• danila

    13-årig tjej sova med pojkvän....

    Min sambo har en 13 årig dotter som bor hos oss varannan vecka! Vi har ingen jättebra relation hon och jag (trots att jag funnits sedan hon var 10 mån) och pappan har ingen bra relation till biomamman!

    Nu visar det sig att dottern har en pojkvän som hon träffar hemma hos mamman och han får även sova över där, i samma säng som dottern .

    Vi tycker att det är helt ok med pojkvän osv men att sova över i samma säng kanske är lite tidigt, de har inte kännt varandra särskillt länge heller!
    Mamman låter dottern göra lite som hon vill med det mesta och bryr sig inte så mycket om vad pappan tycker, tyvärr, utan uppmanar hellre dottern att ljuga för honom/oss.....

    Är vi larviga som tycker att hon kan vänta med att sova i samma säng som honom?

  • Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....
  • en glad
    danila skrev 2014-10-23 16:35:52 följande:

    Min sambo har en 13 årig dotter som bor hos oss varannan vecka! Vi har ingen jättebra relation hon och jag (trots att jag funnits sedan hon var 10 mån) och pappan har ingen bra relation till biomamman!

    Nu visar det sig att dottern har en pojkvän som hon träffar hemma hos mamman och han får även sova över där, i samma säng som dottern .

    Vi tycker att det är helt ok med pojkvän osv men att sova över i samma säng kanske är lite tidigt, de har inte kännt varandra särskillt länge heller!
    Mamman låter dottern göra lite som hon vill med det mesta och bryr sig inte så mycket om vad pappan tycker, tyvärr, utan uppmanar hellre dottern att ljuga för honom/oss.....

    Är vi larviga som tycker att hon kan vänta med att sova i samma säng som honom?


    Denna inledning skvallrar om att mamma o pappa inte har någon bra dialog med varandra om hur de skall vara föräldrar tillsammans! Du skriver att VI tycker osv och hos mamman får hon göra lite hur som helst. De här dåligt genompratade (förstår jag det som) regelsystemen gör att flickan får utrymme att ta ut svänganrna. Mamma o pappa måste fortsätta att vara föräldrar för sina barn även om de numera lever med andra!
  • obalanserad
    EveBabez skrev 2014-10-25 16:03:56 följande:
    Och det är min åsikt, att du är en slampa. Gå och ligg runt lite nu istället, ska ut med min kille jag är förlovad med. Kbye!
    Har pojkvän sen 2 år tillbaka och vi är förlovade sen ett år tillbaka så nej jag tänker inte gå och ligga runt. De hade jag inte gjort i vanliga fall heller.
  • cassibassi

    När jag skulle fylla 14 hade jag en pojkvän som jag sov över med i samma säng. Vi hade inte sex, men kände lite på varandra. Jag hade sex strax efter jag fyllt 15 år. Jag har haft sex med tre personer och är i ett förhållande sedan 5 år tillbaka. 

    Det behöver inte gå så illa som många i denna tråden anser. Min mamma har varit väldigt noga med att påpeka graviditeter och risker. Min mamma påpekade även noga att jag skulle akta mig för att bli en "madrass". Jag satte in p-stav när jag var 14 år då jag själv var medveten om att sex började närma sig. Och som nämnt ovan har jag legat med tre personer, det hade kunnat sluta med väldigt många om jag inte ständigt haft i bakhuvudet ordet "madrass" som min mamma sett till att pränta in.
    Mitt tips är att informera era barn, om och om igen med risker så det sätter sig i deras huvud som det gjorde för mig. Min mamma tyckte aldrig om detta, hon var inte positiv till p-stav men hon accepterade väl att detta är livets gång och att hon inte kunde göra något åt det. 
    Hade inte jag fått denna informationen hade jag haft sex oskyddat och med väldigt många. Så tänk på det, antingen väljer ni att ha noll-tollerans och får oinformerade ungdomar, eller så har ni lite tollerans och informerar era barn och ser till att skydda dom när ni märker att det närmar sig!

    (Att köpa kondomer till sin son som någon skrev i tråden tyckte jag var bra. Är det en flicka så skaffa henne preventivmedel)

  • nevermind

    Vad har samma säng med något att göra? Menar du att du inte vill att dom har sex så kan du inte göra så mycket. Vill dom ha sex så har dom det.

  • Skidälskaren

    Jag är 19 nu och var 18 när jag förlorade min. Har sovit över med killkompisar men har inte sovit över med en kille förrän jag träffade min första seriösa pojkvän, som jag fortfarande är tillsammans med. Det är även honom som jag förlorade oskulden med. Mina föräldrar har alltid varit öppna med mig om sex (hur man skyddar sig osv) och min mamma hjälper mig alltid om jag undrar något med p-piller eller sex. Mina föräldrar kände på sig och märkte att denna kille jag är med nu var en bra kille, och därför fick jag sova över med honom. Jag har också vissa vänner som blev av med oskulden i 14-årsåldern men har även vänner som är flera år äldre än mig och som är oskulder. Jag anser att det är upp till alla hur man vill göra men jag är otroligt tacksam att jag väntade tills jag träffade min pojkvän. Jag tror att man gör sina barn en tjänst om man är öppen med dem om sex och förklarar konsekvenser och upplyser dem för olika preventivmedel osv när man märker att det börjar bli något.:)

  • obalanserad
    nevermind skrev 2014-10-26 08:15:23 följande:

    Vad har samma säng med något att göra? Menar du att du inte vill att dom har sex så kan du inte göra så mycket. Vill dom ha sex så har dom det.


  • fluu
    nevermind skrev 2014-10-26 08:15:23 följande:
    Vad har samma säng med något att göra? Menar du att du inte vill att dom har sex så kan du inte göra så mycket. Vill dom ha sex så har dom det.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • dukat

    Har inte läst hela tråden så kanske blir det upprepning.Om killen är över 15 då hade jag tyckt det var problem för då hade man ju som förälder kunnat meverka till sex med minderårig samt om killen är 15+ är det så mkt mer sannolikt att han vill ha sex  Så då hade jag backat
    Men om dom är lika gamla så tycker jag det är OK. att dom sover i samma säng då

  • Trulle Troll
    Skidälskaren skrev 2014-10-26 09:39:38 följande:

    Jag är 19 nu och var 18 när jag förlorade min. Har sovit över med killkompisar men har inte sovit över med en kille förrän jag träffade min första seriösa pojkvän, som jag fortfarande är tillsammans med. Det är även honom som jag förlorade oskulden med. Mina föräldrar har alltid varit öppna med mig om sex (hur man skyddar sig osv) och min mamma hjälper mig alltid om jag undrar något med p-piller eller sex. Mina föräldrar kände på sig och märkte att denna kille jag är med nu var en bra kille, och därför fick jag sova över med honom. Jag har också vissa vänner som blev av med oskulden i 14-årsåldern men har även vänner som är flera år äldre än mig och som är oskulder. Jag anser att det är upp till alla hur man vill göra men jag är otroligt tacksam att jag väntade tills jag träffade min pojkvän. Jag tror att man gör sina barn en tjänst om man är öppen med dem om sex och förklarar konsekvenser och upplyser dem för olika preventivmedel osv när man märker att det börjar bli något.:)


    Det mest anmärkningsvärda här är väl att någon som fyllt 18 skulle behöva tillåtelse från sina föräldrar för att övernatta hos någon. Låter helt galet enligt mig.
  • Skidälskaren
    Trulle Troll skrev 2014-11-07 00:20:35 följande:

    Det mest anmärkningsvärda här är väl att någon som fyllt 18 skulle behöva tillåtelse från sina föräldrar för att övernatta hos någon. Låter helt galet enligt mig.


    oj såg nu att jag skrev fel! (Skrev det med mobilen) 17 skulle det vara!:)
  • kerstinsmide

    Jag hade pojkvän när jag var 13 som jag sov över med utan att ligga! 


    Min mamma blev också helt hispig om att vi skulle ha sex och så. Jag svarade henne så här; "Mamma, om vi ville ha sex så hade vi kunnat ha det på dagen också." De kan ju sova hemma hos er och säg att isf måste de sova med öppen dörr. :) Det gjorde vi ett par gånger innan min mamma kände sig trygg med att vi sov över hos varandra :) 

  • dukat
    kerstinsmide skrev 2014-11-07 11:09:36 följande:

    Jag hade pojkvän när jag var 13 som jag sov över med utan att ligga! 


    Min mamma blev också helt hispig om att vi skulle ha sex och så. Jag svarade henne så här; "Mamma, om vi ville ha sex så hade vi kunnat ha det på dagen också." De kan ju sova hemma hos er och säg att isf måste de sova med öppen dörr. :) Det gjorde vi ett par gånger innan min mamma kände sig trygg med att vi sov över hos varandra :) 


    Men precis Så tror jag att det är för dom allra flesta när man är typ 13 Så inget jag skulle oroa mej för.
    Jag tycker det känns viktigt att skilja sånt som övernattning,dusch,bad och bastu från sexualitet. Är väl bara bra om barn/ungdomar får en sund syn på sin kropp och att inte allt går ut på sex
  • Trulle Troll
    Skidälskaren skrev 2014-11-07 08:41:25 följande:
    oj såg nu att jag skrev fel! (Skrev det med mobilen) 17 skulle det vara!:)
    Låter fortfarande anmärkningsvärt. Då hade jag egen lägenhet.
  • glassen

    Jag har inte läst de andra svaren. Jag anser inte ni är larviga. Jag tycker det är alldeles för tidigt att sova över hos flickvän/ pojkvän redan vid 13 års ålder. Jag skulle aldrig tillåta det.

Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....