• Anonym (brott?)

    Är sexuella trakasserier ett brott?

    Är sexuella trakasserier en brottslig handling och är det Polisen som utreder såna fall? Om det sker på arbetsplatsen, är det bara arbetsgivaren som ska utreda det?

  • Svar på tråden Är sexuella trakasserier ett brott?
  • Anonym (men jisses)
    Anonym (högskola) skrev 2014-10-23 10:04:47 följande:
    Och förresten, får man väl ta hjälp av andra, även lärare t.ex. när man pluggar inför en tenta? Vad är problemet om man får denna hjälp av sin älskare eller pojkvän?
    Jo, man får ta hjälp, men i detta fall hade det handlat om att de lärare som har samma ämne gemensamt gör proven tex.
    Så hade studenten haft ämnet hade ju läraren vetat exakt vad som kommer på proven.
  • Kjell2
    Anonym (högskola) skrev 2014-10-23 11:26:49 följande:
    Ja, man kan spekulera hur mycket man än vill. Men tror du på allvar att en lärare skulle få någon påföljd för att han KANSKE visste vad som skulle komma på tentan OCH tipsade studenten om det??

    Två saker -

    1) Går det att visa att läraren har otillbörligt hjälpt studenten? Troligvis inte och alltså kan inte studenten bli straffad för fusk och inga påföljder för läraren.

    2) Det olämpliga att som lärare ha en relation med en student där misstankar om fusk kan uppstå. kan leda till någon form av samtal/varning till läraren
  • Anonym (högskola)
    Anonym (men jisses) skrev 2014-10-23 11:33:58 följande:
    Jo, man får ta hjälp, men i detta fall hade det handlat om att de lärare som har samma ämne gemensamt gör proven tex.
    Så hade studenten haft ämnet hade ju läraren vetat exakt vad som kommer på proven.
    Vad menas med samma ämne? Om ämnet är t.ex. juridik, så finns det ju massa olika kurser inom detta ämne. Alla kurser har olika examinatorer och de skriver inte sina tentor tillsammans. Varför ska de göra det? Förvånad
  • Anonym (högskola)
    Kjell2 skrev 2014-10-23 11:35:36 följande:

    Två saker -

    1) Går det att visa att läraren har otillbörligt hjälpt studenten? Troligvis inte och alltså kan inte studenten bli straffad för fusk och inga påföljder för läraren.

    2) Det olämpliga att som lärare ha en relation med en student där misstankar om fusk kan uppstå. kan leda till någon form av samtal/varning till läraren
    Det är ju det jag försöker säga. Varför ska misstankar om fusk uppstå om läraren inte är examinator och till och med inte ens varit lärare åt denna student (och kommer inte att vara det i framtiden heller).
  • Kjell2
    Anonym (högskola) skrev 2014-10-23 11:40:54 följande:
    Det är ju det jag försöker säga. Varför ska misstankar om fusk uppstå om läraren inte är examinator och till och med inte ens varit lärare åt denna student (och kommer inte att vara det i framtiden heller).
    För att männsikor alltid är misstänksamma om fusk. Om jag hade haft en kursare som hade en relation med en lärare i närheten skulle jag undra lite vilken typ av bonushjälp som förekom.


  • Kjell2
    Anonym (högskola) skrev 2014-10-23 11:39:33 följande:
    Vad menas med samma ämne? Om ämnet är t.ex. juridik, så finns det ju massa olika kurser inom detta ämne. Alla kurser har olika examinatorer och de skriver inte sina tentor tillsammans. Varför ska de göra det? Förvånad
    Det är upp till arbetsledningen att bedöma om det är olämpligt med relationen eller inte.

    Även inom breda ämnesområden förekomer det samarbeten och snack mellan lärare inom olika specialliteter. T ex kan civilrättsläraren i ett samtal med sin gamla kompis processrättaren säga något i still med "Nu ska testa studenterna hårt på förutsättningsläran" Som sen processrättsläaren sprider till sin hemliga flickvän som ska tenta civilrätt.

    Ingen kommer bli straffad för fusk i det hela men det visar på det olämpliga med relationer mellan lärare och studenter.
  • Anonym (Anna-Lee)

    Kanske borde ni 2 börja chatta med varandra bara för att ts öht får någon chans att svara i sin egen tråd?

  • Sansa Snark

    Jag beundrar din pedagogiska talang, och ditt tålamod, Kjell2!

    Anonym(högskola): Det är olämpligt att statliga tjänstemän, som examinatorer vid högskola faktiskt är,  har relationer där de kan bli anklagade för jäv och/eller deras studenter för fusk. Allt som är olämpligt är inte uttryckligen förbjudet, och vad som får påföljd kommer avgöras från fall till fall. 
    Jag blir lite nyfiken på varför du är så intresserad av detta? Är du personligen inblandad i en liknande situation?

  • Kjell2
    Anonym (högskola) skrev 2014-10-23 11:40:54 följande:
    Det är ju det jag försöker säga. Varför ska misstankar om fusk uppstå om läraren inte är examinator och till och med inte ens varit lärare åt denna student (och kommer inte att vara det i framtiden heller).
    Känns som du går som katten kring het grött. Att det finns ett riktigt fall som du är undrade över hur det kan gå. Om så är fallet kanske du istället kan berätta vad det hela gäller istället för generella och detaljerade frågor som blir svåra att svara på när mycket info saknas. 

    Vill du ta det mera privat så varsegod!
  • Anonym (högskola)
    Kjell2 skrev 2014-10-23 16:31:40 följande:
    Känns som du går som katten kring het grött. Att det finns ett riktigt fall som du är undrade över hur det kan gå. Om så är fallet kanske du istället kan berätta vad det hela gäller istället för generella och detaljerade frågor som blir svåra att svara på när mycket info saknas. 

    Vill du ta det mera privat så varsegod!
    Nej, det är inget fall som jag undrar över men jag har svårt att tro att någon lärare kan bli uppsagd eller liknande bara för att han haft sex med en student.
  • Kjell2
    Anonym (högskola) skrev 2014-10-23 17:51:27 följande:
    Nej, det är inget fall som jag undrar över men jag har svårt att tro att någon lärare kan bli uppsagd eller liknande bara för att han haft sex med en student.
    Eftersom spännviden är stor så går det inte att utgå från en sak "Lärare har haft sex med student" Övrigt måste komma upp på bordet också.

    Det är en stor skillnad på om en student och lärare inom två helt skillda fakulteter har ett förhållande som de är öppna med jämfört med en lärare på en institution med tydliga regler att lärare inte får ha förhållanden med studenter gång på gång, trots varningar, inleder smygförhållanden med studenter som läraren ska examinera och lockar med tentahjälp odyl.

    I det ena fallet så är nog inte uppsägning aktuellt men i det andra fullt möjligt.

    Exakt var gränsen går för uppsägning lämnar jag till den intresserade läsaren att utreda.


  • Anonym (högskola)
    Kjell2 skrev 2014-10-24 08:37:31 följande:
    Eftersom spännviden är stor så går det inte att utgå från en sak "Lärare har haft sex med student" Övrigt måste komma upp på bordet också.

    Det är en stor skillnad på om en student och lärare inom två helt skillda fakulteter har ett förhållande som de är öppna med jämfört med en lärare på en institution med tydliga regler att lärare inte får ha förhållanden med studenter gång på gång, trots varningar, inleder smygförhållanden med studenter som läraren ska examinera och lockar med tentahjälp odyl.

    I det ena fallet så är nog inte uppsägning aktuellt men i det andra fullt möjligt.

    Exakt var gränsen går för uppsägning lämnar jag till den intresserade läsaren att utreda.
    Fast det låter ju inte så sannolikt att det finns sådana regler på några högskolor men inte på andra.

    Om läraren jobbar på samma fakultet då men aldrig varit och kommer aldrig att vara examinator för studenten? Eller om han varit examinator men de inlett förhållandet när kursen var avslutad? Vad är problemet då?
  • Kjell2
    Anonym (högskola) skrev 2014-10-24 09:33:17 följande:
    Fast det låter ju inte så sannolikt att det finns sådana regler på några högskolor men inte på andra.

    Om läraren jobbar på samma fakultet då men aldrig varit och kommer aldrig att vara examinator för studenten? Eller om han varit examinator men de inlett förhållandet när kursen var avslutad? Vad är problemet då?

    Exakta sannolikheten för det är upp till den intresserade läsaren


    Problemet kan vara att det finns en regel som förbjuder det.
    Det kan också vara helt problemfritt.

  • Anonym (högskola)
    Kjell2 skrev 2014-10-24 09:43:55 följande:

    Exakta sannolikheten för det är upp till den intresserade läsaren


    Problemet kan vara att det finns en regel som förbjuder det.
    Det kan också vara helt problemfritt.


    Universitet är ju myndigheter. Borde inte reglerna vara samma?

    Men om kursen redan är avslutad t.ex. så finns det ingen risk att läraren behandlar studenten på ett sådant sätt som du beskrev ovan, när det gäller examination. Så vad exakt är problemet?
  • Kjell2
    Anonym (högskola) skrev 2014-10-24 09:51:27 följande:
    Universitet är ju myndigheter. Borde inte reglerna vara samma?

    Men om kursen redan är avslutad t.ex. så finns det ingen risk att läraren behandlar studenten på ett sådant sätt som du beskrev ovan, när det gäller examination. Så vad exakt är problemet?
    Olika myndigheter kan ha olika regler.

    Probelmet KAN vara att en institution har haft problem med lärar/studentrelationer och infört en regel, rätt eller fel, som förbjuder lärare att ha relationer med studenter.

    Lika som det kan vara helt problemfritt och inget att bråka om.

    Det är inte ovanligt att det uppstår olika par inom en studentgrup. Efter ett ett år eller två är plötsligt en av studenterna lärare och den andra fortfarande student. De instutioner som jag känner till accepterar detta.

    Utan att veta exakt sannolikheten skulle jag gissa att de du beskriver, en relation mellan en lärare och en student som gått vidare i sina studier, i de flesta fall skulle anses problemfritt.
Svar på tråden Är sexuella trakasserier ett brott?