• Nidingbane

    Tycker du ordet främlingsfientlighet är adekvat med ordet rasist?

    Tycker du ordet främlingsfientlighet är adekvat med ordet rasist?

    När jag tänker på främlingsfientlighet så tänker jag främst på förakt, högmod, överlägsenhet, rädsla mm mot personer som på olika sätt kan kännas främmande för en. Men jag tänker då inte först och främst på alla asylsökande invandrare. Nej vad jag tänker först som främst på är alla som på olika sätt kan ha ett avvikande beteende på grund av sjukdom t ex psykisk, neurologisk mm eller bara gamla som genom sin ålder kanske kan bete sig lite underligt t ex genom demens osv. Men främlingsfientlighet för mig kan också vara intolerans och i viss mån också rädsla mot sådant som på olika sätt också kan kännas främmande för en som t ex kulturella, religiösa skillnader mot vad man är van vid t ex klädsel, beteende traditioner mm.

    När jag tänker på rasism så tycker jag detta är snäppet värre eftersom detta då bygger på en totalt felaktig föreställning om att det skulle finnas fler än en människoras. Och att därinom också skulle kunna finnas olika personliga, intellektuella moraliska och kulturella egenskaper, vilket är alldeles åt helskotta förkastligt med de värderingarna jag har. För övrigt håller jag med vad som står i Svensk Nationalencyklopedi ang. rasism. Vilket jag tycker är värt att framhålla en gång till. Obs. detta är bara vad jag tycker!


    rasism, i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:


    1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);


    2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;


    3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;


    4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen;


    5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar av förment överlägsna raser att dominera, exploatera och t.o.m. förinta medlemmar av förment underlägsna raser.


    De tre första förutsättningarna är utbredda folkliga uppfattningar som dock har visat sig vara vetenskapligt felaktiga. Den fjärde och femte är etiska och politiska konsekvenser som har dragits av dessa förlegade uppfattningar (se ras, Människan).


    Även åsikter och handlingar som inte i alla avseenden motsvarar definitionen ovan kan med viss rätt benämnas rasism, när det rör sig om allmän motvilja mot medlemmar av grupper som definieras genom fysiska, kulturella eller beteendemässiga karakteristika, utan hänsyn till enskilda gruppmedlemmars individuella särdrag. Ofta är dock uttrycket främlingsfientlighet mer adekvat om sådana attityder.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du ordet främlingsfientlighet är adekvat med ordet rasist?
  • Aniiee
    Nidingbane skrev 2014-10-01 22:30:05 följande:
    Ja, jag hade kanske fel, men det viktigaste var att du förstod vad jag menade! Flört
    Har du förstått att du hade fel, och har du nu förstått innebörden av ordet och hur det ska brukas?

    Det viktigaste är faktisk inte alltid att jag förstår vad du skriver. När det är så urbota fel som i det här fallet är det faktiskt viktigare att du inser ditt fel och lär dig något nytt.
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • Nidingbane
    Aniiee skrev 2014-10-01 22:39:48 följande:
    Har du förstått att du hade fel, och har du nu förstått innebörden av ordet och hur det ska brukas?

    Det viktigaste är faktisk inte alltid att jag förstår vad du skriver. När det är så urbota fel som i det här fallet är det faktiskt viktigare att du inser ditt fel och lär dig något nytt.
    Ja, jag borde använt ett annat ord! Ge mig förslag.
  • Nidingbane

    främlingsfientlighet, avståndstagande från eller fientlighet mot främlingar. Termen har under efterkrigstiden i allt större utsträckning kommit att användas som en synonym till rasism, då främlingsfientlighet även har kommit att bli den samlande benämningen på avståndstagande från flyktingar och invandrare. Det finns dock skillnader mellan främlingsfientlighet och rasism. Ett rasistiskt synsätt grundar sig på rasbiologiska och/eller ideologiska föreställningar, t.ex. uppfattningen att människor av en viss hudfärg eller ett visst ursprung har fler värdefulla egenskaper än andra, eller att människor av olika ursprung skall leva åtskilda.


    Ett främlingsfientligt synsätt däremot är ofta grundat på föreställningar om att olika kulturer bör leva åtskilda, eller att en kultur är mer högtstående än en annan. Här är avståndstagandet till andra grupper grundat på kulturella skäl, inte fysiska. En främlingsfientlig uppfattning innebär dock ytterst sällan ett avståndstagande till alla enskilda "främlingar", utan avståndstagandet är som regel riktat mot vissa specifika grupper i samhället. En generell främlingsfientlighet riktad mot t.ex. alla icke-svenska grupper är ytterst ovanlig.


    Främlingsfientlighet behöver inte nödvändigtvis vara riktad mot människor från andra länder, utan ordet kan även användas om avståndstagande från människor från andra orter.

  • Nidingbane
    Alter Ego skrev 2014-10-01 20:06:09 följande:

    Adekvat.

    Byt ut det ordet mot ett mer korrekt ord i sammanhanget snälla. Det skär i mig när jag ser ett sådant språk(miss)bruk.


    Jag är öppen för förslag, snälla ge förslag istället Det tycker jag man måste kunna göra när man skriver som du nu gör!Demonhttp://www.synonymer.se/?query=adekvat
    Skulle man inte kunna använda t ex likvärdig, synonymt?
  • Stårschan
    Nidingbane skrev 2014-10-02 10:03:10 följande:
    Jag är öppen för förslag, snälla ge förslag istället Det tycker jag man måste kunna göra när man skriver som du nu gör!Demonhttp://www.synonymer.se/?query=adekvat
    Skulle man inte kunna använda t ex likvärdig, synonymt?
    Absolut. 'Synonymt' eller 'likvärdigt' hade funkat jättebra istället för det totalt felanvända 'adekvat'.

    (Sen kan man inte heller 'dra konsekvenser'...) Det jag tror gör att så många ryggar tillbaka för ditt märkliga språkbruk är att du verkar lägga ner mycket tid på att använda ett språk som ska se bildat ut. När du då använder ord som du inte vet vad de betyder får det ungefär samma effekt som om du kom till Nobelmiddagen iklädd frack, gummistövlar och toppluva.

    På din fråga svarar jag NEJ, jag tycker inte att främlingsfientlighet och rasism är synonymer.
  • Konservativ

    Orden rasist och främlingsfientlig används ju oftast om politiska motståndare. Ganska sällan som någon använder orden om sig själv.
    Och därmed är betydelsen inte särskilt viktig, det enda man vill med dem är att klanka ner på andra. 
    Man kan mycket väl tycka om främlingar men nedvärdera sin egen ras. Då är man rasist. Vad ska vi t.ex. säga om män som är medlemmar i Fi?

  • Aniiee
    Nidingbane skrev 2014-10-01 22:51:01 följande:
    Ja, jag borde använt ett annat ord! Ge mig förslag.
    Du fick inte mindre än tre i (mitt) inlägg #7. Använd nåt av dem, till exempel.
    We've got to live, no matter how many skies have fallen. - D.H. Lawrence
  • enanna
    Nidingbane skrev 2014-10-01 21:24:50 följande:
    Med all respekt så kan kanske det inte var helst korrekt, men jag använde ordet för att NE själv använde det i sin förklaring av vad rasism är och står för. Se nedan!

    "Även åsikter och handlingar som inte i alla avseenden motsvarar definitionen ovan kan med viss rätt benämnas rasism, när det rör sig om allmän motvilja mot medlemmar av grupper som definieras genom fysiska, kulturella eller beteendemässiga karakteristika, utan hänsyn till enskilda gruppmedlemmars individuella särdrag. Ofta är dock uttrycket främlingsfientlighet mer adekvat om sådana attityder."
    Uttrycket främlingsfientlighet är i sammanhanget som beskrivs i NE mera adekvat, alltså mera rätt, mera träffande. Orsaken till att din fråga resulterar i en språkdiskussion är som Stårschan beskriver,"frack, gummistövlar och toppluva", det blir så fel att man fastnar vid det istället för vid frågan. Men som sagt, jag förstår precis hur man kan misstolka ordet enligt de definitioner jag hittat! Glad

    Ordet likvärdig är inte synonymt med adekvat, absolut inte! Tänk att adekvat betyder "tillräckligt bra" och på det sättet "motsvarande" (som i "motsvarande de krav som ställs"), eller "träffande" (alltså mera rätt).

    Det du menar är "likvärdigt" eller "motsvarande" (som i "betyder samma sak som").

    Ännu ett sätt att förklara skillnaden:

    Han har kunskap motsvarande de krav som ställs = han har adekvat kunskap = han har tillräckligt bra kunskap.

    medan...

    Han har kunskap motsvarande en sjätteklassists = hans kunskap är likvärdig en sjätteklassists.

    Ursäkta tjatet och OT, skriver eftersom du frågar efter synonym Glad
  • StackarsMia

    Adekvat känns felanvänt i denna rubrik. Rasism är ett gammalt begrepp och främlingsfientlighet är nyspråk för pk-eliten som insåg att rasism började urvattnas som begrepp.

  • Nidingbane
    enanna skrev 2014-10-02 18:27:24 följande:
    Uttrycket främlingsfientlighet är i sammanhanget som beskrivs i NE mera adekvat, alltså mera rätt, mera träffande. Orsaken till att din fråga resulterar i en språkdiskussion är som Stårschan beskriver,"frack, gummistövlar och toppluva", det blir så fel att man fastnar vid det istället för vid frågan. Men som sagt, jag förstår precis hur man kan misstolka ordet enligt de definitioner jag hittat! Glad

    Ordet likvärdig är inte synonymt med adekvat, absolut inte! Tänk att adekvat betyder "tillräckligt bra" och på det sättet "motsvarande" (som i "motsvarande de krav som ställs"), eller "träffande" (alltså mera rätt).

    Det du menar är "likvärdigt" eller "motsvarande" (som i "betyder samma sak som").

    Ännu ett sätt att förklara skillnaden:

    Han har kunskap motsvarande de krav som ställs = han har adekvat kunskap = han har tillräckligt bra kunskap.

    medan...

    Han har kunskap motsvarande en sjätteklassists = hans kunskap är likvärdig en sjätteklassists.

    Ursäkta tjatet och OT, skriver eftersom du frågar efter synonym Glad
    Du ska absolut inte ursäkta dig. Nej jag är snarare tacksam att någon såhär tar sig tid att förklara på ett vänligt sätt utan att vara spydig och överlägsen. Det tycker jag att du ska ha beröm för.

    Efter vad jag ville fråga om, så erkänner jag att jag inte uttryckte mig helt korrekt. Så efter detta lilla missödet, så tycker då jag inte att det är speciellt underligt om folk därmed felaktigt använder ordet rasism istället för främlingsfientlighet.

    Så efter min egna lilla förklaring om vad jag tycker främlingsfientlighet och rasism står för, så tycker således också jag att det inte är helt korrekt att påstå att dessa två ord helt och hållet är av samma betydelse.

    Tack än en gång för din vänlighet!
  • Ankeborg
    Nidingbane skrev 2014-10-03 16:22:45 följande:
    Du ska absolut inte ursäkta dig. Nej jag är snarare tacksam att någon såhär tar sig tid att förklara på ett vänligt sätt utan att vara spydig och överlägsen. Det tycker jag att du ska ha beröm för.

    Efter vad jag ville fråga om, så erkänner jag att jag inte uttryckte mig helt korrekt. Så efter detta lilla missödet, så tycker då jag inte att det är speciellt underligt om folk därmed felaktigt använder ordet rasism istället för främlingsfientlighet.

    Så efter min egna lilla förklaring om vad jag tycker främlingsfientlighet och rasism står för, så tycker således också jag att det inte är helt korrekt att påstå att dessa två ord helt och hållet är av samma betydelse.

    Tack än en gång för din vänlighet!

    Och jag tycker DU Nidingbane ska ha än mer beröm, som kunde ta åt dig kritiken och förklaringen på ett bra och öppet sätt! Vilket ofta brukar vara svårare än att ge den.
    Nu har jag inget med det här att göra vad ni diskuterat, men kände att jag blev glad av den lugna fina tonen i tråden. Så önskar man det var överallt.

    Så. Jag tycker inte heller att rasism och främlingsfientlighet är likvärdigt även om de är besläktade. På samma sätt som jag inte tycker att pennalism och kamratfostran är liktydiga trots sina likheter.
Svar på tråden Tycker du ordet främlingsfientlighet är adekvat med ordet rasist?