Inlägg från: dejan9209 |Visa alla inlägg
  • dejan9209
    manfrsthlm skrev 2014-10-13 15:09:33 följande:
    snart får vi väl ändra namnet på janssons frestelse för att alla janssons känner sig kränkta
    Men Janssons, är väl inget att känna sig kränkt för, det är ju inget negativladdat ord, att jämföra Janssons med zigenare, var väl att ta i?=
    julenstid.blogg.se
  • dejan9209
    Ingram skrev 2014-10-13 15:22:06 följande:
    Men varför kommer såna jämförelser ens upp, det är bortom mitt förstånd.
    Ordet Janssons frestelse är inte ett ord som anspelar på någonting negativt, inte heller gör "Wallenbergare" eller "Finska pinnar" det.
    Däremot så förknippas "negerboll" och i detta fall "zigenarkorv" med någonting negativt och därför bör man inte använda de orden.
    Känner du någon människa som heter Jansson i efternamn och som blivit upprörd över ordet Janssons frestelse? jag tror att svaret kommer bli Nej!
    Bra formulerat!
  • dejan9209
    UCharlotte skrev 2014-10-13 15:32:40 följande:

    Vill man ha bimbo-bullar och svenne-sill, eller blattebärs och same-saft så är det hur lugnt som helst för mig. Schizo-chorizo, damp-dumplings och kanalen TV4 ADHD funkar också, ja för att trolla in lite neuropsykiatriska och andra-störningar i det hela.

    Saker är orättvisa, ofördelaktiga, de irriterar, stör och berör. Man är inte kränkt för det...


    Du kan ju inte tala för hela folket när du säger att man inte blir kränkt för ett negativt laddat ord.

    Om man tex, blivit mobbad som bar för att andra kallat en zigenare, hela ens barndom, så slutar det plötsligt en dag vid vuxenlivet, att sedan gå förbi en korv kiosk med en korv som heter zigenarkorven, väcker ju tråkiga dåliga känslor från barndomen, och man känner sig återigen kränkt.
  • dejan9209
    manfrsthlm skrev 2014-10-13 15:49:16 följande:

    endast i era förvridna hjärnor som neger och ziggisar är för laddat....


    vill inte ens fortsätta denna tråd, när du har en sådan ton!
Svar på tråden OK att namnge maträtt med rasistiskt ord?