Inlägg från: Soluppgång |Visa alla inlägg
  • Soluppgång

    Gravid/Föräldraledig Sollentuna/Norrviken 2014/2015

    Hej, jag bor i krokarna också. Jag ska gå på BVC i Rotebro har jag tänkt. Är 39 år.
       
    Jag har beräknad födsel 8 december (första barnet). Jag kommer (om inte barnet kommer prematurt) föda nere i Göteborg (är ensamstående som gjort IVF så ska vara med min familj i början), men åker upp igen någon gång i januari.
       
    Jag har fått höra att jag kommer placeras i en föräldragrupp på BVC i Rotebro som man träffar regelbundet under en tid. Och så har jag tänkt börja besöka de öppna förskolorna kanske kring 1 april eller när det kan vara lämpligt?? Tänkte kolla in ett par stycken av dem.
    www.sollentuna.se/Sollentuna-kommun/Barn--utbildning/Forskola-och-familjedaghem/Oppna-forskolor/
       
    Dock, innan det tänkte jag gå med i Facebook-gruppen "Föräldrar i Sollentunatrakten". Det står att det är för föräldrar med små barn, för att t.ex. hitta folk att promenera med etc. :)  Jag kommer absolut söka folk att promenera med när jag kommit upp från Göteborg, innan det känns som dags att börja gå på öppna förskolan. :)

  • Soluppgång
    zinnia skrev 2014-10-28 07:25:08 följande:
    Tack för alla bra tips! Jag visste ju inte ens var det finns ett BVC. Kanske dags att kolla upp det hehe... Men det är så mycket annat med flytt/avsluta jobbet/sälja lägenhet etc..

    Vore jättekul att träffas sen för fika/promenader!

      
    Här hittar man Rotebro BVC:
    www.slso.sll.se/SLPOtemplates/SLPOPage1____19763.aspx
     
    En länk om hur man kontaktar dem första gången:
    www.slso.sll.se/SLPOtemplates/SLPOPage1____19803.aspx
      
    När jag frågade i våras om var det finns BVC så fick jag höra om Rotebro och Sollentuna. Jag vet att det finns en Vårdcentral i Norrviken, men åtminstone i våras så pratade den jag frågade om angående BVC endast om Rotebro och Sollentuna.
  • Soluppgång
    humledummle skrev 2014-11-14 17:00:31 följande:

    hallå vad tyst det blev här inne


    Ja det var ett tag sedan jag kikade i tråden. Nu är jag nere i Göteborgstrakten hos min familj, och ska åka upp till Sollentunatrakten igen någon gång i januari, men vet inte än om det blir tidigt eller sent i januari. Är nu i vecka 37+4, det känns skönt att ha kommit förbi prematurstadiet.
  • Soluppgång
    nadia27 skrev 2014-11-23 20:55:11 följande:
    Hej!

    Jag är 28 år och väntar mina första barn (tvillingar) Har bf om 3 veckor. Jag bor i Norrviken =) Vore kul att ses!
    Hej, då har du beräknad födsel 1 vecka efter mig. Ska du gå på BVC-föräldragrupp i Rotebro? Kanske vi hamnar i samma föräldragrupp i så fall kanske. :)

    (Jag kommer placeras i en föräldragrupp på BVC i Rotebro, jag har varit i kontakt med dem om att jag vill hamna i föräldragrupp i Rotebro. Jag kommer föda i Göteborg, men åker upp=hem igen någon gång i januari.)
  • Soluppgång
    nadia27 skrev 2014-11-28 18:06:29 följande:

    ok =) jag är inte så insatt i det där , men jag går hos barnmorska i rotebro så jag tror att jag hamnar i föräldragrupp där också =) Är det ditt första barn?


    OK. Ja det blir mitt första barn.
  • Soluppgång
    nadia27 skrev 2014-11-30 18:56:51 följande:

    ok =) vet du vad det blir?


    Nej, jag har bett om att inte få reda på det på ultraljuden.
  • Soluppgång
    zinnia skrev 2014-11-30 22:06:17 följande:

     Idag var jag i huset och målade lite tapetspärr! :)

    Jag kör på och låtsas som att jag inte är gravid hehe. BF + 3. Undrar när bebis tänker komma.... :)


    Spännande både med BF+4 (idag) och nytt hus!
  • Soluppgång
    nadia27 skrev 2014-12-01 08:08:36 följande:

    spännande =)


    Ja jag ville ha en överraskning, hehe. :)

    Vet du vad det blir?
  • Soluppgång
    zinnia skrev 2014-12-06 16:49:56 följande:

    Nu har vår dotter kommit! 5 december kl 03.23 Kim hon. 4015g och 51 cm lång. Så underbart!! Vilken pärs det var att föda barn hehe.


    Åh, vad roligt!  :D  Stort grattis! :D

    Jag har beräknad födsel-datum imorgon måndag, d.v.s. om 15 minuter, men här verkar inte hända något... :P

    Grattis återigen! :D
  • Soluppgång
    zinnia skrev 2014-12-11 23:50:23 följande:

    Hej från babybubblan. :)

    Guuud så mysigt det är med en alldeles egen liten bebis. Och OJ vad många timmar det går åt att amma?! Haha.

    Hur går det soluppgång? Känner du av något? Har det kanske kommit en bebis?


    Det låter mysigt!

    Nej, inga känningar här. Jag har mycket mindre symtom nu än jag hade hela tiden från slutet av juli, hade ju massor av (icke-onda) sammandragningar sedan slutet av juli, men nu när jag VILL föda så är det väldigt lugnt?? Borde det inte vara tvärtom? :P

    BF+4 idag. :)
  • Soluppgång
    nadia27 skrev 2014-12-23 07:56:23 följande:

    Hej!

    Har fått mina tvillingar nu, kom i måndags.,Allt har gått bra och vi försöker nu landa hemma. Lillan sover inte på nätterna och vägrar sova i sin säng med sin bror, sover era  själva? 


    Stort grattis! :D

    Jag fick en son 22 december. Vi mår båda bra. Det slutade med kejsarsnitt så jag har lite förhållningsorder om hur jag får röra mig/lyfta.
  • Soluppgång
    zinnia skrev 2014-12-24 09:11:17 följande:

    Åh grattis!!!!! ??????

    Så underbart.

    Vår dotter vägrar sova själv. På BB sade de ju att de skulle sova på rygg själva men då ligger hon bara och skriker. Hon vill ligga nära nära så hon ligger slimmad längs med min eller min mans sida eller på våra bröst. ;)

    Vi tänkte försöka med babynestet igen snart, se om hon tycker om det bättre nu..

    God Jul på er!

    Skriv gärna snart igen och uppdatera när du hinner/orkar. Kram


    När min son sover tungt är han OK med att sova i vaggan (där jag haft babynestet tills igår). Men när han sover lätt accepterar han bara att sova mot ens kropp, oavsett om det är dag och man sitter/går eller om det är natt och man ligger. I min säng vägrar han att ligga i babynestet även om jag lägger en hand på honom, han vill inte ha en kant mellan oss.
  • Soluppgång
    nadia27 skrev 2015-01-08 21:34:02 följande:

    Grattis :D Det blev ks för mig med, hur mår du efter ditt snitt? klarar du dig från att inte lyfta osv? 

    Jag är dålig på vissa saker, när jag ska lägga mig i sängen glömmer jag att göra på rätt sätt, även en del lyft. Svårt när man har barn, 2 st men det får gå. 


    Ja det går bra efter snittet, :) jag har tidigare gjort ett antal knäoperationer, och i jämförelse med dem känns det efter kejsarsnittet som lätt som en plätt, så det är kanske bra att ha någon jobbigare rehabilitering att jämföra med, haha.

    Och eftersom jag sedan gravidvecka 12 haft ont i svanskotan har jag också lagt mig/satt mig så som man ska efter snittet så det blir inte att jag gör fel där. :)
  • Soluppgång
    zinnia skrev 2015-01-09 20:30:17 följande:

    Grattis!!!  Så kul att få en uppdatering! Skönt att höra att ni mår bra!


    Tack!

    Jo vi mår bra, behöver få till rutiner bättre bara så jag får mer sömn, och får lättare att hinna med annat man ska göra om dagarna.
  • Soluppgång
    nadia27 skrev 2015-01-08 21:34:02 följande:

    Grattis :D Det blev ks för mig med, hur mår du efter ditt snitt? klarar du dig från att inte lyfta osv? 

    Jag är dålig på vissa saker, när jag ska lägga mig i sängen glömmer jag att göra på rätt sätt, även en del lyft. Svårt när man har barn, 2 st men det får gå. 


    Jag förstår att det blir meckigare att inte lyfta för mycket när man har två barn!
  • Soluppgång

    Hej,

    Jag åker upp hem igen 20-22 februari (lite senare än först planerat), sedan hoppas jag att jag kan promenera. :D

    Jag hoppas min foglossning blivit bättre då, just nu går jag på diklofenak + paracetamol och har foglossningsbälte, och ska få sjukgymnastikprogram på måndag och en speciell kudde att sitta på. Torsdag-fredag behövde jag en krycka vilket var meckigt med bebisen. Börjar känna effekt av tabletterna nu dock så jag är hoppfull. Jag hoppas jag kan promenera då när jag kommit upp! (Jag hade inte lika mycket foglossning innan förlossningen även om jag hade en del, men sedan blev det värre och värre efter förlossningen.)

    Vi hörs! 

Svar på tråden Gravid/Föräldraledig Sollentuna/Norrviken 2014/2015