• Anonym (ts)
    Äldre 28 Sep 16:22
    34716 visningar
    1011 svar
    1011
    34716

    Ska amning vara tillåtet precis överallt?

    Anser ni att en mamma ska få amma sin bebis precis vart och när hon vill?

    Frågan uppstod hos mig efter att jag läst om restauranger som har infört åldersgräns,efter att jag läst om Caféägare som bett den ammande mamman att skyla sig osv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-08 23:19
    Jag vill bara förtydliga följande:

    Denna tråd handlar inte bara enbart om Sverige utan även om andra delar av världen.

    Jag startade denna tråd med främsta syftet att diskutera kring frågorna i min trådstart.

  • Svar på tråden Ska amning vara tillåtet precis överallt?
  • Äldre 28 Sep 16:30
    #1

    Ja..... Tydligen måste inlägget vara på minst 5 teckna så jag får väl skriva lite till...

  • Äldre 28 Sep 16:31
    #2

    Ja, överallt där vem som helst får äta.

  • Äldre 28 Sep 16:34
    #3

    Ja självklart.

  • Äldre 28 Sep 16:37
    #4

    När jag ammade så såg jag till att göra det på ställen där jag och mitt barn kunde komma lite i skymundan. - För mitt barns skull, för min skull, samt för allmänhetens skull.

    Jag minns även att jag tyckte det var minst sagt märkligt med alla som satt i exempelvis IKEA's restaurang och ammade vidöppet - mitt bland övriga matgäster.

    Jag anser att amning är bra - jätteviktigt, tillochmed.
    Jag ammade själv mitt barns tills dess att barnet var lite äldre än 2,5 år (dock ammade jag aldrig utanför hemmet efter ungefär 1-års ålder).

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 28 Sep 16:48
    #5
    VilkenLycka skrev 2014-09-28 16:34:09 följande:

    Ja självklart.


    Så om man betalar tusentals kronor för att äta på en finare restaurang ska man inte ha möjlighet alls att slippa se sånt?

    Nu ponerar jag att antalet lediga bord är många.


  • Äldre 28 Sep 16:54
    #6
    Anonym (ts) skrev 2014-09-28 16:48:20 följande:
    Så om man betalar tusentals kronor för att äta på en finare restaurang ska man inte ha möjlighet alls att slippa se sånt?

    Nu ponerar jag att antalet lediga bord är många.
    Alltså saken är väl den att den nyblivna mamman som har råd att gå på en sådan lyxrestaurang, förmodligen har vett nog att:

    a) lämna barnet hemma med barnvakt
    b) (OM hon har med sig barnet) inte amma vid bordet, eller i närheten av någon annan människa som försöker avnjuta sin måltid.

    Tycker nog att det faller lite under modern vett och etikett , samt normalhyfs.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 28 Sep 17:08
    #7
    ApanApansson skrev 2014-09-28 16:54:49 följande:
    Alltså saken är väl den att den nyblivna mamman som har råd att gå på en sådan lyxrestaurang, förmodligen har vett nog att:

    a) lämna barnet hemma med barnvakt
    b) (OM hon har med sig barnet) inte amma vid bordet, eller i närheten av någon annan människa som försöker avnjuta sin måltid.

    Tycker nog att det faller lite under modern vett och etikett , samt normalhyfs.
    Jag menar att på t.ex MC Donalds är man ju fri att sätta sig vart man vill där det finns lediga platser men på en dyrare lyx restaurang är det ju i regel bordsplacering.

    Det verkar vara mycket hysteri gällande att som mamma inte få amma sitt barn när och vartsomhelst.
  • Äldre 28 Sep 17:09
    #8
    Anonym (ts) skrev 2014-09-28 16:48:20 följande:
    Så om man betalar tusentals kronor för att äta på en finare restaurang ska man inte ha möjlighet alls att slippa se sånt?

    Nu ponerar jag att antalet lediga bord är många.
    på vilket sätt är amning mer störande än andra saker övriga gäster kan göra (hosta, snora, smaska, rapa) och hur skyddar man sig isf från dessa?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 28 Sep 17:11
    #9
    Fiona M skrev 2014-09-28 17:09:07 följande:
    på vilket sätt är amning mer störande än andra saker övriga gäster kan göra (hosta, snora, smaska, rapa) och hur skyddar man sig isf från dessa?
    Du har säkert en poäng där!

    Dock tror jag att de saker du räknade upp inte har något med att visa bar hud att göra.


  • Anonym (JA)
    Äldre 28 Sep 17:13
    #10

    Ja, det är mamman som avgör var det är lämpligt.

Svar på tråden Ska amning vara tillåtet precis överallt?