• Plainsongs

    Gemensam ekonomi, varför så svårt?

    Läser många trådar på forumet titt som tätt om att "min man vill att jag betalar hälften" eller "min fru vill ha gemensam ekonomi" - och av ren nyfikenhet undrar jag: vad är det svåra?

    I vårt hushåll delar jag och sambon rätt av på alla pengar.
    Alltså, om jag tjänar 30.000 kr och hon tjänar 15.000 kr, så har vi 45.000 att leva på, men om hon bara tjänar 10 kr, så har vi helt enkelt 30.010 kr att leva på.
    Vi har haft det såhär i 10 år, och aldrig någonsin haft en dispyt/konflikt om pengar - är det här verkligen omöjligt att åstadkomma för alla andra?

    Hur gör ni? Hade ni kunnat ha det som oss? Varför/varför inte?

  • Svar på tråden Gemensam ekonomi, varför så svårt?
  • Centurione
    lagunen skrev 2014-11-01 12:32:59 följande:
    Det låter lite märkligt tycker jag att många resonerar så med tanke på att det heter att "kärlek kan inte köpas för pengar"

    Jag är övertygad att min sambo älskar mig djup fast att han och jag inte har gemensam ekonomi.
    Fast jag minns känslan, när jag var ung och träffade min dåvarande man, att man VILLE dela allting! Det kändes rätt fort, och det var fantastiskt! Som att det inte fanns något "mitt" eller "ditt" mer. Bara vårt. Inga barriärer...

    Om någon ändå vill ha "sitt" och ordentliga skrank mellan "mitt" och "ditt" - försiktighet, misstänksamhet, oginhet - ja, då tror jag att det fattas något i känslan... Såvida man inte har egna barn sedan förr, som man måste skydda i första hand. Det är en annan sak, för DET ansvaret måste gå över hänsynen till en partner, hur kär man än är.


  • dfuoih
    Frontline skrev 2014-11-01 12:39:19 följande:
    Jag vet om ett par som har barn där kvinnan får låna pengar av sin man nästan varje månad så hon ska kunna köpa mat till familjen men hon får betala tillbaka det till mannen när lönen kommer, tycker du det är ok när man är en familj?
    Det är väl irrelevant vad någon annan tycker? Frågan är enbart om paret själva tycker det är en bra modell.
  • Centurione
    Ess skrev 2014-11-01 10:57:36 följande:
    För 50 år sedan så kunde mannen mycket väl säga till kvinnan att hon inte fick en ny kappa. Skillnaden var att idag kan hon gå ut och ta det där städjobbet, för 50 år sedan hade det varit en skam att göra så. Då hade hans nej varit just ett nej.
    Arbetarklassens kvinnor städade även för 50 år sedan... och ja även gifta kvinnor: de kunde t.ex. ta morgonrundan i trapphusen innan barnen vaknade.
  • dfuoih
    Centurione skrev 2014-11-01 12:48:39 följande:
    Om någon ändå vill ha "sitt" och ordentliga skrank mellan "mitt" och "ditt" - försiktighet, misstänksamhet, oginhet - ja, då tror jag att det fattas något i känslan...
    Håller inte med. Jag vet att det som är himlastormande kärlek idag kan vara hat och svek imorgon och planerar därefter. Varför utesluter ekonomisk försiktighet äkta kärlek tycker du?
  • lagunen
    Centurione skrev 2014-11-01 12:48:39 följande:
    Fast jag minns känslan, när jag var ung och träffade min dåvarande man, att man VILLE dela allting! Det kändes rätt fort, och det var fantastiskt! Som att det inte fanns något "mitt" eller "ditt" mer. Bara vårt. Inga barriärer...

    Om någon ändå vill ha "sitt" och ordentliga skrank mellan "mitt" och "ditt" - försiktighet, misstänksamhet, oginhet - ja, då tror jag att det fattas något i känslan... Såvida man inte har egna barn sedan förr, som man måste skydda i första hand. Det är en annan sak, för DET ansvaret måste gå över hänsynen till en partner, hur kär man än är.
    Så den som i förhållande förespråkar skild ekonomi har egentligen inte rätt att göra det då den andre i förhållande ska ha möjlighet att "roffa åt sig den andres pengar på t.ex onödigt dyr shopping"?
  • Noname00
    Frontline skrev 2014-11-01 12:39:19 följande:
    Nu har jag ju inte 150K mer i månaden utan på året...
    Men varför ska man ha delad för om man bor i samma hus och har gemensamma barn samt allt som handlas och betalas går till samma hem för?
    Ska vi ut och resa gör vi givetvis det tillsammans och vill nån av oss resa själv så gör vi det med...

    Jag vet om ett par som har barn där kvinnan får låna pengar av sin man nästan varje månad så hon ska kunna köpa mat till familjen men hon får betala tillbaka det till mannen när lönen kommer, tycker du det är ok när man är en familj?
    Är man en familj med barn så är det en helt annat sak för mig än om jag är sambo.
    Docks kulle jag ändå ha ett eget bankkonto oavsett.
  • Tonårsmamman1
    Noname00 skrev 2014-11-01 11:34:13 följande:

    Ni som lägger alla pengarna på et konto hur gör ni med lön kommer det dit direkt in på det gemensamma kontot, bankkort är det knuten till samma konto?


    Vi har gemensam ekonomi. Våra löner kommer in på våra respektive lönekonto, sedan har vi vars ett bankkort knutet till mitt lönekonto.
  • Ess
    Centurione skrev 2014-11-01 12:50:06 följande:
    Arbetarklassens kvinnor städade även för 50 år sedan... och ja även gifta kvinnor: de kunde t.ex. ta morgonrundan i trapphusen innan barnen vaknade.
    Jo visst jobbade dom då med. Men skillnaden var att mannen bestämde även över hennes pengar, jobbade hon så var det för att det behövdes för försörjningen och inte för konsumtion. Fast oftast så gick kvinnorna hemma.
  • Ess
    Centurione skrev 2014-10-31 23:39:53 följande:
    Jo så är det ju. Om den ena har barn men inte den andra, så drar ju de barnen med sig merkostnader, som det inte kan vara rimligt att den barnlösa parten ska sponsra.

    Sedan kan det finnas specialfall, där paret träffas då barnet är helt litet, och den andra föräldern inte finns med i bilden. Om de lever som en familj och känner sig som en familj, så kanske de även känner för att ha gemensam ekonomi ändå. Och absolut blir det ju så om styvföräldern adopterar styvbarnet som sitt - då ska det ju vara precis lika som om barnet varit bådas biologiska.
    Jo det finns lika många lösningar som det finns par.
    Det viktigaste egentligen är att man pratar igenom ekonomin innan man flyttar ihop, så att man är överens.

    Jag och ett ex hade också separata ekonomier trots att vi var bara två vuxna. Jag hade häst och han köpte in sig i en båt med några kompisar.
    Hade man haft gemensam så hade det kanske blivit dragkamp om vem som pengarna skulle gå till.
  • fluu
    Noname00 skrev 2014-10-31 23:55:55 följande:
    Hur löser man det med egna sparpengar om allt slängs i en och samma hög?
    Det förutsätter att man har pengar sparat sedan innan och det ej heller går att fylla på om man inte tar från potten.
    Vi har pengarna sedan innan. Det är stora sparkonton det handlar om och de rörs sällan så de tar inte slut i första taget.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Gemensam ekonomi, varför så svårt?