• Ambulansliv

    Enligt 1177

    Om du får rådet av 1177 att ringa 112 för ambulans, fast du eg inte har haft den tanken sådär, du ringde ju 1177 för att du faktiskt inte ansåg det vara nödvändigt med ambulans, utan vill ha råd. 


    Ringer du ändå 112 om du får det rådet? 
    (utgå ifrån att det gäller dig själv eller nån i din familj även om jag skriver "Jag")

    Från 1177.se


    "1177 är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning som du kan ringa dygnet runt, var du än är i landet. Telefonsjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden svarar på dina frågor, bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och hänvisar dig till rätt vårdmottagning när så behövs.


     


    Om någon är akut svårt sjuk - ring alltid 112 till SOS-Alarm! Vid misstänkt förgiftning ska du be att få tala med Giftinformationen."

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Enligt 1177
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2014-10-03 14:25:07 följande:
    Jag kan ju säga att jag kommer aldrig i mitt liv ringa varken 1177 eller 112 igen. Jag har alltid haft väldigt svårt för att ta upp sjukvårdens resurser (akut och icke-dito),

    Jag skäms något så fruktansvärt för att jag besöker sjukhuset en gång i VECKAN (skämdes redan innan att jag besökte sjukhus en gång vartannat år eller så). 
    Nej, självklart ska du inte ta sjukvårdens resurser in anspråk, behöver sjukvården några patienter för att sysselsätta sig med, då kan sätta upp sig på en lista.
    Men kom ihåg, helst ska det vara lite trauma, för brutna ben, för sjutton människa, gå på en kurs och lär dig spjäla benet själv
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2014-10-03 14:32:04 följande:
    Nej, självklart ska du inte ta sjukvårdens resurser in anspråk, behöver sjukvården några patienter för att sysselsätta sig med, då kan sätta upp sig på en lista.
    Men kom ihåg, helst ska det vara lite trauma, för brutna ben, för sjutton människa, gå på en kurs och lär dig spjäla benet själv
    Haha Solig

    Jag KAN faktiskt spjäla benet själv. Och lite andra akut-trauma-vård, för människor och hundar (vildmarks-survivalgrejer, har tävlat hundspann exterme en gång i tiden). Vill ändå hemskt gärna ha någon som tittar på benen i konstiga kameror.

    Och jag kan även bryta benen på andra, om jag skulle behöva......
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • Ambulansliv
    sextiotalist skrev 2014-10-03 14:11:15 följande:

    Vilken otur, jag har fått bra hjälp och mycket fina råd, de har lugnat ner mig när jag har varit orolig, och även sagt till när de anser att jag ska söka vård. De har aldrig hänvisat till 112, ambulans en gång, akuten några gånger (helt rätt råd, då vi har kommit in snabbt), VC när det varit lämpligt.


    Aldrig till 112 men till ambulans?????
  • Aniiee
    Ambulansliv skrev 2014-10-03 15:09:21 följande:
    Aldrig till 112 men till ambulans?????
    Det kanske var innan 112....
    Make your mistakes, take your chances, look silly, but keep on going. Don?t freeze up. - Thomas Wolfe
  • sextiotalist
    Ambulansliv skrev 2014-10-03 15:09:21 följande:
    Aldrig till 112 men till ambulans?????
    Ja, och det var tre år sedan, så ja, 112 fanns.
    De ville skicka ambulans, men vi tackade nej
  • Ambulansliv
    sextiotalist skrev 2014-10-03 15:28:58 följande:

    Ja, och det var tre år sedan, så ja, 112 fanns.

    De ville skicka ambulans, men vi tackade nej


    Då vart väl rådet att ringa 112....eller hur menar du?
  • elmadumle

    Självklart ringer jag ambulans om 1177 anser att jag ska göra det, det händer ju att de själva beställer ambulans.

  • smulpaj01

    Skrev annat:

    Jag har aldrig ringt ambulans, det gör 1177 åt mig om dom anser att jag behöver det.

    Hänt ett par ggr.

  • sextiotalist
    Ambulansliv skrev 2014-10-03 15:43:28 följande:

    Då vart väl rådet att ringa 112....eller hur menar du?


    nej, de frågade om de skulle kalla en ambulans, inte ett ord om 112
  • Ambulansliv
    sextiotalist skrev 2014-10-03 16:26:57 följande:

    nej, de frågade om de skulle kalla en ambulans, inte ett ord om 112


    Och var "tillkallar" man ambulans?
Svar på tråden Enligt 1177