• Anonym (orolig mamma)

    Hittade porr i historik.

    Hejsan. Tidigare idag lånade jag min 12 åriga dotters dator för att betala räkningar, råkade jag klicka in mig på historiken och hittade porr. Jag blev fullt chockad och vet inte hur jag ska hantera situationen då det var väldigt grov porr, hjälp mig!

  • Svar på tråden Hittade porr i historik.
  • Anonym (förstå)

    Eh, för det första, försök att *förstå* din dotter innan du "konfronterar". Hur stor är sannolikheten att en så ung tjej sitter fast i ett destruktivt hårdporrberoende eller funderar på att bli porrskådis? Nä, snarare är det vanlig nyfikenhet.

    Konfronterar du henne offensivt och får henne att skämmas så kommer hon bara se till att dölja alla skamfyllda grejer ännu bättre hädanefter, typ hålla sig undan hemifrån.

    Är det verkligen så chockerande att en tolvåring funderar på sex? 

    Dessutom kan hon ju lika gärna ha kollat för att se vad det egentligen handlar om och insett att det inte var så sjukt spännande.

  • Anonym (Plutten)

    Håller inte med övriga talare, hårdporr är väldigt snedvriden och ger inte en verklig bild av sexualitet och intimitet och intryck kan definitivt ge fel bild av sex. Prata med din dotter om porr och sex berätta vad hittat utan att döma, prata om ämnet. Berätta att det är naturligt med nyfikenhet och inget fel men att mycket på nätet är rena skräpet. Sätt på barnlås k9 finns ett skydd som heter

  • kanskedetdu
    Anonym (Plutten) skrev 2014-10-27 22:41:31 följande:

    Håller inte med övriga talare, hårdporr är väldigt snedvriden och ger inte en verklig bild av sexualitet och intimitet och intryck kan definitivt ge fel bild av sex. Prata med din dotter om porr och sex berätta vad hittat utan att döma, prata om ämnet. Berätta att det är naturligt med nyfikenhet och inget fel men att mycket på nätet är rena skräpet. Sätt på barnlås k9 finns ett skydd som heter


    definiera hårdporr eller grov porr
  • Anonym (Plutten)
    kanskedetdu skrev 2014-10-27 21:03:41 följande:

    men snälla nån fruktansvärt att nån som nästan är tonåring är intresserad av sex,och vad menar du med grov porr?


    Men snälla ! En 12 åring är fortfarande ett barn, grov porr eller hårdporr är inget för en 12 åring. Tycker du seriöst att det är bra för barn att kunna komma åt och se vilken porr som helst?
  • GuyFromTheSky

    När jag var 11 hittade min farsa porr i historiken. En dag när vi var ensamma hemma och käkade middag så berättade han att han hade sett att jag tittat på porr, förklarade mig att han gjorde precis samma sak när han var i samma ålder, fast då tittade man i tidningar. Han förklarade att jag inte skulle tro att sex och kvinnor var så i verkligeheten, porr var bara på låtsas.


    Det var pinsamt men över på några minuter. Jag fortsatte titta på porr och gör det än idag men jag skulle vilja påstå att min syn på porr och kvinnor i allmänhet är god.

  • NattaLind

    Konfrontera INTE! Varför skulle hon inte få sitta och utforska och titta på porr? Konfronterar du henne kommer hon antagligen känna stor skam, känna att du tar ett alldeles för stort kliv in på hennes integritet och också känna att hon ej heller kan lita på dig.

    Att hon tittar på grov porr spelar ingen som helst roll. Det betyder ingenting. Låt henne få utforska!


  • Anonym (Cissi)

    Jag hittade pappas porrtidningar när jag var i samma ålder. Pappa kom på mig och jag fick så mycket stryk att jag knappt kunde sitta efteråt. Istället för att prata om porren och förklara.

    Skuldbelägg henne inte utan sitt med henne och förstå hennes nyfikenhet och förklara samtidigt vad porr är och innebär.

  • Översexuell

    Mitt råd är att prata öppet om sex och avdramatisera det hela. Att förbjuda eller tabubelägga gör det bara mer spännande. Detta är dock min personliga åsikt ( har två barn i tidiga tonåren och vi pratar och skämtar om sex)

  • vandrarn
    OhUnicornPie skrev 2014-10-27 20:36:18 följande:

    Hej! Det har hänt samma sak när jag har checkat mejlen på sonens dator. Jag konfronterade honom då och tillslut erkände han. Han skämdes nog väldigt mycket. Konfrontera din dotter!


    Skulle det vara något posetivt?
  • Anonym (förstå)

    Skam och förbud är det absolut sämsta sättet att hantera sex, eftersom:

    1. ungdomar upptäcker sex förr eller senare, helt omöjligt att förhindra.
    2. det förbjudna blir bara mer spännande
    3. skam får henne att gömma och dölja snarare än att låta bli
    4. sex är inte farligt i sig, och det farligaste vore ifall hon inte får bilda sig en egen uppfattning även utifrån "skrämmande" källor som t ex  "hårdporr" vad nu det innebär.

  • Anonym (Skrämmande)

    Skrämmande att många anser att det är "No problems" om en 12 årig tjej ser på hårdporr ! Sjukt läste precis en artikel att sexbrott mot barn ökat dramatiskt, samma sak med sexmissbruk. Mycket mycket skit finns på nätet. Det gäller att tala och vara varsam inte skuldbelägga när det kommer till sex och pubertet. Men inte ska vi vara naiva och tro att mycket av den porr som finns inte kan skada och sända fel signaler till unga tjejer och killar ! Sätt skydd på nätet prata med din dotter om porr sex och intimitet

  • kanskedetdu
    Anonym (Skrämmande) skrev 2014-10-28 16:24:43 följande:

    Skrämmande att många anser att det är "No problems" om en 12 årig tjej ser på hårdporr ! Sjukt läste precis en artikel att sexbrott mot barn ökat dramatiskt, samma sak med sexmissbruk. Mycket mycket skit finns på nätet. Det gäller att tala och vara varsam inte skuldbelägga när det kommer till sex och pubertet. Men inte ska vi vara naiva och tro att mycket av den porr som finns inte kan skada och sända fel signaler till unga tjejer och killar ! Sätt skydd på nätet prata med din dotter om porr sex och intimitet


    definiera hårdporr
  • kanskedetdu
    Anonym (förstå) skrev 2014-10-28 12:54:55 följande:

    Skam och förbud är det absolut sämsta sättet att hantera sex, eftersom:

    1. ungdomar upptäcker sex förr eller senare, helt omöjligt att förhindra.
    2. det förbjudna blir bara mer spännande
    3. skam får henne att gömma och dölja snarare än att låta bli
    4. sex är inte farligt i sig, och det farligaste vore ifall hon inte får bilda sig en egen uppfattning även utifrån "skrämmande" källor som t ex  "hårdporr" vad nu det innebär.


    alla pratar om denna "hårdporr"  men ingen kan definiera vad exakt hårdporr är
  • Anonym (förstå)
    kanskedetdu skrev 2014-10-28 17:03:36 följande:
    alla pratar om denna "hårdporr"  men ingen kan definiera vad exakt hårdporr är
    Ja. Analsex antar jag.
  • Anonym (förstå)
    Anonym (Skrämmande) skrev 2014-10-28 16:24:43 följande:

    Skrämmande att många anser att det är "No problems" om en 12 årig tjej ser på hårdporr ! Sjukt läste precis en artikel att sexbrott mot barn ökat dramatiskt, samma sak med sexmissbruk. Mycket mycket skit finns på nätet. Det gäller att tala och vara varsam inte skuldbelägga när det kommer till sex och pubertet. Men inte ska vi vara naiva och tro att mycket av den porr som finns inte kan skada och sända fel signaler till unga tjejer och killar ! Sätt skydd på nätet prata med din dotter om porr sex och intimitet


    För det första vet du inte vad för slags "hårdporr" det handlar om. Tror du det är barnporr, djursex, kriminell BDSM?

    För det andra är inte grejen att det är "no problems" om dottern kollat på porr, utan det faktum att en skambeläggande "konfrontation" bara skulle dels såra och skrämma dottern, dels skapa ett avstånd mellan dottern och föräldrarna. Skuld och skam är värdelösa uppfostringsmetoder i stort sett i alla lägen.

    Hon kommer ofrånkomligen att stöta på sex och porr igen, och om känslan från föräldrarna då är skam och förbud så kommer hon bara att hemlighålla allt desto mer.
  • Anonym (nattr)

    Jag tittade på massor av märklig porr när jag var liten och precis hade upptäckt att det var möjligt att komma åt via internet. Det har knappast skadat mig och när jag tittar på porr idag så är det inte alls av den typen, så jag tror inte du behöver oroa dig för att det var just hårdporr du upptäckte att din dotter har tittat på. 


    Om du vill konfrontera hennes skulle jag nog personligen ta upp det och säga att du inte vill att hon ska vara inne på porrsajter på grund av alla de datorvirus som man kan riskera att få om man besöker den typen av sidor. Troligen kommer hon då skämmas tillräckligt bara av att få reda på att du har upptäckt vad hon har gjort, att du inte behöver gå in närmare på vad du tycker om att hon har tittat på porr i övrigt. 

  • Anonym (Vet man inte - antar man...)
    Anonym (förstå) skrev 2014-10-28 22:19:13 följande:
    Ja. Analsex antar jag.
    .... är blev analsex hårdporr?

    Två människor som tänder på varandra (gifta, sambo, KK) utövar alltså hårdporr när de har analsex?
  • Anonym (förstå)
    Anonym (Vet man inte - antar man...) skrev 2014-10-29 20:29:16 följande:
    .... är blev analsex hårdporr?

    Två människor som tänder på varandra (gifta, sambo, KK) utövar alltså hårdporr när de har analsex?
    Jag var ironisk. Jag menar att en person som är mer än genomsnittligt känslig kan kalla något relativt alldagligt för hårdporr vilket triggar associationer hos alla som läser att dottern tittar på barnporr eller djursex.
  • Q tankar
    Anonym (förstå) skrev 2014-10-29 20:43:22 följande:
    Jag var ironisk. Jag menar att en person som är mer än genomsnittligt känslig kan kalla något relativt alldagligt för hårdporr vilket triggar associationer hos alla som läser att dottern tittar på barnporr eller djursex.
    TomteSkål
    "Amare et sapere vix deo conceditor"
  • Armageddon

    Mjukvara brukar definieras som porr där man inte ser kön eller penetration, även om personerna har sex.

    Hårdvara då ser man allt. Sen behöver inte själva sexet vara hårt för det, men man ser lite mer.

    Angående ts fråga så är det väl lämpligt att diskutera sex i porr kontra sex i verkligheten. Ts behöver ju inte säga att hon sett att dottern kollat porr, utan lägga fram det som en allmän diskussion om porr och sex.

Svar på tråden Hittade porr i historik.