• Anonym (Låt mig bestämma)

    Man ska föda på det naturliga viset!

    Ja som rubriken lyder så är det väldigt många som tror sig få tycka hur högt och hur mycket som helst i denna fråga. Jag är less på skiten. 
    Att Kejsarsnitt ska vara så jävla tabu. Varför?

    Jag satt på en babyshower för inte så länge sedan. Där fanns det några som fött barn en gång, väntade sitt andra och tjejer som var gravida med sitt första barn. 
    När diskussionen gick mot känslor kring förlossningen så var det gott och blandat, men de som fött hade gjort det genom vaginal förlossning. 
    En tjej fick ur sig att det var någon som skulle föda snart och hade bett om planerat kejsarsnitt och fått det - för att tjejen i fråga var väldigt rädd för att föda vaginalt. Hon hade till och med dragit ut på att bli gravid för att hon var så rädd. Rädd för förlossningsskador och bestående men.

    Mina tanke var direkt - gud vad skönt för henne. Att vara så himla rädd för en vaginal förlossning och då att utan trams hit och dit få ett kejsarsnitt beviljat. Hon måste vara lättad. 

    Andras tankar, som de ropade ut direkt var: men oj! kejsarsnitt, nä men då kan man ju inte ta hand om sin unge! Man får ju inte bära! man kan inte ta hand om sig själv. Nä jag var uppe direkt efter min förlossning. Fattar inte varför man ska ha ks!
    ----------------

    Allt blev som en dimma för mig. Blev likblek inombords då jag inte ville visa vad jag tyckte och kände där och då. 
    Hade jag ställt mig upp och sagt att jag banne mig vill ha kejsarsnitt om jag ska ha barn och föda, för att jag också är livrädd för en vaginal födsel, jag vill känna att jag har kontroll över situationen och det kan jag verkligen inte se om det ska ske genom en vaginal förlossning, - då hade folk kollat på mig som om jag kom från rymden. Det är som att man begår någon sorts dödssynd genom att avsäga sig rätten att föda vaginalt och vilja ha kejsarsnitt istället. Som att man tar en "enklare väg". 

    Varför är det så? Varför är det så tabu att prata om och att vilja ha kejsarsnitt? Varför måste en kvinna idag vara någon sorts jävla superkvinna, "ALLA klarar att föda vaginalt". Ja men det handlar väl för tusan inte om vad man klarar, det handlar väl om vad man själv vill och känner sig mest trygg med. 

    Vad är era tankar om det här ämnet? Kan väl inte bara vara jag som upplever att det är så krystat att prata om?

  • Svar på tråden Man ska föda på det naturliga viset!
  • Anonym (Låt mig bestämma)
    fru noren skrev 2014-10-29 15:54:03 följande:

    Jag känner tvärtom, att jag är jätterädd för att behöva föda via kejsarsnitt, och hoppas att jag klarar vaginal födsel.

    Men vad andra tycker spelar ju ingen roll, man ska göra det som är bäst för mamman och barnet.


    Så länge du är trygg i valet av metod så kommer du säkert klara det galant! 

    Håller med dig, att valet ligger hos individen och det ska ingen annan egentligen bry sig om. Men lite för mycket tyckande kring sådan i dagens samhälle tycker jag :)
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Inte på riktigt) skrev 2014-10-29 16:23:35 följande:

    Skulle aldrig kunna välja frivilligt att bli snittad. Då har man ju faktiskt inte fött barn! Man blir förlöst, det är ett högst passivt skeende.. Så himla tråkigt att missa det häftigaste man kan vara med om som kvinna!


    Jag kan faktiskt tänka mig en hel del häftigare saker att göra än att pressa ut ett barn. En vaginal förlossning tycker inte jag var så speciellt häftig, faktiskt!

    Jag födde första vaginalt och fick en hel del problem efteråt. Fick bl.a. ta smärtstillande i ett halvår efteråt, när jag skulle bajsa.

    Andra gången blev det kejsarsnitt av medicinska skäl. Min mamma är barnmorska och jag har hela mitt liv fått höra hur förskräckligt det är med kejsarsnitt, så jag blev verkligen rädd när beslutet om snitt kom.

    Snittet gick mycket bättre än första förlossningen! Jag var uppe och gick två timmar efteråt, åt bara några Alvedon och fungerade mycket bättre än första.

    Det är bra om kvinnan får välja själv och givetvis utan att någon ser ner på hennes val!
  • Anonym (Låt mig bestämma)
    Anonym (rädd) skrev 2014-10-29 16:08:39 följande:

    Kejsarsnitt är rena mardrömmen för mig! Jag är glad att jag klarat två vaginala förlossningar. och om tre  månader ska jag föda nr. 3.
    Kan inte se en enda positiv sak med kejsarsnitt.  och tyvärr jag fattar inte hur kvinnor väljer KS före vaginal förlossning trots att man kan föda vaginalt.
    Det bästa är att föda vaginalt båda för mamman och barnet.  Kejsarsnitt är ingen lättare utväg om man tror man sak komma lindrigare undan. Tvärtom!


    Grattis till tillökningen och hoppas allt går bra! 

    Nej, jag jag tror absolut inte och har heller inte påstått att kejsarsnitt är en enklare utväg. Men en alternativ metod som kvinnor bör ha lika stor rätt till att välja som vaginal födsel. 
    Yonndax skrev 2014-10-29 16:09:27 följande:

    Jag födde vaginalt. Hade inga speciell rädslor för det mer än att jag var osäker på hur jag skulle hantera smärtan.

    Det var ingen rolig förlossning och defensivt ingen otrolig upplevelse. Kände bara att jag ville att den skulle vara över. Orkade inte ens tänka på att vårt älskade barn skulle födas. Det sluta iaf med sugklocka och att jag sprack mycket. Bristningsgrad 4. Från slidan ner till analen och en bit in i ändtarmen. Kan säga att det tog mig 8 veckor innan jag fick lyfta nått som var tyngre än min son (han vägde 3180 när han föddes) Det var inte så roligt. Inte heller att inte kunna hålla tätt, varken urin eller avföring. Är gravid nu igen och har ännu inte börjar fundera på förlossningen (är bara i v 9+4) Vill egentligen inte genomgå KS en är väldigt kluven till om jag kommer våga mig på en vaginal igen. Vill inte uppleva de 3 första åren efter förra förlossningen igen. 

    Det finns för och nackdela med båda sätten att föda så länge man är medveten om den finns det inget rätt eller fel tycker jag. Att säga att kvinnor har fött barn vaginalt i alla tider känns inte som ett hållbart argument då man ofta glömmer titta på hur många av dem som har fått bestående men av det eller i värsta fall dött pga det.


    Åh, det låter absolut inte lätt på något sätt. Det är sådant scenario som jag kan känna rädsla för, och att man tappar kontrollen på något sätt. Hur fick du stöd inom vården efter det? 
  • Anonym (Låt mig bestämma)
    Anonym (Lotti) skrev 2014-10-29 16:14:07 följande:

    Egentligen tror jag att det bästa (i alla fall för barnet) är vaginal förlossning. Men idag (vet inte riktigt hur det var förr) så får ju otroligt många kvinnor besvär, många gånger för livet, av en vaginal förlossning.

    Rent ekonomiskt, om man tar hänsyn till vad dessa besvär kostar samhället, både i lidande för kvinnan och i rena sjukhuskostnader, så är frågan om inte det borde vara frivilligt att välja.

    Dessutom borde de göra om arbetssättet vid vaginala förlossningar, så man undviker biverkningar för kvinnan. Och det borde pratas mer om dessa besvär, både i vanlig media, och hos läkare/barnmorskor.


    Jag håller med dig om att arbetssättet inom förlossningsvården borde ses över. 
    Jag har ingen statistik själv som jag sitter och ruvar på, men har läst och hört om tex Finland där de har mycket färre skador till följd av vaginala förlossningar. Samma sak i Norge, där de för inte så jätte länge sedan tog till nya arbetsrutiner. 
    Borde ju inte vara så svårt för Sverige att hänga på. 

    När det gäller kostnader ska man även tänka på att det är väl ca 60% av alla kejsarsnitt som görs akut - där blir det alltså kostnader för både den påbörjade vaginala förlossningen samt det akuta snittet. Vad jag har fått höra.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Inte på riktigt) skrev 2014-10-29 16:23:35 följande:

    Skulle aldrig kunna välja frivilligt att bli snittad. Då har man ju faktiskt inte fött barn! Man blir förlöst, det är ett högst passivt skeende.. Så himla tråkigt att missa det häftigaste man kan vara med om som kvinna!


    Det var häftigt att få sitt barn. Förlossningen var bara ett smärtsamt och blodigt helvete man fick gå igenom får att få barnet.
  • Anonym (Lotti)
    Anonym (Z) skrev 2014-10-29 17:06:18 följande:
    Det var häftigt att få sitt barn. Förlossningen var bara ett smärtsamt och blodigt helvete man fick gå igenom får att få barnet.
    Håller med. Jag tyckte även graviditeten var häftig, men även där känner ju olika kvinnor olika.


  • Anonym (Låt mig bestämma)
    Anonym (ml) skrev 2014-10-29 16:15:53 följande:

    Håller med dig ts. Tycker att alla ska ha rätt att föda sitt barn på det vis de är trygga med. Man borde få bestämma över sin egen kropp. Och utan att något är bättre eller sämre. Jag bryr mig inte alls hur andra föder. Gör som ni vill så gör jag som jag vill. Har själv skjutit lite på att skaffa barn just av rädsla att kanske inte få föda genom ks. Tänk att man måste ha riktigt goda skäl för ks, medan folk som vill föda vaginalt får göra det utan att behöva motivera varför. Man bara antar att alla vill föda så. Man borde få göra valet hos barnmorskan, att hon frågar hur man tänkt föda. Men det frågas ju inte utan man bara antar att om kvinnan ej säger något så blir vaginalt. Dör hellre eller förblir barnlös än föder vaginalt mot min vilja. Däremot kan man ju ändra sig, det måste man få göra i båda riktningarna.


    Kul att få några tankar från en annan som också räds vaginal förlossning. Hur ser det ut i din umgängeskrets, om jag får fråga - tänker då på om det finns någon viss syn på förlossningsmetoder? 

    Ja, jag tycker att det är lustigt att man som kvinna inte verkar ha någon större rätt till allt välja fritt när det kommer till förlossningsmetod. Det lär ju innebära större risk för en kvinna som ska föda om hon vägras föda på det sätt hon önskat, och för att inte tala om riskerna för barnet då också. 
    Anonym (Kristin) skrev 2014-10-29 16:32:11 följande:

    Födde min dotter med planerat kejsarsnitt på grund av rädsla 2007. Är så oerhört tacksam att den möjligheten finns eftersom jag känner SKRÄCK inför en vaginal förlossning. Mest rädd är jag för smärtan.

    Kunde njuta av min graviditet efter snittbeskedet och jag fick en positiv upplevelse.


    Härligt att höra! Hur upplevde du attityden kring ditt val av kejsarsnitt? Ser du några nackdelar med det valet? 
  • Yonndax

    Oj..ska försöka göra en lång historia kort. Hade prematur vatten avgång i v35+7. Sonen födes efter lite mer än 30 timmar i v 36+0. Som jag skrev innan sugklocka och sprack mycket. Jag åkte för operation 30 min efter att sonen var ute. Var trött hela tiden och ville bara sova. Efter 1 dygn på BB fick sonen komma till Neo då han inte orkade äta. Blev solbehandling då han fick gulsot och sen sondmatning för han orkade inte äta själv. Under allt detta var jag bara avtrubbad och ville bara sova. Efter 2 veckor fick vi komma hem. Jag fick inte lyfta nått, fick inte torka mig efter att jag hade varit på toa utan var tvungen att duscha av det, var tvungen att ta smärtstillande och laxermedel för att inte riskera att bli hård i magen. Det resulterade i att jag ofta in han till toa i tid en första tiden. Jag sa inget om det eller tänkte på det utan ville bara sova. ( har i efter hand fått konstaterat att jag led av utmattningsdepression) Efter 8 vecka hade jag åter tid till special gyn. De sa att ser bra ut och att det har läkt bra. Försökte börja ca 4 månader efter förlossning men gick inte då jag inte kunde hålla tätt. Efter nästan 2 år fick tid till urolog med de konstrade bara att de inte kunde göra nått då det inte går att operera mina besvär innan jag är klar med barnafödandet. Fick knipövningar att genomföra (önskar att jag fått det tidigare) Nu 4 år efter är jag nästan helt återställd. Kan jogga i långsamt tempo men har tyvärr lagt på mig lite genom åren. Sexlivet är åter igen bra. Hade tidigare väldiga problem med musfjärtar och att det gjorde ont pga av att det kom in en massa luft i vissa ställningar. Även att jag läckte mer efter sexet. Har inte blivit erbjuden nån att prata med men har heller själv inte aktivt försökt få tag på nån. Känner att hade samma sak hänt nu hade jag nog pushat mer själv för att få hjälp. Som förstföderska, lite naiv och oerfaren och med en stor tilltro till läkarvården var jag rätt passiv. Inser nu att man måste se om sitt eget hus vilket jag kommer göra inför nästa förlossning. 

    Sorry att det blev en stor utläggning men känner att om nån kan slippa råka ut för det jag gjorde är det bra.

  • Anonym (...)

    Planerat kejsarsnitt ger den positivaste upplevelsen enligt undersökningar. Förlossningsskräck är vanligast bland omföderskor..

  • Anonym (mamma till 4)

    Jag har fött 4 barn vaginalt och min största skräck har varit ks. Jag tror inte alls att ks är den enkla vägen snarare tvärt om har väldigt svårt att tro om det är smärtan man är rädd för att ks skulle vara det bästa alternativet. Men jag har dock 7nga erfarenheter av det så jag kan ju ha fel. Har dock gjort en titthålsoperation i magen och tagit bort gallblåsan och det är det värsta jag varit med om så har svårt att tänka mig att ett ks skulle vara lindrigare

Svar på tråden Man ska föda på det naturliga viset!