• Anonym (Dubbelmoral??)

    halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??

    Varför är det så att när en kvinna klär sig i kort kjol och Bh nästan då är det hennes kropp hon får göra som hon vill MEN om hon vill täcka sin kropp och ha sjal eller burka då är det ståhej om att hon är tvingad eller förtryckt.. Sorry men whatsup with that? Ska man inte Låta alla människor göra vad dem vill med sin kropp? Jag tycker det är dubbelmoral, hur ser ni på det?

  • Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??
  • Anonym (Muslimah)
    Rikard skrev 2014-09-29 09:13:23 följande:
    Frihet är att välja själv.
    Om en gud bestämmer över dig är det inte längre frihet.I alla fall inte om någon på fullt allvar tror att den där guden existerar.
    Om en gud hotar dig om du inte lyder guden är det extremt långt frihet.
    Hot är inte frihet. Hot är tvång. Även om den som hotar är något slags gud.

    Detsamma gäller om det är en make eller samhället som bestämmer över hur du ska klä dig.
    Frihet är att välja själv- nu där håller jag med dig. 
    Gud bestämmer inte över mig, Han har gett mig fri vilja. Jag väljer att följa islam i den bäste mån jag kan.  
    Jag ser Guds ord-Koranen som en vägledning, inte som ett hot. Och jag ser Profeten Muhammad (fvmh) som en vägledare.
    Mitt val-mitt liv.   

    Däremot ser jag det som samhället många gånger bestämmer hur man ska klä sig-sällan finns det alternativ i butikerna.  De går efter vad modet säger och vad som just nu är inne.   Det är svårt att som förälder hitta kläder som passar ens egna värderingar.   Ofta är det tryck som "Bad ass", "All that" eller nån popidol typ Miley Cyrus eller Brittney Spears,  eller så är det spets, nitar och genomskinligt. Alltid är det tajt och lågskurna byxor.   Vet att jag letade förgäves efter ett par knälånga shorts till min dotter men de fanns inte. Handlade på killarnas avdelning då. 
    Varför är det så tror du?  
  • Anonym (Muslimah)
    Rikard skrev 2014-09-29 09:17:02 följande:
    Jag var under många år tillsammans med en muslimsk kvinna och lärde inte bara känna henne väl utan många av hennes muslimska vänner och släktingar.
    Det jag insåg var hur rädda dessa människor var för att misshaga sin bestialiska gud..
    Deras islam handlade inte ett dugg om frihet.
    Deras islam handlade helt om underkastelse av skräck för helvetet.
    Om din väninna hade fruktat Gud hade hon inte hängt med dig, i flera år dessutom.

     
  • Anonym (Muslimah)
    vampyria2 skrev 2014-09-29 09:38:09 följande:
    Friheten sitter i att få göra som man känner för utan att behöva tänka på vad andra tycker och tänker, du måste väl ändå kunna erkänna att de andra i din församling (eller vad man kallar det) skulle reagera negativt om du valde att klä dig på ett annat sätt? Du har en heligskrift som berättar för dig hur du ska tänka när det gäller kläder, jag kan klä på mig vad jag känner för utan att behöva tänka på att jag kan bli förskjuten eller få dåligt rykte om mig.

    Nu är jag inte någon som springer omkring väldigt avklätt men jag har mitt eget val när det kommer till kläder jag vill ha på mig och det är förbannat skönt faktiskt Drömmer
    Jag bryr mig inte vad andra tycker och tänker om mitt val, jag väljer inte att följa islam av rädsla för vad andra ska tycka och tro. Om det var så hade jag inte tagit på mig slöjan eftersom jag fått höra ett och annat från min egna familj! Lättast hade ju varit att följa med strömmen och göra som alla andra.  Men skulle det vara frihet ?  Att göra saker för att det förväntas av mig?
    Jag valde att följa min vilja- frihet för mig är just det. 

    Jag tog inte på mig min slöja så fort jag konverterade, det skedde en tid efteråt. Aldrig att någon kommenterade det eller reagerade negativt.  Vet du hur många muslimska kvinnor som inte bär slöja? En del tolkar det som att de inte behöver, men andra (skulle säga de flesta) gör det för att de är rädda. Rädda för hur de ska bli bemötta av familj, av vänner, av arbetskamrater och av samhället i stort.  
    Är det frihet för dom?  Tror du att de är helt tillfreds?
    Vad får dig att tro att muslimen i Sverige skulle förskjuta någon annan pga att hon inte bär slöja?  Vad får dig att tro att man i islam får ge en kvinna dåligt rykte pga hennes val av klädsel?

    Jag har också mitt eget val när det kommer till klädsel, så där skiljer vi oss inte. Jag väljer mellan kläder jag valt att köpa till min garderob. Mina kläder är väldigt olika, byxor, kjol, tunikor, blusar, olika färger,mönster och tyger.
    Håller med om att det är förbannat sköntFlört
  • Anonym (Dubbelmoral)
    Rikard skrev 2014-09-29 07:16:03 följande:
    Skillnaden ligger inte i om en människa är halv, eller naken eller täckt. Det handlar om hen är det av egen fri vilja eller för att någon annan säger att hen ska vara det.

    De flesta människor är rejält täckta utomhus på vintern utan att det handlar om ofrihet. Men om en världslig eller religiös lag säger att man ska klä sig på ett visst sätt handlar det inte längre om frivillighet.
    Det klart det är fritt. Det fria är att du väljer själv att följa religionen. antingen så gör du det eller så gör du inte det! alltså är du fri att göra som du vill.
  • Anonym (Angelica)
    Baharna skrev 2014-09-29 06:33:26 följande:

    Sant...Islam kanske inte tvingar någon till något men ofta gör muslimer det. Många muslimer jag träffat vet inte så mycket om islam faktiskt. Jag har oftat rättat folk i diskussioner. Det är förresten en himla massa mobbning muslimska kvinnor emellan. Märker ofta att det är kvinnorna som pressar varandra mer än vad männen gör.

    Muslimah..du frågar varför någons frihet sitter i kläderna...men det är ju precis samma sak som du säger själv. Din frihet sitter i att täcka dig.
    Låt folk klä sig som de vill. Täckta eller inte. Folk analyserar för mycket. På mitt jobb är nästan alla muslimska kvinnor täckta (förutom ansiktet) men alla indiska kvinnor är inte täckta men ingen diskuterar det för det är inte intressant. Vi skiter i vilket helt enkelt.

    Vidare tycker jag att det vore bra om folk i Sverige visste att det finns olika versioner av islam och att den som ofta sprids i Sverige är en extrem saudisk version som inte accepteras av många i arabländerna. De hånar saudiernas tolkningar. När en svenska konverterar i Sverige går hon ofta till moskeer som sponsras av Saudi och som har imamer som är lärda enligt den läran...sen ger sig denna konvertit ut på nätet och diskuterar islam och helt klart får denne person islam att framstå som galet. Säger inte att trådstartaren eller muslimer i den här tråden följer denna versionen men det är VÄLDIGT vanligt i Sverige.

                                         God morgon!


    Måste bara fråga är du muslim? Och vad är det saudi gör som du tycker är oislamiskt ?
  • Anonym (Dubbelmoral!)
    Rikard skrev 2014-09-29 07:20:04 följande:
    Frihet enligt islam = dödsstraff om du lämnar religionen.
    Ja, så är det. Precis som en spion i USA får dödstraff!
  • Anonym (aa)
    Anonym (Dubbelmoral) skrev 2014-09-26 20:27:57 följande:
    Vad är familje liv utan deras personliga svenska lärare.
    Familjeliv, menar du. 
    Det är som: Super skönt. Jaha, vem är det som super skönt? Är det ett mellanrum emellan så uttalas det inte likadant som när man skriver ihop. Familjeliv och familje liv är inte samma sak.
  • Stårschan
    Anonym (Dubbelmoral!) skrev 2014-09-29 13:12:08 följande:
    Ja, så är det. Precis som en spion i USA får dödstraff!
    Och du tycker att brotten är likvärdiga, eller?
  • Anonym (Angelica)
    Rikard skrev 2014-09-29 09:13:23 följande:
    Frihet är att välja själv.
    Om en gud bestämmer över dig är det inte längre frihet.I alla fall inte om någon på fullt allvar tror att den där guden existerar.
    Om en gud hotar dig om du inte lyder guden är det extremt långt frihet.
    Hot är inte frihet. Hot är tvång. Även om den som hotar är något slags gud.

    Detsamma gäller om det är en make eller samhället som bestämmer över hur du ska klä dig.
    Som muslim tror vi på fem pelare Att Allah är en och den ända värdig att dyrkas, vi ber 5 ggr per dag till Allah (på arabiska, med en viss ritual) vi ger zakat dvs att man som muslim måste ge 2.5 % av sina pengar till fattiga. vi fastar ramadan. Vi besöker mecka (den som kan) vi tror på ytligare 6 pelare, att Allah skapat allt mellan himmel och jord, tron på änglarna ( Gabriel, Mikael mm ) tron på böckerna dvs skrifterna som sändes till David (zabur) vi tror på Torah som sändes till Moses vi tror på evangeliet som sändes till Jesus och sist men inte minst tror vi på Koranen som sändes till Mohamed. Tron på ödet, (det goda och det onda) och tron på den sista dagen (domedagen)

    Detta är islam, om du tycker att vi dyrkar någon som inte existerar, det återstår att se! om det är så att jag har fel, då har jag inte förlorat så mycket, men är det så att jag har rätt, Oooh jaaa då äre shame on you,! Svårare än så är det Inte, gör ditt och vi gör vårt, sen får vi se när tiden är inne, vem som

    Biter sig i läppen. Men tills dess, sköt ditt!! och lev ditt liv som du vill leva den, du är

    Fri!!
  • Stavka

    Muslimsk logik: frihet = frihet att vara ofri genom att följa religiösa dogmer och underkasta sig i egenskap av kvinna.

Svar på tråden halv naken kvinna, fri. täckt kvinna förtryckt ??