• Minna76

    Helt nybörjare fuderar på att skaffa hund - tips?

    Hej!

    Jag funderar på att skaffa hund. Inte imorgon eller nästa vecka eller ens i år men gärna i framtiden. Eftersom jag är helt nybörjare på detta så känns det som att jag borde ta reda på en hel del information om vad man ger sig in i och vad ansvaret innebär.

    Jag lever ensam, har ingen partner eller barn och kommer inte heller att ha i första taget. Jag lever ett ganska bekvämt liv. Jobbar heltid. Den hund jag kan tänka mig bör vara lättskött dvs inte kräva långa motionspass dagligen utan nöja sig med kortare promenader. Den bör också klara av att vara ensam på dagarna då jag jobbar. På mornarna skulle jag gå ut med den och så då jag kommer hem. I nödfall kan jag också komma hem på lunchen och rasta den men den borde kanske klara sig hemma ändå dagtid?

    Jag har gjort ett allergitest och då visade den att jag är allergisk mot hund. Jag har dock aldrig fåt nån reaktion av hundar då jag varit tillsammans med dem. Det enda jag kunnat reagera på är om någon hund slickat mig på handen exempelvis och då har jag kunnat reagera på saliven. Men jag är inte säker på att det hänt med alla hundar.

    Jag saknar verkligen någon att få ge min kärlek och tid åt och vill givetvis att en hund ska få ett bra liv tillsammans med mig. Skulle den vara deprimerad av att vara ensam hemma då jag jobbar skulle jag såklart inte skaffa en hund. Jag har pratat med en kompis som är hundvan och hon säger att en hund klarar sig ensam om dagarna, att den sover mestadels och att den klarar det om man sedan motionerar den då man kommer hem och håller den sysselsatt då. Jag kan också tänka mig att prova på agility om hunden skulle gilla det. Någon utställningshund skulle inte vara intressant för min del. En familjehund helt enkelt som sällskap.

    Jag har en liten bil så hunden bör kunna sättas i framsätet eller i baksätet.