• winnethepooh

    Störs du av offentlig amning?

    Störs du av offentlig amning?

    För enkelhetens skull utgår vi frân en situation där den ammande kvinnan är relativt diskret och inte sitter och bollar med brösten i ansiktet pâ folk men hon är inte heller ihoptryckt och bortvänd i hörnet av caféet (eller var det nu äger rum) och har inte heller ett svart skynke över hela sig och bebisen.

    Observera att frågan inte är om du tycker det borde vara tillåtet att amma var som helst utan ifall du störs av âsynen av en ammande kvinna.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Störs du av offentlig amning?
  • Liiz01

    Usch vad tråkigt med denna hets mot kvinnor som ammar offentligt! Jag helammade i två månader. Varför jag slutade? Jag kunde inte ta mig ut pga rädslan för att amma offentligt. Jag blev besvärad och mjölken kom inte som den skulle.

  • nevermind

    Nej. Precis som jag inte stör mig på någon alls som äter. Alla äter, vad är problemet?

    Däremot stör jag mig på de grisar som snyter sig vid bordet, smackar, slafsar, rapar etc ute på resturang. Blä!

  • winnethepooh
    Liiz01 skrev 2014-11-09 22:18:29 följande:

    Usch vad tråkigt med denna hets mot kvinnor som ammar offentligt! Jag helammade i två månader. Varför jag slutade? Jag kunde inte ta mig ut pga rädslan för att amma offentligt. Jag blev besvärad och mjölken kom inte som den skulle.


    Râkade du pâ fientlighet eller kommentarer ute eller kände du dig inte bekväm mest för att du visste att du skulle kunna mötas av fientlighet eller kritik?
  • PrinsessanLeia

    Jag har ammat överallt nästan tror jag. För mig har det varit viktigt att amningenär helt fri och inte styrd till varannan- var tredje timmme. Med en strulig amning i bagaget med första barnet insåg jag att barnet behövde erbjudas bröstet ofta för att helamning skulle fubgera. Vad andra anser om en liten bebis som äter offentligt struntar jag i.

  • lövet2

    Nej. Däremot kan det kännas jobbigt i bland att se det och bli så rörd att tårarna hotar. Kanske det bara inte har gått tillräckligt lång tid än sedan jag själv var i den situationen ...

  • Liiz01
    winnethepooh skrev 2014-11-09 22:26:28 följande:
    Râkade du pâ fientlighet eller kommentarer ute eller kände du dig inte bekväm mest för att du visste att du skulle kunna mötas av fientlighet eller kritik?
    Jag råkade aldrig ut för något annat än äldre kvinnors leenden men jag visste ju hur debatten gick. Dessutom hade jag hört om kvinnor som blivit utslängda. Trots att jag tänker att jag inte ska bry mig och att den som påpekar något skulle få en rejäl avhyvling av mig så kände jag mig ytterst obekväm, tyvärr. Det blev en spärr.
  • temporär

    Jag störs inte det minsta. Ärligt talat har jag aldrig sett en kvinna som ammat offentligt (utom mig själv när det begav sig). Jag åker dagligen pendeltåg och rör mig i Stockholm. Inte en enda gång har jag sett en ammande kvinna.

    Däremot förekommer ofta skrikande barn spädbarn, och jag kan inte annat än tänka hur skönt det vore om mamman ammade ungen en stund så den blev tyst. För skrikande spädbarn stör, och det väldigt mycket mer än den mest odiskreta ammande kvinna.

  • nevermind
    PrinsessanLeia skrev 2014-11-09 22:27:56 följande:

    Jag har ammat överallt nästan tror jag. För mig har det varit viktigt att amningenär helt fri och inte styrd till varannan- var tredje timmme. Med en strulig amning i bagaget med första barnet insåg jag att barnet behövde erbjudas bröstet ofta för att helamning skulle fubgera. Vad andra anser om en liten bebis som äter offentligt struntar jag i.


  • Onix

    Jag störs inte men kan istället känna mig obekväm om någon i mitt sällskap ammar. Jag vet inte vart jag ska titta och får lite smått panik då den personen börjar prata med mig,

  • PrinsessanLeia

    Jag är väl ingen person som rör mig i de fina salongerna direkt och eftersom barn nummer ett var två år när tvåan föddes så hängde jag främst på vatnvänliga ställen såsom öppna förskolan och hemma hos andra. Kvinnor som ammar behöver en hel del stöd för att amningen ska fungera. Jag slet som ett djur med att kunna helamma ettan och var väldigt mån om att amningen med tvåan skulle funka. Inte för att jag ör mot ersättning utan för att amning var de absolut smidigaste och mysigaste för mig, bebisen och resten av familjen (ja kanske undantaget pappan då men han har nog inte länts sig undanskuffad utan alltid varit en aktiv och stöttande förälder som också prioriterade amning). Det är så tråkigt att omgivningen blor mer och mer negativt ibställd till offentlig amning. När min äldsta föddes 06 var det inga diskussioner. Media kring offentlig amning och jag upplevde en klart mer accepterande omgivning


    Liiz01 skrev 2014-11-09 23:08:38 följande:

    Jag råkade aldrig ut för något annat än äldre kvinnors leenden men jag visste ju hur debatten gick. Dessutom hade jag hört om kvinnor som blivit utslängda. Trots att jag tänker att jag inte ska bry mig och att den som påpekar något skulle få en rejäl avhyvling av mig så kände jag mig ytterst obekväm, tyvärr. Det blev en spärr.


Svar på tråden Störs du av offentlig amning?