Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

    Är det något jävla skämt? kronofogden

    Anonym (? 2) skrev 2014-09-28 22:16:14 följande:
    Betalar inte barnens andra förälder någonting för dem utöver mat halva månaden? Kan inte han köpa lite kläder om det behövs?
    Jag tycker fortfarande 8700 kr på en månad är mycket pengar.
    självklart köper han mat till dom när dom är hos han och även kläder dom har hos han, ytterkläder o skor köper vi gemensamt!
    denna månaden fick jag inte ens 8700kr utan det är det dom tycker jag ska behålla from nästa månad, denna månaden fick jag bara 7251kr
    och kom inte och påstå att du tycker att 7251kr eller ens 8700kr är mycket när det är en vuxen och ett barn på heltid, samt tre barn till varannan vecka? det är ju inte bara mat dom ska ha, det är ju kläder, och speciellt nu är det dags att inhandla vinterkläder/skor till samtliga!  sen tillkommer hygien artiklar, välling, blöjor, fritid etc, då är det inte speciellt mycket!
    Anonym (? 2) skrev 2014-09-28 22:17:36 följande:
    Du skrev ju att det bara var första månaden såhär mycket drogs. Sedan kommer du ju ha 1500 kr mer per månad.
    Det är ju trots allt skulder du dragit på dig och inte betalat. Klart det inte är någon dans på rosor då.
    nej och jag skriver även att jag vill betala bort det, men det innebär väll inte att jag ska ligga flera tusen under socialbidragsnorm? och ännu mer under den norm som kronofogden själva har fastställt? eller?

  • Anonym (?)
    Tofsvips skrev 2014-09-29 04:47:08 följande:

    Jag tycker du ska vara jävligt glad över att du får några pengar öht! Du har flera barn, ändå har du inte sett till att spara undan någon buffert eller se till att ha ett jobb eller sköta din ekonomi. 


    Visst kan alla hamna snett ibland, och få ha det knapert om det går åt skogen pga av vissa omständigheter. 


    Men att du har mage att klaga på att bara håva in dessa pengar utan att lyfta ett finger och gapa efter att du ska ha mer, det gör mig spyfärdig.. Se till att få ett jobb och börja försörja dig själv! Livet kan vara väldigt tufft men sluta för f*n o gnälla! Du har själv sett till att skaffa alla dessa barn, det visste du när du skaffade dem att barn inte är gratis, så väx upp då och ta ditt ansvar för dem! 


    Visst är det lätt att klanka ner på alla andra utan att ha en aning om hur dom lever?
    Jag har varit arbetslös i hela 3 veckor!!! så sitt inte och prata med mig om att bara "sitta" där, och jag är inte helt arbetslös heller då jag har en timanställning kvar fortfarande!

    Min buffert som jag hade på 20´000kr har k-fogden redan tagit varenda krona utav så är det konstigt då att man inte har någon buffert? Tror du verkligen att jag sitter med pengar på kontot och frivilligt hamnar hos fogden? då är du dummare än dummast!

    jag hamnade i denna sitsen för att barnens far helt plötsligt fick för sig att lämna mig, och då vi inte var gifta så fick jag snällt stå där med skulder som var lika mycket hans, men det stod i mitt namn!  fortfarande mitt fel?  ja delvis för jag var med på att ta lånen när vi renoverade vårat hus, men trodde jag någonsin att han skulle lämna mig och inte vilja betala något?
    Trodde jag att jag skulle vara tvungen att köpa ett halvt bohag då han stack? jag har köpt en hel del begagnat vill jag lova efter det, men nu är det så att går man från en inkomst på 40´000kr/mån till att helt plötsligt stå där själv, det går inte att trolla!
  • Anonym (?)
    Arbetsmyran76 skrev 2014-09-29 08:58:51 följande:

    Mat för 1 pers 2000kr för 1 barn heltid 1000kr för 3 halvtid varav 2 små - 1500kr


    och enligt socialbidrag ska livsmedel vara 1250+ 625+500+500
    men det behövs väll annat också?

    jag vill betala bort min skuld, hellsicke jag har jobbat som en idiot sedan vi separerade för att hela tiden kunna ha råd att betala räkningarna som vi tidigare var två om, men nu när jag blev arbetslös så gick det helt enkelt inte längre, och detta bolag som skickade in till k-fogden vägrade gå med på en avbetalning som var rimlig i proportion till min inkomst numera.

    ja man får skylla sig själv, men det innebär väll inte att man ska ligga flera tusen under socialens bidragsnorm? Man lever banne mig inte lyxliv om man går på socialen, barnfamiljer brukar få vända på slantarna! ska jag då leva YTTERLIGARE flera tusen under den normen?

    Jag har ringt till k-fogden nu och dom skulle återkomma under dagen! Dom får se till att betala tillbaka dom pengarna dom dragit för mig, enligt deras egna regler så ligger jag  -4229kr denna månad...
    ville också ha svar hur det blir med bilen som precis blivit besiktad och måste in på verkstaden.  har jag ingen bil kan jag inte åka till jobbet då det ej går några bussar! =/

  • Anonym (?)
    Anonym (? 2) skrev 2014-09-29 20:55:56 följande:
    Trist situation, men ja, till viss del har du dig själv att skylla. Du har antagligen lärt dig en läxa nu, att inte vara godtrogen. Tag inte lån tillsammans med någon annan utan att det finns papper som visar att skulden inte är enbart din.
    Lön på 40 000 och samlade sparkontot var på 20 000? Det var ingen stor summa för den lönen.
    Visst kan man behöva köpa nytt bohag, men fortfarande gör man inte det för pengar man inte har. Då är det bättre att vänta ett par månader med köksbord och äta på duk på golvet. Vänta med soffa, utan sitt på en stor kudde, eller ställ TV'n vid sängen. Man behöver inte ha allt på en gång.
    Att hamna hos fogden går att undvika, och det bör man givetvis göra, speciellt om du är ensamstående. Nu har du anmärkning och kommer ha svårt att teckna olika abonnemang mm.
    Jag hoppas verkligen att de skulder du har hos fogden inte handlar om konsumtionsvaror.
    Har du inte varit arbetslös längre än 3 veckor har jag också extra svårt att se att du redan dragit på dig skulder du inte kan betala. Hade du alltså lön på 40 000 fram till förra månaden? Men kunde ändå inte lösa detta?
    När jag skrev 40´000kr så var det den summan som jag och exet hade in varje månad, och eftersom vi bodde ihop så betalade vi ju samtliga räkningar då, när han sen stack så stod jag där med enbart min inkomst- Men nästan alla räkningar!

    Och nej det är inga konsumtionslån alls, samtliga lån förutom mitt csn lån är för renovering av vårat hus, som vi sen fick sälja med förlust vid separation!
  • Anonym (?)
    Anonym (? 2) skrev 2014-09-29 21:14:49 följande:
    Du har väl antagligen skaffat dig ett nytt, mycket billigare boende nu när du är själv? Vad är det egentligen för räkningar som är så dyrt? TV-licens är ju onödigt nu när man kan se på TV på sin dator (du skrev att ni hade dator också), så bara där sparar du ju en slant tex. Se över alla räkningar och avtal. Antagligen är det färre saker än du tror som faktiskt är nödvändiga. Vet inte om du tex har dagstidning i pappersform. Det är ju också onödigt just nu.
    Det handlar ändå om en begränsad tid, och då får du leva utan många av de saker du vant dig vid som "normalstandard".

    Vad tänkte du med bilen? Att kronofogden skall förstå att du måste betala räkningar för verkstaden? Det har jag svårt att tro att de tar hänsyn till, men försöka kan du ju. Kanske läge att sälja bilen och köpa en mycket billigare bil att ha ett tag framöver?
    Hur kommer det sig att du flyttat till ett ställe där det inte går några bussar? Kanske dags att fundera över att flytta närmare ett samhälle?
    Jag har en lägenhet ja, bland dom billigaste hyrorna i denna staden! Strax över 7000kr i mån.
    TV-licens har jag ingen
    Mina fasta räkningar förutom mina lån är
    Bredbandsbolaget internet/hemtelefon/tv =600kr/mån
    Månadskort på mobilen: 200kr
    bilförsäkring 330
    djurförsäkring 120
    a-kasseavgift 240
    hemförsäkring 220

    Bilen är inte värt några pengar, hade den varit det så hade kronofogden redan tagit den men dom har bedömt den som att den inte skulle inbringa något.
    Anledningen till att jag behöver ha bilen är att jag jobbar kväll/natt, och när jag slutar vid 03 tiden på natten så går det inga bussar över huvud taget (vilket är så i 80% av alla städer i Sverige)
  • Anonym (?)
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-09-30 11:13:03 följande:

    Tre veckors a


    Tre veckors arbetslöshet är inte mycket ?
    nej tre veckors arbetslöshet är inte mycket, men vart ville du komma?
    Jag måste ju utgå ifrån den situation jag har i dagsläget?

    Läs gärna uppdateringen jag skrev i TS!
  • Anonym (?)
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-09-30 12:21:41 följande:
    Då får du nog en tusenlapp extra än att avbetala fogden .Har varit med om mycket i livet och har både kunskaper och fått hitta lösningar det är ett bra sätt om du har kredit möjlighet vilket man har efter tre veckors arbetslöshet .
    Men vem har sagt att kronofogden bara kommer dra pengar denna månaden? det står ingenstans, däremot stod det att dom DÄREFTER kommer att dra si och så!

    Så nej att ta kredit för att leva under den tiden är definitivt inte aktuellt även om jag hade kunnat!
  • Anonym (?)
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-09-30 17:03:42 följande:
    K anse samma faktiskt då hon inte gör uppoffring för att betala trots möjligheter.
    öhh, va? vilka möjligheter har jag att betala tycker du?
    Eftersom k-fogden drar pengar så jag lever på deras minimum så finns det väll inte så mycket att diskutera om? Jag kan ju inte leva på minimum och samtidigt fortsätta betala  på dom lån som är kvar, vad ska jag då leva för?
    Lever du på minimum så anses du ha gjort uppoffringar!
  • Anonym (?)
    Anonym (hm) skrev 2014-09-30 14:24:29 följande:

    Jag läste just TS tilläggskommentar och noterar att TS är en bra person som kämpar på och har initiativförmåga och go. Ta myndighetskontakterna så kommer det gå bra, så de ger dig skälig standard. Önskar dig lycka till med din plan samt att du snart hittar rätt jobb.


    tack för vänliga ord!
  • Anonym (?)
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-10-01 09:16:55 följande:

    Huset ? Måste inte bo i ett hus om det inte finns pengar.


    Hus? jag bor inte i hus!
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-10-01 04:40:28 följande:
    Dessutom har du ju timanställning .Så att du står på bar backe är rätt långt i från .
    Oavsett om jag har en timanställning så får jag väll inte mer pengar för det? tror du verkligen själv att inte kronofogden räknar med det i mina inkomster? liksom dom räknar med barnbidrag, flerbarnstilägg bostadsbidrag etc

    Summan som jag får behålla EFTER hyran är betald är 11477kr, för den summan ska jag klara av att föda mig och mina barn, se till att dom har kläder, betala fasta räkningar såsom bilförsäkring ,skatt, bensin, hemförsäkring, telefon, betala barnens aktiviteter o tävlingar,

    K-fogden tar inte hänsyn till om bilen behöver nya däck eller in på reparation, det får jag bekosta själv utav dessa pengar trots att det inte ingår! Dom anser att jag får klara mig utan bil, men har jag ingen bil så måst jag också säga upp mig från mitt jobb då det inte går bussar på natten när jag slutar jobba! Så jag tar hellre den smällen själv och har kvar min bil och mitt jobb!
    Jag anser inte att kronofogdens egna rekommendationer "då får du säga upp dig då" är det bästa, säger jag upp mig så innebär ju det att k-fogden inte kan dra en krona från mig! Och att stå med ett CV där det finns tomma luckor är inte bra heller när man söker jobb!


    Så kom inte och säg att jag inte offrar mig, jag försöker göra det bästa av situationen som ja befinner mig i, sen om du är så duktig att du klarar att leva för 1000kr/mån så är det upp till dig, du kanske borde kontakta TV4 och spela i en dokumentär om hur billig man kan leva och att alla som lever på sociala medel borde ha många tusen kronor kvar varje månad!
  • Anonym (?)
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-10-02 10:41:30 följande:
    Ja mycket men bidrag alltihop .
    Bidrag? Jag har inte mer bidrag än någon annan småbarnsförälder? Barnbidrag får alla som har barn, likaså flerbarnstillägg samt bostadbidrag! A-kassan har jag betalat in varje månad under herrans många år så nu anser du inte att jag ska få ha den då den är ett bidrag? Ja och så lön då givetvis från jobbet-vilket heller inte är bidrag!

    Tycker mest du verkar vara en riktig gnällfia som det riktigt sticker i ögonen att folk har det bättre än dig! Att du är bostadslös vems fel är det? Definitivt ditt eget då k-fogden eller socialen om man nu lever på det alltid godkänner din hyra! Om du lever på en tusenlapp i månaden, ja då är det också ditt eget fel då du uppenbarligen gjort något fel, kanske inte befunnit dig till arbetsmarknadens förfogande etc? För hade du skött dina åtaganden så hade du haft rätt till existensminimum!
    elmadumle skrev 2014-10-02 09:20:53 följande:
    Om du behöver bilen till jobbet så kan du få anstånd med utmätningen ett par månader och använda pengarna till att laga bilen, de är ofta shyssta om man pratar med de, men du måste kunna visa att du inte kan jobba om du inte får ordning på bilen.

    tyvärr gjorde dom inte det då jag bara jobbar timmar vilket kan skifta väldigt mycket månad till månad! Men som sagt, jag tar hellre den kostanden själv och behåller min bil!
    Anonym (? 2) skrev 2014-10-02 08:34:43 följande:
    Jag sover ofta några timmar på jobbet efter nattjobb innan jag kör hem. Vill inte köra bil direkt efter att ha jobbat hela natten. Tar bussen också ibland.
    Vad är så märkligt med det? Har man inte råd med bil så finns det ju sätt att lösa det.
    Tyvärr finns det ingen möjlighet att sova på jobbet då dom stänger o låser! Så det är ej något alternativ! Men som sagt, att behålla bilen är mitt val, inte enbart för jobbets skull utan även för mina barn som annars skulle få sluta i sina aktiviteter, jag skulle inte kunna köra till habiliteringen, eller till skola och dagis. Ja till dessa sistnämnda saker skulle det givetvis gå att ta buss, men det innebär att kliva upp en timme tidigare varje morgon för barnen, och dom skulle inte komma i säng före kl 21 på kvällen när det är aktivitet.

    Och för er som gnäller att man har råd med aktiviteter, jag betalar hälften och deras far hälften, dvs inte någon stor kostnad, och denna kostnad finns under kategorin fritid i socialtjänstens försörjningsstöd.

    Jag gnäller absolut inte över att leva på 11000kr i mån, det kommer jag klara mig fint på, det jag gnällde på var när dom ansåg att jag skulle klara mig på 7-8000kr/mån vilket ligger långt under tillåtna gränser, vilket jag också fick rätt för efter flertalet samtal till k-fogden!

    Tycker denna tråd spårat ut när det gäller vissa personer, jag försöker absolut göra rätt för mig, men det innebär inte att jag ska leva på vatten o bröd och mina barn ska få gå i trasiga kläder etc bara för att NI anser att jag har rätt till "för mycket pengar". Lever man på existensminimum så har man i myndighets ögon gjort det man kan för att betala sina skulder! Oavsett om ni tycker det är rätt eller fel! och att kalla det att jag lever på bidrag? den dagen jag lever på sociala medel  ja då går jag på bidrag, fram tills dess så har jag det inte!

  • Anonym (?)
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-10-02 22:22:39 följande:

    Känns ju också rätt att du är ensamstående hoppas du förblir det .


    Och du verkar mest vara en bitter gnällfitta (ursäkta ordvalet men kom inte på något annat)

    Du sitter o skyller på alla andra att du är bostadslös och lever på 1000kr/mån och anser att alla andra ska sitta i samma sits som dig bara för du anser att du har ett hellvete så ska alla andra ha det också?

    Jag har en drivkraft som gör att jag försöker ta tag i problemen när dom uppstår, jag kämpar med näbbar o klor för det jag tror är rätt, jag sitter och lusläser lagar o bestämmelser för att kunna stödja mina yrkanden.
    Jag fortsätter jobba trots att k-fogden tycker att jag ska säga upp mig, vad indikerar det om mig? Jag skulle kunna göra som många andra som hamnar hos fogden, skita i allt och bara gå hemma och dra och tänka "det är ju skitsamma för jag får ju inte några mer pengar för det", men jag VILL jobba och jag VILL göra rätt för mig i den mån jag kan och enligt lag har skyldighet att göra, sen om du anser det vara fel så är det upp till dig, men sitt inte och hacka ner på andra folk för att du själv mår dåligt och skyller alla dina problem på andra! Anser du att lagarna är så sjukt snedställda och att alla som lever på existensminimum lever lyxliv så får du ta och skriva till S då det är dom som styr i detta landet nu!

    Tyvärr lär du inte få något gehör då dom just nu håller på att höja taket i a-kassan, vilket jag gärna tar emot, för då innebär det att jag får högre ersättning varje a-kasse dag jag tar ut, och således kan betala högre belopp på min skuld varje månad utan att för den sakens skull behöva leva långt under existensminimum som många av er här inne verkar tycka att jag ska göra!


  • Anonym (?)
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-10-02 22:46:15 följande:

    Hemskt vad känsligt det blev för dig kanske du är en av de inblandade ? Varför hoppa på mig annars ?


    Jag hoppar inte på dig, jag ger dig svar på tal på dom påhopp du gör mot mig!
  • Anonym (?)
    Anonym (Gnäll) skrev 2014-10-02 22:52:17 följande:

    Du bara söker empati men vill själv slippa ansvar som en djävla barn rumpa sök hjälp på akutmottagningen .


    Anonym (Gnäll) skrev 2014-10-02 22:54:04 följande:
    Du blir syr för man inte tycker synd om dig gå någon annanstans och slicka rumpa .
    Ja detta visar ju bara hur oemottaglig du är, du tål inte att folk kritiserar dig och dina inlägg!

    Vi avslutar diskussionen här, jag tänker definitivt inte sänka mig till din nivå, jag är betydligt bättre fostrad än så!

  • Anonym (?)
    Anonym (hm) skrev 2014-10-03 06:32:34 följande:

    Snälla ni hacka inte på TS hon gör så gott hon kan och visar faktiskt på en drivkraft. Hon vill ju göra rätt för sig och det är ju inte alla som vill det i dagens samhälle.
    Hon agerar helt rätt när hon läser på och sätter sig in i regler och lagar, det om något visar på drivkraft och en sådan kvinna gillar jag.


    Tack, känns skönt att höra att någon har förståelse!

    jag har aldrig varit och kommer aldrig vara någon bidragstagare, jag skulle ta vilket skitjobb som helst som jag är rejält överkvalificerad för, allt för att ha ett jobb för att gå hemma är inte något jag skulle klara av att göra i längden! klättrar på väggarna redan och då har jag varit deltidsarbetslös knappt en månad!
  • Anonym (?)
    Arbetsmyran76 skrev 2014-10-03 19:24:34 följande:

    Säga upp bredbandet - 600kr känns lite to much


    det är inte bara bredband för 600 kr, det är även tv-kanaler och hem telefon för den summan!
Svar på tråden Är det något jävla skämt? kronofogden