• Brumma

    vad har ni skrivit för avtal?

    Nyfiken gul skrev 2014-09-29 18:07:25 följande:

    Vi är gifta och har då skrivit ett äktenskapsförord, vi ska också skriva testamente. 

    Vi har båda två valt att i äktenskapsförordet låta fastigheter bestå som enskild egendom eftersom makens hus och sommarstuga fanns långt före mig och inte är införskaffat för vårt gemensamma hem.     Det ska alltså inte ingå i en bodelning.    Det var egentligen viktigast i äktenskapsförordet.   Vi har också skrivit in att vid en eventuell skilsmässa är vi överens om att jag i den mån det går ska kunna bo kvar tills jag hittat egen bostad, som säkerhet för vårt barns skull givetvis.  Och för dom barn vi har med oss in i äktenskapet sedan tidigare. 

    i testamentet ska det stå att vi sitter kvar i orubbat bo om den andra avlider och att våra respektive barn ska få vänta med sina arv.  (hur det nu ska formuleras, det får en jurist svara på eftersom det rör särkullbarn) 


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Fast man kan inte tvinga särkullsbarn att gå med på att vänta med sitt arv. Man kan skriva det som ett önskemål men man kan inte kräva det.

    Om jag förstått saken rätt alltså :D
  • Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2014-09-29 19:25:34 följande:
    Fast om jag förstått det rätt så får man ju inte göra så, som Brumma skriver.

    Och om huset enbart är makens egendom och han har barn, så får du väl iprincip inte bo kvar i huset alls utan barnen har all rätt till huset om de skulle vilja?

    Fast har ni gemensamma så kanske det är annorlunda..
    Har man gemensamma får man ju bara deras del i huset. Vet inte hur det är med enskild egendom men annars får man ju lösa ut särkullsbarnen.

    Vi har livförsäkringar så om min man skulle gå bort kan jag lösa ut min bonus. Vi har två gemensamma barn och jag äger halva huset. Så jag skulle bli tvungen att lösa ut henne men med livförsäkringen är det inga problem. Är hon myndig kan hon välja själv om hon vill vänta men är hon omyndig spelar det ingen roll om hon och hennes mamma skulle välja att vänta med arvet (skulle aldrig hända) - eftersom det då är överförmyndaren i kommunen som beslutar om arvet när det gäller del i fastighet. Vad jag förstår så brukar det bli så att omyndiga arvtagare skall lösas ut även om övriga (myndiga) arvtagare väljer att vänta med sitt arv så att den kvarvarande parten kan bo kvar i orubbat bo.
  • Brumma
    Anonym (Särkullbarn) skrev 2014-09-29 19:18:13 följande:
    Att du förstått saken rätt menar jag :D
    ;)
  • Brumma
    Anonym (orolig) skrev 2014-10-02 18:14:34 följande:
    Okej. Det är mycket att hålla reda på.

    Men jag har sett det där med livförsäkring flera gånger och kg undrar om det verkligen är garanterat att man får ut pengar om personen dör? Jag har bara erfarenhet av djurförsäkringar och där finns det ju alltid undantag...
    Vid självmord har jag för mig att man inte får ut några pengar, men annars ska det inte vara ngt.

    Om man inte vet att man bara har sex månader kvar eller ngt när man skriver... Då kan jag tänka mig att det inte går igenom...
  • Brumma
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-02 18:39:22 följande:
    Förstår inte vad som är fult i det. Vi lever vårt liv och hans barn lever sitt och klarar sig alldeles utmärkt, värre skulle det bli för mig om min man går bort och jag står där med våra barn som då är just barn kanske och inte VUXNA barn som klarar sig själv.

    Tycker detta är en mycket dum regel, man ska få välja vart ens arv går till.
    Isåfall får ni se till att ordna det ekonomiska med försäkringar. Att försöka frånta ett barn - även om det är ett vuxet barn - sitt arv från föräldern ÄR fult.

    Att kunna göra ngn arvlös, som i USA, skulle vara rent hemskt anser jag. Dels skulle man som barn få leva efter en förälders nycker och krav - "om du inte gör som jag säger får du inget arv", "om du gifter dig med henne/honom blir du arvslös", "om du inte slutar vara homosexuell får kyrkan ärna allt istället"... Osv... Även nya makar kan gå in och frånta ett barn sitt arv till förmån för sig själv och eventuella nya barn (som du verkar vilja..). Syskon som är giriga kan övertala sina föräldrar att utesluta de andra syskonen.. Att man kan vilja sträva efter detta känns gammaldags och inte helt genomtänkt.
  • Brumma
    Gladhannapanna skrev 2014-10-03 09:51:24 följande:

    Min svägerskas föräldrar är skilda och pappan omgift. Han gick bort i vintras, då fick min svägerska ut pengar men eftersom pappan var gift har frun rätt att bo kvar i bostaden så min svägerska får vänta på delar av sitt arv tills bostaden säljs. Det är en stor lägenhet i Hammarby Sjöstad så det blir nog en slant....


    Isåfall har din svägerska själv gått med på att vänta. Det kan ju ha skrivits att om hon vill ha ut sitt arv genast så får hon enbart den del av arvet som inte går att testamentera bort. Väntar hon får hon hela sin del av arvet.

    Men hon kan inte tvingas vänta med hela arvet mot sin vilja.
  • Brumma
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-03 11:27:07 följande:
    Eller så får de vuxna barnen ta ansvar över SIN ekonomi. Vi sparar ju till OSS, och för det liv vi har planerat för oss.

     Vet du det är inte alla som ärver något efter sina föräldrar, för att de inte har några direkta tillgångar helt enkelt. Jag kommer inte göra det, mina föräldrar har inga direkta tillgångar, huset fullbelånat o.s.v. men JAG klarar mig alldeles utmärkt ändå! Borde det inte vara synd om alla vars föräldrar inte har några tillgångar att ärva enligt ditt tycke då med?
    Nej. Det handlar inte om att klara sig, det handlar om att anse sig ha rätten att frånta ngn sin del av förälderns liv, sin del av arvet. Att ta sig den rätten över ngn annan människa är oerhört förmätet. Att SJÄLV välja och anse att man klarar sig är en annan sak - du bestämmer över DITT liv, men inte över andras.

    Vi har inte heller mkt att vänta i arv - eller som våra barn kan ärva heller för den delen. men det lilla arv som eventuellt blir är självklart barnens. Kanske får våra barn egna barn - även en liten summa kan då hjälpa.

    Vill du säkra din del av sparandet - och dina barns del - så sparar du din del i ditt namn, och spara även i barnens namn, då är ju den delen "säker". Men ja, jag anser inställningen att barn från ett annat äktenskap som mindre värda är bedrövlig! Oavsett om de är vuxna eller inte. Det är väl bara att tänka ett steg längre - säg att du och din man skiljer er - han träffar ännu en ny kvinna och skriver över alla tillgångar på henne - DINA barn får inte ett smack heller från honom. Rättvist? Säger du ja på den frågan så fortsätt som du gör och försök utesluta hans barn från sitt arv, säger du nej så ser du till att papper är skrivna, försäkringar finns osv som säkrar BÅDE dig och dina barns framtid OCH tillåter särkullsbarnen att få ut dit arv.
  • Brumma
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-03 12:40:58 följande:
    Återigen handlar det väl om hur gamla barnen är, om vi både skulle gå bort och våra barn är låt säga 8 och 10 år, jämfört med hans äldre barn är vuxna. Vem är då mest i behov av vårt ev arv? 
    Barnen på 8 o 10 hade inte fått ut hela arvet då iallafall.

    Dessutom - om ni båda skulle gå bort kanske de yngre barnen fått bo hos ngt vuxet syskon - ganska bra om det äldre syskonet då har råd med det ;)
  • Brumma
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-03 12:45:28 följande:
    Återigen, under hela hans barns uppväxt har de fått ekonomisk stöttning av pappan, varför ska inte våra barn få den möjligheten, och kunna få lika bra uppväxt som dem?  DE är VUXNA nu, våra framtida barn kommer inte vara det under lång tid, och under denna tid vill jag givetvis säkra så mycket som går för dem och mig eller mina(våra gemensamma) barn om det händer mig något, för vi kommer behöva det mer om någonting skulle hända...
    Varför motsätter du dig att BÅDE era gemensamma OCH de tidigare barnen kan få sitt? Om det verkligen var så att du bara är orolig för hur du o barnen skulle klara er om pappa gick bort så skulle ni lätt kunna skriva att särkullsbarnen enbart får sin laglott direkt men får resten sedan, när du går bort och era gemensamma också får sin del från pappa. Men då hade du inte hållt på o försöka frånta den hela arvet....

    Än en gång - se till att han skaffar livförsäkring. Klart!
  • Brumma
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-03 13:46:37 följande:
    Jag motsätter mig att man inte kan få bestämma själv vart arvet går!
    Jo jag har förstått det. Men nu har vi den lagen vi har...

    Du påstår att det är för att du vill trygga dina barns barndom - men då hade det ju inte varit några problem att fixa både och. Eller skriva att de får resten när dina barn är vuxna oxå - för då är ju inte dina barn i behov av ngt arv längre, eller hur?

    Tycker du kör med fulspel - vilket blir ännu värre när du försöker gömma dig bakom orsaker som inte stämmer.

    Du vill bestämma över vart arvet går? Du vill bestämma över din mans arv menar du? Ditt arv går ju till dina barn...
  • Brumma
    Snutten6 skrev 2014-10-03 13:56:22 följande:

    Barn utanför äktenskap, särkullbarn, har alltid rätt till sitt arv.
    Varför beröva barnet sin rätt ?


    Det är fel. Särkullbarn skall ha allt av sitt arv direkt, utan oskälig väntetid.
    Löses SB ut med kontanter, för lgh och lös egendom, är arvet fullbordat.
    Styvmodern får snällt gå till bank och låna pengar, om möjligt, annars sälja lgh för att skifta arvet. 

    Fel. Man kan skriva bort allt utom laglotten. Många gör så att de skriver att om barnen väntar med arvet och låter partnern bo kvar i orubbat bo så får de hela sitt arv. Vill de ha det direkt får de bara laglotten.

    En nära släkting till mig gick bort nyligen. Hon hade barn sedan innan men de har växt upp med hennes nya i en papparoll. Det fanns inget testamente skrivet. Ingen livförsäkring. Men för barnen är det en självklarhet att låta mannen bo kvar i orubbat bo. De väntar självmant med sin del tills han går bort.
  • Brumma
    Anonym (funderar på samm) skrev 2014-10-03 14:28:19 följande:
    Nja skaffar vi ett hus, kanske jag går in med större del ekonomiskt, varför ska hans barn ha rätt till värdet av huset då? låt säga jag gått in till 100% men vi båda står som 50% ägare och därför har de rätt att ärva från fastigheten, av MINA investeringar då. Nej jag tycker inte det är rätt. Hade det varit mina biologiska barn hade de snällt fått vänta till även jag gått bort, och denna krissituation som nu kan hända inträffar aldrig! Lagen är uråldrig och fungerar i kärnfamiljer. Men inte annars. 

    Och kommentarer om fulspel? snälla rara!  
    Det är STOR skillnad att skriva att du äger huset till 100% om de är du som till 100% betalat huset och att skriva över en del som din sambo betalat.

    Klart det är fulspel att påstå att man vill skriva bort tidigare barns arv pga att de är vuxna - om man inte kan tänka sig att ens egna barn också blir arvslösa när de blir vuxna. Klart det är fulspel att frånta ngn sitt arv när det finns alla möjligheter att se till att ens barn klarar sig OCH att särkullsbarnen får sitt.

    Vänta fortfarande på om du tyckt det var ok om din man träffade en ny och såg till att göra era barn arvlösa. Ponera då att era gemensamma närmar sig vuxen ålder.
Svar på tråden vad har ni skrivit för avtal?