• fibbe

    Vad tycker ni om att jämdställdhetsbonus ska väck?

    Hörde på nyheterna att regeringen ska ta bort jämdställdhetsbonusen helt,vad tycker ni om det?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om att jämdställdhetsbonus ska väck?
  • Alexi

    Det är ju trevliga pengar rakt ner i fickan, över tiotusen. Men påverkar ju inte vår fördelning av fl alls så på det viset missar den ju sitt syfte.

  • fibbe

    Vi fick ut över 1500.- i månaden. Då delade vi rakt av på veckorna,jag tog mån-tis-ons,och maken resten. 

    Dom där 1500.- gjorde stor skillnad för oss helt klart.

  • Penida

    Vi fick ta del av den och visst var det trevliga extrapengar men inte avgörande någonstans för hur vi delade. Så tror jag det är för de flesta och även om syftet är gott gör den minimal skillnad där. Sedan har personligen svårt för den, jag ser inte varför vi ska dela ut morötter till föräldrar som väljer att båda vara hemma med sina barn som att det skulle vara något speciellt. Föräldraförsäkringen bör regleras ytterligare istället.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    fibbe skrev 2014-10-23 19:55:03 följande:

    Vi fick ut över 1500.- i månaden. Då delade vi rakt av på veckorna,jag tog mån-tis-ons,och maken resten. 

    Dom där 1500.- gjorde stor skillnad för oss helt klart.


    Hade ni delat på samma sätt annars eller var denna bonus avgörande för ert beslut?
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    fluu skrev 2014-10-21 09:32:37 följande:

    Dåligt..


    Varför? Då jag är något negativ är jag nyfiken på vilken nytta andra ser med denna bonus?
    Avskyr CIO-metoder
  • fluu
    Penida skrev 2014-10-23 20:38:26 följande:
    Varför? Då jag är något negativ är jag nyfiken på vilken nytta andra ser med denna bonus?
    Ser jag till flera i min omgivning som tjänar väldigt olika eller väldigt lite båda två så har bonusen ofta gjort att de ändå valt att dela rakt av.
    Och jag gillar filosofin med morötter.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Minxy

    Den totala summan av jämställdhetsbonus om man delar alla s-dagar rakt av är 13 500 kr. Det är mycket pengar för många familjer...

    Men om jämställdhetsbonusen inte ger önskat resultat är det väl lika bra att den slopas. Vi har fått en hel del extra pengar tack vara jämställdhetsbonusen, så för oss har det varit uppskattat :)

  • sandlilja

    Det är en konstig idé att om män ska vara hemma och ta hand om sina barn så måste de lockas med pengar. Jag är emot kvotering och styrning på alla sätt.

    Jag tror man ska börja i andra änden ; när kvinnor och män tjänar lika mycket i snitt så kommer snedfördelning pga ekonomin att försvinna.

    Sen kan det finnas många andra orsaker till att föräldrarna tar ut olika men det kommer alltid finnas olika förhållanden för olika familjer och det ska inte staten lägga sej i. Att dela lika på fp -dagar är inte avgörande för varken jämställdhet eller kontakt med barnet.

    Min man var hemma i fem månader med varje barn kanske är bäst att tillägga , jag är för att dela men emot att det styrs. Man kan vara utmärkt jämställda och ta gemensamt ansvar för barnen även om den ena inte tar ut en enda fp -dag som syns i statistiken.

  • MadHatter

    Jag tycker att vi ska ha ett döräldraförsäkringssystem som ser lika ut för alla oavsett familjefilm. Därför tycker jag att det vanliga systemet är bra då det är anpassningsbart. Jämstäldhetsbonusen gynnar bara vissa familjer så då föredrar jag andra typer av åtgärder.

  • MadHatter

    Många fel där: föräldraförsäkringssystem och familjeform ska det stå

  • Hanne

    Ta bort jämställdhetsbonusen, av flera skäl tänker jag. Bland annat att den främst gynnar en välmående medelklass som ändå hade tänkt dela på ansvaret för sina barn. Bonusen har alldeles för liten effekt på jämställdheten överlag. En individualiserad föräldraförsäkring skulle vara det allra bästa om man menar allvar med att styra mot en bättre jämställdhet i samhället, så det hoppas jag på, även om jag förstår att det kan behövas vissa undantag från detta men så är det ju oftast med regler. En tredje "pappamånad" är alldeles för lite, men det är iallafall ett första steg.

Svar på tråden Vad tycker ni om att jämdställdhetsbonus ska väck?