• Kaede

    Vi får ingen utredning!

    För en diagnos krävs att två psykologer gör utredning. Det vill säga först en och sedan en annan. Det ska inte vara vid samma tillfälle. Detta betyder att om den första utredningen inte visar något så går det inte vidare.

    Menar du att den första psykologen gjort en utredning för att undersöka om beteendet kan bero på någon diagnos och att svaret på den utredningen är att "nej, det kan beteendet inte"? Eller menar du att bup trots indikationer vägrar utföra en den andra utredningen?

  • Kaede

    Men diagnos eller inte spelar egentligen ingen roll. Diagnosen är bra att ha då er dotter kan ha rätt till medicin, hjälpmedel, eller ni som familj avlastning. Kanske kan skolan få extra pengar till resurs. MEN! Vad gäller skolsituationen SKA skolan redan nu bemöta er dotter och hennes svårigheter OAVSETT om hon har en diagnos eller inte. 

    Alltså. Skolan kan inte neka henne stöd, hjälpmedel eller liknande pga att hon INTE har någon diagnos. De är skyldiga enligt lag att anpassa skolgången så att hon når målen.

    Så be att få se följande papper som de ju självklart måste ha om de ens ska hävda att saker inte fungerar.

    1. Vilka anpassningar görs i verksamheten för att er dotter överhuvudtaget ska fungera. Det kan vara t.ex. korta genomgångar, muntlig information efter genomgången, arbetsscheman, plats i klassrummet, behov av mindre grupper, förberedelse inför rutinbrytande aktiviteter och så vidare. Alltså en kartläggning av vad de i nuläget gör för att hon ska fungera bättre. Det bör ju läraren kunna skriva ner i punktform på ett papper bara om inte annat.

    2. Någon form av pedagogisk kartläggning/utredning där de grundligt gått igenom hennes skolsituation. Denna bör finnas för att ligga till grund för åtgärder eller psykologutredningen om inte annat.

    3. Psykologen som gjort test med henne har väl återkopplat till er? Har ni låtit skolan ta del av den återkopplingen?

    Utifrån dessa papper/utredningar ska/kan ni kräva att de sätter in åtgärder för ert barn. Vet de inte ifall hon fungerar bäst i mindre grupp, eller om hon reagerar negativt på rutinbryt eller långa genomgångar måste de ju givetvis testa anpassningar av  det innan de hävdar att hon ska ha en diagnos.

  • Kaede

    Vad jobbigt för er. Låter ändå underligt att kommunen kan friskriva sig från möjligheten att utreda. Men som sagt. Diagnosen på ett så litet barn är sak samma i skolmiljö. Skola måste sätta in alla resurser som krävs för att ett barn ska klara skoldagen. Tur med bra lärare. Men skolans ansvar är inte slut där. resurspersoner, sittdynor, tyngdväst, arbetsscheman, hörselkåpor, mindre grupp, iPad eller dator, tid med spec.lärare, spec.pedagog och så vidare ska skolan tillhandahålla oavsett diagnos. Där styr dotterns behov. Därav ska ni be om en lista på vilka svårigheter de kan se samt vilka åtgärder som tagits.

  • Kaede

    En adhd-utredning innehåller ju för övrigt som ni ju förstås redan varit med om samtal med föräldrar, pedagogisk kartläggning,, läkarbesök, plus psykologtesterna. Mycket av det övriga kan ju göras

  • Kaede

    Då gäller det om skolans ansvar iaf. Se till att de prövar allt som hjälper henne hitta lugn. Det är skolan skyldiga att tillgodose.diagnosen är alltså ovidkommande.

Svar på tråden Vi får ingen utredning!