Men diagnos eller inte spelar egentligen ingen roll. Diagnosen är bra att ha då er dotter kan ha rätt till medicin, hjälpmedel, eller ni som familj avlastning. Kanske kan skolan få extra pengar till resurs. MEN! Vad gäller skolsituationen SKA skolan redan nu bemöta er dotter och hennes svårigheter OAVSETT om hon har en diagnos eller inte.
Alltså. Skolan kan inte neka henne stöd, hjälpmedel eller liknande pga att hon INTE har någon diagnos. De är skyldiga enligt lag att anpassa skolgången så att hon når målen.
Så be att få se följande papper som de ju självklart måste ha om de ens ska hävda att saker inte fungerar.
1. Vilka anpassningar görs i verksamheten för att er dotter överhuvudtaget ska fungera. Det kan vara t.ex. korta genomgångar, muntlig information efter genomgången, arbetsscheman, plats i klassrummet, behov av mindre grupper, förberedelse inför rutinbrytande aktiviteter och så vidare. Alltså en kartläggning av vad de i nuläget gör för att hon ska fungera bättre. Det bör ju läraren kunna skriva ner i punktform på ett papper bara om inte annat.
2. Någon form av pedagogisk kartläggning/utredning där de grundligt gått igenom hennes skolsituation. Denna bör finnas för att ligga till grund för åtgärder eller psykologutredningen om inte annat.
3. Psykologen som gjort test med henne har väl återkopplat till er? Har ni låtit skolan ta del av den återkopplingen?
Utifrån dessa papper/utredningar ska/kan ni kräva att de sätter in åtgärder för ert barn. Vet de inte ifall hon fungerar bäst i mindre grupp, eller om hon reagerar negativt på rutinbryt eller långa genomgångar måste de ju givetvis testa anpassningar av det innan de hävdar att hon ska ha en diagnos.