• Tamm

    Lärare ta semester på lov/terminer?

    Lärare har ledigt på loven men åker ändå på semester under terminerna när barnen inte har lov. Antagligen för att det är billigare men ser ut som en konstig ordning med alla dessa skollov, så vikarier får gå in på skoltid.

    Riktiga lärare måste ta tjänstledigt och de andra som undervisar får ta semester när de vill hörde jag, så en förskolelärare i 6-års kan ta semester under skoltid.

    Trevligt för dom men barnen får vara borta högst en vecka på skoltid. Under loven kan det kosta 10 ggr mer att resa så det kanske är optimalt om lärare har dåligt betalt.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?
  • Akua

    Många lärare jobbar ju på dessa lov. Eleverna har lov men lärare har inte lov en vecka på hösten.

  • Tamm
    Akua skrev 2014-11-11 00:53:09 följande:

    Många lärare jobbar ju på dessa lov. Eleverna har lov men lärare har inte lov en vecka på hösten.


    Jaså vad arbetar de med under alla lov?
  • glutten
    Tamm skrev 2014-11-11 01:07:12 följande:
    Jaså vad arbetar de med under alla lov?
    Ööööh planering av undervisning, uppföljning av elevernas kunskapsnivåer, rättning av prov/läxor?
  • Akua
    Tamm skrev 2014-11-11 01:07:12 följande:

    Jaså vad arbetar de med under alla lov?


    glutten skrev 2014-11-11 01:37:34 följande:

    Ööööh planering av undervisning, uppföljning av elevernas kunskapsnivåer, rättning av prov/läxor?


    Precis! Och har konferencier, möten, utbildning osv.
  • Anonym (lärare)
    Akua skrev 2014-11-11 02:00:09 följande:

    Precis! Och har konferencier, möten, utbildning osv.


    Fortsätter på listan. Städning av material i de olika arbetslagen. Under elevernas höstlov jobbade jag tre dagar. Fjärde dagen hade jag kompledigt för att vi varit på lägerskola två nätter i början av terminen vilken jag var tvingad att ta ut just på höstlovet vare sig jag ville eller inte. Femte dagen var en lovdag. Under de tre arbetsdagarna arbetade jag med just de sakerna som tagits upp redan men det ska även tilläggas att man inte hinner så mycket av det på tre dagar så både jag och många av mina kollegor jobbade även de lediga dagarna, men hemifrån. Alltså obetalt eftersom den övertid jag jobbar när det inte är lov är de lediga dagarna jag får ut på loven (men som jag alltså var tvungen att jobba på den här gången). Hade jag inte gjort det hade jag legat efter i planeringen och med efterarbetet nu (eller behövt jobba kvällar efter lovet) vilket i sin tur hade gått ut över eleverna.

    Vad gäller elevernas ledighet har de rätt till 10 dagar/läsår om det inte finns risk för att de kommer missa målen. Finns den risken får eleven inte ledigt eller så får de med sig uppgifter att göra medan de är lediga. Har en lärare semester under terminen måste hen ha planerat lektionerna så vikarien vet vad som ska göras, precis som om läraren är sjuk. Du kan alltså som lärare inte bara ta ledigt eller vara sjuk hur som helst utan att ha planerat för din frånvaro.

    Det finns två olika tjänster inom skolan, semestertjänst och ferietjänst. Har man en ferietjänst på 100% jobbar man 45 timmar/vecka (ofta mer) och får ut övertiden i lov. Inte alla lov eller hela lov men jul- och sommarlov i alla fall. Har man semestertjänst är det som vilket annat jobb som helst där man jobbar 40 timmar/vecka och man har fem veckors semester. Fyra av dessa måste man dock ta ut på sommaren.
  • Tow2Mater
    Anonym (lärare) skrev 2014-11-11 03:18:26 följande:
    Vad gäller elevernas ledighet har de rätt till 10 dagar/läsår om det inte finns risk för att de kommer missa målen. Finns den risken får eleven inte ledigt eller så får de med sig uppgifter att göra medan de är lediga.
    Verkar variera mellan skolor; en del tillåter ingen ledighet alls verkar det som.

    Har du sovmorgon imorgon? eller semester?  ;)
  • Anonym (lärare)
    Tow2Mater skrev 2014-11-11 04:34:01 följande:

    Verkar variera mellan skolor; en del tillåter ingen ledighet alls verkar det som.

    Har du sovmorgon imorgon? eller semester?  ;)


    Okej jag skrev fel. Rektorn beslutar om ledighet men kan överlåta det beslutet till en lärare om det handlar om en kortare ledighet på upp till 10 dagar. Sen är det är klart, vad som är giltigt skäl till ledighet tolkas olika på olika skolor, precis som allt annat. Men som sagt, i grund och botten handlar det om att eleverna ska nå målen och inte hamna efter i undervisningen pga av ledighet. Sen löser skolorna det på olika sätt, inte bevilja ledighet eller skicka med uppgifter. Om man ska jämföra elevers ledighet mitt i terminen med lärares ledighet mitt i terminen är i såna fall skillnaden att eleven får med sig uppgifter att göra under ledigheten medan läraren jobbar extra innan (lektionsplaneringar tex) och efter (efterarbete och uppföljning) ledigheten.

    Om det ändå vore så väl! Jag vaknade när sonen drömde mardrömmar och kunde inte somna om för att tankarna fastande i jobb jag måste hinna göra i veckan, bla frågor till ett prov... Surfade runt lite på fl för att komma på andra tankar men det gick ju sådär. :) Nu är det iaf dags att gå upp och göra sig iordning för jobb!
  • hammarhajen
    Tamm skrev 2014-11-11 01:07:12 följande:
    Jaså vad arbetar de med under alla lov?
    Lärare är människor med rättigheter och skyldigheter, precis som alla andra på arbetsmarknaden. Därför röstar jag på ett alternativ som inte finns: att det är en sak mellan den anställde och arbetsgivaren. Definitivt inget människor i allmänhet ska rösta om. För VARFÖR ska så många människor ha så många åsikter om lärares arbetstid? Särskilt när det märks att man inte vet så mycket om vad en lärare faktiskt gör. 

    Men för att upplysa: På loven arbetar lärare med dokumentation, planering, förbereder samtal, beställer och packar upp varor, har möten med föräldrar och BUP, går fortbildningar, gör gruppindelningar, placeringar, bedömer uppgifter osv.
    Sen är vi lediga en del lov. För att vi jobbar MER än 40 h/vecka under terminerna. Vår arbetstid räknas på 45 h/vecka, vilket ger 5 h komptid per vecka som blir loven. Sedan känner jag iofs ingen lärare som klarar sitt arbete på 45 h/vecka, de flesta jobbar betydligt mer (läste någonstans att snittet låg på 50 h/vecka men minns inte var). Efter ett oändligt antal lördagsmorgnar, söndagseftermiddagar, tisdagskvällar, långfredagar osv. har man lätt tjänat ihop sitt sportlov. Och på väg till fjällen är det partnern som kör, så att man hinner bedöma några prov på vägen.


     
  • Anonym (lärare)
    hammarhajen skrev 2014-11-11 06:04:06 följande:

    Lärare är människor med rättigheter och skyldigheter, precis som alla andra på arbetsmarknaden. Därför röstar jag på ett alternativ som inte finns: att det är en sak mellan den anställde och arbetsgivaren. Definitivt inget människor i allmänhet ska rösta om. För VARFÖR ska så många människor ha så många åsikter om lärares arbetstid? Särskilt när det märks att man inte vet så mycket om vad en lärare faktiskt gör. 

    Men för att upplysa: På loven arbetar lärare med dokumentation, planering, förbereder samtal, beställer och packar upp varor, har möten med föräldrar och BUP, går fortbildningar, gör gruppindelningar, placeringar, bedömer uppgifter osv.

    Sen är vi lediga en del lov. För att vi jobbar MER än 40 h/vecka under terminerna. Vår arbetstid räknas på 45 h/vecka, vilket ger 5 h komptid per vecka som blir loven. Sedan känner jag iofs ingen lärare som klarar sitt arbete på 45 h/vecka, de flesta jobbar betydligt mer (läste någonstans att snittet låg på 50 h/vecka men minns inte var). Efter ett oändligt antal lördagsmorgnar, söndagseftermiddagar, tisdagskvällar, långfredagar osv. har man lätt tjänat ihop sitt sportlov. Och på väg till fjällen är det partnern som kör, så att man hinner bedöma några prov på vägen.

     


    Precis så!
  • hammarhajen
    Tamm skrev 2014-11-11 00:50:00 följande:

    Lärare har ledigt på loven men åker ändå på semester under terminerna när barnen inte har lov. Antagligen för att det är billigare men ser ut som en konstig ordning med alla dessa skollov, så vikarier får gå in på skoltid.

    Riktiga lärare måste ta tjänstledigt och de andra som undervisar får ta semester när de vill hörde jag, så en förskolelärare i 6-års kan ta semester under skoltid.

    Trevligt för dom men barnen får vara borta högst en vecka på skoltid. Under loven kan det kosta 10 ggr mer att resa så det kanske är optimalt om lärare har dåligt betalt.


    Det är billigare att resa utanför loven
    Lärare får mycket sällan betald ledighet utanför lov. Tar man ledigt utanför loven är det obetald ledighet, vilket innebär att 1,4 eller 1,5 dagar dras av. Att missa 7-10 dagars lön för en semestervecka gör den INTE billigare, var så säker. 

    Lärare är inte isolerade öar 1
    Även lärare är människor med en omgivning och denna omgivning kan ha svårt att få ledigt under lov. Om hela släkten är vårdpersonal och jobbar jul och påsk kanske ett par höstdagar är enda möjligheten att komma iväg om någon fyllt jämt. Absolut inte varje år, men någon enstaka gång.  Oftast får lärarens familj anpassa sig efter läraren, eller så får läraren stanna hemma när familj eller vänner reser. 

    Lärare är inte isolerade öar 2
    Nöjesresor vart och vartannat år är kanske inte så bra på skoltid. Men även lärare har ett liv utanför, med sommarstuga på Öland som akut måste renoveras, med släktingar som blir sjuka och kanske dör, någon tävlar i SM och hur SM ligger i kalendern kan man inte påverka. Allt berättar man inte för sina elever. "Jag ska reda bort en vecka" kan absolut vara lättare att säga än "min mamma håller på att dö". 

    En förskollärare kan ta semester under skoltid
    Ja, om man har vanlig semestertjänst och verksamheten tillåter det. De flesta med vanlig 40-timmarsvecka och 5-6 veckors semester kan styra den lite grann. Eller menar du att förskollärare är livegna och ska tvingas ta ut all sin semester just på sommaren, alltid? Det är väl det som är fördelen med "vanlig" semester, att man kan ta ut den lite olika tider?
    Dessutom finns det barn på förskolorna på sommaren och på skolloven också och har man semester i oktober får man kanske vackert jobba påsken och i juli.
Svar på tråden Lärare ta semester på lov/terminer?