• Klarabella Ko

    Tips på järnrik mat

    Jag har en 8-årig pojk som efter blodprover visade sig ha lite lågt järnvärde. Jag vill helst inte ge järntillskott då det kan missfärga tänderna.
    Jag har googlat lite och kan direkt konstatera att jag aldrig kommer få i sonen vare sig broccoli eller blodpudding/inälvsmat.
    Har ni några bra tips? Jag håller just nu på och gör spenatsoppa för första gången i mitt liv. Han gillar den i skolan men min kanske blir katastrof.

  • Svar på tråden Tips på järnrik mat
  • Rocket Mania

    Laga mat i gjutjärnsgryta. Gör en stor laddning köttfärssås i gjutjärnsgrytan, låt puttra länge! Undvik att servera mjölkprodukter till men gärna något med B12 och c-vitamin.

    Jordgubbar. Gillar han spenatsoppa kanske broccolisoppa kan funka.

  • Klarabella Ko

    Jag har plockat bort mjölk och ersatt med apelsinjuice.

    Gjutjärnsgryta är en bra idé.
    Gröna grönsaker vägrar han allt utom gurka. Jag blev chockad när han sa att han gillar spenatsoppa.
    Jordgubbar är gott. Hur mycket järn är det i det?
    Persilja....hur smyger jag ner det i maten? Han skriker i högan sky när jag blandar i nåt han inte gillar ex lök.

    Jag köpte välling men det var han inte så imponerad av.

  • scanmia

    Vill du smyga in lite så testa milk shakes. Riktiga grejer med glass, mjölk, banan, cacao (järnrikt) och en näve spenat (går inte att smaka). Mixa ihop.

    Eller en smoothie med banan, jordgubbar, (spenat - påverker färgen, men inte smaken) och en hutt Blutsaft. Liten vatten för konsistensen eller is om du använder färska jordgubbar. Mixa.

  • Rocket Mania
    Klarabella Ko skrev 2014-09-30 13:25:02 följande:

    Jag har plockat bort mjölk och ersatt med apelsinjuice.

    Gjutjärnsgryta är en bra idé.
    Gröna grönsaker vägrar han allt utom gurka. Jag blev chockad när han sa att han gillar spenatsoppa.
    Jordgubbar är gott. Hur mycket järn är det i det?
    Persilja....hur smyger jag ner det i maten? Han skriker i högan sky när jag blandar i nåt han inte gillar ex lök.

    Jag köpte välling men det var han inte så imponerad av.


    Testa att steka persiljan. Det låter helknäppt men det är väldigt gott!
  • Klarabella Ko

    Blåbär går nog ner. Leverpastej vill han inte ha. Han är så petig.
    Han fick spenatsoppa nyss. Plockade ur äggen i princip. Fick inte i sig mycket soppa alls. Helt plötsligt heter det att han bara gillade spenatsoppa när han gick på dagis. Irriterande!

Svar på tråden Tips på järnrik mat