• Anonym (TS)

    Kommer lägenheten rent juridiskt bara vara hans?

    Jag och min partner ska om cirka 3 månader flytta till en annan lägenhet.

    Vi kommer båda att vara skrivna på den adressen,vi kommer båda att betala hyran+andra kostnader men det är endast han som kommer att stå på hyreskontraktet på lägenheten.

    Nu undrar jag om lägenheten rent juridiskt kommer att vara bara hans eller om även jag kommer att ha besittningsrätt?

  • Svar på tråden Kommer lägenheten rent juridiskt bara vara hans?
  • Anonym (fantasten)

    Det är hans kontrakt som han har skrivit på. Du har ingen rätt alls.

  • Anonym (TS)
    Anonym (fantasten) skrev 2014-10-22 18:19:17 följande:

    Det är hans kontrakt som han har skrivit på. Du har ingen rätt alls.


    Kontraktet på lägenheten är inte påskrivet än.

    Om jag ska kunna stå med på kontraktet på lägenheten måste jag klara hyresbolagets kreditupplysning utan anmärkning.
  • ursula

    Lite ur sambolagen hur det fungerar


    Enkelt uttryckt går sambolagen ut på att hälften av värdet på den gemensamma bostaden samt bogeråd (möbler etc) som köpts för gemensamt bruk delas lika om samboförhållandet upphör.  Detta oavsett vem som betalat för bostaden, husgerådet etc. Inte heller spelar det någon roll hur räntekostnader, amorteringar etc delats upp. Egendom som man tar med sig in i samboendet räknas dock inte in vid bodelning.


    Exempel: Josef har en soffa som han tar med sig till den nya gemensamma bostaden. Maria tar med sig sin fina Hästen-säng. Tillsammans köper de sedan en stereoanläggning för 10 000 kr, som Maria betalar till 100%.


    När de bryter sitt samboskap får då Josef tillbaka sin soffa, Maria får tillbaka sin säng. De delar sedan lika (5 000 kr vardera) på stereoanläggningen – även om det alltså var Maria som köpte den. Detta eftersom den köptes till det gemensamma bohaget.


    Det som inte innefattas är egendom som inte har med boendet att göra, som till exempel aktier, båtar etc. En vanlig missuppfattning är att sambolagen innefattar arv, men det stämmer inte. Sambolagen innefattar inte arv.


    För att sambolagen ska gälla ska bostaden ha förvärvats för gemensamt bruk. Om en person äger en bostad innan samboskapet påbörjades så kan alltså inte partnern kräva hälften av bohaget. Däremot om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, så har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör – förutsatt att samboskapet pågått under en längre tid.


    Viktigt Exempel: Lasse och Lisa träffas och Lasse  flyttar in i Lisas bostadsrätt. Om de separerar har då Lasse ingen rätt att få halva lägenheten.


    Går de sedan och köper en ny bostad tillsammans, även om Lisa (till exempel via försäljningen av sin bostad) står för 100% av den nya bostaden så delas
  • Anonym (Hejhehj)

    Jo, du kan ha besittningsrätt (rätt att för egen del bo kvar även om hyresvärden säger upp avtalet & du har rätt att överta den) Citerar nedan 12 kap 47§ 2 st i Jordabalken:

    "Om en hyresgäst, som är gift eller samboende och vars make eller sambo ej har del i hyresrätten, säger upp hyresavtalet eller vidtar någon annan åtgärd för att få det att upphöra eller om han eller hon i annat fall inte har rätt till förlängning av avtalet, har maken eller sambon, om han eller hon har sin bostad i lägenheten, rätt att överta hyresrätten och få hyresavtalet förlängt för egen del, såvida hyresvärden skäligen kan nöja sig med honom eller henne som hyresgäst."

  • Anonym (que)
    ursula skrev 2014-10-22 18:23:02 följande:

    Lite ur sambolagen hur det fungerar


    Enkelt uttryckt går sambolagen ut på att hälften av värdet på den gemensamma bostaden samt bogeråd (möbler etc) som köpts för gemensamt bruk delas lika om samboförhållandet upphör.  Detta oavsett vem som betalat för bostaden, husgerådet etc. Inte heller spelar det någon roll hur räntekostnader, amorteringar etc delats upp. Egendom som man tar med sig in i samboendet räknas dock inte in vid bodelning.


    Exempel: Josef har en soffa som han tar med sig till den nya gemensamma bostaden. Maria tar med sig sin fina Hästen-säng. Tillsammans köper de sedan en stereoanläggning för 10 000 kr, som Maria betalar till 100%.


    När de bryter sitt samboskap får då Josef tillbaka sin soffa, Maria får tillbaka sin säng. De delar sedan lika (5 000 kr vardera) på stereoanläggningen ? även om det alltså var Maria som köpte den. Detta eftersom den köptes till det gemensamma bohaget.


    Det som inte innefattas är egendom som inte har med boendet att göra, som till exempel aktier, båtar etc. En vanlig missuppfattning är att sambolagen innefattar arv, men det stämmer inte. Sambolagen innefattar inte arv.


    För att sambolagen ska gälla ska bostaden ha förvärvats för gemensamt bruk. Om en person äger en bostad innan samboskapet påbörjades så kan alltså inte partnern kräva hälften av bohaget. Däremot om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, så har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör ? förutsatt att samboskapet pågått under en längre tid.


    Viktigt Exempel: Lasse och Lisa träffas och Lasse  flyttar in i Lisas bostadsrätt. Om de separerar har då Lasse ingen rätt att få halva lägenheten.


    Går de sedan och köper en ny bostad tillsammans, även om Lisa (till exempel via försäljningen av sin bostad) står för 100% av den nya bostaden så delas
    Vad har det med att flytta till hyresrätt att göra?
  • ursula
    Anonym (fantasten) skrev 2014-10-22 18:19:17 följande:
    Det är hans kontrakt som han har skrivit på. Du har ingen rätt alls.
    Där har du fel, det är den som bäst behöver lägenheten som får den
  • ursula

    Om ni har skaffat lägenheten för att bo där tillsammans, ska den ingå i bodelningen om en av er begär det. Det gäller även om bara en av er står på kontraktet. Den som bäst behöver lägenheten får den.


    Om ni har gemensamma barn, eller om det finns andra särskilda skäl, kan den ena sambon få rätt att ta över även en lägenhet som den andra sambon skaffat ensam. Om ni har skrivit ett samboavtal kan ni ha avtalat bort de här reglerna.


    Anonym (que) skrev 2014-10-22 18:31:46 följande:
    Vad har det med att flytta till hyresrätt att göra?

    Gäller också hyresrätt men allt kom inte med i tidigare inlägg

  • Anonym (Hejhehj)
    Anonym (que) skrev 2014-10-22 18:31:46 följande:
    Vad har det med att flytta till hyresrätt att göra?
    Tror mer att personen uppfattade frågan som vad som händer om de skulle separera, om TS då skulle ha rätt till lägenheten.
  • Anonym (ja det har du)

    Ja du har besittningsrätt även om du inte står med på kontraktet så länge:
    lägenheten införskaffats för gemensamt bruk
    och du är folkbokförd på adressen (dvs kan påvisa att du har bott där)

    En kompis till mig förlorade sin lägenhet till sin sambo (även om hade större rätt/behov av den: närhet till jobb, familj mm). Hon stod på hyreskontraktet men var fortsatt skriven hos en släkting där hon studerade. Han folkbokförde sig på adressen direkt men flyttade in först flera månader efter, rent fysiskt. 

    Han kunde helt enkelt bevisa att han bodde i lägenheten medans hon bodde kvar på sin studieort.

    Så mitt tips, folkbokför dig på adressen. Du kan även stå skriven på kontraktet som med medboende/medsökande utan att behöva visa någon ekonomi för det?

  • Anonym (TS)

    Det jag menar är vem som rent juridiskt har rätt till lägenheten vid en separation?
    Kan han och jag skriva något eget avtal sinsemellan som håller rent juridiskt?

Svar på tråden Kommer lägenheten rent juridiskt bara vara hans?