• Nerd

    Höggravid - Kan jag ha fått graviditetsdiabetes?

    Jag har bf idag och det slog mig att jag blivit så otroligt törstig. Jag kan verkligen dricka hur mycket som helst.. Dricker vatten.
    Är kissnödig ofta, en gång i timmen eller varannan. Ibland var tredje. Kissar 4 ggr per natt.
    Är också jäkligt trött. Inatt sov jag 11-12 h var sedan vaken 2 h och sen var jag toktrött igen.. 
    Trodde detta var normalt tills jag googlade och detta var symtom på grav.diabetes..
    Har ringt vc som ska ringa upp mig snart.
    Men kan inte slappna av!
    Min bm kollade blodsockret i början av sep och sen inte förens 8 okt. Detta är på tok för glest enligt en tillfällig bm jag hade.
    Men mitt blodsocker har alltid varit bra under graviditeten och var även det senaste kontrollen den 8 oktober.
    Kan det komma så här plötsligt? :O Nu är jag orolig att bebisen är gigantisk och inte vill komma ut på ytterligare 2-3 veckor :(

  • Svar på tråden Höggravid - Kan jag ha fått graviditetsdiabetes?
  • Nerd

    jag fick komma till min bm och kolla blodsockret dagen efter att jag ringde. som tur var var värdet jättebra, alltså ingen diabetes. törsigheten har lagt sig nu men är fortfarande kissnödig konstant :P men det ingår nog när man har ett huvud tryckt mot blåsan..
    är väldigt glad att jag kollade upp det på en gång och kände att de tog mig på allvar. är man osäker är det bättre att kolla upp på en gång.

    Glinda- är tydligen ovanligt att man får det så sent i graviditeten men kolla upp! konstigare saker har ju hänt.

    kolla upp- skönt att det upptäcktes i tid och att barnen inte blev gigantiska! 

  • Nerd
    Glinda skrev 2014-10-26 15:23:13 följande:
    Tur att det inte var något! Jag har mått dåligt länge nu men än så länge har de inte hittat några fel, går dock väldigt sällan hos bm tycker jag, så vore bra med en extra koll..
    Hur sällan går du? Man ska väl gå varannan vecka så här i slutet. Minst.
  • Nerd
    Glinda skrev 2014-10-26 20:24:29 följande:
    Jag trodde också att man skulle gå ofta på slutet men jag har en tid på fredag vilket är nästa 4 veckor sen sista besöket, sen har vi inga fler tider inbokade.. Då har jag också mått mycket dåligt hela graviditeten och är heltidssjukskriven. Ska be om tätare besök framöver!
    ja det där låter konstigt tycker jag.. iof tror jag att det är från ungefär v 36 man börjar gå varannan vecka. innan är det nog inte mer än var 4e vecka.
    sen går man varannan, på en del ställen oftare eller om man har komplikationer i nån form. 
    sen beror det ju lite på vad för problem du haft. är det nåt som de behöver hålla tät koll på eller inte. men är det blodsockret borde du ju kollas oftare..
Svar på tråden Höggravid - Kan jag ha fått graviditetsdiabetes?