• Anonym (PS)

    Hur slutar man bry sig om vad folk tycker?

    Hur lär man sig att skita i folks åsikter? Känner att jag bryr mig alldeles för mycket om vad folk tycker och tänker om mig och det hindrar mig från så många saker. 
    Så hur får man en sån där kool I don't give a fuck-attityd? Tips mottages tacksamt.

  • Svar på tråden Hur slutar man bry sig om vad folk tycker?
  • Anonym (..)
    Anonym (PS) skrev 2014-10-30 22:35:40 följande:

    Hur lär man sig att skita i folks åsikter? Känner att jag bryr mig alldeles för mycket om vad folk tycker och tänker om mig och det hindrar mig från så många saker. 
    Så hur får man en sån där kool I don't give a fuck-attityd? Tips mottages tacksamt.


    Ha inget att förlora?
  • Anonym (Åldern)

    Sånt som kommer med åldern,i alla fall vad gäller mig. Vissa saker skiter jag fullkomligt i vad andra tycker. Mitt liv-mina val. Om du vet med dig att du gjort rätt vad gäller dig själv-varför skulle du bry dig om vad andra tycker? Glad Du är dig själv närmast. Andra får göra som de vill,det är ju deras liv. Har de åsikter så stå upp för dig själv.

  • Anonym (PS)
    Anonym (Åldern) skrev 2014-10-30 22:38:18 följande:
    Sånt som kommer med åldern,i alla fall vad gäller mig. Vissa saker skiter jag fullkomligt i vad andra tycker. Mitt liv-mina val. Om du vet med dig att du gjort rätt vad gäller dig själv-varför skulle du bry dig om vad andra tycker? Glad Du är dig själv närmast. Andra får göra som de vill,det är ju deras liv. Har de åsikter så stå upp för dig själv.
    Vill helst sluta bry mig om folks åsikter nu, och inte om tio år, så att jag kan börja leva fullt ut... 
    Det är sant det du skriver, men det är så svårt att tänka så när det väl gäller. Jag försöker verkligen dock...
  • Anonym (PS)
    Anonym (..) skrev 2014-10-30 22:37:03 följande:
    Ha inget att förlora?
    Jo, jag brukar försöka tänka så men det funkar inte alltid...
  • Anonym (Åldern)
    Anonym (PS) skrev 2014-10-30 22:58:04 följande:
    Vill helst sluta bry mig om folks åsikter nu, och inte om tio år, så att jag kan börja leva fullt ut... 
    Det är sant det du skriver, men det är så svårt att tänka så när det väl gäller. Jag försöker verkligen dock...

    Jag menade mer att det blir färre och färre saker man bryr sig om vad andra tycker nåt om ju äldre man blir. Inte att man vaknar upp en dag och är likgiltig. Som tonåring t.e.x var ju kläder och utseende jätteviktigt. Alla skulle ha ditten och datten. Nu kunde jag inte bry mig mindre. Ju säkrare man blir i sig själv desto mindre bryr man sig. Du får öva! Vad skulle hända om du gjorde som du egentligen vill-vilka områden du nu främst tänker på-? Och vad är viktigast-vad du vill eller vad andra tycker? Mår du bra av att trycka ner dig själv-som du ju gör om du fegar ur? Sen får du lära dig ge svar på tal också om folk yttrar sig negativt.

    Börja i det lilla! Glad
  • Anonym (No brain no pain)

    Jag säger som övriga, det kommer med tiden. Genom åren släpper man grej efter grej, och till slut är man så bekväm med att inte tänka på vad alla andra tycker och tänker, att det blir ansträngande när man försöker göra det. Man har slutat motionera hjärnan där och lagt av sig lite, helt enkelt.

  • Anonym (Också nöjd)

    Det är så idiotiskt att bry sig om vad andra tycker, det är inte de som ska leva mitt liv, det är jag. Man måste träna på sin självkänsla, men man måste själv skaffa sig en bild av vad man vill göra med sitt liv.

    Visst ska man lyssna på vad andra har för åsikter, men man måste ta sina egna beslut och vara medveten om konsekvenserna. Man måste också lära sig att säga nej om det är någonting man inte vill.

  • lövet2

    För min del när jag kom ur tonåren, dvs i 20-årsåldern. Inte för att jag direkt var särskilt brydd innan heller ...

  • nozpa

    Slutade på riktigt bry mig någonstans efter 25. Såklart brydde jag ju inte mig i tonåren enligt mig själv där och då.. Men ja, efter 25 var det på riktigt. Sedan finns det ju alltid en liten del av en själv som bryr sig om vad andra tycker.
    Men inte på det sättet att det hindrar mig från att göra vad jag vill.

  • Litet My

    Instämmer med Nopza bla. Samt att träna på självkänslan och att "stå upp för dig själv" oftast är det inte så läskigt som det känns innan. Oftast behöver man inte ens argumentera utan det handlar mycket om självkänsla och självkännedom.

  • Stårschan

    Det där kan vara lite knepigt. Jag tror att det är lättare att strunta i folks åsikter om man har lite ensamvargstendenser, och trivs med att göra saker på egen hand.

    Hur funkar det för dig TS? Är det så att du tycker att det känns obehagligt att till exempel gå på bio, shoppa, äta på restaurang utan att ha sällskap med dig? Hur ser du själv på personer som gör sådant ensamma? Har du många kritiska personer i din närhet?

    Visst ska man bry sig om vad folk tycker. Att ha en "skit-i-allt-"attityd är oftast bara odrägligt. Däremot ska man tänka efter vilka personer som är viktiga för en, och vilka åsikter man bör lyssna på.

    Om någon tycker att du kör som en idiot är det ju viktigare att ta åt sig av, än om någon hintar att du är för ung/gammal för att klä dig som du gör.

    Annars är grundmantrat - "Det är viktigare att JAG trivs med det jag gör, än att HON tycker att det är OK."

  • vampyria2

    När man inser att alla kan inte tycka om en och att det är okej så länge som man har folk omkring sig som faktiskt gör det och man vet att man inte är någon elak en, då kan man lättare acceptera dem som inte gillar en...ärligt hur skulle det vara möjligt att alla skulle göra det?

  • Anonym (PS)
    Stårschan skrev 2014-10-31 08:16:47 följande:
    Det där kan vara lite knepigt. Jag tror att det är lättare att strunta i folks åsikter om man har lite ensamvargstendenser, och trivs med att göra saker på egen hand.

    Hur funkar det för dig TS? Är det så att du tycker att det känns obehagligt att till exempel gå på bio, shoppa, äta på restaurang utan att ha sällskap med dig? Hur ser du själv på personer som gör sådant ensamma? Har du många kritiska personer i din närhet?

    Visst ska man bry sig om vad folk tycker. Att ha en "skit-i-allt-"attityd är oftast bara odrägligt. Däremot ska man tänka efter vilka personer som är viktiga för en, och vilka åsikter man bör lyssna på.

    Om någon tycker att du kör som en idiot är det ju viktigare att ta åt sig av, än om någon hintar att du är för ung/gammal för att klä dig som du gör.

    Annars är grundmantrat - "Det är viktigare att JAG trivs med det jag gör, än att HON tycker att det är OK."
    Jag är ensamvarg och trivs med det, men det finns vissa saker jag undviker eftersom jag inte vågar göra det själv. Handla och gå på bio brukar jag göra själv och det är egentligen inga problem, det beror lite på hur mycket folk det är och så. Skulle aldrig gå in på en fullsatt biograf. Inte tåg/bussar heller. 
    Jag bryr mig inte nämnvärt om folk går på bio, shoppar, äter osv ensamma, men alla är inte som jag tyvärr.

    Jag bryr mig alldeles för mycket om vad folk tycker om min klädsel, undviker vissa plagg som jag tycker är snygga eftersom jag tror att andra kommer tycka de är fula... av någon anledning. 

    Brukar försöka tänka att jag aldrig någonsin kommer att påverkas av vad folk tänker om mig och det funkar lite iaf.  
  • Anonym (PS)

    Tack för skitbra svar, läser allt men hinner inte svara just nu!

  • Ensam hemma
    Anonym (PS) skrev 2014-10-31 12:33:52 följande:
    Jag är ensamvarg och trivs med det, men det finns vissa saker jag undviker eftersom jag inte vågar göra det själv. Handla och gå på bio brukar jag göra själv och det är egentligen inga problem, det beror lite på hur mycket folk det är och så. Skulle aldrig gå in på en fullsatt biograf. Inte tåg/bussar heller. 
    Jag bryr mig inte nämnvärt om folk går på bio, shoppar, äter osv ensamma, men alla är inte som jag tyvärr. smile2.gif

    Jag bryr mig alldeles för mycket om vad folk tycker om min klädsel, undviker vissa plagg som jag tycker är snygga eftersom jag tror att andra kommer tycka de är fula... av någon anledning. 

    Brukar försöka tänka att jag aldrig någonsin kommer att påverkas av vad folk tänker om mig och det funkar lite iaf. smile2.gif  
    Intressant, för vi är lite lika. Jag har inte alltid varit ensam och tidigare hade jag inga problem, men nu är det som om någon tagit ifrån mig min självkänsla och mitt självförtroende med jämna mellanrum.

    Samtidigt begriper jag ju att jag egentligen inte har en aning om vad andra tycker och tänker om mig. För min del handlar det nog mycket om att klara av/fixa allt som vi tidigare hade gemensamt ansvar för. Dessutom är det ju många grejer som jag inte är så duktig på, men det är ju en träningssak.

    Jag försöker tänka att jag inte kan leva mitt liv såsom andra förväntar sig.
Svar på tråden Hur slutar man bry sig om vad folk tycker?