• Skruttan85

    v.40+1 Rörlig bebis högt upp - orolig inför vattenavgång/förlossning

    Hej,

    Jag väntar min första bebis och har minst sagt haft en tuff graviditet. Jag är i vecka 40 + 1 och bebis sitter fortfarande högt upp och är väldigt rörlig (enligt BM idag). Nu är det så att hon har tyckt om att ligga i sätesbjudning sent i graviditeten, v.36-v.37 höll hon på att vända sig fram och tillbaka på eget bevåg.

    Jag är nu jätteorolig för vattenavgång om hon inte hinner fixera sig innan det är dags. Har jag rätt att ringa ambulans och be dem hämta mig i så fall så jag kan ligga ned hela resan? Jag bor långt från mitt valda sjukhus så känns inte så kul att bli hemskickad efter jag åkt in heller. Och vi har ingen bil. Taxi känns inte lika tryggt som ambulanspersonal. Överreagerar jag? Kan jag "kräva" ambulans i en sådan situation? Min BM har sagt att jag ska åka in direkt, men jag vill ju helst ligga ned på en bår och inte i ett baksäte. Låter kanske löjligt, men vill inte tjata på min BM och ställa sådana här "dumma" frågor till henne, då jag pga min besvärliga graviditet redan varit jobbig så det räcker och blir över.

  • Svar på tråden v.40+1 Rörlig bebis högt upp - orolig inför vattenavgång/förlossning
  • Lena

    Finns det någon medicinsk anledning du ska ligga ner? Att du har valt ett sjukhus längre bort är inget du får särbehandling för.

  • NLAL

    Att vattnet går och bebis ligger högt upp är inget du behöver oroa dig för och ta ambulans för. Sonen låg högt upp och fixerade sig aldrig. Vattnet gick ca 6-7 timmar innan han föddes, och jag fick sitta på en pilatesboll och studsa ner honom.

  • BigMami

    Enda gången du det krävs ligglägge är om du börjar störtblöda. Annars är det ingen risk alls att sitta i en helt vanlig bil.. Tror inte en ambulans kommer att klassa det till en prio etta i alla fall..

  • Ambulansliv

    På en bår i ambualnsen blir du fastspänd med massa bälten. Svårt att öht taget ändra ställning mer än att höja och sänka ryggen. Sitter du i en bil har du mer möjligheter att röra på dig. 
    Men vill du absolut ligga kan du ju beställa en liggande sjukresa. 
    Ambulans om bebis är på väg NU, inte enbart för att vattnet gått. Och...risken är ju stor att taxichaffisen varit med om mer förlossningar än ambulanspersonalen

  • JA77

    Min väninna blev ordinerad strikt sängläge vid vattenavgång+ej fixerat, eftersom det var risk för att navelsträngen kunde falla ut. Är det det du är orolig över? 

  • Ambulansliv
    JA77 skrev 2014-10-30 22:49:14 följande:

    Min väninna blev ordinerad strikt sängläge vid vattenavgång+ej fixerat, eftersom det var risk för att navelsträngen kunde falla ut. Är det det du är orolig över? 


    Jag har fått till mig via jobbet att ambulans inte alls är nödvändigt. Du ska inte härja runt men kan sitta i vanlig bil.
  • JA77
    Ambulansliv skrev 2014-10-31 00:09:38 följande:
    Jag har fått till mig via jobbet att ambulans inte alls är nödvändigt. Du ska inte härja runt men kan sitta i vanlig bil.
    Jag vet ju inget om sådant här, men det var det min väninnas barnmorska sa. Tänkte om detta var något liknande. 
  • Ambulansliv
    JA77 skrev 2014-10-31 06:40:11 följande:

    Jag vet ju inget om sådant här, men det var det min väninnas barnmorska sa. Tänkte om detta var något liknande. 


    Nyligen?

    Tidigare var det så. Icke uppdaterad bm kanske. Eller olika riktlinjer.
  • JA77
    Ambulansliv skrev 2014-10-31 10:48:35 följande:
    Nyligen?

    Tidigare var det så. Icke uppdaterad bm kanske. Eller olika riktlinjer.
    Tre månader sedan!
  • Skumbollen

    Nej, vad är det för skrämselpropaganda du fått... Både min bästa vän och lillasyster har haft ofixerade sätesbarn där vattnet gått före et planerade snittet. Det ena barnet föddes i augusti i Göteborg, den andra nu i oktober i Varberg. De har bara satt sig i bilen och åkt in. Ring du förlossningen om du är orolig och be om direktiv istället för att lyss a på dåligt informerade människor i din omgivning.

    Lycka till :)

  • Skruttan85

    Jo precis, min BM sade att jag ska ligga ned på golvet direkt om vattnet går och fort in till förlossningen pga navelprolaps, tror jag att det kallades.
    Jag menade inte att jag ska ha "särbehandling" på något sätt. Jag ser inte det som särbehandling överhuvudtaget utan att jag ska behandlas enligt den medicinska situation jag är i oavsett vilket sjukhus jag valt - då jag har rätt att välja vart jag vill föda.
    Men jag har läst att andra kvinnor blivit rekommenderade att åka ambulans in, just för att navelsträngen kan komma ut och komma i kläm och då finns risk att bebis inte får något syre.
    Min BM har sagt att jag ska åka in till förlossningen liggandes om hon inte hinner fixera sig. Just för att hon sitter så högt upp och för att hon vänt sig så mycket (till säte) i slutet på graviditeten. Jag vet inte känns på något sätt tryggare att åka in liggandes i ambulans, än liggandes i baksätet på en taxi...

    Ska till BM imorgon (hon har fortfarande inte kommit) och hoppas att hon har fixerat sig då, så jag slipper oroa mig.

  • Skruttan85

    JA77 - precis, tror din väninna som är BM har korrekt information. Min svärfar är läkare och har sagt detsamma. Risken är liten att det händer, men vill man ta den risken?? Inte jag, iallafall.

  • Myc

    Helt riktigt. Det KAN hända och liggläge är att rekommendera. Jag fick ligga i 12 timmar på förlossningen m ständigt ctg, ligga och äta och ringa på klockan om jag behövde kissa tex och här har de ff samma rekommendationer (det var 2008) på BB Sthlm i Danderyd. Dock har de inga särskilda rek för ambulans, det hade man tidigare. Men man ska se till att åka in direkt.

    Syrebrist och död är faktiskt det som kan hända bebisen i värsta fall, ingen skrämselpropaganda utan helt sant. OM navelsträngen hamnar mellan huvudet och kanalen kan den när vattnet går och om bebisen då börjar fixera sig, hamna i kläm, vilket orsakar syrebrist.

    Tycker du ska se till att komma in snabbt och tror tom att det kan gå snabbare m taxi. Det brukar inte hända så jättemycket direkt när vattnet går och oftast sipprar det ut. Värkar brukar ta någon timme/timmar till. Så håll huvudet kallt och åk in m taxi. Spara kvittot så går det kanske på försäkringen sen.

    Jag åkte in m bilen och fick vänta 12 timmar på första värkarna den gången. Idag fick jag veta att min ligger i ruckbart så nu sa BM att det är lugnt ifall vattnet går. 40+2 idag.

    BB Sthlm i Danderyd är ändå en av Sveriges mest moderna förlossningsmottagningar så jag väljer iaf att lita på deras rekommendationer.

    En annan sak... Ambulans är inget man kan "kräva", det görs en bedömning av akutläget när man ringer 112, så det kan man inte påverka själv. Så det bästa är ändå att ha en egen lösning som tex taxi. Man kan ju lägga passagerarsätet i "liggläget" i bilen!


    Skruttan85 skrev 2014-11-03 12:50:31 följande:

    Jo precis, min BM sade att jag ska ligga ned på golvet direkt om vattnet går och fort in till förlossningen pga navelprolaps, tror jag att det kallades.

    Jag menade inte att jag ska ha "särbehandling" på något sätt. Jag ser inte det som särbehandling överhuvudtaget utan att jag ska behandlas enligt den medicinska situation jag är i oavsett vilket sjukhus jag valt - då jag har rätt att välja vart jag vill föda.

    Men jag har läst att andra kvinnor blivit rekommenderade att åka ambulans in, just för att navelsträngen kan komma ut och komma i kläm och då

    finns risk att bebis inte får något syre.

    Min BM har sagt att jag ska åka in till förlossningen liggandes om hon inte hinner fixera sig. Just för att hon sitter så högt upp och för att hon vänt sig så mycket (till säte) i slutet på graviditeten. Jag vet inte känns på något sätt tryggare att åka in liggandes i ambulans, än liggandes i baksätet på en taxi...

    Ska till BM imorgon (hon har fortfarande inte kommit) och hoppas att hon har fixerat sig då, så jag slipper oroa mig.


Svar på tråden v.40+1 Rörlig bebis högt upp - orolig inför vattenavgång/förlossning