• CrazyChristina

    Erik, Wilhelm och lillasyster?

    Väntar trean i januari och har verkligen svårt att komma på ett flicknamn, blir det en lillebror är allt klart men flicknamn ger mig ångest. Vi gillar äldre svenska namn men även vissa andra lite äldre europeiska namn.


    ♥Erik 2010-06-09♥-♥Wilhelm 2012-04-17♥-♥Gift sedan 2014-03-28♥-♥Bönan BF 2015-01-29
  • Svar på tråden Erik, Wilhelm och lillasyster?
  • Centurione
    Mee skrev 2014-10-21 20:55:33 följande:
    Jag tolkade det som att du ville ha gamla fina namn. Som jag skrev så tycker jag Gullan är ett fint gammalt namn.

    Vet en gammal dam i mitt hyreshus som heter det. Världens snällaste dam med glimten i ögat. :)

    därav att namnet finns med i listan.
    Även om damen i ditt hus är "gammal", så lär hon inte vara lika gammal som namnen Erik (Erik Segersäll, vikingatiden du vet...) eller Wilhelm (kolla upp vad som hände vid Hastings år 1066...).

    Gullan är dessutom ett typiskt smeknamn som knappast ens "finns" som dopnamn. Även om säkert några kan ha döpt sina döttrar till det det sista århundradet eller så. På samma sätt som vissa fått namn som Kalle, Benny och Mimmi - fast det inte heller är några riktiga namn.
  • Mee
    Centurione skrev 2014-10-21 21:01:20 följande:

    Även om damen i ditt hus är "gammal", så lär hon inte vara lika gammal som namnen Erik (Erik Segersäll, vikingatiden du vet...) eller Wilhelm (kolla upp vad som hände vid Hastings år 1066...).

    Gullan är dessutom ett typiskt smeknamn som knappast ens "finns" som dopnamn. Även om säkert några kan ha döpt sina döttrar till det det sista århundradet eller så. På samma sätt som vissa fått namn som Kalle, Benny och Mimmi - fast det inte heller är några riktiga namn.


    Har själv en son som heter Wilhelm och dn sambo som är väldigt intresserad av det fornnordiska, så vet lite om det men förmodligen inte lika insatt som du.

    Kollade nyss upp namnet Gullan, det är en förkortning/smeknamn på det fornordiska namnet Gunhild och kom till Sverige kring 1890. Vilket i mitt tycke är gammalt men inte lika gammalt som Erik eller Wilhelm. Det finns över 2000 kvinnor i Sverige som bär namnet.

    Hon som skrev tråden skrev inte hur gamla namn hon vill ha.

    Förstår inte varför du reagerar som du gör för ett namnförslag när du inte startade tråden. Det var ett förslag till ts...
  • Centurione
    Mee skrev 2014-10-21 21:20:59 följande:
    Har själv en son som heter Wilhelm och dn sambo som är väldigt intresserad av det fornnordiska, så vet lite om det men förmodligen inte lika insatt som du.

    Kollade nyss upp namnet Gullan, det är en förkortning/smeknamn på det fornordiska namnet Gunhild och kom till Sverige kring 1890. Vilket i mitt tycke är gammalt men inte lika gammalt som Erik eller Wilhelm. Det finns över 2000 kvinnor i Sverige som bär namnet.

    Hon som skrev tråden skrev inte hur gamla namn hon vill ha.

    Förstår inte varför du reagerar som du gör för ett namnförslag när du inte startade tråden. Det var ett förslag till ts...
    Jag skulle inte ha skrivit något, kanske, men det blev bara ett så otroligt komiskt stilbrott mellan namnen. Gullan är ju dessutom, för alla medelålders och äldre generationer (i detta fall menar jag folk födda på 1960-talet och tidigare) hopplöst förknippat med en urfånig låt av Snoddas: "Gullegullan HOHO som en gök! Jag bjuder dig två rum och kök..."
  • CrazyChristina
    Centurione skrev 2014-10-21 21:01:20 följande:
    Även om damen i ditt hus är "gammal", så lär hon inte vara lika gammal som namnen Erik (Erik Segersäll, vikingatiden du vet...) eller Wilhelm (kolla upp vad som hände vid Hastings år 1066...).

    Gullan är dessutom ett typiskt smeknamn som knappast ens "finns" som dopnamn. Även om säkert några kan ha döpt sina döttrar till det det sista århundradet eller så. På samma sätt som vissa fått namn som Kalle, Benny och Mimmi - fast det inte heller är några riktiga namn.
    De e precis dom som våra pojkar fått sina namn från :)

    Namn som är smeknamn gillar jag inte. Som du skriver som tex Kalle. Ska vara riktiga tydliga namn. Gullan låter som en gammal tant ungefär som Viola eller Ragnhild.
  • Masquerade

    Du har säkert redan fått en del av dessa förslag, men "here goes" Glad:
    Erik, Wilhelm och Agnes
    Erik, Wilhelm och Astrid
    Erik, Wilhelm och Britta
    Erik, Wilhelm och Elna
    Erik, Wilhelm och Ester
    Erik, Wilhelm och Freja
    Erik, Wilhelm och Gerda
    Erik, Wilhelm och Greta
    Erik, Wilhelm och Herta
    Erik, Wilhelm och Hilda
    Erik, Wilhelm och Ida
    Erik, Wilhelm och Kerstin
    Erik, Wilhelm och Klara
    Erik, Wilhelm och Margit
    Erik, Wilhelm och Märta
    Erik, Wilhelm och Stina
    Erik, Wilhelm och Tilda
    Erik, Wilhelm och Tyra

  • Mirris

    Alltså jag släktforskar och har väl trillat över det finaste och coolaste namnet!


     


    Hade jag inte varit så förbenat gammal hade jag gått all in för en dotter som skulle få heta Anna Kunigunda :) 


    Eller Aqvilina 

    Vet inte hur dom passar ihop med Erik och Wilhelm! Och ni kanske inte är ute efter nåt så ovanligt, men iaf! :)

  • Knall

    Tänkte direkt på Julia! Erik, Wilhelm och Julia...


    Some cause happiness wherever they go; others whenever they go.
Svar på tråden Erik, Wilhelm och lillasyster?