• Dakine

    Någon som fått tvillingar av pergotime!?

    Hej! 

    Är det någon som fått tvillingar eller mer utav behandling pergotime? 
    Ska eventuellt börja med pergotime efter jul, och undrar om det är stor risk eller liten risk att det blir tvillingar? För mig spelar det egentligen ingen roll, men är lite intressant att veta :)

  • Svar på tråden Någon som fått tvillingar av pergotime!?
  • Dakine

    Jag ska få börja med pergotime efter jul, och till mig sa de att första kuren vill de kolla att den är tillräcklig och därför vill de kolla med vul (och blodprov). Om den är tillräcklig och äggen släpper som de ska behöver jag inte komma in på fler vul utan då kör vi på samma. Han nämnde att det finns risk för tvillingar, och att det också är en av anledningarna till att kolla. Men jag känner så här: Hellre tvillingar än inget barn alls! 

  • Dakine
    lantlivet skrev 2014-11-24 20:45:56 följande:

    Håller med dig! Bättre med tvillingar än inga alls ;) Har du H som gyn här i stan? Ja kollas bara med blodprov.


    Eftersom vi har barn sedan tidigare får jag inte gå här i stan, utan går på en privatklinik i en närliggande stad :)
  • Dakine
    lantlivet skrev 2014-11-24 20:45:56 följande:

    Håller med dig! Bättre med tvillingar än inga alls ;) Har du H som gyn här i stan? Ja kollas bara med blodprov.


    Eftersom jag har ett barn sedan tidigare får jag inte gå i stan. Så jag går i Umeå hos en privat klinik. 
  • Dakine
    Bettanspettan skrev 2014-11-26 08:26:37 följande:

    Hej. Jag har tre pergo barn födda -99 -02 & -08.

    Första gången var det tvillingar (på enkelkur) men den ena tillbakabildades så det blev bara en ändå. Andra grav behövdes dubbelkur och med trean räckte enkel igen. Men det blev aldrig två ägg som släppte igen.

    Jag fick diagnos pcos när jag var 19 och har egentligen aldrig haft nån ordentlig mens. Men efter trean kände jag att jag inte ville ha fler barn och var trött på obalansen i kroppen så då satte jag in en hormon spiral för att slippa tänka på nåt. Träffade en ny man och började fundera på barn igen. En månad efter jag tog ut spiralen fick jag mens och fyra veckor senare fick jag det igen! Två v efter det fick jag utslag på äl stickor och vi lyckades bli gravida! På naturlig väg! Det slutade tyvärr i missfall men efter fyra månader var jag gravid igen även denna gång utan hormoner och nu är jag i v 32.


    Jag hade regelbunden mens innan jag började med p-piller, under p-piller tiden hade jag också regelbunden mens. När jag slutade med p pillrena blev jag gravid direkt, som tyvärr slutade i missfall. Men 2 månader efter missfallet blev jag gravid igen, vilket resulterade i en bra graviditet och en frisk pojke som nu är 4 år. :) Jag trodde verkligen INTE att det var något "fel" på mig och att skaffa syskon skulle ju bli en enkel match. Tji fick jag! Försökt nu i 1,5 år utan någon framgång. Tror jag fått ett tidigt missfall under gångerna. Har fått utslag på ÄL tester, och får väldigt ont vid ägglossning. Läkarna har sagt att jag mest troligt har PCOS, så mina ägg mognar inte som de ska och kan därför inte bli befruktade. Min man har superspemier, så det är ju positivt iaf! När ett ägg väl släpper lär vi inte ha några problem ! :D 

    Så nu ska jag gå ner så mkt som möjligt (har en övervikt på ca 10 kg) innan jul, och har inget hänt ska jag få börja med pergo efter nyår. Jag tror verkligen det var p-pillrena som hjälpte mig att bli gravid med sonen. Att hormonerna fanns i kroppen på något vänster så att äggen släppte och mognade som dom skulle just då. Hade ingen mens under graviditeten, och inte heller när jag ammade. Skaffade sedan en stav i armen för att få amma längre, och under den tiden har man inte heller mens. Efter stavens uttag fick jag regelbunden mens i ett år ca... men något hopp kanske. Men då skulle vi gifta oss, och jag kom in på universitet så vi sköt upp syskon ett tag. När vi sedan bestämde oss , blev mensen plötsligt väldigt oregelbunden :(
  • Dakine

    Nu ringde makens äldre syster och berättade att de väntar deras 3:e barn. Så nu väntar både min bror, och min makes båda systrar, plus några vänner till oss barn nästa år. Jag vill glädjas men just nu känner jag mig bara arg och sur över det. 

    Varför får det inte vara vi? Jag orkar inte mer nu. 

  • Dakine
    lantlivet skrev 2014-12-21 17:52:30 följande:

    Det blir er tur till hösten tro jag bara du fått pergotime! :)

    Håller tummar å tår!


    Tack... hoppet får en att gå framåt. Vill bara att det ska vara nu... inte sen. 
    Men det skulle vara riktigt mysigt ändå med en december-bebis. Och sen kanske meddela famijen på alla hjärtans dag, eller till påsk. Funderar på att klä på sonen en tröja där det står "Världens bästa storebror", fota och rama in. Ge bort kortet som en present, och se hur länge de tar innan de fattar vinken ;)
  • Dakine
    angel90 skrev 2014-12-21 21:49:49 följande:
    Känner igen det där.. Jag vill så väldigt gärna känna glädje i att andra ska ha barn, men själv vill jag ju att det ska vara vi också. Men.. Det kommer väl. Tar verkligen på krafterna att försöka och försöka utan resultat :(
    Ja precis. Men jag försöker att tänka att vår tur kommer, bara vi får börja med pergotime. Vi har ju kunnat få ett barn förut, måste ju bara gå igen!
  • Dakine
    lantlivet skrev 2014-12-21 21:52:20 följande:
    När som är de ju mysigt ;) Låter ju som en toppenide! :)
    Jo, det är klart. :) Känner väl att det får bli när det blir. Bara det blir :P
  • Dakine
    angel90 skrev 2014-12-29 15:36:16 följande:
    Tack! Har fortfarande inte riktigt förstått det ;)

    Absolut, första kuren och enkelkur :)

    Kram!
    STORT GRATTIS!! Ni som plussar ger oss andra hopp :) 
    Så himla roligt. Ska bli kul att följa er på vägen!
  • Dakine
    lantlivet skrev 2015-01-04 20:52:40 följande:
    Ja ska träffa en uska första besöket. Men tänkte fråga då endå.

    Finns inga privata kliniker här så endast landstinget är tillgängligt.. :/
    Men du, det finns en privat klinik i Umeå! Den är superbra. Dit gick jag medm itt första barn. Kostade 600 kr för ett VUL! :)
  • Dakine
    lantlivet skrev 2015-01-05 10:55:58 följande:
    Jo de tycker jag med. Ja vet att de finns nå där och vldigt säker på att de lever, dock är ja lite nervös över att de är fler än 2, därför vill ja ha ett ul..
    Du får överdriva och förklara din oro ... hitta på något ;)
  • Dakine

    Vet inte om det bara är jag av oss här inne som ligger lite på överkant med vikten. Men pga min PCOS har jag väldigt svårt att gå ned i vikt, men lätt att gå upp. Julhelgen hjälpte inte till med detta direkt. Jag som kämpat i 8 veckor före jul, och lyckats gå ned 7 kg, har nu gått upp 4 kg under julen!!?!?!?!?!? Gråter 

    Blir galen, vill bara få ordning på vikten!! 
    Så nu ligger jag på 79 kg på min ynka längd på 160. När jag blev gravid med sonen vägde jag 64 kg. Så jag skulle vilja ner till 60-65 kg igen. 

  • Dakine
    lantlivet skrev 2015-01-05 12:24:43 följande:
    Hur ofta rör du på dig så du känner dig trött och svettig? Vad äter du? Hur ofta och hur mkt? Blir de mkt gotta? Undvik även fast de är helg och man vill unna sig.
    Jag är alltid trött ;) Men svettig, inte så ofta nu de senaste veckorna. Jag äter vanlig husmanskost till lunch och middag, men är dålig på att äta frukost. jag tar aldrig om, och äter väl enligt tallriksmodellen. 

    Nu under julen har det väl blivit både fika och choklad, men annars försöker jag hålla mig till varannan helg. Före jul hade jag ett uppehåll från både godis, läsk, glass och fika på 9 veckor helt utan. Funkade kanon! :)
  • Dakine
    Ni som har PCO/PCOS... 

    Jag har inte haft mens sen 30/10-4/11 då den kom ordentligt, och som en vanlig mens. Blödde rikligt, kraftig mensvärk och ömma bröst. (som jag brukar vid mens). Hade även då äl den 16/10. 

    I december fick jag en liten blödning (som jag skulle kalla mer för en mellanblödning) då det var väldigt lite klart rött blod och mer blodblandade flytningar. Varade mellan 17-21/11. Ingen mensvärk. 

    Nu idag den 7/1 får jag återigen blodblandade flytningar... Lite öm vid äggstockarna, men inte märkbart. Vad är det här!? Brukar ni ha så här? 
    Jag brukar inte ha mellanblödningar.... :/ Är så orolig att det ska vara något annat fel som livmodelhalscancer eller liknande :S 
  • Dakine
    lantlivet skrev 2015-01-07 08:21:23 följande:
    Jag hade alltid mellanblödningar varje månad innan jag blev gravid. Men mina va alltid mer åt bruna hållet än de röda. Menscyklerna kan ändras från månad till månad. Så de kan ha nykommit. Tyvärr. Tro inte det är nå annat allvarligare :)
    Tack för att du lugnar mig! Idag är det mer åt det bruna hållet tycker jag!
  • Dakine
    Jag pratade med IVF kliniken i fredags och då sa de att de skickat receptet nu, och att jag ska börja ta pillrena från mensdag 5. Mensdag 1 räknas från den dag då mensen startat, och där det är ett flöde med rött blod. 

    Men eftersom jag nu haft mellanblödningar som varat i ca 5 dagar både i december och januari vet jag inte alls hur jag ska göra om det kommer igen!? Det har inte känts som en vanlig mens alls, och IVF kliniken sa att jag inte skulle räkna det som en mens medan här i staden där jag bor sa att det nog är en mens men att den ser annorlunda ut bara. Känns dock som att jag bör lite på IVF kliniken först och främst och följa deras rekomendationer. Så det kommer väl mest troligt bli att få kicka igång blödningen med provera då... 

    Den 16/10 hade jag äl bekräftat med test. 30/10-4/11 hade jag en riktig mens, för den var riklig och jag hade ofantligt mycket mensvärk. 

    17/12 fick jag en liten sparsam blödning som varade till den 21/12. Ingen mensvärk. 

    6/1 fick jag en liten sparsam blödning som börjat avta nu den 11/1.. ingen mensvärk alls. 

    Jag är så spänd med alla förväntningar nu och vill bara börja käka pergotime!! 
  • Dakine
    lantlivet skrev 2015-01-11 17:35:04 följande:
    Så himla kul att du snart är på g!! Kanske vi ses nångång hos bm :)

    Ja visste inte heller om mina blödningar va mens eller mellanblödning då ja aldrig har värk. Men ja fick ägglosning å blev gravid iaf :)

    Hur lång mens bruka du ha i vanliga fall? Ja kunde ej skilja på mina då båda blödningar va 7-8 dagar långa varje gång.

    Tycker du ska köra på nästa blödning om de varar till dag 5. Ja blrjade dag 4 men skulle egentligen börjat dag 3, va olika det är när alla börjar.
    Ja, det känns riktigt spännande! Är typ nervös ! :D 

    Mensen brukar vara mellan 5-6 dagar. Och dessa mellanblödningar samma... men är mer som en blod blandad flytning... inget tjocktblod, utan som en tunn hinna... När jag har mens kommer det alltid väldigt mörkt blod och koagulerat blod och mensvärk. Dessa mellanblödningar har jag aldrig haft någon mensvärk alls... 

    Ja, jag kommer köra på nästa blödning. Jag vill ju inte vänta längre! Men jag skulle nog få provera tabletter som skulle kicka igång blödningen. Ja till mig sa de att jag ska börja på dag 5. Undra varför det är så olika. 
  • Dakine
    lantlivet skrev 2015-01-12 09:17:39 följande:
    Det va jag med ;)

    Okej, konstigt att du ej fick proveran på stört så du kunde köpa på dom på en gång ist för gissa?

    Ja de är konstigt.
    Jag skulle höra av mig i slutet på januaari om mensen inte kommit, och då skulle de skriva ut provera! Hade gärna tagit den nu också, den kan man väl ta när som ? 
Svar på tråden Någon som fått tvillingar av pergotime!?