Inlägg från: Blåblomman |Visa alla inlägg
  • Blåblomman

    Vi 35+ som påbörjat utredning!

    Vi var på vårt första besök idag, fick vänta 6 veckor på en tid. Jag är 36 & min sambo 38 och har försökt i 1 1/2 år. Blev gravid i maj men det slutade med missed abortion så efter sommaren bestämde jag mig för att nu ringer vi och bokar tid. Vill få lite svar på vad som är problemet. Idag fick jag göra VUL och ta blodprover. Min sambo fick remiss för att lämna spermaprov, han gör det någon gång i nästa vecka och så skulle det ta 2-3 veckor att få svaren på hans prov. Jag ska dit igen om 2 veckor för att kolla hur många små äggblåsor jag har. Idag såg läkaren en stor äggblåsa men som också kunde vara en cysta, det ska också kollas upp vid nästa besök.

  • Blåblomman

    Ja det verkar vara helt olika. En del får lämna prover redan innan första besöket och ibland under eller efter. Jag fick ju remiss för blodproverna och valde att lämna dem på en gång när vi ändå var på sjukhusområdet.

    Håller tummarna att det går bra för er med!

  • Blåblomman
    Pimpinellan skrev 2014-10-21 21:54:51 följande:

    Proverna ska tas specifika dagar,men sammanfaller nån av dem med VUL så går de ju ta samma dag.


    Ja jag vet inte, gjorde bara som läkaren sa, att gå och lämna blodprov idag. Får ju lita på att de kan sin sak.
  • Blåblomman
    Pimpinellan skrev 2014-10-21 22:09:01 följande:

    Vad tog du och vilken cd var det då? TSH och prolaktin spelar ingen roll,men de andra. Annars finns risken att du får ta om nåt.


    Igår var jag på dag 17. Fick ta prover för AMH oxch TSH. Ska dit igen när jag är har mens nästa gång för att ta nytt test. Ja jag hoppas jag inte ska behöva ta nya tester för jag gillar inte nålar.
  • Blåblomman

    Jag lämnade prover för 2 veckor sen men kommer inte få några provsvar förrän vid sista besöket. Vet inte när det blir.

  • Blåblomman

    Nä det var inte så bra gjort kan jag tycka. Man vill ju veta. Men att det ska ta sån lång tid för din sambos provsvar, men han kanske inte har lämnat än. Här skulle de provsvaren komma efter 3 veckor. Men vi får som sagt inga svar förrän vid sista samtalet som blir i början av december.

  • Blåblomman

    Nu har jag varit på mitt andra besök. Fick göra VUL idag med samt lämna ytterligare ett blodprov. Hon tyckte ena äggstocken såg fin ut, den andra vill de kolla igen så ska tillbaka i nästa vecka runt ägglossningen. Hon misstänkte även endometrios som de ville följa upp. Sen ska jag spolas men eftersom man ska göra det innan ägglossning skjuts det upp till nästa cykel så först i december görs det. Sen har vi som sagt sista besöket i december strax före lucia. Känns skönt att få svar innan jul.

  • Blåblomman
    Jempa76 skrev 2014-11-04 20:06:26 följande:

    Hej påbörjade utredningen i aug, fast först nu börjat med hormonsprutorna, är inne på dag 4, ska in på ultraljud på torsdag för att se hur äggen utvecklas. Spännande värre , skönt att det finns fler i samma situation så man kan ventilera tankar å känslor.


    Hur har det gått?
  • Blåblomman

    Nu har jag varit på mitt tredje besök. Det konstaterades att jag har endometrios på ena äggstocken. Även mina prover visade på det. Sen fick jag även göra en spolning idag istället för i december eftersom hon såg att jag skulle ha ägglossning först om ett par dagar. Så hon gav order om att mysa i morgon och i helgen. Morgondagen var mycket viktigare än vårt sista samtal som hon uttryckte det. Så nu hoppas jag att spolningen var det spm behövdes. Annars ska vi dit igen 8 dec för slutsamtal.

  • Blåblomman
    KajsaK skrev 2014-11-13 20:43:21 följande:

    Ok, håller tummarna att det var det som behövdes för dig. Själv går jag bara och väntar på svar. Minst 3 v till nu innan svar då sambon lämnade prov igår. Sen får man se vad som sker efter svaren kommit.


    Tack. Ja det är mycket väntan. Men 3 veckor går fort.
  • Blåblomman

    Hur går det för dig Jempa76 och för er andra?

    vi har nu varit på vårt sista samtal. Inga fel på vare sig mig eller sambon. Däremot har jag misstänkt endometrios men det går inte att avgöra om det gör att vi inte blir gravida eller ej. I alla fall så skickar de iväg en remiss för ivf men det är sen upp till ivf-kliniken att avgöra om vi får ställa oss i kö eller inte. (Vi blev ju gravida i maj med missed abortion som inte är ovanligt) Vi skulle förvänta oss ett svar i jan/feb och sen är det i såfall 5-6 månades väntetid. Tills dess får vi försöka bli spontangravida. Ska tillbaka i februari för att kolla upp cystorna jag har på ena äggstocken.

  • Blåblomman
    KajsaK skrev 2014-12-08 17:35:16 följande:

    Skönt att dom inte hittat nåt fel på er, eller kanske även jobbigt? Vi har fortfarande inte fått några svar! Och nästa måndag stänger dom kliniken fram till 15:e jan. Så har vi inte fått några svar nu på onsdag måste jag ringa dem igen, har väntat sammanlagt minst 7 v nu sen jag lämnade mina prov... Suck.


    Ja både och. Skönt att veta att det inte är några fel samtidigt som det känns jobbigt att inte veta varför det inte fungerar..

    Vad surt att inte få några svar och så lång tid? Vår utredning tog 7 veckor totalt. Hoppas du får svar innan de stänger för julledighet.
  • Blåblomman

    Tycker du ska ringa och fråga. Jag bokade in vårt sista samtal redan vid andra besöket. Vi visste att vi behövde vänta in sambons prov som skulle ta 3 veckor.

  • Blåblomman
    KajsaK skrev 2014-12-10 15:23:47 följande:

    Ok, nu har jag ringt dem. ÄNTLIGEN har jag fått nåt svar! Det var min äggreserv som inte såg så bra ut samt min sambos spermier som simmade lite långsamt. SÅ nu vet vi det och få tid för gynundersökning i januari. Håller tummarna!


    Vad skönt ändå att få något svar så ni ver hur ni ska gå vidare. Har du gjort någon undersökning sen tidigare eller är detta första?
  • Blåblomman

    Hur går det för er andra?

    Vi fick papper igår om att vår remiss är skickad och ska få svar om 4-6 veckor. Kötiden räknas från den dagen remissen är skickad.

    Men...

    Har BIM nu på fredag men jag testade redan i morse eftersom jag inte kunde hålla mig och ja ta mig tusan om jag inte fick en svagt streck. Så nu ska jag köpa ett digitalt och testa i morgon med och hoppas att jag faktiskt är gravid. Tänk vilken julklapp i så fall. Och att det går vägen den här gången. Tror definitivt att spolningen gjorde sitt.

  • Blåblomman

    Då dök mensen upp här igen på BIM+3 så det sreck jag fick i förra veckan måste ha varit ett spökstreck eller så kanske det räknas som tidigt missfall. har alltid haft en cykel på 27-28 dagar de senaste 15 åren och aldrig 30 dagar. Men men nu vet jag läget och får fokusera på nästa månad igen.

  • Blåblomman

    Åh förstår dig KajsaK. Vilket tråkigt besked. Du får ta några dagar att samla dig, fundera på vad du/ni vill göra. Det finns ju flera sätt att få barn på men förstår dig fullt ut att inte kunna få ett biologiskt barn. Har ni pratat om detta tidigare innan beskedet hur ni ställer er till äggdonation och adoption? Sånt är ganska viktigt att prata igenom. För oss är det tex så att jag kan tänka mig adoption men inte min sambo, så funkar det inte med ivf eller äggdontation så måste jag ta ett stort beslut. Är barn viktigare än min sambo. Svårt att tänka på nu men ändå viktigt att fundera över. Stor kram till dig.

Svar på tråden Vi 35+ som påbörjat utredning!