• Matte87

    Huskyliknande sällskapshund?

    Hej, jag undrar om det finns någon husky/alaskan malamute/grönlandshund/jämthund/lajka liknande hund som går att ha som sällskapshund? De flesta hundar är ju sällskapshundar på ett eller annat sätt men jag menar en hund som inte kräver lika mycket motion som t.ex. en husky. 4-5 promenader per dag på 15-20 minuter och någon/några längre promenader på 1h skulle jag ge min vovve.
    Tycker dessa raser är så fina och skulle verkligen vilja ha en. Tänker dock inte köpa en om det inte finns någon som passar mig då jag inte vill hamna i en sits där jag känner att jag inte kan aktivera min hund så mycket som den behöver.
    Storleksmässigt vill jag att den ska vara ganska stor, husky är en bra storlek att utgå ifrån och den enda färgen jag utesluter är väl de som är mer åt det röda hållet.

  • Svar på tråden Huskyliknande sällskapshund?
  • DeathByPickles

    "Pomsky" är inte en ras, helt enkelt. Det är ytterligare någonting buskuppfödare hittat på för att höja priserna på sina blandrasvalpar.


     


    Jag tycker också att du ska ta en titt på finsk lapphund och eurasier TS, men var aktsam med mentaliteten hos eurasiern, den kan vara lite spretig. Svensk lapphund är också en trevlig jycke!


    Keeshond och tysk spets är också alternativ.   


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • Kiesha
    DeathByPickles skrev 2015-01-08 20:59:39 följande:

    "Pomsky" är inte en ras, helt enkelt. Det är ytterligare någonting buskuppfödare hittat på för att höja priserna på sina blandrasvalpar.


     


    Jag tycker också att du ska ta en titt på finsk lapphund och eurasier TS, men var aktsam med mentaliteten hos eurasiern, den kan vara lite spretig. Svensk lapphund är också en trevlig jycke!


    Keeshond och tysk spets är också alternativ.   


    Nej, det har jag inte påstått heller. Det är en blandras mellan Sibirian husky och Pomerian. Men även fast det är en blandras så kallas dom fortfarande för Pomsky. 
  • DeathByPickles
    Kiesha skrev 2015-01-08 21:08:22 följande:
    Nej, det har jag inte påstått heller. Det är en blandras mellan Sibirian husky och Pomerian. Men även fast det är en blandras så kallas dom fortfarande för Pomsky. 
    Om man är medveten om att det är en blandras kan det vara lite dumt att presentera den som ett "rasalternativ" som om blandningen tillhör en homogen grupp - vilket den inte gör. Man vet aldrig vilket ras som slår igenom när man korsar två (eller fler) hundraser.
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • zooägaren
    Josephine96 skrev 2014-12-26 18:32:58 följande:

    En vit schäfer kanske? Tycker de ser lite mer vargliknande ut än vanliga bruna schäfrar plus att de är vackra.


    rekommenderar du en schäfer som sällskapshund? :O 
    Jag är hård , men ärlig!
  • Starka

    Finns inga vita schäfrar däremot finns det vit herde hund som har väldigt mycket psykiska besvär o inte är en hund att rekommendera nån. Blir aldrig bra att avla på mutationer

  • Dexter dot com
    Starka skrev 2015-01-10 02:40:42 följande:

    Finns inga vita schäfrar däremot finns det vit herde hund som har väldigt mycket psykiska besvär o inte är en hund att rekommendera nån. Blir aldrig bra att avla på mutationer


    Oj, har du några fakta på att den Vita herden skulle lida av sämre mentalitet än andra raser ? På vilket sätt skulle dessa psykiska besvär visa sig?
    Min erfarenhet är att det är en trevlig och stabil hund som lämpar sig för det mesta .
  • Josephine96
    zooägaren skrev 2015-01-10 02:25:47 följande:
    rekommenderar du en schäfer som sällskapshund? :O 
    Ja? Schäfrar är den populäraste rasen i världen, så uppenbarligen finns det folk som inte är träningsintresserade som äger dem. Personligen vet jag massa folk som haft det (att det gått åt helvete ibland är dock för att det folket inte uppfostrar ett skvatt och inte ens rastat dem dagligen).
    Starka skrev 2015-01-10 02:40:42 följande:
    Finns inga vita schäfrar däremot finns det vit herde hund som har väldigt mycket psykiska besvär o inte är en hund att rekommendera nån. Blir aldrig bra att avla på mutationer
    Jaså? Jag vet folk som har såna och de verkar inte ha några problem med dem, förutom att de skäller mycket och är starka. Men jag är ingen expert..

  • Aniiee
    Josephine96 skrev 2015-01-10 11:04:27 följande:
    Ja? Schäfrar är den populäraste rasen i världen, så uppenbarligen finns det folk som inte är träningsintresserade som äger dem. Personligen vet jag massa folk som haft det (att det gått åt helvete ibland är dock för att det folket inte uppfostrar ett skvatt och inte ens rastat dem dagligen).
    Starka skrev 2015-01-10 02:40:42 följande:
    Finns inga vita schäfrar däremot finns det vit herde hund som har väldigt mycket psykiska besvär o inte är en hund att rekommendera nån. Blir aldrig bra att avla på mutationer
    Jaså? Jag vet folk som har såna och de verkar inte ha några problem med dem, förutom att de skäller mycket och är starka. Men jag är ingen expert..

    Schäfrar är populäraste rasen i världen för att den används som ARBETANDE BRUKSHUND i hela världen. Det finns knappt en poliskår, arme, handikapporganisation som INTE har schäfrar i första hand.
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • zooägaren
    Josephine96 skrev 2015-01-10 11:04:27 följande:
    Ja? Schäfrar är den populäraste rasen i världen, så uppenbarligen finns det folk som inte är träningsintresserade som äger dem. Personligen vet jag massa folk som haft det (att det gått åt helvete ibland är dock för att det folket inte uppfostrar ett skvatt och inte ens rastat dem dagligen).
    Starka skrev 2015-01-10 02:40:42 följande:
    Finns inga vita schäfrar däremot finns det vit herde hund som har väldigt mycket psykiska besvär o inte är en hund att rekommendera nån. Blir aldrig bra att avla på mutationer


    Men schäfern är en bruksras som vill jobba. Schäfrar behöver jobba för att må bra. Det måste inte vara lydnad eller bruks, det funkar lika bra med trickträning eller vad som helst, bara dom får använda huvudet. Några kvarts-promenader räcker inte som aktivering. 
    Om du har träffat schäfrar som är bara sällskap och inte får jobba något alls förutom promenader så är det undantagshundar vill jag påstå. 
    Jag har en schäfer som är väldigt lite krävande nu för tiden..men så blir hon tolv år i år. 
    Jag har haft tre schäfrar henne inräknat, och ingen av dom har klarat av att bara gå promenader utan att bli rastlösa och stressade.. men jag vet inte, jag kanske har träffat unika schäfrar? 
    Jag är hård , men ärlig!
  • Kiesha
    DeathByPickles skrev 2015-01-10 01:27:45 följande:
    Om man är medveten om att det är en blandras kan det vara lite dumt att presentera den som ett "rasalternativ" som om blandningen tillhör en homogen grupp - vilket den inte gör. Man vet aldrig vilket ras som slår igenom när man korsar två (eller fler) hundraser.
    Det kan man väl absolut göra?
    Ifall TS hade nappat på en sådan hade han fömodligen läst på om den "blandrasen" innan han hade köpt en och då fått reda på vilka raser den är.
    Sen kallas den blandrasen för Pomsky, likväl som en blandning mellan labbe och pudel kallas labradoodle, så varför är det fel att skriva namnet på blandrasen?
    Nej det är klart att man inte vet vilken ras hunden slår igenom som - såklart! Det tycker jag TS får läsa om själv ifall han vore intresserad. 
    Men jag trodde inte det var ett krav på att skriva förslag på renrasiga hundar, vart står det någonstans? 
    Jag föreslog det mer som ett "oseriöst" förslag med tanke på att TS var intresserad av en Sibirian Husky i storlek, med tanke på att Pomskyn är liten men ser likadan ut i princip. 
  • Starka
    Dexter dot com skrev 2015-01-10 08:43:22 följande:

    Oj, har du några fakta på att den Vita herden skulle lida av sämre mentalitet än andra raser ? På vilket sätt skulle dessa psykiska besvär visa sig?

    Min erfarenhet är att det är en trevlig och stabil hund som lämpar sig för det mesta .


    Jag har lång hunderfarenhet och haft kontakt med många vita herdehundar, från många olika uppfödare. Aggressivitet har varit ett stort problem, att det helt plötsligt klickar. Seperationsångest, börja tugga på sig själv( kan schäfrar också gå för sig) allmänt ostabila men visst finns säkert undantag precis som bland alla hundar.
  • Dexter dot com
    Starka skrev 2015-01-10 12:31:36 följande:
    Jag har lång hunderfarenhet och haft kontakt med många vita herdehundar, från många olika uppfödare. Aggressivitet har varit ett stort problem, att det helt plötsligt klickar. Seperationsångest, börja tugga på sig själv( kan schäfrar också gå för sig) allmänt ostabila men visst finns säkert undantag precis som bland alla hundar.
    Men separationsångest har ju med oftast med ensamhetsträning att göra och tuggandet beror ju oftast på klåda/allergi och/eller understimulering så det kan man ju inte påstå är dålig mentalitet på rasen som helhet.
    Jag har själv haft herde och träffat många individer under årens lopp och inte mött en enda som visat någon form av aggressivitet. Trist att du alla du träffat varit dåliga mentalt för det är en fantastisk ras :)
  • DeathByPickles
    Kiesha skrev 2015-01-10 11:46:34 följande:
    Det kan man väl absolut göra?
    Ifall TS hade nappat på en sådan hade han fömodligen läst på om den "blandrasen" innan han hade köpt en och då fått reda på vilka raser den är.
    Sen kallas den blandrasen för Pomsky, likväl som en blandning mellan labbe och pudel kallas labradoodle, så varför är det fel att skriva namnet på blandrasen?
    Nej det är klart att man inte vet vilken ras hunden slår igenom som - såklart! Det tycker jag TS får läsa om själv ifall han vore intresserad. 
    Men jag trodde inte det var ett krav på att skriva förslag på renrasiga hundar, vart står det någonstans? 
    Jag föreslog det mer som ett "oseriöst" förslag med tanke på att TS var intresserad av en Sibirian Husky i storlek, med tanke på att Pomskyn är liten men ser likadan ut i princip. 

    Var gång någon väljer att rekommendera och/eller erkänna "designervalpar" som ett alternativ ger vi buskuppfödare och valpfabriker tummen upp - och nej, det är inte alls säkert att TS väljer att läsa på om de raser som ingår i blandningen. Risken är betydligt större att det googlas på just "pomsky" och att man hamnar på sidor som naturligtvis promotar blandrasen utan någon som helst hänsyn till hundens eventuella behov.
    Vad händer om man råkar få en knähög, röd pälsboll med pommens närhet till skall, otillräckliga storlek och huskyns arbetsbehov och jaktlust? Är det inte bättre att rekommendera EN ras där man har hyfsad uppfattning om egenskaper och syfte?   



     


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • Kiesha
    DeathByPickles skrev 2015-01-11 15:14:14 följande:

    Var gång någon väljer att rekommendera och/eller erkänna "designervalpar" som ett alternativ ger vi buskuppfödare och valpfabriker tummen upp - och nej, det är inte alls säkert att TS väljer att läsa på om de raser som ingår i blandningen. Risken är betydligt större att det googlas på just "pomsky" och att man hamnar på sidor som naturligtvis promotar blandrasen utan någon som helst hänsyn till hundens eventuella behov.
    Vad händer om man råkar få en knähög, röd pälsboll med pommens närhet till skall, otillräckliga storlek och huskyns arbetsbehov och jaktlust? Är det inte bättre att rekommendera EN ras där man har hyfsad uppfattning om egenskaper och syfte?   



     


    Det är TS ansvar att veta vilken hund han köper och om han vore intresserad hade han kunnat fråga mig lite mer om rasen eftersom jag föreslog den? 
    Jag har all rätt i världen att ge förslag på blandrashundar, tycker inte det är något fel att ha blandrashundar överhuvudtaget eller föda upp dem, genom att jag har en själv. 
    Även om jag köper en renrasig hund finns alltid en risk att hunden inte uppfyller de egenskaper och syfte jag läst om. Det måste inte ALLTID vara hundägarens fel, oftast är det så, men inte alltid.
    Det som händer om han får en knähög röd pälsboll med huskyns arbetsbehov är att han inte förstått att hunden kan slå igenom som även huskyn, Vilket jag tidigare skrev först egentligen var ett "oseriöst förslag" med tanke på att den inte uppfyller hans krav på vilken hund han ville ha.

    Det är ett känsligt ämne detta med blandrashundar och renrasiga hundar.
    Jag tycker däremot inte att det är något fel med det. 
Svar på tråden Huskyliknande sällskapshund?