• mr me

    Borde miljöminister Åsa Romson avgå?

    Åsa Romson polisanmäldes idag för miljöbrott av Fria Tiders chefredaktör, som tydligen är en båtentusiast, efter att hon använt förbjuden giftig båtfärg i Östersjöns känsliga ekosystem.

    Tydligen har hon dessutom hällt förorenat disk- och annat "gråvatten" rätt ut i havet utan minsta tanke på miljön.

    www.friatider.se/romson-polisanm-ld-f-r-milj-brott

    Bör miljökatastrofen Åsa Romson avgå?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde miljöminister Åsa Romson avgå?
  • K Markatta
    Flash Gordon skrev 2015-07-18 09:10:04 följande:
    En liten suck av lättnad hörs från det svenska folket:

    www.aftonbladet.se/nyheter/article21134397.ab

    Stefan Löfven har medvetet ordnat det så att Åsa Romson, sin titel till trots, INTE kommer att vara den som efterträder honom om något händer.
    En annan sak som man ordnat och som jag inte sett att det uppmärksammats nämnvärt är att Åsa Romson, trots att hon är högsta hönset på miljödepartementet, inte anses tillförlitlig nog att tillsätta en ny generaldirektör för Naturvårdsverket. Det är ju annars det normala att det är miljödepartementets ansvar men sedan den förra generaldirektören bytte jobb den första mars har tjänsten varit vakant och ansvaret för tillsättningen har flyttats över till finansdepartementet (!).

    Har bara sett en kort artikel om det i svensk jakt:

    svenskjakt.se/Start/Nyheter/2015/06/romson-far-inte-utse-generaldirektor/

    "I protokollet från regeringssammanträdet 19 mars konstateras lakoniskt att det i förordning med instruktion för regeringskansliet framgår att Naturvårdsverket hör till Miljö- och energidepartementet, samt att ”regeringen beslutar att Miljö- och energidepartementets ärende när det gäller anställning som generaldirektör för Naturvårdsverket från och med denna dag ska handläggas av Finansdepartementet”."
  • A10 Thunderbolt

    Ok jag är ingen miljövän eller mp men Åsa Romson är per definition Ställföretrödande Stadsminister liksom Andra höjdare i andra länder. Sånna blir inte bara mistroendeförklarade genom att knäppa med fingrarna.Är man utsedd till Vice Stadsminister så förutsätter andra diplomater att man enl landets praxis är Ställföreträdande. Sen att Löfven gjort klart för hela omvärlden att de inte 1. Inte har någon diplomatisk referens på samma tjänstenivå är illa nog för internationell diplomati men sen att de 2. Utser Margot Wallström utan landets , medias eller internationella förbindelser är informerade är katastrof nog. Den enda personen som nästan på samma vecka lyckats med konststycket att haverera både diplomatisks förbindelser med både Israel och Arabförbundet.

    Man kan enkelt konstatera att Wallström inte besitter rätt erfarenhet och kvslifikationer för att ta över Åsa Romsons Titel. Det hade varit bäst att låta henne få axla rollen.

  • Gert

    Hur många olämpliga uttalanden har "vice statsminister på pappret" gjort egentligen?

    Detta är det senaste av hennes olämpliga uttalanden:


    Give ´em Hell!
  • Snake
    Flash Gordon skrev 2015-11-14 11:09:31 följande:

    Löfven klarar inte längre av att öppet säga att han har förtroende för sin egen minister Romson:

    www.dn.se/nyheter/politik/lofven-om-romson-tweet-olampligt/

    - Hur ser ditt förtroende för Åsa Romson ut?

    - Det var ett olämpligt uttalande, jag vill inte prata om förtroende.

    Avgå nu, Åsa.

    För din skull. För Sveriges skull. För allas skull.


    Hon är sanslös den människan, jag fattar inte att Löfven inte har gett henne foten redan men han är ju en mjäkig fan till att vara statsminister.

    Jag hoppas att han för en gångs skull visar att han har förmågan att göra det rätta.
    What has four legs and an arm? A happy pitbull...
  • Anton Chigurh
    Tom Araya skrev 2015-11-19 04:05:30 följande:
    Vice statsminister Åsa Romson blir utfrågad om IS-krigare av Robert Hannah (FP)

    Det är skrämmande att se att vi har en vice statsminister som inte kan prata sammanhängande. Vad håller hon på med?

    www.facebook.com/avgastefanlofven/videos/8086...
    HER...RE...GUD vad i helvete håller människan på med, hur FAN kan Löfven låta en såpass totalt inkompetent miljömupp vara kvar i den ställning hon är. Vice statsminister !!!

    Tänk tanken att Löfven drabbas av en hjärtinfarkt och ÅSA ROMSON skall företräda Sverige. Åsa Romson blir högsta chefen i Sverige....

    Hujedamej. Har svårt att tänka mig en värre mardröm.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Flash Gordon
    Anton Chigurh skrev 2015-11-19 10:15:08 följande:
    HER...RE...GUD vad i helvete håller människan på med, hur FAN kan Löfven låta en såpass totalt inkompetent miljömupp vara kvar i den ställning hon är. Vice statsminister !!!

    Tänk tanken att Löfven drabbas av en hjärtinfarkt och ÅSA ROMSON skall företräda Sverige. Åsa Romson blir högsta chefen i Sverige....

    Hujedamej. Har svårt att tänka mig en värre mardröm.
    Äh, hon är ju redan petad från den posten som "näst i ledet".

    Det var ju Margot som skulle ta över.

    "Waaay better!"

    Jag vet inte. Jag tror inte Romson mår så jäkla bra helt enkelt.

    Hon har misslyckats med allt och så fort hon hörs och syns så blir det fel för henne.

    Eller så lever hon i en parallell värld där hon inte tar åt sig, eller fattar, kritiken mot henne.
  • Gert
    Tom Araya skrev 2015-11-19 04:05:30 följande:
    Vice statsminister Åsa Romson blir utfrågad om IS-krigare av Robert Hannah (FP)

    Det är skrämmande att se att vi har en vice statsminister som inte kan prata sammanhängande. Vad håller hon på med?

    www.facebook.com/avgastefanlofven/videos/808628475888184/
    Hon är inte sämre än Löfven i alla fall och det är skrämmande!
    Give ´em Hell!
  • Tom Araya

    Regeringen har försökt påskina att de drivit den här frågan hårt i EU, men i själva verket har de försökt bromsa de nya, hårdare reglerna och detta trots att frågan på svensk sida ligger på Åsa Romsons bord, Miljöpartiets språkrör samt Sveriges Miljö- och klimatminister.

    Romson har talat med kluven tunga

    Miljö- och klimatministern i blåsväder efter avslöjande om att ha drivit en mjukare linje på avgaskrav i EU än vad den egna expertgruppen och EU-kommissionen föreslagit.

    miljoaktuellt.se/romson-har-talat-med-kluven-tunga/

  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2015-12-04 01:48:51 följande:
    Regeringen har försökt påskina att de drivit den här frågan hårt i EU, men i själva verket har de försökt bromsa de nya, hårdare reglerna och detta trots att frågan på svensk sida ligger på Åsa Romsons bord, Miljöpartiets språkrör samt Sveriges Miljö- och klimatminister.

    Romson har talat med kluven tunga

    Miljö- och klimatministern i blåsväder efter avslöjande om att ha drivit en mjukare linje på avgaskrav i EU än vad den egna expertgruppen och EU-kommissionen föreslagit.

    miljoaktuellt.se/romson-har-talat-med-kluven-.../

    Det anmärkningsvärda är ju inte om man driver att kravet det skall införas det ena året eller det andra året eller vara si och så hårt.


     


    Det anmärkningsvärda är att man sänder en signal åt svenskarna och sedan gör någonting helt annat bakom stängda dörrar i Bryssel.

  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2015-12-04 10:18:01 följande:

    Det anmärkningsvärda är ju inte om man driver att kravet det skall införas det ena året eller det andra året eller vara si och så hårt.


     


    Det anmärkningsvärda är att man sänder en signal åt svenskarna och sedan gör någonting helt annat bakom stängda dörrar i Bryssel.


    Exakt på pricken poängen med mitt inlägg och den länkade artikeln.
  • K Markatta

    En som anser att både Romson och Fridolin borde avgå är kommunpolitikern Jonas Serneholt (MP) efter att de ryckt på axlarna år landsbygdsminister Buchts köttuttalande:

    www.dagenssamhalle.se/debatt/miljoepartist-partiet-har-tappat-sin-sjael-22444

    Hade de varit trygga i den gröna ideologin och lite mindre rädda om ministerportföljerna, hade de nog inte låtit landsbygdsministern gå ut och demonstrera en så total okunnighet. Man hade helt enkelt pratat ihop sig inom regeringen mellan de två partierna och kommit fram till någon form av kompromiss.

    Vi kommer knappast få höra Åsa Romson säga att Sven-Erik Buchts uttalanden var "beklagliga" eller "olyckliga". Att Gustav Fridolin skulle stå inför tv-kamerorna och säga  "Det här är skit"! är än mer osannolikt, för att inte tala om att något av språkrören skulle stå och gråta i direktsändning.

    Nu kan det här kanske låta som en orkan i ett vattenglas, men för de som fortfarande har hjärtan som brinner för den gröna drömmen illustrerar språkrörens tystnad hur Miljöpartiet fullständigt har tappat sin ideologiska kompass och sin själ, hur anpassningen och trianguleringen har slagit rot.

    Om ett grönt språkrör inte ens orkar säga att vår landsbygdsminister är på fel spår i köttfrågan, då undrar åtminstone jag om våra språkrör har rätt att kalla sig gröna. Det vore inte för mycket begärt om de båda ställde sina platser till förfogande vid kommande partikongress.

  • lagge2

    Jag tycker absolut att hon borde avgå.

    Alternativt kan man ju lägga ner Miljöpartiet, Vänsterpartiet och även Centern....dvs om dessa inte inser att deras politik är naiv och att de måste följa folkets vilja om de ska få några röster alls i nästa val.

  • lagge2

    Jag skulle istället vilja ställa frågan :

    Borde hon någonsin tillträtt ?

    Kan någon någonsin rätta till det som hon och Löfvén har stället till med ?
    Om de ska regera ihop till 2018 - går landet att rädda då ?

Svar på tråden Borde miljöminister Åsa Romson avgå?