• Anonym (ts)

    Diskussionen med väninnan idag....

    Idag pratade jag med en väninna när vi båda skulle hämta ungar från fritids. Vi kom in på ämnet religion, och vi diskuterade hur viktigt det är att vara neutral i den frågan inför barnen så de själva får ta ställning till den frågan huruvida de vill följa en religion eller inte. Då säger hon "Ja, jag vill att mina barn ska få välja själva". Då frågade jag henne vad hon brukar svara när hennes barn ställer frågor om exempelvis kristendomen. "Jag brukar självklart säga att bibeln bara är som en sagobok och att det inte är något som är sant". Då blev jag lite fundersam där och ifrågasatte "du säger ju att du vill att dina barn växer upp med en neutral syn...men när du säger som du gör så påverkar du dem indirekt till att ställa in sig på att kristendomen bara är påhittade sagor". Då svara hon mig "men det är ju påhittade sagor". Jag svarar henne då att hon har fel i hennes utgångspunkt att hon talar fakta. Det må vara sagor i hennes perspektiv, men det är däremot en sanning i 1 miljard övriga människors syn på jorden! Och där är en sanning för majoriteten av världsbefolkningen att följa en viss religion.


    Det jag störde mig på var inte att hon indirekt påverkar barnet till att inte tro på en religion, utan jag störde mig på att hon först säger att man måste förhålla sig neutral, och sedan går hon emot det genom att indirekt påverka barnet. Barnet får ingen rättvis bild och får därmed en mindre möjlighet att göra ett aktivt val i framtiden!


    Det är precis samma sak med politik. Jag såg ett klipp där ett barn (ca 5 år) sa lite illa saker om Jimmy Åkesson.  Barnet uttalade sig bland annat att Jimmy var elak, bajs och gris osv. På kommentarerna kunde man läsa hur folk skrev "stackars barn som av sina föräldrar inte får möjligheten att skapa sin egna politiska bild". Och jag håller med den kommentaren... stackars barn som ska behöva bli påverkad av vad han hör sina föräldrar säga om Jimmy Åkesson. Jimmy Åkesson må vara "fel" enligt pojkens föräldrar, men det behöver inte innebära att Jimmy är "fel" för pojken.

    Så jag undrar nu hur ni ställer er till detta. Frågan är egentligen riktad till er som vill att era barn växer upp "neutralt", dvs. utan förälders påverkan om huruvida religion är sant eller ej.... Hur besvarar ni deras frågor om en religions äkthet?


     

  • Svar på tråden Diskussionen med väninnan idag....
  • Mamori

    Jag skulle säga "Vissa personer tror att det är sant men de flesta tror att det bara är påhitt" eller något sånt. Det är väl det mest sanna att säga antar jag.

  • slemtorsk i din bralla

    Det är ju oerhört svårt att vara helt neutral. jag brukar med min son som är 10 prata om både religion och politik och göra det på ett sätt som ger öppningar till egna åsikter.

    TEX pratar vi om Sverigedemokraterna förklarar jag att det finns folk som tycker att dem är bra, men eftersom att jag vill att mina barn ska lära sig att alla människor har lika värde så mår jag dåligt av SDs åsikter om funktionshindrade, invandrare och folk av annan religion än den kristna och det står jag för och säger. 
    Vad gällande politik i övrigt försöker jag så sakligt förklara vad varje parti står för, han hade själv gjort ett arbete om KD i skolan inför valet och förklarade för mig att han tyckte deras åsikter om familjen var intressanta men ifrågasatte om alla som röstade KD verkligen accepterade tex homosexuella.

    En värdegrund där alla har lika värde och all kärlek är vacker tycker jag är viktigt, där handlar det inte om att ha åsikter.
    Däremot har vi pratat om att religioner finns det många och att han kan välja och tro på vad han vill, själv tror jag inte på någon religion, min son är inne i en kristen fas.

    Jag har flera gånger förklarat för honom att oavsett vad han tänker rösta på när han blir stor, vilken eventuell religion han har så älskar jag honom oavsett, men om han börjar förtrycka folk för vad DE tror på eller hur de ser ut eller röstar blir jag besviken men jag älskar honom likväl ...

  • cirkusmusen

    Jag fattar inte hur du kunde vända en ganska spännande ts till att handla om jimmie, där dog min lust på en gång. 

  • Anonym (kom)

    - mammaaaa, finns Gud?
    - Jadu, det vet man inte riktigt, en del tror det och andra inte
    - Men ååh, vad tror DU då mamma?
    - Jag tror inte att Gud finns
    - Det tror inte jag heller mamma
    - Det vet du inte än för du är för liten. Du får vänta tills du blir större och förstår mer saker, då kan du fundera ut om du tror på Gud eller inte.

    Så gick diskussionen hemma hos oss.

  • Mamori
    cirkusmusen skrev 2014-10-22 21:29:49 följande:

    Jag fattar inte hur du kunde vända en ganska spännande ts till att handla om jimmie, där dog min lust på en gång. 


    Håller med. När det gäller SD verkar folk alltid prata om att "Rasister är dåliga" vs "Rasister är bra". Det är väl ingen som tycker att rasister är bra. Istället borde man prata om "Vissa personer tror att SD är rasister" vs "Vissa personer tror att SD inte är rasister" om man nu måste debattera det. Men det är en helt annan sak än religionsfrågan i TS.
  • Vanillaextract

    Att vara neutral betyder inte att man måste förneka fakta och låtsas som att det är vettigt att tro på fantasifigurer och sagor.

  • Fanny b
    Vanillaextract skrev 2014-10-22 21:37:39 följande:

    Att vara neutral betyder inte att man måste förneka fakta och låtsas som att det är vettigt att tro på fantasifigurer och sagor.


    Jag håller inte med om det. För jag håller med ts i detta fall, om man vill vara neutral inför religion när man pratar med sina barn så är man inte det om man säger att denna religion är påhittad.

    I ett större perspektiv så tror jag också på att inte i onödan påverka sina barn med egna åsikter för att barnen själva ska uppmuntras till att tänka själv, och inte bara mamma/pappa gillar inte x, så därför gillar jag inte x. Detta kan sedan leda till att min kompis z gillar inte sak/vän y, så därför gör jag det inte heller. Eller kompis a tycker si och så, därför gör jag samma sak. Givetvis behöver inte bli så men jag tror på att lära barn att i en tidig ålder uppmuntras att tänka själva och inte bara lyssna på andra.
  • Anonym (ts)
    Vanillaextract skrev 2014-10-22 21:37:39 följande:

    Att vara neutral betyder inte att man måste förneka fakta och låtsas som att det är vettigt att tro på fantasifigurer och sagor.


    Helt fel sagt. Du säger "förneka fakta". Enligt 1 miljard personer är detta inget "påhittat" och "på låtsas". Frågar du övriga majoriteten av världen kommer de svara att deras religion heller inte är "påhittad" och "låtsas" - majoriteten av världen kommer däremot att säga att du har en "påhittad" och "meningslös" livsbild. Vem har rätt och vem har fel? Alla människor har rätt att TRO (för det du tror är en tro och inte fakta) som de själva vill, men ingen har rätt att bestämma eller försöka indirekt påverka någon annan att tro som man själv tror.
  • Vanillaextract
    Anonym (ts) skrev 2014-10-22 22:10:18 följande:

    Helt fel sagt. Du säger "förneka fakta". Enligt 1 miljard personer är detta inget "påhittat" och "på låtsas". Frågar du övriga majoriteten av världen kommer de svara att deras religion heller inte är "påhittad" och "låtsas" - majoriteten av världen kommer däremot att säga att du har en "påhittad" och "meningslös" livsbild. Vem har rätt och vem har fel? Alla människor har rätt att TRO (för det du tror är en tro och inte fakta) som de själva vill, men ingen har rätt att bestämma eller försöka indirekt påverka någon annan att tro som man själv tror.


    Nej jag tror inte, jag vet. Religionerna har blivit felbevisade om och om igen. Alla som lyssnar på vetenskap(du vet, riktig fakta) vet detta. Sen om en eller en miljon människor väljer att ignorera detta så får dom det men faktan slutar inte vara sann för det.
  • Anonym (Lajjar barra)

    Jag brukar bara säga "Pics or it didn't happen!".

  • Fanny b
    Vanillaextract skrev 2014-10-22 22:24:21 följande:
    Nej jag tror inte, jag vet. Religionerna har blivit felbevisade om och om igen. Alla som lyssnar på vetenskap(du vet, riktig fakta) vet detta. Sen om en eller en miljon människor väljer att ignorera detta så får dom det men faktan slutar inte vara sann för det.
    Som jag ser det kan inte vetenskapen bevisa att religion inte finns för det som troende upplever/tror kan inte mätas på ett vetenskapligt sätt. Det finns frågor som vetenskapen inte kan förklara.
  • Anonym (ts)
    Fanny b skrev 2014-10-22 22:41:18 följande:
    Som jag ser det kan inte vetenskapen bevisa att religion inte finns för det som troende upplever/tror kan inte mätas på ett vetenskapligt sätt. Det finns frågor som vetenskapen inte kan förklara.
    Exakt
  • Anonym (Ff)
    Vanillaextract skrev 2014-10-22 22:24:21 följande:
    Nej jag tror inte, jag vet. Religionerna har blivit felbevisade om och om igen. Alla som lyssnar på vetenskap(du vet, riktig fakta) vet detta. Sen om en eller en miljon människor väljer att ignorera detta så får dom det men faktan slutar inte vara sann för det.
    Oj, du har missat nåt viktigt gällande vetenskap och forskning: Ingen seriös vetenskapsman/forskare avfärdar teorier...
Svar på tråden Diskussionen med väninnan idag....