• 119Ida

    Utan pengar igen.

    Då sitter man här igen, EN dag efter csn kommit och har knappt något kvar på kontot. Hatar att det alltid blir så här, HATAR att jag inte kan sköta min egen ekonomi och att jag alltid prioriterar fel... Det blir så här varje månad, men aldrig har pengarna tagit slut EN dag efter csn... 
    Nu måste jag plåga mig igenom varje dag tills det blir den 25e igen. Sen blir det samma sak igen. Jag orkar inte.
    Försöker lägga upp en budget men pengarna räcker bara inte.

    Hatar att jag är så beroende av pengar, allt känns så värdelöst när pengarna har tagit slut. Går aldrig ut längre, bara till skolan men sen raka vägen hem och så försöker jag sova bort hela dagen och natten. 

    Är det bara jag som har det så här..?

  • Svar på tråden Utan pengar igen.
  • lisaeriksson
    Hugful80 skrev 2014-10-27 20:00:04 följande:
    Det är klart att det går. Det är ju inte så långt. Jag har själv cyklat 1,1 mil till jobbet fram och tillbaka under två års tid.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
    Men nio MIL. ska hon börja cykla mitt i natten då eller? Eller kanske dagen innan???
  • 119Ida
    Hugful80 skrev 2014-10-27 20:00:04 följande:
    Det är klart att det går. Det är ju inte så långt. Jag har själv cyklat 1,1 mil till jobbet fram och tillbaka under två års tid.
    Enligt google maps skulle det ta 5,5 timmar, ska jag börja cykla kl 2.30 på natten då menar du? Och sen komma hem 21.30 på kvällen? När ska jag hinna sova och plugga? 
  • Sasch

    Jag känner igen mig! Får lite drygt 9000 i csn varje månad. 5200 kr går till hyra, 600 till busskort, 300 till telefonräkning, 200 till gymkort samt ytterligare 500-1000 kr till övriga räkningar (hemförsäkring, el etc). Sen så har jag ganska dyr kurslitteratur och måste äta något också. Går back varje månad, men förhoppningsvis har man ett schysst jobb i framtiden så slipper man räkna vartenda öre :)

  • Kokoala
    119Ida skrev 2014-10-27 18:17:42 följande:
    Jag blir irriterad när jag läser såna här inlägg eftersom du inte vet vad du pratar om. Jag är verkligen ingen offerkofta men om det är din uppfattning kan jag inte göra något åt det. Jag VET ju att det är jag själv som satt mig i den här situationen. 

    Exakt när har jag skrivit att jag inte har LUST att jobba? Jag är inte LAT, bara för att du inte har upplevt den här tröttheten och meningslösheten betyder inte det att den inte existerar, men du kanske är för trångsynt för att förstå det.
    Jag är djupt deprimerad och jag har varit det länge nu, hade det bara varit att skärpa sig hade jag väl redan gjort det för längesen? Det var precis det min mamma sa när jag berättade för henne att inte mådde bra, "ryck upp dig". Jovisst. Som om man kan välja att må så här.

    Det är ett jävla mirakel att jag ens lyckas ta mig till skolan, det är verkligen inte lätt kan jag lova, men jag är skitstolt över mig själv VARJE gång när jag lyckats gå en hel dag utan att åka hem. Så jag försöker, det gör jag verkligen.
    Fast nu pratade vi ju om att du inte klarar av att sköta din ekonomi. Ansök om att få en god man så styr den personen upp. Eller sök till Lyxfällan.
  • 119Ida
    Kokoala skrev 2014-10-28 00:12:54 följande:
    Fast nu pratade vi ju om att du inte klarar av att sköta din ekonomi. Ansök om att få en god man så styr den personen upp. Eller sök till Lyxfällan.
    Grejen är att jag har för mycket utgifter. Det är inte så att jag köper skitsaker för pengarna. Jag betalar räkningar, skulder, hyra, el, vatten, värme, försäkring, busskort och det finns ingenting här jag kan välja bort.
    Jag hade en kontaktperson ett tag men hon slutade eller försvann eller något.
  • lagunen
    119Ida skrev 2014-10-28 00:20:07 följande:

    Grejen är att jag har för mycket utgifter. Det är inte så att jag köper skitsaker för pengarna. Jag betalar räkningar, skulder, hyra, el, vatten, värme, försäkring, busskort och det finns ingenting här jag kan välja bort.

    Jag hade en kontaktperson ett tag men hon slutade eller försvann eller något.


    Varför startade du denna tråd när du ändå verkar veta bäst själv?
  • Ramborg

    Du kan hyra ett rum någonstans nära skolan.

    Beggars can't be choosers, heter det ju. Du får stå ut med att vara inneboende tills du är klar med skolan. Det är den enda lösningen.


    42.
  • Kokoala
    119Ida skrev 2014-10-28 00:20:07 följande:
    Grejen är att jag har för mycket utgifter. Det är inte så att jag köper skitsaker för pengarna. Jag betalar räkningar, skulder, hyra, el, vatten, värme, försäkring, busskort och det finns ingenting här jag kan välja bort.
    Jag hade en kontaktperson ett tag men hon slutade eller försvann eller något.
    "Men hon slutade eller försvann eller något", vilken bra koll på ditt eget liv du har. Som många andra påpekat också, varför ber du oss om råd om du ändå vet bäst själv? Det är inte av ren illvilja jag ber dig skaffa en god man utan jag tror seriöst att det är vad du behöver. Om du inte klarar av att hitta ett billigare boende och din enda lösning är "jag ska slå upp ett tält", ja... då behöver du hjälp. Tälta i smällkalla vintern? Medvetet bli hemlös? Jisses.
  • Läs vad som står och inget annat
    Kokoala skrev 2014-10-28 12:36:38 följande:
    "Men hon slutade eller försvann eller något", vilken bra koll på ditt eget liv du har. Som många andra påpekat också, varför ber du oss om råd om du ändå vet bäst själv? Det är inte av ren illvilja jag ber dig skaffa en god man utan jag tror seriöst att det är vad du behöver. Om du inte klarar av att hitta ett billigare boende och din enda lösning är "jag ska slå upp ett tält", ja... då behöver du hjälp. Tälta i smällkalla vintern? Medvetet bli hemlös? Jisses.

    Precis va jag rådde ts o göra, att skaffa sig en god man pågrund av att ts vägrade nått annat.


     


    Ts OM du har haft en god man tidigare så försvinner h*n inte bara helt utan orsak o har denne avsagt sig detta uppdrag skulle du bli informerad så.....va hände?

  • 119Ida
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-10-28 18:58:08 följande:

    Precis va jag rådde ts o göra, att skaffa sig en god man pågrund av att ts vägrade nått annat.


     


    Ts OM du har haft en god man tidigare så försvinner h*n inte bara helt utan orsak o har denne avsagt sig detta uppdrag skulle du bli informerad så.....va hände?


    Vägrat? 

    Kontaktperson hade jag, vet inte om det är samma sak. Tror inte det. Hon slutade höra av sig, hon hade väl tröttnat.
  • Anonym (Fritzygirl)
    119Ida skrev 2014-10-28 23:38:31 följande:
    Vägrat? 

    Kontaktperson hade jag, vet inte om det är samma sak. Tror inte det. Hon slutade höra av sig, hon hade väl tröttnat.
    Så funkar det inte. Som sagt, prata med någon, du behöver hjälp och då inte enbart med din ekonomi.
  • Läs vad som står och inget annat
    119Ida skrev 2014-10-28 23:38:31 följande:
    Vägrat? 

    Kontaktperson hade jag, vet inte om det är samma sak. Tror inte det. Hon slutade höra av sig, hon hade väl tröttnat.

    Ursäkta mig men oavsett om det är en god man eller kontaktperson så kan man inte bara försvinna eller sluta höra av sig, de funkar inte på de sättet, en god man e till för att hjälpa nån med ens ekonomi att man sköter det o kan hantera de men en kontaktperson ska hjälpa en bla. att komma ut i samhället, hitta på aktiviteter, ser efter ens välbefinnande och bryr sig på ett annat sätt.


    Dessutom ska man ha ett skriftligt "avtal" om bådadera, det ska då bla stå hur länge det e giltigt o den som fastställt detta ska höra av sig med jämna mellanrum för o se hur det fungerar osv...


     

  • 119Ida
    Läs vad som står och inget annat skrev 2014-10-29 20:11:43 följande:

    Ursäkta mig men oavsett om det är en god man eller kontaktperson så kan man inte bara försvinna eller sluta höra av sig, de funkar inte på de sättet, en god man e till för att hjälpa nån med ens ekonomi att man sköter det o kan hantera de men en kontaktperson ska hjälpa en bla. att komma ut i samhället, hitta på aktiviteter, ser efter ens välbefinnande och bryr sig på ett annat sätt.


    Dessutom ska man ha ett skriftligt "avtal" om bådadera, det ska då bla stå hur länge det e giltigt o den som fastställt detta ska höra av sig med jämna mellanrum för o se hur det fungerar osv...


     


    Fast det var ju precis det hon gjorde. Jag har visserligen inte heller hört av mig men det ska jag inte behöva göra, det är ju hennes ansvar. 
  • Läs vad som står och inget annat
    119Ida skrev 2014-10-29 20:43:00 följande:
    Fast det var ju precis det hon gjorde. Jag har visserligen inte heller hört av mig men det ska jag inte behöva göra, det är ju hennes ansvar. 
    Jo det e de men man vill väl även själv ha en förklaring vad som har hänt eftersom hon bara slutade höra av sig?
  • Anonym (Linna)
    Ramborg skrev 2014-10-27 11:49:52 följande:

    Dumheter, alltihop. Säg upp lägenheten, den är ju tokdyr. Hyr ett rum som inneboende. Gillar det inte? Så synd. Bit ihop och stäng dörren om dig. Du behöver inte umgås med hyresvärden. Ingen idealisk bostadssituation men du får stå ut tills du har en inkomst.


    42.
    Amen!
  • Anonym (Linna)
    Sasch skrev 2014-10-28 00:03:53 följande:

    Jag känner igen mig! Får lite drygt 9000 i csn varje månad. 5200 kr går till hyra, 600 till busskort, 300 till telefonräkning, 200 till gymkort samt ytterligare 500-1000 kr till övriga räkningar (hemförsäkring, el etc). Sen så har jag ganska dyr kurslitteratur och måste äta något också. Går back varje månad, men förhoppningsvis har man ett schysst jobb i framtiden så slipper man räkna vartenda öre :)


    Tips: kurslitteratur kan lånas på bibblan, gymma kan man göra hemma/med kompisar/i naturen, telefon finns billigare... Du borde tom kunna spara en slant varje månad...
  • Anonym (Kanske?)

    TS jag vet inte om du fortfarande läser den här tråden, men jag tänkte på det du skrev om att du alltid är trött och orkar inget när du kommer hem 17.3,0 o är djupt deprimerad. Antideppmedicin? Du kanske har järn- eller B12 brist?

    Eftersom hela situationen är så tung för dig är det kanske bäst att du tar itu med det där först, kanske tar ett studieavbrott. O börjar om när du fixat till dig själv.

Svar på tråden Utan pengar igen.