Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

    Min åsikt! Ni är tröga

    fialotta28 skrev 2014-11-10 20:34:28 följande:

    Jag har bara läst ts och tycker att om man kan föda vaginalt så är det det bästa. Men jag tycker också att det måste vara upp till varje kvinna att få fatta beslut om det själv tillsammans med en läkare. Utan att en massa så kallade "förståsigpåare" ska ha en massa åsikter.  


    Ja men det är ju också ett fritt val att engagera sig här på FL? Är man en blivande mamma som bespetsat sig på att få ks så gör man sig själv en stor otjänst om man engagerar sig i denna tråd? Stäng ner datorn och fokusera på barnet i magen och hoppas att det går att få ks.............!?
  • Anonym (mor)

    Har ingen aning hur det ser ut i dag MEN jag tror och hoppas att det är riktigt knepigt att få ett ks beviljat för att man är "rädd för förlossningen"! Läkarna tar inte dusten utan det får BM göra men det är doktorn som bestämmer.

  • Anonym (mor)
    Konservativ skrev 2014-11-11 12:46:36 följande:

    fattar fortfarande inte varför det skulle vara bättre med vaginal födelse. Och vill än en gång peka på möjligheten att föda i andra länder där man kanske inte njuter fullt lika mycket av tio timmars tortyr.


    Man behöver ju inte värdera vad som är "bättre" eller "sämre"! eftersom barn har fötts vaginalt sedan människans gryning (det naturliga och självklara) och det har ju inte hämmat oss på minsta vis utan vi är rätt många numer.............................
  • Anonym (mor)
    Anonym (hmm) skrev 2014-11-11 13:43:21 följande:
    Nja, hämmat och hämmat, att det dör 1000 kvinnor per dag i förlossningsrelaterade komplikationer verkar väl ganska så hämmande både på de efterlevande barnen och på kvinnans närstående, för att inte tala om kvinnan själv vars liv är slut. Även om mödradödligheten förvisso inte påverkar mänskligheten ur ett globalt perspektiv så är lidandet på individnivå massivt.

    Men dessa siffror gäller ju inte svenska kvinnor invänder du nu. Nej, det gör det inte och av den enkla anledningen att detta naturliga sätt att få barn kräver sjukhusvistelse med kontinuerlig övervakning och beredskap från expertis för att vara säkert för mor och barn. Så så mycket för den naturligheten.
    Ja det kan hända att man "övervårdar" och är extremt noga med att kolla hur både mor och barn mår nu när vi har tekniken?. Det är väl ngt att vara tacksam för? Händer det ngt oväntat så finns ju möjligheten att operera ut barnet men varför ta till den nödlösningen på ruta ett? En annan sak som är problematisk idag vad gäller ks är att så många kvinnor är rejält överviktiga. Det gör inte en bukoperation enklare och tryggare.
  • Anonym (mor)
    Jag kom inte på något bättre skrev 2014-11-11 14:03:20 följande:

    Jag har hunnit läsa någon enstaka sida med påhopp..

    Jag antar att ts inte menar att alla som får KS är dåliga föräldrar. Utan att akut/ur-akut faktiskt är behövligt i såna lägen, men att man kanske ska ta sig en extra funderare innan man skaffar barn och utan direkt anledning tänker att man ska ha KS?

    Är det tvärtom och TS tänker annat så håller jag med resten.


    Jag kan inte tänka mig att TS har synpunkter på de kvinnor som tvingats till snitt pga komplikationer av olika slag (flerbarnsfödsel, sjukdom etc)  och i det värsta scenariot akut-snitt. Jag tänker att det är "mysgnället" hon vill åt?
  • Anonym (mor)

    Vi kan ju dilla här till dödagar. Faktum kvarstår........man beställer inte ett ks och man kan säkert "grina" sig till ett men jag är helt övertygad om att då får man ta i rejält och vara tjurig som synden. De kvinnor som är tvingade att förlösas med ks pga olika komplikationer behöver inte bekymra sig om det utan det sköts åt dem och jag kan tänka mig att de känner sig "snuvade" men man får ju förhoppningsvis med sig en underbar bebis hem.

  • Anonym (mor)
    Voodoodoll skrev 2014-11-11 18:05:42 följande:
    Jag beklagar både att du förlorat sitt barn, och att det finns inskränkta och oempatiska människor som sitter och dömar andra hemma i sofforna utan att veta ett dugg om varför andra väljer som de väljer. Lycka till på ditt KS och med ditt barn. Kram!
    Slappna av. Det är ingen som har synpunkter på specialfall och ks! INGEN! Även när det gäller specialfall dock så är det läkare som bestämmer om det ska vara ks och inte patienten själv. Här i tråden kan man få intrycket att det är den gravida kvinnan som avgör men icke.
  • Anonym (mor)
    Totoro skrev 2014-11-12 04:11:16 följande:

    Så fort någon yttrar sig om något som man inte håller med om så kastas massa skit. Vi är väl inga apor heller? Alla har rätt till en åsikt. Bara för att ts valde grova ord så betyder det inte att hon är så hemsk som ni får det att framstå som. Jag syftar på kommentarerna i början av tråden.

    Jag tycker det är jätte bra att man har fritt val här i vårat avlånga land när det gäller förlossning. Men jag tycker att något som att föda vaginalt eller ks borde ses över. Alla kan inte föda vaginalt så är det bara. Jag hade för litet bäcken så jag fick akut ks efter 9 timmars kämpande. Jag ville föda vaginalt. Det är något som vi människor och djur gjort sen vi börjat existera om man bortser från och med då dom uppfann ks. Jag anser att man borde försöka föda vaginalt innan man promt bestämmer sig för att inte göra det. Ingen förlossning är den andra lik. Bara för att min vän fick en underbar förlossning och allt gick som smort och ungen flög ut och inte en droppe svett föll så betyder det inte att det kan hända mig. Eller för att min andra kompis födde vaginalt och spräckte både fram o bak o tuppa av så betyder det inte att det händer mig. Tror ni att grottkvinnorna krävde av medicingrottisarna att dom skulle dosa ner dom för att plocka ut ungen för att dom sett andra grottkvinnor vara med om hemska förlossningar där ungen föds och morsan spricker och måste sys med en pinne och någon kokosnötstråd? Skämt å sido. Man borde testa på först om det är ens första förlossning. Om man är så rädd o håller på o skakar o det är så läskigt att få ont och sånt så gå i terapi om ni promt ska ha barn. Om sjukhuset inte har några op platser kvar för att alla väljer ks i stället så skulle jag fan bli förbannad för då tar ni som kan en annans viktiga plats som kan stå mellan liv o död. För inte fasen kör dom ut er i städskrubben o fortsätter där med ks för att lämna plats utan då blir man skickad iväg till annat sjukhus och det handlar ibland om dyrbar tid.


    Ett bra inlägg men har man som gravid "fritt val" när det gäller hur man ska föda? 
  • Anonym (mor)
    Voodoodoll skrev 2014-11-12 11:04:24 följande:
    Samma sak med elitidrottares utslitna knän, storrökares kol och fetma som man ju faktiskt "valt själv" då antar jag? Antingen har man en skattebetald vård eller så har man det inte. Man kan inte välja själv vad man vill vara med och betala och inte.
    Fast graviditet är ingen sjukdom man ådragit sig. 
  • Anonym (mor)
    Anonym (Kanske din dotter?) skrev 2014-11-12 11:21:20 följande:
    Nej, inte kol. Det är en dödlig sjukdom.
    Det ska man inte behöva betala för.
    Lika lite som man ska betala för nödvändiga snitt.

    Och vad vet du om idrottarens knä, det kanske hade blivit utslitet ändå?

    Fetma är inget snack om, det har man ätit sig till själv i de flesta fall.
    Jag tycker att tjockisoperationer görs lite väl frikostigt.
    Ja fetma är dyrt för samhället. Men om man hjälper en gravt överviktig till ett nytt liv så finns det ju ett värde i det för samhället också då personen kanske kan bli mer produktiv och klarar att ta hand om sig själv och sin familj bättre etc. Däremot så ser jag inget värde för  samhället om gravida som är fullt friska (obs fullt friska utan komplikationer) ska operera ut sina barn?
  • Anonym (mor)
    Voodoodoll skrev 2014-11-12 12:07:40 följande:
    Likväl kräver den sjukvård.
    Kräver sjukvård? Ja vi har ju byggt upp en trygg förlossningsvård i vårt land men om det inte uppstår komplikationer, vilket det vanligtvis inte gör, så går det ju bra att föda hemma! En del föder hemma eller i bilen för att de inte hinner in till BB och kvinnans kropp vet ju hur den ska göra. Den sköter ju processen och när det är dags för oss att agera och krysta så känner vi det?
  • Anonym (mor)
    Voodoodoll skrev 2014-11-12 12:23:11 följande:
    Så tycker jag att du ska ta och göra så. Hur vet man innan om komplikationer kommer att uppstå menar du? Vet du hur många kvinnor som dör i länder där de ej har tillgånf till sugklocka/tång/klipp/akut el. urakut kejsarsnitt/operation efter förlossning eller att sys/yttre press? Är det så vi ska ha det i Sverige verkligen?
    Hold your horses. Nej självklart ska vi ha kvar den fina förlossningsvård som finns. Så länge vi har råd. Det jag menar är att de flesta förlossningarna inte innebär komplikationer och man behöver inte förlösas med ks i förebyggande syfte. Denna tråd handlar ju om huruvida fullt friska kvinnor där inga komplikationer verkar föreligga med barnet ska kunna välja ks. Det tycker inte jag.

    (båda mina barn togs ut med sugklocka)
Svar på tråden Min åsikt! Ni är tröga