• Anonym (??!!)

    Varför tycker många att det är så stort att gifta sig?

    När man läser vissa trådar om giftermål mm så verkar en del ta det som om det vore så himla stort. Att det är typ ett måste i livet.
    Man vill så gärna bli gift med sin käresta och friar h*n inte så blir man så besviken mm. Kan tom gå så långt att man överväger att lämna just bara för att den andra inte vill gifta sig.

    Själv bryr jag mig inte om jag blir gift eller inte. Tycker inte det är det viktigaste i livet. Men visst skulle jag inte säga nej om "rätt" person frågar och det känns rätt. Men jag skulle aldrig kunna ge ultimatum bara för att bli gift.

    Visst det har sina fördelar med att gifta sig. Speciellt då om man sen skiljer sig mm. Kanske är därför en del absolut måste gifta sig, ifall det tar slut?

    Man kan väl knappast älska någon om man blir nekad att bli gift. Om man lämnar för en sådan sak? Älskar man någon så stannar man väl oavsett, även om man kanske helst hade blivit gift?

    Tycker även det är lite mesigt att tänka för att man måste gifta sig för alla andra har gjort det. Herregud, måste man göra som alla andra eller?  Varför kan man inte skilja sig från mängden. Livet blir ju inte automatiskt bättre för att man gör som "alla andra"

  • Svar på tråden Varför tycker många att det är så stort att gifta sig?
  • Anonym (***)

    Ja, det är konstigt. När så många sedan skiljer sig.

  • Chrysabelle

    Fast man kan även vända på det, älskar man någon så vill man gärna gifta sig med personen och göra hela förhållandet juridiskt riktigt och rätt.

  • Anonym (e)

    Jag skulle faktiskt göra slut med något som inte ville reda ut våra finanser på ett vettigt sätt (dvs äktenskap) om det var viktigt pga våra yttre omständigheter. Det är inte för att planera skilsmässa utan för att någon av oss faktiskt kan dö. Bland annat.

    Men att bli galen för att man inte får sitt drömbröllop och perfekta frieri på grund av att partnern inte är en tankeläsare är rätt sorgligt.

  • Anonym (Konstigt)

    Håller med om att det är märkligt att ställa det som ett ultimatum. Har dock en del väninnor som berättar om hur de drömt om att få gifta sig sedan barnsben  - så det verkar vara livsviktigt för en del. Jag har inte själv drömt om det så kan inte relatera. 

    Däremot är jag gift. Vi tänkte först gå till rådhuset bara för att få det juridiskt avklarat eftersom det var vår anledning till att gifta oss. Vi äger flera bostäder och bil ihop, ska ha barn ihop, äger hundar tillsammans och har gemensam ekonomi. Sedan började vi prata och det visade sig att min pappa (som är väldigt gammal) hade en dröm om att vi skulle gifta oss under en "riktig" ceremoni. 

    Så vi ordnade en borgerlig ceremoni utomhus och sedan stor fest och middag där humor och att ha roligt stod på schemat. Vi hade levande musik, utklädning från ett stort teaterförråd, tal och spex. 

    Flera år senare pratar folk fortfarande med oss om vilken fantastisk fest det var och att vi borde göra det igen :) Jag kommer aldrig ångra det, och även om vi skulle skilja oss så var det en fantastisk kväll och fest. 

  • cirkusmusen

    Jag tycker tvärtom. Om ens kille INTE vill gifta sig med en, så skulle jag fundera på vad han har för syn på vårat förhållande. Om jag ska skaffa barn med någon vill jag veta att mina barns pappa kommer göra allt i sin makt (jag med såklart) för att få förhållandet och familjelivet att fungera.

    Visst det kan man väl göra annars med, men om man nu är redo att göra allt det där, varför inte gifta sig? 

  • NoName
    Anonym (??!!) skrev 2014-10-30 13:34:54 följande:

    När man läser vissa trådar om giftermål mm så verkar en del ta det som om det vore så himla stort. Att det är typ ett måste i livet.
    Man vill så gärna bli gift med sin käresta och friar h*n inte så blir man så besviken mm. Kan tom gå så långt att man överväger att lämna just bara för att den andra inte vill gifta sig.


    För mig var det stort och ett måste. Äktenskap först och sen bilda familj, jag tror på den ordningen.
  • Anonym (Jjgfh)
    cirkusmusen skrev 2014-10-30 16:07:24 följande:

    Jag tycker tvärtom. Om ens kille INTE vill gifta sig med en, så skulle jag fundera på vad han har för syn på vårat förhållande. Om jag ska skaffa barn med någon vill jag veta att mina barns pappa kommer göra allt i sin makt (jag med såklart) för att få förhållandet och familjelivet att fungera.

    Visst det kan man väl göra annars med, men om man nu är redo att göra allt det där, varför inte gifta sig? 


    Håller med.

    För mig handlar det inte om att det skulle vara så " stort " att gifta sig , däremot att mannen INTE vill gifta sig är en varningsklocka för mig.
  • Anonym (EB)

    Jag håller med cirkusmusen och NoName i det de skriver.

    Jag skulle inte lägga fram det som ett ultimatum, men däremot göra klart för den berörda parten att äktenskap är viktigt för mig. Hade han inte velat gifta sig efter många år tillsammans skulle jag överväga att lämna (utan uttalade ultimatum). Detta för mitt eget måendes skull då jag inte skulle må bra att leva på ett sätt som krockar med mina värderingar.


     

  • Anonym (Sambo)

    Jag vill inte gifta mig, sa nej när sambon frågade.
    Har varit gift förr och det räcker.

  • thoase1

    När jag och min fru gifte oss var det mer av en överenskommelse, samt att det skulle vara bättre för våra barn om något skulle hända. Vi gifte oss borgerligt och stack från stan dagen efter.

    Så mitt bröllop var definitivt inte stort!


    Man is the cruelest animal. - Friedrich Nietzsche
Svar på tråden Varför tycker många att det är så stort att gifta sig?