Inlägg från: Hoppitossans |Visa alla inlägg
  • Hoppitossans

    hur har folk råd med häst, har jag råd med häst?

    Hej! Jag är uppväxt med hästar och har haft 5 egna hästar (som jag självklart inte har betalat för själv). Och det är väl nu som jag har förstått hur bortskämda jag och min syster har varit i hästvärlden. Nu är det ca 9 år sen jag gjorde mig av med den sista hästen, som jag inte heller betalade för själv. Och nu ( ca 1 år sen) har jag kommit till det läget att jag vill starta upp hästlivet igen, men jag förstår inte hur jag skulle kunna ha råd med det?! Hur har andra råd med det? Jag vet folk som jobbar deltid, har barn, hund, stor bil, huslån och 3 (!!) hästar?? Vart i helvete går det ihop? Lever hästfolk i skuld eller?! Nu har jag turen att bo på en fin hästgård där jag skulle få betala 500 i kallhyra, och på så sätt är det billigt. Men kollar jag vidare på allt som "behövs" idag för en häst så kan jag inte annat än att tappa hakan! Jag är ingen sån person som behöver flashiga prylar till min häst, och inte heller känner jag att det skulle behövas en massa skumt foder som jag aldrig ens har hört talas om innan. Havre, korn, hö, vitaminer och mineraler.. Behövs det mer? Utprovad sadel? Jag har aldrig haft en utprovad sadel? Och mina hästar har inte haft några problem med ryggen. En gång reagerade en av mina hästar på en sadel, då bytte jag bara så vart allt bra igen, måste det vara mer avancerat? Kan någon berätta för mig vad jag bör vänta mig i utgifter per månad för ett halvblod som kommer att ridas mest som skogsmulle och ibland lite dressyr och hopp? Jag känner mig lite kluven inför hela grejen, men jag känner ändå att "har dom" råd så har verkligen jag det också! Vad har ni i utgifter? Inga träningar med instruktör kommer att förekomma. Tack snälla för svar!

Svar på tråden hur har folk råd med häst, har jag råd med häst?