• Minna76

    Helt nybörjare fuderar på att skaffa hund - tips?

    Hej!

    Jag funderar på att skaffa hund. Inte imorgon eller nästa vecka eller ens i år men gärna i framtiden. Eftersom jag är helt nybörjare på detta så känns det som att jag borde ta reda på en hel del information om vad man ger sig in i och vad ansvaret innebär.

    Jag lever ensam, har ingen partner eller barn och kommer inte heller att ha i första taget. Jag lever ett ganska bekvämt liv. Jobbar heltid. Den hund jag kan tänka mig bör vara lättskött dvs inte kräva långa motionspass dagligen utan nöja sig med kortare promenader. Den bör också klara av att vara ensam på dagarna då jag jobbar. På mornarna skulle jag gå ut med den och så då jag kommer hem. I nödfall kan jag också komma hem på lunchen och rasta den men den borde kanske klara sig hemma ändå dagtid?

    Jag har gjort ett allergitest och då visade den att jag är allergisk mot hund. Jag har dock aldrig fåt nån reaktion av hundar då jag varit tillsammans med dem. Det enda jag kunnat reagera på är om någon hund slickat mig på handen exempelvis och då har jag kunnat reagera på saliven. Men jag är inte säker på att det hänt med alla hundar.

    Jag saknar verkligen någon att få ge min kärlek och tid åt och vill givetvis att en hund ska få ett bra liv tillsammans med mig. Skulle den vara deprimerad av att vara ensam hemma då jag jobbar skulle jag såklart inte skaffa en hund. Jag har pratat med en kompis som är hundvan och hon säger att en hund klarar sig ensam om dagarna, att den sover mestadels och att den klarar det om man sedan motionerar den då man kommer hem och håller den sysselsatt då. Jag kan också tänka mig att prova på agility om hunden skulle gilla det. Någon utställningshund skulle inte vara intressant för min del. En familjehund helt enkelt som sällskap.

    Jag har en liten bil så hunden bör kunna sättas i framsätet eller i baksätet.

    Vilken hundras skulle vara bra för mig? Hur kan jag förbereda mig? Och i början när man skaffar en hund - hur gör man då med arbetet? En liten valp kan ju inte lämnas hemma ensam och måste tränas bli rumsren osv...Kanske semestertid är en bra tid att skaffa hund på?

    Kanske det finns någon sida på nätet som är bra för nybörjare?

  • Svar på tråden Helt nybörjare fuderar på att skaffa hund - tips?
  • hrewak

    Läste inte hela TS. Kom till "den ska klara att vara hemma på dagen"... Du får inte lämna en hund ensam mer än några timmar per dag.

    Så ska du jobba heltid så behöver du i så fall ha en dagmatte eller skaffa plats på hunddagis.

    Och om en hund kan vara ensam hemma eller inte beror på hur duktig du är på att träna upp den.

  • Ful Anka

    Jag slutade också att läsa vid... "den ska klara att vara hemma på dagen"...
    En hund är inget för dig, satsa på ett akvarium eller kanske en sköldpadda.


    This is my life and I don't care
  • 119Ida

    Varför adopterar du inte ens hund från något hundhem istället för att köpa en valp?

  • Minna76

    Har verkligen alla andra som har hund sin hund på hunddagis eller någon dagmatte? För de allra flesta jobbar ju dagtid. Jag vet att det skulle underlätta om man var fler i familjen och man hade skiftesarbete eller barn som kommer hem från skolan. Men jag vet många som är ensamma och som har hund och som jobbar heltid. Om det behövs kan jag komma hem från jobbet och rasta den mitt på dagen men då behöver jag givetvis jobba längre dagar också om jag tar ledigt mitt på dagen. Det kunde väl vara ett alternativ till dagmatte eller hunddagis?  

  • Minna76
    119Ida skrev 2014-10-26 14:42:15 följande:

    Varför adopterar du inte ens hund från något hundhem istället för att köpa en valp?


    Tack det var ju ett bra tips!
  • faithfully

    Slutade också läsa där. Har en väninna vars hund kissar inne om den inte kommit ut på 2-3 timmar, hunden är nu 2 år... Hundar är olika som oss männsikor i hur de klarar av det också.

    Vår hund klarar det riktigt bra, men vi lämnar inte längre pass på rutin.

  • Aniiee

    Plyshhund låter som bäst just nu.....

    Nej, men allvarligt. De som har hund och jobbar heltid, och inte har uppbackning har oftast med sig hunden till jobbet, eller bryter helt sonika mot lagen och allt vad god hundhållning heter. Undantagen är de som bor på landet och har gigantisk hundgård och flera hundar, hundkojor och tillgång till (mat och) vatten utomhus. 

    Sen vad gäller motion så är promenader inte hela vägen. Motion OCH stimulans behöver en hund. Mental träning. Det är inget man gör på en promenad om tjugo minuter. Du får räkna med att lägga ned minst 3 timmar om dagen på en hund i aktiv tid. På tal om tid: Har du tid och råd att vara hemma minst en månad i sträck med en "rescue"? 2 månader minst med en valp? Så hunden och du får landa och lära känna varandra och hunden får lära känna sin nya närmiljö?

    Du är allergiskt mot hundar, och du vill ha hund? Din hund kommer definitivt att slicka på dig, i både tid och otid. Har du tur så går allergin över för att du är mer med hundar, har du otur sitter du här på FL om ett år och beklagar dig över att du måste lämna bort hunden, för du belv bara mer och mer  allergisk. 

    Nej, som sagt, en plyshhund låter som det är rasen för dig, tyvärr. Att skaffa en riktig hund med de förutsättningarna låter radikalt ogenomtänkt. MEN om du kan lösa allt detta så är jag den första att säga grattis och lycka till och hojta till om det är något, så ger jag råd och stöd.


    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • riboflavin
    Minna76 skrev 2014-10-26 14:46:27 följande:

    Har verkligen alla andra som har hund sin hund på hunddagis eller någon dagmatte? För de allra flesta jobbar ju dagtid. Jag vet att det skulle underlätta om man var fler i familjen och man hade skiftesarbete eller barn som kommer hem från skolan. Men jag vet många som är ensamma och som har hund och som jobbar heltid. Om det behövs kan jag komma hem från jobbet och rasta den mitt på dagen men då behöver jag givetvis jobba längre dagar också om jag tar ledigt mitt på dagen. Det kunde väl vara ett alternativ till dagmatte eller hunddagis?  


    Beroende på hur man bor så kan det ju gå att lösa. Vi bor i villa och har möjlighet att ha våra i hundgård den veckan/månad så både jag och sambon jobbar dagtid samtidigt. Då lämnar jag dem i hundgården ca kl. 6 och sambon kommer hem vid kl. 3. Övriga veckor går vi om varandra, jag jobbar 7-16 och sambon 5-15, 15-22 eller 22-05.
    Personligen hade jag inte velat ha ensamhund som heltidsarbetande om det inte var så att jag hade dagmatte/husse minst halva dagen eller hade hunden på dagis. Även om en hund "klarar" sig själv så tycker inte jag att det är ett värdigt hundliv att sitta ensam hemma minst 8 timmar per dag med bara korta rastningar.

    Ett tips för den som är ensamstående och heltidsarbetande men ändå vi ha bara en hund. Gå ihop med en bekant/granne/kompis och ha hundarna tillsammans på dagtid och turas om att rasta, kanske har ni ni olika lunchtider så att ni kan bytas av så att hundarna får en längre rastning mitt på dagen.

    Jag skaffade min första hund när jag jobbade eftermiddag/kväll. Grannen jobbade dagtid. Hon lämnade av sin hund hos mig vid 7, jag hade dem under dagen, gick till jobbet vid 3 och hon hämtade upp dem bägge strax efter 5. De hade sällskap av varandra de stunder vi var borta vilket fungerade utmärkt för hennes lilla hane som annars hade svår separationsångest. 
    Våra nuvarande grannar har ett "hundlag" och ser till att deras hundar sällan eller aldrig är själva utan att hundarna är minst två och två om de lämnas mer än korta stunder. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Fjärilslarv

    1) En hund behöver motion dagligen, ett par timmar + mental stimulans. Ja även små hundar behöver det.

    2) En hund kan och får inte vara ensam en hel dag. En del puckon gör det i alla fall och går inte hem på lunchen, men detta klassas som djurplågeri. 

    3) En hund kan vara på hunddagis, men man får inte skola in dem förrens de är rumsrena vad jag vet, eller när de är ett visst antal månader.

    4) Allergitest ska man ha respekt för. så kallade allergihundar är en myt, de enda som är speciellt med dem är att de har en annan sorts kvalster och att de inte fäller hår lika mycket som vanliga. de marknadsförs som allergihundar men några allergihundar finns inte.

    5) Vad gör du om hunden blir sjuk och behöver vara hemma? Då måste du ju vara hemma med den.

  • DontTellMeWhatToDo

    Hur bra den trivs med att bli lämnad är så individuellt, vi har en schäferblandning som bara ligger och sover när vi är borta, men det är ingen garanti att alla schäferblandningar beter sig så. Dessutom kan hundar bli stressade/ledsna av att bli lämnade en andra gång, tänker på promenaden vid lunch. Tanken är god men det kan bli fel.
    Våran andra hund blir aldrig lämnad ensam, då hon blir jätteledsen och låter, kortare stunder går bra, max 2 timmar. Vi har dagmatte, de kanske du kan hitta i området du bor? nån pensionär eller sjukskriven som inte har nånting emot att ha sällskap under dagen. Våran är en mindre ras, stor som en katt, det är nåt att tänka på om du skulle ha dagmatte någon som är gammal eller sjuk så kan hen förmodligen inte gå ut med en stor bjässe.

  • Fjärilslarv
    Ful Anka skrev 2014-10-26 14:37:43 följande:

    Jag slutade också att läsa vid... "den ska klara att vara hemma på dagen"...
    En hund är inget för dig, satsa på ett akvarium eller kanske en sköldpadda.


    fast en sköldpadda är inget enkelt djur om du tror det, jag har en själv. de kräver en hel del kunskap och omvårdnad, speciellt eftersom de foder och lampor som säljs i djuraffärerna oftast är direkt livsfarliga för dem, i alla fall landsköldpaddor. Det är inte att sätta ned dem i ett terrarium med en lampa och så är det klart. Sköldpaddor behöver också daglig tillsyn, rent och färskt vatten varje dag, mat som de äter naturligt varje dag. Det är inte bara att gå ned till ica och köpa lite isbergssallad och ge dem. 

    Så snälla sluta baktala sköldpaddor på det där sättet. 
  • Gizmo

    Hoppas för allt i världen att du INTE skaffar en hund. En hund ska inte lämnas ensam mer än 6 timmar per dag. En hund behöver mental & fysisk stimulans. 

    Vad ska du ha hunden till?
    Du vill inte gå långa promenader.
    Du arbetar heltid och har inte tid/lust att ordna dagmatte eller hunddagis till den. 
    Du verkar inte kunna/veta vad en hund behöver. 

    Bättre att skaffa en katt eller två. De klarar sig ensam hemma 10 timmar typ.

  • Minna76
    Gizmo skrev 2014-10-26 17:22:50 följande:

    Hoppas för allt i världen att du INTE skaffar en hund. En hund ska inte lämnas ensam mer än 6 timmar per dag. En hund behöver mental & fysisk stimulans. 

    Vad ska du ha hunden till?
    Du vill inte gå långa promenader.
    Du arbetar heltid och har inte tid/lust att ordna dagmatte eller hunddagis till den. 
    Du verkar inte kunna/veta vad en hund behöver. 

    Bättre att skaffa en katt eller två. De klarar sig ensam hemma 10 timmar typ.


    Jag vill ha hund som sällskap och familjemedlem. Jag har inte skrivit att jag inte vill gå promenader med den. Självklart vill jag det. Men jag menade att jag inte vill fara på långa motionslänkar på 20 - 30 km i gången som vissa hundar kräver för att må bra. Jag har inte skrivit om någon dagmatte....jag har inte ens tänkt tanken. Jag skriver ju att jag är helt nybörjare och därför skrev och funderade vad man bör tänka på. Så självklart vet jag inte vad en hund behöver idag då jag ingen erfarenhet har av hundar.

    Klart att jag vill ge en hund den behöver av både motion och mental träning.
  • Rainbow gg

    Är det inte lag på att hundar måste rastas minst var 6e timme? Eller är det en rekommendation?..

    Det finns aldrig några garantier för hur ens hund kommer må eller bete sig.

    Jag lämnar min hund ensam som mest fyra timmar/dag och aldrig ens varje dag. Jag har ett schema som gör detta möjligt och jag eller sambon har alltid tid till hunden. I värsta nödfall har han fått vara ensam längre men då har vi uttömt alla alternativ först.

    Ibland är det jobbigt att ha hund, vi lämnar som sagt honom inte ensam mer än 4 timmar vilket gör det lite halv krångligt om vi vill gå på bio och äta ute- nu sker detta så sällan men problemet är ändå där. Man kan inte göra vad som faller en in, inte åka bort över en helg utan hunden osv.

    Man blir begränsad helt enkelt. Och som du beskriver din livssituation så passar nog inte en hund in där tyvärr om du inte går ned i tid.

  • Dexter dot com
    Minna76 skrev 2014-10-26 17:41:27 följande:
    Jag vill ha hund som sällskap och familjemedlem. Jag har inte skrivit att jag inte vill gå promenader med den. Självklart vill jag det. Men jag menade att jag inte vill fara på långa motionslänkar på 20 - 30 km i gången som vissa hundar kräver för att må bra. Jag har inte skrivit om någon dagmatte....jag har inte ens tänkt tanken. Jag skriver ju att jag är helt nybörjare och därför skrev och funderade vad man bör tänka på. Så självklart vet jag inte vad en hund behöver idag då jag ingen erfarenhet har av hundar.

    Klart att jag vill ge en hund den behöver av både motion och mental träning.
    Hur mycket tid tänker du lägga på din hund per dag i motion och aktiveringssunpunkt? Hur löser du passningsfrågan tills hunden (är 6 månader om den ska vara på dagis) tills den är ensamhetstränad om du ska chansa på att ha den hemma? Hur många månaders semester har du att ta ut när du hämtar valpen? Har du en rejäl buffert för veterinärkostnader och har du ekonomi för hunddagis/dagmatte ca 2500-3000 kr/månad? Är du beredd att medicinera om du reagerar på hunden eller hur löser du den situationen?

    Att många lämnar sina hundar ensamma hela dagar innebär inte att det är ok på något sätt. Viissa hundar klarar det men det är inte ultimat och i mina ögon djurplågeri. Varför vill man ha hund när man ändå täker den sova bort sitt liv ensam hemma?
    En hund brukar klara att vara ensam ca 3-4 timmar när dom är runt året, vissa klararat inte ens 10 minuter trots träning efter alla regler.Personligen tycker jag några timmars ensamhet per dag är max och då under förutsättning att hunden fixar det utan att bli orolig mm. Du måste ju ändå fixa hundvakt tills hunden är ensamhetstränad nog för att kunna vara ensam några timmar.

    Min åsikt är faktiskt att det bästa är att du ställer upp och är hundvakt åt andras hundar när du är ledig istället för att skaffa en egen. Du är allergisk, du har ingen kunskap alls och du jobbar heltid- ingen bra kombination. Testa att vara hundvakt, få lite kött på benen och läs på ordentligt om hundägande,fostran mm dvs baskunskap och se om du övht är en hundmänniska innan du funderar vidare på egen hund.
  • Minna76
    Dexter dot com skrev 2014-10-27 05:50:52 följande:
    Hur mycket tid tänker du lägga på din hund per dag i motion och aktiveringssunpunkt? Hur löser du passningsfrågan tills hunden (är 6 månader om den ska vara på dagis) tills den är ensamhetstränad om du ska chansa på att ha den hemma? Hur många månaders semester har du att ta ut när du hämtar valpen? Har du en rejäl buffert för veterinärkostnader och har du ekonomi för hunddagis/dagmatte ca 2500-3000 kr/månad? Är du beredd att medicinera om du reagerar på hunden eller hur löser du den situationen?

    Att många lämnar sina hundar ensamma hela dagar innebär inte att det är ok på något sätt. Viissa hundar klarar det men det är inte ultimat och i mina ögon djurplågeri. Varför vill man ha hund när man ändå täker den sova bort sitt liv ensam hemma?
    En hund brukar klara att vara ensam ca 3-4 timmar när dom är runt året, vissa klararat inte ens 10 minuter trots träning efter alla regler.Personligen tycker jag några timmars ensamhet per dag är max och då under förutsättning att hunden fixar det utan att bli orolig mm. Du måste ju ändå fixa hundvakt tills hunden är ensamhetstränad nog för att kunna vara ensam några timmar.

    Min åsikt är faktiskt att det bästa är att du ställer upp och är hundvakt åt andras hundar när du är ledig istället för att skaffa en egen. Du är allergisk, du har ingen kunskap alls och du jobbar heltid- ingen bra kombination. Testa att vara hundvakt, få lite kött på benen och läs på ordentligt om hundägande,fostran mm dvs baskunskap och se om du övht är en hundmänniska innan du funderar vidare på egen hund.
    Tack för bra svar!
  • Dexter dot com
    Minna76 skrev 2014-10-27 15:36:06 följande:
    Tack för bra svar!
    Varsegod :)  Det är så otroligt lätt att skaffa en hundvalp men utan kunskap och uppbackning kan det härliga hundlivet man drömt om förvandlas till en mardröm för både ägare och hund. Dåligt samvete och risk för vräkning om hunden inte fixar att vara ensam utan ylar, äter upp inredningen osv och en dagmatte hittar man sällan snabbt. Många spontanköper hund och inser efter ett tag att vakna nätter, spring ut med en valp flera gånger i timmen i snöstorm/spöregn, att vara väldigt låst eller få välja sällskap och aktiviteter där hunden kan hänga med mm inte alls är deras grej men att omplacera en hund är inte det lättaste.

    Jag är av den åsikten att det ska vara kul att ha hund och det blir det om man har alla förutsättningar, kunskap och stort intresse annars är det väldigt mycket som kan gå tokigt och oftast är det hunden som blir lidande. 
  • hundpuss

    För hundar handlar det inte enbart att få komma ut en kvart på lunchen, de behöver sällskap. 
    De är otroligt sociala varelser som är så präglade på människor så de inte mår bra om de lämnas ensamma mellan 8-17.

    Visst finns det människor som lämnar sina hundar ensamma hela dagarna, men inte är det rätt för det.

    Antigen får du ta med hunden till jobb, gå ner i arbetstid, hitta dagmatte/hunddagis eller fundera kring att köpa tex två katter istället.

    Hur tänker du dig att ditt liv med hund ska se ut?

  • eywa

    Tycker inte du bör skaffa hund efter jag läst din text, du förstår nog inte hur ditt liv måste ändras för hundens bästa mm!!

    Jag avråder hundköp o föreslår att du börjar med något lättare kanske ett akvarium?!

Svar på tråden Helt nybörjare fuderar på att skaffa hund - tips?