Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

    Moraliska paniken kring ungas dator och TV spel

    Som mamma med åsikter tyckte jag att frågorna var lite knapphändiga. Flört

    Så här tycker jag. Jag tycker att dataspel kan vara väldigt utvecklande och positiva på så sätt. Kunskaperna i engelska, problemlösning och en viss typ av finmotorik går snabbt framåt.

    Det negativa med spelen är att de bjuder på så snabba kickar att de är beroendeframkallande, vilket gör att ungdomarna - och vi vuxna också för den delen - lätt blir sittande framför datorn istället för att göra andra saker som också måste göras. Risken för ungdomar är att de går miste om en massa värdefull inlärningstid. De läser inte böcker för att vidga sina vyer. De blir sämre än tidigare generationer på socialt samspel. De blir mindre risktagande och experimenterande i verkliga livet, vilket jag ser som direkt farligt ur ett samhällsperspektiv.

    Å andra sidan är dataspelande ungdomar inte ute på gatorna och super och slåss i och med att det är bekvämare att stanna hemma framför datorn. I USA har man gjort studier på detta.

    http://www.techhive.com/article/2067016/violent-video-games-may-stop-crime-by-keeping-criminals-busy-playing-violent-video-games.html

  • Stårschan
    Kereza skrev 2014-10-24 15:48:26 följande:

     
    Det blir lite "Matrix"-varning på det för min del. Men då kanske jag målar fan på väggen, jag vet inte. Men jag har sett flera exempel, och det gör mig faktiskt lite illamående :( 



    Jag fick en ögonöppnare när dottern var i nioårsåldern. Hennes kompis frågade om hon sparade pengar till något speciellt, varpå hon svarade att hon hade sparat jättelänge, för hon skulle köpa ett hus. Först fattade jag ingenting, men så gick det upp för mig att hon pratade om ett dataspel hon var helt inne i då. Det slog henne inte ens att kompisen pratade om riktiga svenska kronor. För dottern var det bara virtuella guldpengar som var intressanta.
  • Stårschan
    Daniel12 skrev 2014-10-24 16:37:22 följande:

    Min son gör inget annat än spelar dataspel och poker på nätet dagarna i ända. Han vill inte jobba, han vill ingenting utöver data- och pokerspelandet. Internet och datorer erbjuder för mycket lockelser och får unga att skita i sitt liv. Det är tragiskt, men vad kan man göra åt det?


    Har han flyttat hemifrån?
  • Stårschan
    nr52 skrev 2014-10-24 16:48:07 följande:

    Jag som delvis jobbar inom spelbranchen, är utbildad inom spelprogrammering och har spelat spel sedan 4 års ålder vet att det inte är spelets innehåll som är det egentliga problemet. Alla som spelar spel, vet att det inte är direkt kopplat till verkligheten och den som gör den kopplingen har andra problem än att enbart sitta och spela spel...

    Jag skulle vilja säga att spel är en utmärkt plattform att lära sig nya saker på ett roligt och utvecklande sätt. Tyvärr drivs branchen alltför hårt utav pengaintressen vilket har hindrat utvecklingen ibland de stora bolagen att satsa på nyutveckling och istället satsat vidare på det som ursprungligen gav framgång. Nämligen våldsamma spel.

    Samtidigt finns det väldigt många spel idag som inte är våldsamma men uppmärksamheten kring dessa får inte samma uppmärksamhet inom media än vad de mer våldsamma spelen får, vilket ger en orättvis bild utav vad ett spel egentligen är.

    Om dem som väljer att göra en undersökning kring detta ämne ska helt klart även låta 80-talisterna vara delaktiga, de som växte upp under den stora spel-revolutionen under tidigt 90-tal (övergången ifrån 2D till 3D). Annars vore det konstigt...


    Men är det så mycket snack om våldsamma spel idag? Hörde inte den debatten mer till 90-talet?

    Håller med om att fler bör vara med i studien. Varför inte även 70-talistnördarna, som är uppvuxna med C64 och har följt utvecklingen sedan dess?
Svar på tråden Moraliska paniken kring ungas dator och TV spel