• Anonym (Hjälp)

    Ge ersättning på heltid till nyfödd

    Hej. Jag har en treveckors- bebis här hemma. Dom två första veckorna helammade jag men varenda kväll/natt så ville min bebis amma konstant. Hon vart tillslut arg vid bröstet, troligtvis för att hon inte vart mätt. Så jag köpte ersättning istället som jag gav henne ett mål på kvällen och hon vart som en helt annan bebis.

    Hon har haft det väldigt svårt att amma, man är tvungen att ha amningsnapp och hon släpper taget väldigt ofta och blir frustrerad

    Så nu när jag gav ersättning så var det inget krångel alls. Hon tog flaskan så fint och jag kunde för första gången njuta tillsammans med henne under matning. Så jag har de senaste dagarna börjat ge ersättning under dagen vilket har gjort att min mjölkproduktion har minskat mycket.

    Som det känns nu så skulle jag vilja ge ersättning på heltid eftersom jag mår så mycket bättre av det! Men är väl mest orolig över folks reaktioner och kommentarer och att jag kanske kommer ångra att jag gav upp så fort, jag vet inte. Vad tycker ni? Någon som valt bort amningen i sånt tidigt stadie?

  • Svar på tråden Ge ersättning på heltid till nyfödd
  • Anonym (Mor)

    Du gör givetvis det om är bäst för ditt barn men som helammande mamma i 5 månader kan jag bara säga att jag ammande i princip dygnet runt i flera veckor, hade spruckna bröstvårtor som blödde igenom BH:n, och en bebis som gallskrek efter varje måltid (hade så mycket mjölk att det blev svårt för henne att hinna med, därav massa luft i magen). Det var och är fortfarande inte en "mysig" stund, b.la för att min mjölk fortfarande sprutar ut och hamnar överallt, men det är ändå vår stund. Det jag vill säga är att ja, det är jobbigt och påfrestande att amma, speciellt i början, och jag tror det är farligt att försöka eftersträva någon sorts fantasi av "mysighet" för att när den inte finns där så "ger man upp".

  • Sansa Snark

    På Facebook finns en sluten grupp för flaskmatande föräldrar, titta in där för stöd och råd. www.facebook.com/groups/236597469794190/

    Självklart ska du göra det som blir bäst för er familj. Jag har för övrigt flaskmatat min bebis från första början och aldrig fått negativa kommentarer (men överdrivet nyfikna då och då).

  • Yonndax

    Sonen var knappt 2 dygn när han fick ersättning första gången. Han föddes 4 veckor tidigt och orkade inte äta. Jag pumpade ur och gav det på flaska. Blev sondmatning ett tag oxå och Neo föreslog att jag skulle bara pumpa ur och ge på flaska. Det höll i kanske 3 veckor. När sonen var 4 veckor slutade jag med att pumpa ur då det inte gav nån större mängd mjölk och att det tog väldigt med tid. Visade sig att sonen inte tålde mjölkprotein så fick special ersättning utskriven på recept. Har fungerat utmärkt för oss. Gör det du trivs med bäst. Hade inte ersättningen varit likvärdig bröstmjölk skulle BVC, Neo osv inte föreslå det. Det viktigaste är råmjölken där många antikroppar finns och den har ditt barn fått.

  • Litet My

    Klart du kan och vill du ändå ge bröstmjölk kan du pumpa alt amma det du kan. Med första barnet nog det nog några veckor innan vi fick till en helammning. Under tiden pumpade jag allt jag orkade, blev mest stressad av ammning utan det fick komma i sin takt via nåt försök då och då och till sist kändes det okej och mer praktiskt än flaskan. Man kan göra lite som man vill. Huvudsaken är ju att bebisen blir mätt.

  • Chrysabelle
    Anonym (Mor) skrev 2014-10-21 08:50:39 följande:

    Du gör givetvis det om är bäst för ditt barn men som helammande mamma i 5 månader kan jag bara säga att jag ammande i princip dygnet runt i flera veckor, hade spruckna bröstvårtor som blödde igenom BH:n, och en bebis som gallskrek efter varje måltid (hade så mycket mjölk att det blev svårt för henne att hinna med, därav massa luft i magen). Det var och är fortfarande inte en "mysig" stund, b.la för att min mjölk fortfarande sprutar ut och hamnar överallt, men det är ändå vår stund. Det jag vill säga är att ja, det är jobbigt och påfrestande att amma, speciellt i början, och jag tror det är farligt att försöka eftersträva någon sorts fantasi av "mysighet" för att när den inte finns där så "ger man upp".


    Det låter vidrigt faktiskt. Varför fortsätter du?
  • Anonym (Mor)
    Chrysabelle skrev 2014-10-21 08:02:10 följande:
    Det låter vidrigt faktiskt. Varför fortsätter du?
    Skulle inte kalla det vidrigt men det var lite jobbigt ett tag, ja. Jag fortsätter för att jag har ju mjölken att ge så varför inte? Jag mår till skillnad från många andra inte dåligt av att amma, vilket förmodligen underlättar.
  • Chrysabelle
    Anonym (Mor) skrev 2014-10-21 09:15:04 följande:
    Skulle inte kalla det vidrigt men det var lite jobbigt ett tag, ja. Jag fortsätter för att jag har ju mjölken att ge så varför inte? Jag mår till skillnad från många andra inte dåligt av att amma, vilket förmodligen underlättar.
    Ditt barn mådde ju dåligt av att ammas. Men det handlade alltså enbart om dina känslor?
  • EnGladPingvin

    Om amningen inte fungerar som den ska är ersättning ett fullgott alternativ som du inte behöver ha dåligt samvete över eller försvara. Att du och barnet mår bra och att matningen fungerar utan stress och gråt är betydligt viktigare än att barnet får bröstmjölk.

  • nozpa

    Gör det som får er att må bäst. Har gett ersättning till mina 2 pga div strul med amningen.
    Nu när 3:an kommer så skippar jag att ens genomlida amninsdelen. Det blir ersättning från start denna gång.

  • Anonym (Mor)
    Chrysabelle skrev 2014-10-21 08:18:12 följande:
    Ditt barn mådde ju dåligt av att ammas. Men det handlade alltså enbart om dina känslor?
    Ja Gud, hon måste mått förjävligt av att amma! Jag kika in för att hjälpa ge TS lite input, inte för att bli ifrågasatt.
  • Chrysabelle
    Anonym (Mor) skrev 2014-10-21 10:16:57 följande:
    Ja Gud, hon måste mått förjävligt av att amma! Jag kika in för att hjälpa ge TS lite input, inte för att bli ifrågasatt.
    Jag tror inte att din barn ammade, vilket jag heller inte skrev. Jag skrev ammades.
    Du skrev själv att barnet mådde dåligt av att ammas.
  • Anonym (Mor)
    Chrysabelle skrev 2014-10-21 09:23:03 följande:
    Jag tror inte att din barn ammade, vilket jag heller inte skrev. Jag skrev ammades.
    Du skrev själv att barnet mådde dåligt av att ammas.
    Mådde dåligt gjorde hon inte men hon blev arg vid bröstet, förmodligen för att mjölken kom ut för fort men det gick över när mjölken anpassat sig. Vi provade med bröstmjölk i flaska men hon vägrade. Så mitt meddelande till TS kvarstår, amning kan funka men det tar tid
  • skrutten2

    Som flera redan skrivit, gör det som känns bäst för er!! Barnet, dig själv och pappan.

    Själv hade jag tagit beslutet redan innan vår son föddes, att inte amma. Så han har fått ersättning från timme ett. Det har funkat utmärkt. Han växer och mår bra, och både jag och pappan kan hjälpas åt att mata.

    Den enda gången jag har kännt mig ifrågasatt var på mvc, innan, om jag verkligen hade läst på och tagit mitt beslut på rätt grunder. På bb och på bvc har alla endast varit stödjande. Visst har jag fått kontrollfrågor och ibland har man fått påminna att det bara är ersättning som gäller men inget ifrågasättande. Ifrågasättandet har mer kommit från "super-mammor" man träffar i olika sammanhang.

    Men jag har insett efteråt, när man pratar med människor, att det verkar vara många som inte får amningen att fungera trots stark vilja, envishet och experthjälp. Så devisen att "alla kan amma" som mvc kör med stämmer inte riktigt...

    Så, gör det som känns bäst för er.

  • fluu

    Det är inte så att det är ovanligt med helflaskade bebisar. Och om någon skulle ha en åsikt så är det ett tydligt tecken på att det är en person du inte behöver bry dig om. Folk har åsikter om allt. Jag som ammade mycket och länge har också fått gliringar om det så det kan gå åt alla håll.
    Vill du kämpa vidare med amningen så ta hjälp och gör det.
    Vill du sluta amma så gör det.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • mamaleona

    Hej ts o grattis till ditt lilla underverk. Känner du att amningen inte fungerar och inte orkar försöka mera med den så är det ditt val - gå på det o ni mår båda bättre i långa loppet. Babyn har fått din mjölk i ett par veckor, det är bättre än ingenting och hon har således fått i sig antikroppar av dig redan. Du behöver inte förklara åt människor ert val. Amningen är en väldigt liten del av moderskapet så försök skippa tankar om dåligt samvete över amningen. Det är absolut inte lätt o tar lång tid för många innan dom kan känna att det fungerar bra. Lycka till o må gott. Hälsn en bm

  • Anonym (Hjälp)

    Tack för alla era svar. Roligt att höra andras erfarenheter.

    Nu ger jag allt på flaska och känner för varje gång att jag tycker det är så mycket bättre. Jag har pumpat ut båda brösten 3 gånger per dygn och då har det inte hunnit läcka eller spänna nånting så min mjölkproduktion har minskat väldigt mycket. Men jag får ut ungefär 150 ml per gång jag pumpar och de blandar jag ut med ersättning.

    Just nu kommer jag fortsätta göra så här och sedan får jag se om jag tänker sluta helt med bröstmjölk längre fram. Idag var jag på BVC men vågade inte säga att jag ger ersättning.

  • Anonym (FKA)

    Vad skönt att du tagit ett beslut som ni mår bra av!

Svar på tråden Ge ersättning på heltid till nyfödd