Inlägg från: hundhår |Visa alla inlägg
  • hundhår

    Någon som gjort käkkirurgi??

    Jag har efter en bussolycka krossat käken i vänster käkled, de två första titthålsoperationerna gjorde det bara bättre några månader, för 5 år sedan fick jag en helt ny led där de tog muskler från huvudet och vek ner in i käkleden som fungerar som en ny disk. Idag kan jag bita av frukter och äta knäckebröd igen. Inget mer knakande. Självklart får jag inte äta segt godis eller tuggummi men det gillade jag inte innan olycka heller. Men frukt är jag glad att jag slipper skära i små bitar utan kan bita av igen.

    Operationerna var inte så jobbiga, se till att ha hemma näringsersättning eller flytande sportdrycker, nyponsoppa, blåbärssoppa, köttsoppa mm så att du har gott om saker att välja på efter operationen och ändå får i dig näring.

  • hundhår

    Jag fick åka hem direkt efter operationen behövde inte ligga kvar någon gång. Åt flytande i ca 1-2 veckor innan jag sakta kunde äta allt mer fast mat.

  • hundhår

    Jag hade inte speciellt ont varken efter titthål eller öppen kirurgi och fick åka hem samma dag vi alla tre operationerna. Svullen var jag litegrann men inte så farligt. Fick kyla direkt efter operationen av någon kyldyna och fick rådet att köpa en sådan där med kardborr som har gel i och som egentligen används för att sätta över ögonen för att få ner svullnad över ögonen. Den har jag kvar än idag, ligger alltid i kylskåpet redo att sättas över det som för tillfället gör ont på kroppen. Precis lagom kyla.

  • hundhår

    Beror på var du bor men om du ringer 1177 och frågar så tror jag du får åka vart i landet du vill om de har kortare väntetider, det gjorde jag, ev. måste du vänta 3 månader innan du får åka men i vissa fall har jag fått tid direkt någon annanstans, värt det alla gånger. Fonder finns om du har problem att betala resa och ev. övernattning. Bara ett tips.

Svar på tråden Någon som gjort käkkirurgi??