utanför skalan, även med PCO! Men det ska ha sina fördelar också, med högt amh. Jag gjorde korta, utan nässpray. Jag har gjort ett ivf på Cura Öresund och ett på CFC i Köpenhamn.


    Pratade med fertilitetsläkaren som sa att det är väldigt väldigt högt, men att enstaka med svår PCOS har detta. Nu är det bara att vänta på en tid för IVF i höst. ????

    Lycka till framöver!!!
  • Bebro001

    Halloj. Samma här! Ruvar på dag 4 blastocyst för tillfället. Usch, nervöst! Blev det återföring? :) har gått bra. Har varit på gränsen hela tiden. Punkterade 30-40 blåsor. 14 blev befruktande. Var dock tvugna att odla alla till blastocyster mest pga att de ville se hur jag mådde innan ev återföring. Men blev av. :) nu väntan...


    ljungen78 skrev 2015-02-06 22:47:09 följande:

    En till med PCO och högt AMH (120!) som håller på med IVF Är precis mitt uppe i vårt första försök, äp i måndags och ev återföring imorgon. Började på 112,5 menopur (cykeldag 3) men efter VUL på cykeldag 6 dra ned till 75 pga att äggen växt så mycket. Suprefact istället för ovitrelle pga risken för överstimulering, men i samband med äp fick jag en låg dos ovitrelle för att göra en återföring möjlig. Sen dess har jag tagit lutinus och progynon varje dag och imorgon får vi alltså se om det blir ET eller allt går till frysen. Det blev 21 ägg varav 3 var omogna och av resterande befruktades 17. Ska bli mkt spännande att se status imorgon

    Hur har det gått för er?? Hoppas bra!


  • Bebro001

    Ett tag sen vi hördes! Nej kasta inte in handduken! :) heja! Håller verkligen tummarna för er! Hur verkar det gå med pergo?

    Kram / ett arg bi som tar Lutinus... Haha


    Ingrediensen skrev 2015-02-07 19:03:07 följande:

    Grattis till bra resultat!

    Tyvärr har inget hänt för min del men jag har ju åldern emot mig. Å andra sidan ger jag inte upp så länge det finns så många ägg att ta av. Tar just nu några kurer pergo istället för ivf.

    Ägglossar du av dig själv?

    Håller tummarna för återföring!


  • Bebro001

    Har ruvat i 4 dagar. :) ET var den 3/2. Fick då en 5 dagars blastocyst. Testdag 16/2. De sa att det är 50/50 chans. Usch kommer inte kunna hålla mig. Har konstigt nog en dålig magkänsla. Men är kanske bara vanlig noja. Verkligen, håller på oss!!


    ljungen78 skrev 2015-02-07 20:46:08 följande:

    Samma för mig som du ser ovan - fick ET men bar tvungen att vänta för att se hur jag mådde. Menar du att du ruvat i 4 dagar eller att du hade ET när blaston var 4? När har du testdag?

    Håller alla tummar och tår för oss iaf! Heja heja!!


  • Bebro001

    Härligt! Då är vi två ruvare nu. Håller tummar och tår! :) härligt resultat! Håll oss uppdaterade!

    Ja i IVF bemärkelse är det också bra. Man får dock ha tålamod när de doserar. Ändrade dos 4 ggr under mina 20 dagar på sprutor Puregon. Var i Uppsala 9 ggr under 14 dagar för VUL. Haha. Men så värt!


    ljungen78 skrev 2015-02-07 20:41:06 följande:

    Tack! Och det blev ET av en jättefin 5-dagars! Bara att hålla tummarna nu.. Minst fem till frysen iaf, skönt att veta att jag slipper sprutorna framöver, även om denna omgång inte skulle lyckas. Så nu knaprar jag progynon och tar lutinus fram till testdag 21/2.

    Bra m högt AMH-värde i den bemärkelsen, man blir ju fertil mkt längre! Jag håller tummarn för dig med pergon! Jag ägglossar själv men väldigt sporadiskt pga antalet äggblåsor och verkar dessutom har problem med min hö äggledare sedan en op.


  • Bebro001

    Verkligen! Men usch känns jobbigt. Pendlar mellan hopp och besvikelse. Håller tummarna för oss :)!


    ljungen78 skrev 2015-02-07 22:47:49 följande:

    Åh, jag fick samma besked; 50/50... Man blir ju knäpp. Försöker hålla huvudet kallt i två veckor nu. Tänka positivt och hålla tummarna för att vi är på rätt 50!


  • Bebro001

    Måste bara tufft och kan förstå att det tar mycket energi varje gång ett negativt resultat visas. Jag håller på med första försöker och tycker det är jätte påfrestande., psykiskt och fysiskt. Tanken att gå igenom det x flera känns tufft bara i tanken. Är det ett litet avbrott du behöver så gör du helt rätt! Håller tummarna till sommarens försök! :)


    trina skrev 2015-02-08 11:25:40 följande:

    Hunnit med två FET men inte blivit gravid ännu. Får göra två FET till varav de odlar till blastocyster på sista försöket. Sen har vi ett ivf försök kvar genom landstinget.

    Nästa FET blir inte fören i sommar, man orkar inte alltid med allt negativt som våra försök alltid verkar sluta med.


  • Bebro001

    Man ska aldrig säga aldrig. Kroppen är bra knasig ibland. Men skadar inte att försöka. :) håller verkligen tummarna för dig! Din tur snart!

    Ja, hög chans. Men det knasiga är att fast man vet att det finns en 50 procent chans så tänker man att man ej är en av dem. Är för min del självförsvar tror jag. Men håller tummarna för mig själv :)


    Ingrediensen skrev 2015-02-08 15:26:15 följande:

    Vad roligt att det blev återföring för er båda. Och högt odds med 50% ! Nu ska ni se att det funkar.

    Håller med Triina, att det är allt för negativt med alla misslyckanden. På nåt sätt brukar man ändå lyckas starta upp förväntningarna igen. Jag vet att inte pergo kommer att hjälpa men man känner efter och tänker att kanske ändå denna gång...


  • Bebro001

    Halloj! Haha. Trådjunkie ;D

    Ja men precis. Är gravid i v 5. Känns helt galet och kul. Nu hoppas man att lillen vill hålla sig kvar. :) Stort TACK! Ja plussade tidigt. Men trodde då att det var pga ovitrellen. Men nej så fel jag hade.

    Håller verkligen verkligen tummarna för dig nu!!! :D Känner du något? Lr går du också på lutinus som ger diverse symtom? Vill veta hur det går för dig! Stor kram! Heja blastocyst.


    ljungen78 skrev 2015-02-17 09:54:44 följande:

    Nu ser jag ju i annan tråd (man är junkie på de trådar som finns, haha) att du är gravid!! GRATTIS!!!!! Fasen vad kul. Och jäklar vad tidigt du fick ditt plus. Förmodligen kan jag väl testa redan imorgon (ruvar ju också på blasto), men jag vågar verkligen inte. Håll tummarna för att jag också tillhör rätt 50 %...


  • Bebro001

    Men STORT grattis! :D va roligt att höra.


    ljungen78 skrev 2015-02-21 07:56:58 följande:

    Plus här med!! Fick ett gravid 3+ på cb digital i morse! Jippie!!


  • Bebro001

    Halloj! :) va kul! Inte långt kvar. Har fått tid 16/3. Skulle dit veckan innan men är i London då. Får hålla ut 1 v längre... :P Va man tycker olika. Är mkt mer nervös inför VUL :D


    ljungen78 skrev 2015-02-23 12:56:59 följande:

    Tack )) När ska du på VUL? Jag har fått tid den 12/3... Can hardly wait. På ngt sätt är jag inte lika nervös för det som jag var för själva gravtestet.


  • Bebro001

    Hallå du. Tog ut över 30 äggblåsor. Hade väldigt hör risk för överstinulering och det var därför de väntade 5 dagar med att sätta in ett ägg. De ville se hur jag mådde.

    Jag fick väldigt svullen mage och mer ont än vanligt i magen 2 veckorna efter ägget fäste. Var lite överstimulerad, dock ej så att jag behövde vård. Ingen viktuppgång eller illamående. Fick ringa 1 gång i v och berätta för IVF kliniken hur jag mådde bara. :)

    Är väldigt individuellt hur man reagerar för själva hormonerna. Jag hade turen att klara mig undan större besvär. Är inte så "känslig". Och tydligen hade jag "mycket tur". Är överviktig. BMI 31 ca.

    Hur man reagerar beror från gång till gång.

    Hoppas du klarar dig utan! :)


    Ingrediensen skrev 2015-03-01 18:59:20 följande:

    Måste fråga er som blivit gravida med så högt amh, har ni klarat er från överstimulering när det fäste? Speciellt du ljungen, där de knappt vågade återföra?

    Jag har fått för mig att det är de med högt (och vi har ju jättehögt) amh värde som har störst risk. Den gången då det fäste på mig blev jag jätte överstimulerad men bara i 3-4 dagar för sen avstannade graviditeten och jag var nere på hcg = 9.

    Hur har det varit för er?

    Vågar jag fråga om ni är stora eller nätta, vet att det också inverkar vid överstimulering?


Svar på tråden Mycket högt AMH värde vid IVF