• Webbredaktör

    Pirater eller tomtar: Måste adventskalendern ha jultema?



    FOTO SVT/Mostphotos


     


    Årets julkalender i SVT är en skattjakts-historia med ledtrådar och magiska kartor, spänning och ondska. Anna Zackrisson regisserade "Piratskattens hemlighet" som spelades in i Kroatien i våras. I julkalendern får vi följa syskonen Minna och Sam som åker med sin mamma till Orkidekusten i Kroatien för att fira jul.


    www.familjeliv.se/foralder/1.3491659


    Pirater eller tomtar: Måste adventskalendern ha jultema?


     


     

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pirater eller tomtar: Måste adventskalendern ha jultema?
  • Josephine96

    Låter som ett program som passar bättre i sommarlovsmorgon än i december...klart det ska ha jultema annars känns det ju lite fel.

  • Mrs D

    Klart som korvspad aTT det ska vara jultema, men sen om det är pirater, spöken, katter, vanliga barn eller självaste jultomten det handlar om spelar mindre roll.

    Som Sostylish skrev, en liten bit jul varje dag medan man räknar ner.

  • Common sense

    Jag sållar mig till kören som vill ha jultema i en julkalender! Det är jul och julkalendern är en av stämningsskaparna av julen. Soliga varma öar ger knappas julstämning.

    Ungefär lika dumt som om ha vintertema i programmet "Sommarmorgon" för skollediga ungdomar.

  • Rut the cat
    Duckan skrev 2014-10-08 15:05:04 följande:

    Jag röstade nej. Det här låter som något min dotter kommer att gilla. Inte har väl alla julkalendrar genom tiderna haft jultema väl?

    Jag är från 70-talet och vill minnas att det funnits kalendrar utan. Trolltider tex och det är en stor favorit genom tiderna för mig.


    I trolltider finns det tomtar! Trollen besöker ju titt som tätt hustomten som bor inne hos människorna, han som kan bli osynlig om han vrider på sin Luva..
  • Common sense
    Duckan skrev 2014-10-08 15:05:04 följande:

    Jag är från 70-talet och vill minnas att det funnits kalendrar utan. Trolltider tex och det är en stor favorit genom tiderna för mig.


    Då minns du nog lite fel. ;)

    Trollen har ju kämpat i 24 dagar för att förbereda julen. De firar julafton, äter julgröt och solbröd ("lussekatter"), har "julknyck" och så vidare. :)
  • Common sense

    Länken blev visst fel, och eftersom FL:s forum är från 70-talet kan jag inte redigera inlägget, så då får jag väl spamma med ett nytt då. Tungan ute
    ">

  • Chrysabelle

    I årets julkalender så ska de ju fira jul, så då blir det ju jultema.

  • Duckan

    Jepp allihopa, kom på det efteråt ang Trolltider. Fasen, jag börjar bli gammal och tappa minnet. Men bra var den kalendern!!

  • Ogago

    Självklart ska en julkalender ha ett jultema. Det heter ju så - JUL-kalender.

    Om man bara ska ha en kalender utan jultema så kan man ju sända den när på året som helst. Typ Pirat-kalender på sommaren.

    Ett religiöst tema? Nej. Jesusbarnet är inte viktigt.
    Ett jultema? Ja! Med tomtar och nissar och allt.

  • Common sense
    Duckan skrev 2014-10-09 08:47:13 följande:

    Jepp allihopa, kom på det efteråt ang Trolltider. Fasen, jag börjar bli gammal och tappa minnet. Men bra var den kalendern!!


    Håller med! En av de bästa helt klart! Glad
  • Koppkaka

    Klart som tusan det ska vara jultema! Trolltider hade visst jultema.

    De flesta dåliga kalendrar har varit de som inte haft jultema...

  • Aniiee

    Jag tänkte jag skulle räkna på hur många julkalendrar som inte hade jultema. Hittills (bara hunnit med kalendrarna 1958-1975) har jag hittat en kalender, Långtradarchaufförens berättelser som gick just 1975. De undvek med flit jultema och julstämning för att försöka motverka julhysterin.....

    Snabb genombläddrig av resten av 70-talet ger bara kalendrar med direkt julanknytning och -stämning. 

    Ska jag fortsätta bläddra?Solig


    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • Aniiee
    Koppkaka skrev 2014-10-09 16:16:53 följande:

    Tja jag vet iallafall några till de senaste 10 åren. Bland annat Höjdarna, urusel...


    Håller med om att 2000-talet verkligen inte fattat vad "julkalender" betyder.... Men så har julkalendrarna de senaste 10 åren inte varit så poppis heller, ens bland barnen.
    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • Apopan

    Bryr mig inte, kan inte minnas senast jag gillade en julkalender. Måste varit väldigt väldigt liten med andra ord. Julkalendern är väl ändå bara till för att dra ungar till public service och kränga julkalendrar? ;)

  • Aniiee
    Apopan skrev 2014-10-10 14:10:36 följande:

    Bryr mig inte, kan inte minnas senast jag gillade en julkalender. Måste varit väldigt väldigt liten med andra ord. Julkalendern är väl ändå bara till för att dra ungar till public service och kränga julkalendrar? ;)


    Då har du nog missat några kalendrar i alla fall =P

    Och köper man en kalender så stödjer man nåt 90-konto..... vilket kommer jag inte ihåg.
    Never give up...No one knows what's going to happen next. - L. Frank Baum
  • Apopan
    Aniiee skrev 2014-10-10 14:19:16 följande:
    Då har du nog missat några kalendrar i alla fall =P

    Och köper man en kalender så stödjer man nåt 90-konto..... vilket kommer jag inte ihåg.
    Möjligtvis. Har aldrig orkat engagera mig mer än 10 avsnitt. Jag har ju dock alltid försökt att följa dem, men inte lyckats se alla :P
Svar på tråden Pirater eller tomtar: Måste adventskalendern ha jultema?