• Anonym (Mormor)

    Är jag idag Sveriges yngsta mormor?

    Är jag idag Sveriges yngsta mormor? Jag fick min dotter när jag var 15 år gammal. Idag är min dotter 17 år och jag är 32. Hon fick precis sitt första barn för en vecka sedan. Jag är 32 år och redan mormor..

  • Svar på tråden Är jag idag Sveriges yngsta mormor?
  • Emeli
    Anonym (L) skrev 2014-10-29 20:58:55 följande:

    Det är väl en helt annan sak att mena att det finns ett socialt arv än att kalla någon white trash? Det är inte hurvida saker och ting går i arv eller inte jag motsätter mig, det är att tala nedlåtande om människor och tillskriva den och deras barn och barnbarn skälsord.


    Anonym (11barn) skrev 2014-10-29 21:04:39 följande:

    Precis låter så otroligt gräsligt trist att tillskriva folk olika skällsord. Huruvida man är en bra förälder el ej har absolut inget att göra med ålder, utbildning el dyl som somliga tycks vilja tro. Det är då ett som jag lärt mig under mina 24 år som förälder till mina 11 barn. Lite ödmjukhet vore på sin plats. Så trist att alla trådar ska förstöras av trista o elaka kommentarer.


    Ja, som sagt, det är artigare att kalla det socialt arv, och det kan inte förnekas. Det är sällan den välmående medelklassens barn som får barn, även om det givetvis finns undantag. OBS det var inte jag som tog till skällsord. Det tycker jag är onödigt.
  • Anonym (.)
    Anonym (11barn) skrev 2014-10-29 21:04:39 följande:

    Precis låter så otroligt gräsligt trist att tillskriva folk olika skällsord. Huruvida man är en bra förälder el ej har absolut inget att göra med ålder, utbildning el dyl som somliga tycks vilja tro. Det är då ett som jag lärt mig under mina 24 år som förälder till mina 11 barn. Lite ödmjukhet vore på sin plats. Så trist att alla trådar ska förstöras av trista o elaka kommentarer.


    Mycket, väldigt mycket har att göra med ålder i ens liv, utvecklingar man går igenom och genom åren får en massa vishet, erfaringar och naturligtvis den mentala mognaden.

    Du är ett barn som 15 åring, bor fortfarande hemma i ditt rum med eventuellt flickidoler på väggarna, inte ens byxmyndig. Att då få barn när du inte ens kan ta körkort eller rösta eftersom mognaden alltså inte befinner sig där (även bestämt av regeringen) säger väl ganska mycket!

    Tycker inte du ska förespråka detta för andra 15-åriga flickor.
  • Morkullan

    TS frågar om hon är Sveriges yngsta mormor.
    Majoriteten av svaren utgörs av dömande åsikter. Dvs ej svar på frågan.

    Varför är ni så elaka? Vad vill ni uppnå?

    Man kan tycka och tänka och tro allt möjligt om både unga och gamla mammor.
    Men man bör hålla i minnet att det man gör är tycker, tänker och tror. Inte vet.
    Att oombedd göra negativa uttalanden som bygger på lösa antaganden och fördomar, om någon som man aldrig ens har träffat, är riktigt tragiskt.

    Grattis TS till barn och barnbarn! Varje barn är en välsignelse!

  • Morkullan
    Anonym (mf, ma, mf...) skrev 2014-10-29 21:11:28 följande:

    Och jag är 39 år och ofrivilligt barnlös! Var för fan glad och tacksam över att du HAR en familj, det har inte jag och kommer troligen inte att få det heller.


    Till vem riktar du kommentaren?
    Till TS? Har hon uttryckt något som tyder på att hon inte är glad och tacksam?

    Jag tror att varje normalt funtad människa är mycket glad och tacksam för sina barn, när de än kommer.

    (Men om man fått vänta mycket länge på sitt barn så är kanske tacksamheten och glädjen ännu mer intensiv när barnet väl kommer. Om det kommer. Men sådant är svårt att veta. Man kan inte så lätt jämföra (med någon annan än sig själv) eftersom man aldrig varit i någon annans skinn än sitt eget. Jag fick mitt barn efter sex års förtvivlad kamp när jag var närmare 40 än 30. För honom tackar jag av hela mitt väsen varje dag. Gör andra mammor det, som inte levt i den smärta det innebär att inget hellre vilja än att få bli förälder och samtidigt sjunka allt djupare i förtvivlanshålet som äter sönder livet)


  • Anonym (11barn)

    Morkullan, jag har visserligen många barn men jag är varje dag djupt tacksam för att jag fått alla dem. Det är fantastiskt att vara deras mor. Jag känner med o lider med alla dem som ofrivilligt är barnlösa eftersom jag själv skulle ha saknat nåt väldigt viktigt i livet utan dem. Unnar alla längtande att få uppleva att få ett barn. Sen förespråkar jag inte att skaffa barn för några 15 åriga flickor som någon påstod. Verkligen inte. Har själv barn i den åldern. De är barn o ska vara barn. Det enda jag menar är att man ska inte utmålas som dålig förälder eller att man inte klarar av försörjning/ föräldraskap för att man är ung. Människan mognar ofta med sin uppgift om man blir tvungen. Sällan någon planerar en graviditet i den åldern. Tycker att TS tråd spårat ur. Hennes dotter är dessutom 17 år, inte 15. Barn är glädje i första hand, inte ett problem. Omogna människor finns i högre åldrar också. En del tycks aldrig mogna o lämpa sig för att ansvara för någon annan än sig själv.

  • laila88

    Tror att det har blivit så mycket mer negativa kommentarer och elaka människor sen FL bestämde sig för att man tydligen ska kunna va anonym jämt och överallt
    .
    Folk vågar skriva massa skit då dom kan gömma sig bakom fräsiga anonyma signaturer!

    KUL! Att va ung mormor :) Grattis! Även om jag inte hoppas min son går i mina fotspår. Fick honom då jag var 16. Så hoppas jag på att inte bli allt för gammal innan jag får barnbarn :)
    Vill ha en stor familj som kommer hem till mamma med sina familjer och umgås och hänger sedan dom flyttar ut!

    Tror man får mer sammanhållning och mer gemensamt generationerna emellan! :) Min mamma var 28 då hon fick mig. Tycker nästan det är gammalt.

  • Nenne666
    Anonym (Mormor) skrev 2014-10-29 16:03:38 följande:

    Är jag idag Sveriges yngsta mormor? Jag fick min dotter när jag var 15 år gammal. Idag är min dotter 17 år och jag är 32. Hon fick precis sitt första barn för en vecka sedan. Jag är 32 år och redan mormor..


    Det är du nog och min mamma va yngst i Sverige på sin tid... 1971, då va hon 12.
  • Anonym (ojoj)
    Nenne666 skrev 2014-10-30 01:25:32 följande:
    Det är du nog och min mamma va yngst i Sverige på sin tid... 1971, då va hon 12.
    Fick hon barn när hon var 12 år? Förvånad
Svar på tråden Är jag idag Sveriges yngsta mormor?