• Nidingbane

    Tror du att Islam kommer att genomgå en liknande socialutveckling som kristendomen?

     




    Jag satt och läste ett svar i en tråd som handlade om giftermål av samma kön inom Islam mm. Och som därmed gjorde mig nyfiken att ställa frågan om man här tror att Islam kommer att genomgå någon liknande utveckling som Kristendomen. För att i en avlägsen framtid själva kunna acceptera kvinnliga religiösa ledare, giftermål av samma kön mm.




    Själv vet jag att den kulturella utvecklingen aldrig står still. Men vad tror du om Islam? Tror du att Islam på något sätt själv kommer att genomgå sina egna sociala liberaliserings reformer dvs. religiös och kulturell avreglering så att de själva t ex kommer att kunna acceptera sina egna kvinnliga religiösa ledare, samt giftermål av samma kön mm på samma sätt som man gör inom vissa luterska, protestantiska kristna kyrkoförsamlingarna här i väst t ex Svenska kyrkan?




    Vill definitivt inget illa, nej jag tycker bara det skulle vara intressant att veta vad man tror här. Skulle vara intressant om nu också muslimer kunde svara för att sedan också förklara varför de svarar som de nu gör.




    Väl mött!




     




     




     

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att Islam kommer att genomgå en liknande socialutveckling som kristendomen?
  • Khaibar

    Alltså,något som är intressant med just Islam är att den tycks bli mer extrem ju mer modern och sekulär världen blir.
    Saker såsom våldsam (offensiv) jihad fanns i stort sätt inte innan andra världskriget,och det är först på 80-talet som muslimsk religiös terrorism växte fram som ett reelt hot.
    Islam tycks nästan ha en reaktionär hållning gentemot världens utveckling;
    ju mer modernare och sekulär världen blir,desto mer extrem blir Islam.

  • LiIIenora
    Khaibar skrev 2014-09-29 00:30:36 följande:

    Alltså,något som är intressant med just Islam är att den tycks bli mer extrem ju mer modern och sekulär världen blir.
    Saker såsom våldsam (offensiv) jihad fanns i stort sätt inte innan andra världskriget,och det är först på 80-talet som muslimsk religiös terrorism växte fram som ett reelt hot.
    Islam tycks nästan ha en reaktionär hållning gentemot världens utveckling;
    ju mer modernare och sekulär världen blir,desto mer extrem blir Islam.


    Det där med 80-talet tror jag inte på. Terrorism inom islam föddes när ideologin grundades med muhammad. Jag anser att han själv var en terrorist och hans idéer och påbud om att terrorisera finns i koranen. Jag har en lista på 164 jihad verser som uppmanat muslimer att förfölja, terrorisera och dräpa icke-muslimer och så har man gjort i 1400 år. muhammads sunna bekräftar detta och det är varje muslms plikt att följa sunnan. 
    Israel was given to the Jews by God.
  • Har gjort det

    Frågan är delvis felaktigt ställd. Jag skulle vilja säga: kommer dom muslimska länderna att genomgå samma sekularisering som dom kristna länderna har gjort vilket har skapat möjlighet för demokrati och mänskliga rättigheter?

    Svart på den frågan är utan tvekan ja men det kommer att ta tid. Tyvärr tror jag att USA:s  dumma krig i Irak har skapat vissa mer extrema grupper vilket är mycket olyckligt. På lång sikt är jag dock positiv. Demokrat och sekularisering vinner över hela världen och kommer att vinna i arabvärlden med. Så småningom.

  • Nidingbane
    Khaibar skrev 2014-09-29 00:30:36 följande:

    Alltså,något som är intressant med just Islam är att den tycks bli mer extrem ju mer modern och sekulär världen blir.
    Saker såsom våldsam (offensiv) jihad fanns i stort sätt inte innan andra världskriget,och det är först på 80-talet som muslimsk religiös terrorism växte fram som ett reelt hot.
    Islam tycks nästan ha en reaktionär hållning gentemot världens utveckling;
    ju mer modernare och sekulär världen blir,desto mer extrem blir Islam.


    Du kan må hända också syftar på något jag också funderat över. För inom religionen (oavsett vilken) så tycker jag att det ibland de mest troende finns en uppfattning att just deras religion är oförändlig. Och jag kan därmed tänka mig att detta just då kan skapa en uppfattning i världen där man tillåts ha en mer liberal sekulär syn på detta med vad tro ska gå ut på. Att dessa religiösa företrädare då  kan ses att såsom mycket extrema och ha en reaktionär hållning mot sin omvärld. Och som därmed kan vara en orsak till detta som vi kallar för Islamofobi när det gäller Islam idag.

    Detta extrema religiösa synsätt är ingalunda något som bara gäller inom Islam. Nej detta finns inom de flesta religioner. Islam är alltså inget undantag beträffande detta. Frågan är varför detta synsätt är så påfallande inom Islam idag? För det verkar onekligen vara som så att fattigdom och allmän misär ger en perfekt grogrund för extrema religiösa tankar oavsett vilken religion det än gäller.   
     
  • Nidingbane
    Har gjort det skrev 2014-09-29 11:56:15 följande:

    Frågan är delvis felaktigt ställd. Jag skulle vilja säga: kommer dom muslimska länderna att genomgå samma sekularisering som dom kristna länderna har gjort vilket har skapat möjlighet för demokrati och mänskliga rättigheter?

    Svart på den frågan är utan tvekan ja men det kommer att ta tid. Tyvärr tror jag att USA:s  dumma krig i Irak har skapat vissa mer extrema grupper vilket är mycket olyckligt. På lång sikt är jag dock positiv. Demokrat och sekularisering vinner över hela världen och kommer att vinna i arabvärlden med. Så småningom.


    Ja du har rätt. Men att frågan nu ser ut som den gör, beror på att jag även vill förklarar lite varför jag fick de här funderingarna. Jag håller för övrigt med dig.
  • Har gjort det
    Nidingbane skrev 2014-09-29 12:04:04 följande:
    Du kan må hända också syftar på något jag också funderat över. För inom religionen (oavsett vilken) så tycker jag att det ibland de mest troende finns en uppfattning att just deras religion är oförändlig. Och jag kan därmed tänka mig att detta just då kan skapa en uppfattning i världen där man tillåts ha en mer liberal sekulär syn på detta med vad tro ska gå ut på. Att dessa religiösa företrädare då  kan ses att såsom mycket extrema och ha en reaktionär hållning mot sin omvärld. Och som därmed kan vara en orsak till detta som vi kallar för Islamofobi när det gäller Islam idag.

    Detta extrema religiösa synsätt är ingalunda något som bara gäller inom Islam. Nej detta finns inom de flesta religioner. Islam är alltså inget undantag beträffande detta. Frågan är varför detta synsätt är så påfallande inom Islam idag? För det verkar onekligen vara som så att fattigdom och allmän misär ger en perfekt grogrund för extrema religiösa tankar oavsett vilken religion det än gäller.   
     
    Jag tror det beror på avsaknad av sekularisering och västs klantiga ingripande i regionen. Plus såklart Sovjets vettlösa invasion av Afghanistan.
  • Nidingbane
    Har gjort det skrev 2014-09-29 12:12:00 följande:
    Jag tror det beror på avsaknad av sekularisering och västs klantiga ingripande i regionen. Plus såklart Sovjets vettlösa invasion av Afghanistan.
    Snälla förklara vad du menar med avsaknad av sekularisering. Om du antyder att det skulle bero på avsaknaden av en världslig mognad med en ökad likgiltighet till religion som en naturlig följd, så tycker jag utvecklingen är något motsägelsefull. För fattigdomen och den allmänna misären och hopplösheten verkare ju trots allt öka vilja att tro och med den följden att den lätt blir extrem.
  • Har gjort det

    Den gängse betydelsen av sekularisering är en åtskillnad mellan kyrka/religion och stat och det var det jag avsåg. Mellanöstern är idag i desperat behov av sekularisering för att så småningom kunna bli demokratiska och garantera mänskliga rättigheter.

  • LiIIenora
    Har gjort det skrev 2014-09-29 11:56:15 följande:

    Frågan är delvis felaktigt ställd. Jag skulle vilja säga: kommer dom muslimska länderna att genomgå samma sekularisering som dom kristna länderna har gjort vilket har skapat möjlighet för demokrati och mänskliga rättigheter?


    Demokrati är emot den islamska ideologin och det islamska målet är att få teokrati på hela klotet. Någon sekularisering är det inte tal om då allahs lagar går före mänskliga lagar.

    Vidare om man blandar in Kristendomen så var det Jesus själv som separerade kyrka och stat. Sen att Constantine enade stat och kyrka är en annan sak. Det resulterade i att de värderingarna man har i ett demokratiskt samhälle är Kristna värderingar. 

    Vidare, muhammad delade inte Jesus åsikter huruvida människor skall tjäna Gud. Bibeln säger att tron är en gåva medan muhammad mer eller mindre ville tvinga på människor den islamska tron. muslimer har med hot tvingats hålla sig kvar i religionen. Så det går inte jämföra Kristendomens utveckling med jislam.

    Det finns inte ett enda demokratiskt land i hela den muslimska världen och det har det inte gjort på 1400 år. Det enda landet i mellanöstern med demokrati är Israel. De islamska länderna tål varken Israel, USA eller EU.

    Hela västvärlden anses som ogudaktiga khaffirs som inte följer muhammads påhittade lagar.
    Israel was given to the Jews by God.
  • Har gjort det
    LiIIenora skrev 2014-09-29 15:35:17 följande:
    Demokrati är emot den islamska ideologin och det islamska målet är att få teokrati på hela klotet. Någon sekularisering är det inte tal om då allahs lagar går före mänskliga lagar.

    Vidare om man blandar in Kristendomen så var det Jesus själv som separerade kyrka och stat. Sen att Constantine enade stat och kyrka är en annan sak. Det resulterade i att de värderingarna man har i ett demokratiskt samhälle är Kristna värderingar. 

    Vidare, muhammad delade inte Jesus åsikter huruvida människor skall tjäna Gud. Bibeln säger att tron är en gåva medan muhammad mer eller mindre ville tvinga på människor den islamska tron. muslimer har med hot tvingats hålla sig kvar i religionen. Så det går inte jämföra Kristendomens utveckling med jislam.

    Det finns inte ett enda demokratiskt land i hela den muslimska världen och det har det inte gjort på 1400 år. Det enda landet i mellanöstern med demokrati är Israel. De islamska länderna tål varken Israel, USA eller EU.

    Hela västvärlden anses som ogudaktiga khaffirs som inte följer muhammads påhittade lagar.
    Ja jag håller med dig men problemet är att exakt detsamma gäller kristendomen. Det står ingenstans i Bibeln om demokrati eller yttrandefrihet eller liknande värderingar. Tror du Europa var en trevlig plats att leva på under 1600-talet?

    Kristna har väl i alla tider tvingar på folk religionen? Hur har man bettet sig i Afrika, i Amerika (nord och syd)? Det finns ett gammal talesätt som sa att indianerna fick välja mellan korset eller svärdet. Så det går visst att jämföra.

    Det fanns inga demokratiska stater i Europa heller under 1600-talet när Europa i praktiken var en teokrati. Dom tillkom när sekulariseringen kom och gjordes i motstånd mot kyrkan. I stort sett alla demokratiska framsteg som gjorts har gjorts mot kyrkans vilja. Vi kan se hur kristna idag såklart är motståndare till homosexuella.

    Jag har inget till övers för Islamism men inser att samma problem finns i Kristendomen. Nyckeln till Europas befrielse undan korståg, inkvisitionen, häxbränningar och andra beteenden är den samma som Mellanösterns undan islamism nämligen sekularisering.


Svar på tråden Tror du att Islam kommer att genomgå en liknande socialutveckling som kristendomen?