• Anonym (???)

    ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka

    Men vad spelar det för roll om du får en diagnos just nu?! Ditt barn är ju ditt barn oavsett, inget kommer att ändras bara för att någon säger att ja, du hade rätt, hon är autistisk... I det långa loppet visst, med extra resurser och hjälp i förskola och skola om det skulle behövas, men det är ju inte lönt att fokusera på nu. Du ska ju liksom ta hand om din bebis nu oavsett om hon har autistisk eller inte.

    Allt är inte svart eller vitt heller. Vissa barn är en större utmaning än andra helt enkelt, ibland hänger det ihop med en diagnos, ibland inte. Men oavsett vilket så får man som förälder bara anpassa sig och göra sitt bästa.

  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2014-11-05 22:11:22 följande:

    Jag försöker se min dotter som normal. Men det är svårt då hon skiljer sig så mkt från andra jämnåldriga.

    Jag vill bara hon ska vara 'frisk'


    Kom bara ihåg att det hon behöver mest av allt, oavsett om hon har någon diagnos eller inte, är en mamma som kan titta in i hennes ögon med glädje, värme och kärlek! Det spelar liksom ingen roll om hon är 'norma'l eller inte, hon har precis samma behov av dig ändå!
  • Anonym (???)

    Jag tror inte att min flicka visade att hon kunde några ord vid den åldern.

    Nu är hon nästan 14 månader och plötsligt har förståelsen exploderat. Hon kan visa att hon förstår om jag säger att vi ska byta blöja genom att gå till badrummet, pekar mot vasken när jag säger att vi ska borsta tänderna, går till köket om vi säger välling osv. Men det är långt ifrån varje gång hon gör det, inte ens vidare ofta alls faktiskt. Och hon följer inte instruktioner som typ hämta bollen :) och jag är helt övertygad om att min flicka INTE har autism.

    Utvecklingen är så snabb när de är så hör små, väldigt mycket kan hända på bara några veckor. Samtidigt utvecklas barn så väldigt olika så det är nästan omöjligt att säga att något är onormalt.

  • Anonym (???)
    Anonym (Tips) skrev 2015-01-26 16:06:14 följande:

    Har inte läst hela tråden. Men vill tipsa om GAPS-dieten. Många med autistiska barn (bland annat) har blivit behandlade med mycket bra resultat. Dieten går ut på att läka tarmväggen och återställa kroppens alla system för att den ska kunna självläka.


    Och det finns inga som helst vetenskapliga belägg för att det fungerar. Inga vetenskapliga artiklar. Inga fallstudier. Inget. Bara en ensam läkare som hittar på saker...
  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-03-12 08:43:14 följande:

    Min lilla har nu börjat peka. Ibland med fingret och oftast med hela handen. Hon pekar mest uti tomma intet dock. IbIbland kan hon tex sitta själv på golvet med ryggen mot mig och peka rakt ut och säga nått ljud. Brukar dom börja så innan dom använder pekning på riktigt.

    Igår busade vi på bussen och jag tog hennes mössa och la på mitt huvud då skrattar hon och pekar på mössan så lite grand har hon ju pekat på riktigt?


    Ja min lilla flicka (nu 16 månader) pekar fortfarande rakt ut i luften när hon vill ha något som hon inte ser. Inte alltid så lätt att förstå, men kan t.ex. vara att hon vill ha något att dricka men det finns inget glas på bordet. Då pekar hon rakt ut och säger typ 'eh, eh, eh!!!' Ibland gissar jag rätt, då blir hon överlycklig och klappar händerna. Ibland förstår jag ingenting, då blir det antingen frustration med skrik och tårar, eller så bara glömmer hon bort det. Eller ger upp kanske :)
  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-05-19 12:10:33 följande:

    Börjat gruva mig lite för förskolestarten nu också.

    Helt plötsligt känner jag mig livrädd för att få konstaterat av dem det jag så länge önskat att någon mer än jag ska se...

    Funderar mycket huruvida jag ska förekomma dem med vad jag själv ser, eller bara vara tyst vänta några månader och sedan ta upp det när de själva lärt känna henne. Vad tror ni?


    Jag tycker nog du ska låta bli att säga något. Det kan nog vara bra för din dotter att vara där utan att de också 'letar fel' så att säga...
  • Anonym (???)

    Vad kul ts! När du beskriver henne nu så låter hon ungefär som min flicka. Hon är 18 mån drygt nu... :)

  • Anonym (???)

    Mitt barn återkopplar väl inte direkt. Men om jag inte lyssnar eller tittar, så brukar hon söka ögonkontakt och sen pekar igen. Sen kan hon titta på mig igen om jag säger något lite extra roligt. Typ om hon pekar på en katt. Om jag säger 'ja, titta, en katt' så tittar hon inte på mig. Men om jag säger med stor entusiasm typ 'ja, titta!!! Säger katten mjaaaaauuuu?' Då tittar hon på mig.
    Fast nu undrar jag nästan om hon bara tycker jag är lite konstig... :)

  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-06-16 22:52:20 följande:

    Men det är ändå som att man inte 'når fram' till henne på nått vis. Inte som att hon är i sin egen värld riktigt men ändå.

    tex har jag försökt lära henne kroppsdelarna, hon kan ingen, men det är som att hon varken lyssnar eller ser på mig när jag visar.

    kanske gör jag fel??? Har blivit så osäker i mitt föräldraskap gällande allt. Minns inte hur jag lärde de stora barnen ens.

    Säger jag däremot 'ska vi sjunga' så börjar hon direkt göra imse vimse rörelserna. Så ibland når jag ju fram. Eller ställer jag för stora krav när jag tänker att hon ska sitta och intressera sig för vad jag visar?? Gör man inte det i hennes ålder?

    Åhhh ibland undrar jag hur jag ens lyckats få de stora barnen att växa upp


    Jag förstår att det blir jobbigt och att du blir osäker!! Och du förstår säkert att det bästa är om du bara försöker slappna av lite...

    Det här med att lära ett så litet barn kroppsdelarna... Det fungerar absolut INTE på min flicka (19 mån nu). Hon blir totalt ointresserad och tittar bort direkt. Däremot funkar det bättre när jag sjunger. Hon gillar att lyssna på huvud, axlar, knä och tå t.ex.
  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-07-12 14:27:18 följande:

    Ja det är nog vad jag förväntat mi . Hon kan mamma pappa titta där hallå pang och vovve så det är ju inte så att hon inte kan nått. Men det kommer inget nytt. Och tex ja och nej är ord som de jämnåldriga använder frekvent som hon inte ens kan.

    Sen använder hon eg bara vovve på rätt sätt. Hon kan ju säga hallå men när hon söker kontakt/uuppmärksamhet är det bara aaaaeeeee el liknande ljud. Andra säger ju hej och hej då. Om du förstår hur jag menar


    Menar du att alla andra 15-mån säger hej och hejdå?? Min flicka är 20 mån nu och hon har precis lärt sig säga baba vilket vi tror betyder bye bye (vi pratar engelska hemma). Sen använder hon väl kanske 3-4 ord till, hyfsat korrekt (hon använder också vovve till alla djur). Hon kunde några andra ord innan men de har hon helt slutat med nu.

    Hon är också VÄLDIGT gnällig när vi är hemma, tror jag blir galen ibland! Men så fort vi är ute eller hos nån annan så funkar allt hur bra som helst.

    Jag är medveten om att hon är lite åt det sena håller när det gäller talet, men jag (och BVC) tror att det ligger inom normalspannet ändå.

    Din flicka har LÅÅÅNG tid på sig att komma ikapp på de områden du tycker hon ligger efter!
  • Anonym (???)

    Mina barn är båda två små rymmare. De har alltid bara stuckit. Har själv varit förvånad över att de inte verkar känna någon rädsla över att bli av med oss. Men det är först nu när vårt största barn snart blir 5 som han en gång visade att han blev orolig när han blev av med oss. Sunt förnuft kommer sent hos vissa :)

  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-07-22 20:59:31 följande:

    Utan att vända sig om liksom?


    Ja absolut. Finns det något som fångat deras intresse så verkar de helt glömma bort mig. Jag har faktiskt alltid sett det som en styrka. Att det tyder på självständighet och trygghet :)
  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-07-23 00:37:23 följande:
    Tack för svar!

    Jag ska försöka tänka att hon är trygg!

    Det 'lustiga'är att när vi är ute så går hon som sagt iväg utan att bry sig det minsta. Däremot har jag upptäckt att om JAG går iväg blir hon jätteledsen. Alltså när jag typ rundar husknuten en sekund. Så tydligen har hon ändå en uppfattning om vart jag befinner mig
    Ja, men det där låter ju jättevettigt! Hon vill själv välja när hon kan gå ifrån dig. Dvs när HON känner sig trygg och redo. Hon vill INTE att du lämnar henne, då vet hon ju inte om du tänker komma tillbaka osv. Det låter precis så som det ska va!
  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-08-06 14:41:50 följande:

    En sak jag funderar på är att hon när hon vill något ofta inte använder språket utan kommer istället och petar på mig och sedan tittar hon mot eller pekar på det hon vill.

    Är det normalt för åldern?

    Hon ropar mamma ibland när hon vill något. Tex på morgonen När hon vaknat mm


    Min flicka (snart 21 mån) använder fortfarande inte språket i sådana situationer. Hon kommer alltid och drar i mina kläder, ev låter som en pterodactyl eller nåt tills jag tittar på henne, då pekar hon dit jag ska gå för att hon ska kunna få vad hon vill. Sen är hon väldigt duktig (tycker jag iaf) på att få mig att förstå vad det är hon vill ha. Typ törstig=gå till vasken, vill ha yoggi=gå till kylen, riskaka=gå till skåpet, banan=gå till fruktskålen, osv finns ett par saker till hon ber om. Men det är allt. Enl bvc så är det helt ok. Det viktiga är att hon visar en vilja till att kommunicera så jag känner mig inte alls orolig :)
  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-08-12 17:00:41 följande:

    En väldigt stor skillnad på dottern och de jämngamla i våran bekantskapskrets är att dottern ständigt är på språng. Hon klättrar springer pillar i allt. Behöver punktmarkeras direkt vi lämnar hemmet.

    De tre andra jämnåriga som vi umgås mycket med är så fokuserade och lugna.

    De kan sitta stilla läääänge och peka i bok, ljuda ord osv.

    Ni med autistiska barn eller normalfungerande för den delen, känner någon igen detta tornado beteende? Jag fattar ju att hon inte hinner lära sig ex kroppsdelar då hon ständigt är på väg


    Min lilla behöver också punktmarkeras när man lämnar huset, men det trodde jag mest hörde åldern till.

    Däremot så har jag även en pojke på 4.5, och han är VILD!! Har alltid varit. Där var jag faktiskt lite orolig för autism i början men det var mest pga att min man har det mycket i släkten, inte pga några egentliga tecken. Men sen har jag ofta tänkt att han bara MÅSTE ha adhd... Men varken BVC, förskola, barnläkare eller barnpsykolog verkar hålla med mig...

    Så jag har en normalfungerande tornado här hemma :)
  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-10-25 01:29:16 följande:

    Bvc psykolog ringde i fredags och ställde frågor i 50 minuter om dottern!!!

    En sak hon frågade om var ifall hon vevade på händer/armar när hon blir glad.

    Jag svarade nej men insåg idag att det gör hon visst. Viftar som tusan med bägge händer när hon blir glad ivrig och exalterad.

    Är det inte normalt??


    Min flicka viftar hej vilt när hon blir glad. Ju gladare desto mer :)

    Vet inte om det är någon skillnad på veva och vifta, dvs om psykologen tänkte på ett specifikt mönster?
  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-10-25 08:14:17 följande:

    Tror inte det är nån skillnad. När hon blir superglad (tex om man tar fram glass ur frysen eller hon ser mormor kommer på besök) liksom springer hon på stället, viftar med händerna, typ som en vinkning, och ser och låter helt överlycklig liksom.


    Det där låter precis som min flicka. Visar glädje med hela kroppen liksom :)
  • Anonym (???)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-11-20 19:57:39 följande:

    Hon är ju snart två! 20 månader.

    Men det ligger absolut något i de övriga du skriver!!


    Min lilla är nu drygt 2. Sedan hon började på förskolan i september så har hon börjat 'prata' lite mer. Hon kan kanske ca 20 ord (fast det är ingen annan än vi föräldrar som förstår dem), de är alla ganska lika i uttalet. Nu sista veckan har hon börjat kunna säga 'mer' och 'yoggi' tillsammans så jag förmodar att det är tvåordsmening...

    Både förskolan och BVC säger att allt är helt normalt.
Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka