• Mymlan L

    Fattiga får faktiskt skylla sig själva..

    Anonym (Sparsam) skrev 2014-11-16 19:19:41 följande:
    Skulle kanske skrivit en tilläggskommentar att det gäller främst fattiga svenskar. I Sverige kan man knappt vara fattig med det sociala skyddsnät vi faktiskt har.
    Anonym (Sparsam) skrev 2014-11-16 19:25:51 följande:
    Jag riktar mig främst till svenskar som är låginkomsttagare eller lever på existensminimum, då det är dessa som brukar klaga högst.
    Lever man på existensminimum, alltså på gränsen eller till och med under Riksnormen, klarar man inte utgifterna för kommunala resor eller månadskort, en tandläkarräkning, ett läkarbesök eller medicin, glasögon eller för oväntade utgifter som t.ex kapsejsade vitvaror, större säng till växande barn. Dessa utgifter måste man söka separat för om man har försörjningsstöd. Mot uppvisande av kvitto. 
    Numera räcker det inte med att bevisa sin ekonomiska situation; Försörjningsstöd ska dessutom beviljas tillgång till att snoka runt i ditt hem för att du ska ha en chans att beviljas försörjningsstöd. 
    Har du då inte tipp-topp städat och ordning, om du har en dator för mycket, platt-tv, konst på väggen, en välfylld garderob, märkeskläder från 00-talet, smycken i ädla metaller, en tandborste extra och porslin som inte kostar 5 kr tallriken, är det stor risk att du blir anmäld till soc som icke duglig människa, förälder och att du inte blir beviljad försörjningsstöd. Det räcker faktiskt att säga att du inte släpper in dem i ditt hem för att du inte orkar städa, så blir du anmäld!
    Storebror ser dig-varning!
    Jag hoppas den nya regeringen återgår till proceduren att det räcker att vända in och ut på sin ekonomi i strålkastarljuset för att beviljas försörjningsstöd när man är i behov av det.

    Att folk i Sverige - (barn)familjer och ensamstående singelhushåll - inte har tillräckligt med inkomster för sin överlevnad, är något som många inte inser. Barnfattigdomen är utbredd i landet. Här kan du läsa rapport om den:   www.raddabarnen.se/Documents/vad-vi-gor/sverige/samhallets-ansvar/barnfattigdom/Barnfattigdom_2013.pdf

    Bor man på en ort med höga boendekostnader, högt kostnadsläge för livsmedel och med inga eller få lågprisbutiker, med långt till både affär och kommunal service, ligger man risigt till. Har man dessutom försörjningsansvar för barn, lägger det sten på börda.
    Vem som helst kan hamna i ekonomisk kris. Det behövs bara sjukdom, separation, arbetslöshet, dödsfall, olycka, brand eller psykisk instabilitet eller funktionsnedsättning för att man ska hamna där.
  • Mymlan L
    Anonym (Sparsam) skrev 2014-11-16 21:08:44 följande:
    Om man är för lat för att flytta för att få jobb eller utbildning kan jag tänka mig att det uppstår problem. Om soc är så nitiska i sina bedömningar, gör hembesök osv är väl om de misstänker att en klient inte lever så sparsamt som den borde. Jag tycker det är ok att de har den kontrollen så inte folk kan fiffla till sig extra bidrag bara för att de är ansvarslösa med sin ekonomi. Dessa kontroller som de utför har inte kommit till för intet utan för att allt för många fuskar och lever ansvarslöst. Ingen rök utan eld som man säger..
    Man kan leva på existensminimum eller under, ha försörjningsstöd helt eller delvis, trots att man har jobb eller studerar.
    Ingen kan tvinga dig att flytta och särskilt inte när man har barn som går på dagis eller i skola. 
    Det har inget med lathet att göra om man har svårt att leva på summor under Riksnormen. Förstår du inte det? Förstår du över huvudtaget hur man räknar ut sitt behov av försörjningsstöd och vad det ska räcka till? 
    Hembesök görs för att kolla tecken på om fler eller färre bor i hushållet än vad som angetts. Det räcker inte med att de kollar upp folkbokföringen för just din adress.
    Jag kan tänka mig, och jag vet, att det finns folk som skriver sig på andra ställen än där de egentligen bor, sover och lever. Det finns många sätt att lura myndigheterna på, men de som inte luras utan bara kräver vad som behövs för en dräglig tillvaro för sig och sina barn, är de som får betala för att vissa begår brott. 
    Du kan för övrigt inte diktera HUR en person ska leva för att vara berättigad till försörjningsstöd, vilket du tror. Det enda som tas hänsyn till är inkomster minus utgifter och hur många som bor i hushållet. Efter en riksomfattande mall räknar man sedan ut behovet av försörjningsstöd. Har man behov, alltså om man hamnar på minus, ska man först och främst söka bostadsbidrag, som också kan sägas vara en form av försörjningsstöd. Bostadsbidraget täcker dock inte upp hela underskottet i ekonomin upp till gränsen för försörjningsstöd. 
    Det vore önskvärt att du satte dig in i hur försörjningsstöd fungerar genom att gå igenom Riksnormen och räknar på din egen ekonomi innan du börjar fördöma de som har en ansträngd ekonomisk situation.
    Du ska veta att det är otroligt många som lider i det tysta, vars barn aldrig kan följa med sina kompisar på utflykter, resor, gå på kalas fast de blivit bjudna och barn som aldrig någonsin varit på en semesterresa om än bara under ett par dygn i Sverige.
    Många lider i det tysta för att de anser det skämmigt att be om ekonomisk hjälp fast de har stort behov av det och rätt till det. Hellre låter de även sina barn lida. Du är en av de personer som bygger på skämmighetsstämpeln. Det tycker jag du ska sluta med innan det till slut slår tillbaks mot dig och dina eventuella barn.
  • Mymlan L
    Kiiaan skrev 2014-11-16 21:40:21 följande:
    När jag hade försörjningsstöd för något år sedan besökte de aldrig mitt hem, har heller aldrig hört att detta hänt någon i min omkrets. Kan möjligen vara så om de misstänker att det kan finnas ett alkoholberoende/drogberoende med i bilden, men annars skulle jag ha väldigt svårt att tro att detta är hur det går till numera. Du talar i såna fall om en väldigt liten procent av de som går på försörjningsstöd.
    I min kommun ska alla som söker öppna sitt hem för försörjningsstöd, om det är så att de bedömer att man kan ha rätt till ekonomisk hjälp.
    För några år sedan krävdes endast att man kunde visa kvitton, utbetalningar, räkningar, inkomster tre månader bakåt, alltså att man kunde visa sin ekonomiska situation med inkomster och utgifter och vränga den ut och in. Numera ska man ha påskrivna intyg med svar på en massa frågor till försäkringskassan, arbetsförmedlingen, läkaren, facket, a-kassan, arbetsgivaren; alla som du kan tänkas vara i kontakt med och få eventuella utbetalningar, mdicin eller vård från.
    Man ska visa upp sitt dagliga liv i detalj - ingenting ska kunna gå myndigheterna förbi. 
    Det blir en väldigt tjock lunta papper som ska lämnas eller skickas iväg för svar, innan man måste kräva dem tillbaks och returnera dem till Försörjningsstöd. Innan det är klart lär det ha gått en månad och man blir faktiskt helt stum bara av att se högen med papper och korkade obesvarbara frågor. Det värsta är dock att hela förfarandet kränker din personliga integritet å det grövsta.
    Andra myndigheter vet hur det ser ut och anser även de att proceduren med alla krav är uppåt väggarna.
    Förmodligen är det så att  kommunen har tappat de som bäst behöver försörjningsstöd - de psykiskt utsatta, ekonomiskt svaga och alla som inte orkar driva och ta sig igenom ett sådant projekt. 
    Jag hoppas innerligen att man gör en utvärdering av vilka som inte orkat gå igenom ansökningsförfarandet hela vägen och därigenom "tappat" till förmån för de som orkar driva sin sak, men kanske inte är i så stort behov av ekonomiskt stöd. Eller till och med luras genom att begå urkundsförfalskning och brott.

    Nu behöver man ett personligt ombud eller en advokat för att kunna söka försörjningsstöd. Ett personligt ombud får man bara om man har en funktionsnedsättning med en diagnos - och en advokat kostar skjortan, så det har den ekonomiskt utsatta inte en chans att anlita.
  • Mymlan L
    Kiiaan skrev 2014-11-16 22:58:32 följande:

    "Socialtjänstens kylskåpsgranskningar fick stor uppmärksamhet sedan en kvinna i Landskrona anmält sitt fall till Justitieombudsmannen, JO. Ett år har gått, i utredningen som nu är klar fastslår JO hembesök aldrig får vara ett villkor för att man ska få ansöka om bidrag.


    Det har gått ett år sedan en kvinna fick beskedet att hennes ansökan hos socialtjänsten i Lanskrona om nödpengar till mat bara kunde beviljas om en handläggare fick göra hembesök och gå igenom hennes kyl, frys och skafferi. Kvinnan upplevde det som mycket kränkande och valde att avstå, för att lösa sin akuta situation lånade hon i stället pengar av en bekant. Och anmälde kommunen till JO, som inledde en utredning av ärendet.


    Nu är den klar, slutsatsen är att det inte är acceptabelt att framställa hembesök som ett villkor för att någon ska få göra en ansökan om bidrag. Därmed är det heller inte ok att gå ett steg längre och göra rutinmässiga kontroller i kyl, frys och skafferi för att kunna bedöma om en sökande är berättigad till nödpengar till mat.


    JO fastslår att det varken i regeringsformens eller Europakonventionens bestämmelser om grundläggande fri- och rättigheter finns någonting som uttryckligen ger socialförvaltningen rätt att i ett ärende om bistånd undersöka en enskild persons bostad.


    Ibland kan ett intresse av att göra ett hembesök dock vara befogat, det kan till exempel gälla när man ska avgöra om den sökande verkligen bor på den adress som uppgivits eller om han eller hon bor tillsammans med någon. Men det är ändå så att det aldrig får ske mot den enskildes vilja eller leda till att ansökan per automatik avslås om den enskilde nekar ett hembesök.

    Enligt Landskrona stads socialförvaltnings egna journalanteckningar upplyste handläggaren i det aktuella ärendet om att kravet för att söka hjälp med matpengar var att "man kommer in med färska kontoutdrag samt att ett hembesök görs". JO konstaterar att nämnden i sitt yttrande ger en delvis annan version. Nämnden hävdar att hembesök erbjuds som ett led i utredningen kring ekonomiskt bistånd, att de är helt frivilliga och inte påverkar rätten till hjälp. Och att den sökande informeras noggrant om det."

    Källa: hd.se/landskrona/2012/02/09/jo-inte-ok-med-rutinmassiga/

    Så visst kan man neka hembesök och ändå ha rätt till försörjningsstöd.


    Stort Tack Kilaan!
    Mycket informativt! 
    Jag ska genast informera samtliga personer som jag kommer i kontakt med inom berörda myndigheter i min hemkommun och i den större grannkommunen om vad som egentligen gäller.
  • Mymlan L
    Anonym (Sparsam) skrev 2014-11-16 22:23:40 följande:

    Om man köper basvaror för 1000kr, som ris, pasta, potatis, såser och kanske ett par falukorvar och några burkar köttfärssås, bröd och smör, så blir det ju en del pengar över. Bara som ett tips


    Köper man basvaror för 1000 kr ingår definitivt inte färdig sås eller pulversås, köttfärssås, knappast heller bröd, falukorv eller smör. Smör på extrapris kan väl vara acceptabelt, men andra nämnda varor är ren lyxkonsumtion. Köper du basvaror för att tillreda en köttfärssås, får du ut en mängd på mellan 3-5 burkar för samma pris som en färdiglagad.
    I en 500 gram burk köttfärssås ingår endast 115 g kött. Största delen är vatten, lite morot, lök och tomat, salt, socker och kryddor. Plus en del tillsatser som inte är bra för kroppen. Rent onyttigt och ganska näringsfattigt. Dessutom inte särskilt gott. Burken kostar 22 kr.

    En sås tillreder man oftast av det spad som blir kvar i pannan eller formen vid tillredning av kött, fisk, grönsaker eller andra "rena" varor. Plus någon smaksättning, lite mjölredning, mjöl + vatten,  och eventuellt lite fett, mjölk, eller grädde. Vattnet är gratis. Nästan.
    Att handla färdiglagad mat är rent slöseri med hushållsbudgeten och kan endast tillåtas vid tidsbrist och en stor hushållsbudget. Pasta tillverkar man enkelt själv och det behövs inte ens en pastamaskin. Gnocchi, potatispasta, gör man genom att koka basvaran potatis, mosa den och tillsätta basvarorna ägg och mjöl, en aning olja och lite salt. Mycket billigt och väldigt gott.
    Bröd blir många gånger billigare att tillverka själv av basvarorna mjöl, vatten, jäst, bakpulver eller genom annan jäsmetod och eventuellt med tillsats av någon smaksättning.
    Så om man köper BASVAROR, och inte färdiglagat, får man ett stort utrymme för att leva gott.
    Går man dessutom ut och plockar svamp och bär och örter, skördar sina egna odlingar, jagar och fiskar, så får man livskvalitet. Väldigt många med ansträngd ekonomi lever på detta sätt. Många på landet byter varor och tjänster med varandra. Det finns folk som överlever på nästan ingenting. 
    Jag har vänner som lever så här, som eldar med egen huggen ved under vintern och har ett liv som är långtifrån så bekvämt som det du har, TS.

    Du är inte rätt person att ge andra ekonomiska hushållsbudgettips, TS!
    Och att fördöma andra och deras ekonomiska situation, när man inte har en aning om hur eller vad som styr det sociala trygghetssystemet, är att ta sig vatten över huvudet - och drunkna i sin egen okunskap.
    Lär dig hur systemet är uppbyggt, så kan du så småningom kanske ge konstruktiva tips om hur man löser en ansträngd ekonomi.
    Att människor inte kan klara sig på sina skrala inkomster ä något som du måste acceptera. Så har det alltid sett ut och precis vem som helst kan hamna på obestånd. Det behövs inte mycket för att den man minst trodde ska hamna där.

    Du kan ju börja med att sätta dig in i hur Riksnormen är uppbyggd och hur du gör din egen Provberäkning: Tänk på att de utgifter du tillåts ta med i Provberäkningen är endast de som står i mallen. Internet, bredband, mobiltelefon, person- och sjukförsäkring för vuxen, bilförsäkring, andra försäkringar, läkarkostnader, mediciner, vård, m.fl. icke specificerade kostnader faller utanför Riksnormen och ska ej med i Provberäkningen. Har man extra behov, söker man anslag för det separat.
    Jag anser personligen att alla elever från årskurs sex i grundskolan ska kunna använda sig av Riksnormen och Provberäkningen för försörjningsstöd för sin familj eller för egen del. Har man tillgång till de verktygen, är det betydligt lättare att förstå hur och vad inkomster och utgifter måste räcka till och vad man gör när så inte är fallet.

    Riksnormenwww.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen

    En äldre variant av Riksnormen som visar olika ingående personliga posters storlek:  www.overkalix.se/Documents/Individ-%20och%20familjeomsorg/Riksnormen%20f%C3%B6r%20f%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d%202011.PDF (Dessa summor har höjts under senare år, men principen med olika ungefärliga posters minsta belopp framgår tydligt.)

    Provberäkningwww.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/ekonomisktbistand/provberakning 
    Lägg märke till att hela hushållets alla inkomster ska med i beräkningen, även barnens studiestöd och underhåll.
  • Mymlan L
    Anonym (Bina) skrev 2014-11-17 10:55:45 följande:
    Det finns ju olika recept? 
    Italiensk köttfärssås görs på tomater, lite köttfärs, gul lök, morot, rotselleri, (vitlök), salt och/ eller buljong och peppar. En gnutta socker. Oregano och/eller basilika om man vill. 

    Köttfärssås på svenska har jag aldrig gjort själv. Däremot ätit borta. Det är mest köttfärs, kanske någon lök, vetemjöl, grädde och tomatpuré. Inget jag kan rekommendera rent ekonomiskt sett och absolut inte näringsmässigt.
    Gör du en sås på rikligt med rotfrukter och med burktomater eller färska, har du tillsammans med pasta eller annan kolhydratkälla en hel måltid. Det behövs inte ens fler grönsaker så som en sallad för att måltiden ska bli fullvärdig.
    När jag jobbade som kock gjorde jag endast "italiensk" köttfärssås och aldrig med grädde och utan rotfrukter.

    Att kunna laga mat näringsriktigt och till ett billigt pris kräver kanske mer kunskap om ordinarie priser, näringslära, hållbarhet och förvaringsmetoder än de flesta svenskar har och grundläggande svensk matlagning ger.
  • Mymlan L
    Anonym (ok) skrev 2014-11-17 11:14:17 följande:
     Exakt. Nu lever jag inte längre på försörjningsstöd, men tycker fördomarna härjar fritt här. Folk tror att skyddsnätet direkt går in och hjälper, när det i själva verket kan vara så att pengarna inte kommer i tid, det kan bli någon månads glapp i inkomst i början. Det kanske inte låter mycket, men alla vet vad som händer om en person inte betalar hyran i tid... Eller el och annat, någon tusenlapp går genast till att betala inkasso... osv osv.
    Det är lätt att vara rik och leva billigt - det är omöjligt att ha trång ekonomi och undgå att leva dyrt.
    Fast detta fattar ju inte folk! Har man pengar kan man alltid bädda för sig och öka eller spara inkomster. Fonder, storköp, bunkra, aktier, investeringar, helårsbetalningar i stället för månadsbetalning som blir ganska mycket dyrare, t.ex. när det gäller (dags)tidning, hemförsäkring (och andra försäkringar).
  • Mymlan L
    Anonym (Sparsam) skrev 2014-11-17 12:24:02 följande:
    Men det där är ju ofta bara ett försvarstal folk som går sjukskrivna använder för att vi andra som jobbar och betalar skatt ska få dåligt samvete. Det finns alldeles säkert de som har det jävligt, men jag har svårt att tro att de som bara går hemma lider så mycket mer än vi som arbetar 5-6 dagar i veckan. Själv tog jag bort en godartad lungcancertumör men jag sjukskrev mig inte för det.
    Även a-kassa, sjukpenning, aktivitetsstöd, aktivitetsersättning m.fl. inkomstslag, som betalas ut genom FK, är skattepliktiga.
    Det innebär att lyckas du hålla dig inom systemet, genererar din ersättning inkomster till statskassan. Vilka bland annat används till att finansiera jobb på Försäkringskassan, Försörjningsstöd, andra kommunala myndigheter, dagis, skola, åldrings- och sjukvård, de flesta receptbelagda mediciner, vägar, utbildning inom universitet och högskola, gemensamma service, vård och utbildningsinrättningar, utryckning och räddning m.fl. skattefinansierade samhällsinstitutioner.
    Om ingen behövde aktivitetsstöd, underhållsstöd, bostadsbidrag, försörjningsstöd, rehab osv, skulle de flesta anställda på dessa instanser snart vara arbetslösa.  
    Det är då vi som samhälle får problem. När den sociala välfärden med våra trygghetssystem, vilka hänger vid varandra i kluster och samverkansformer, när de sätts ur system och monteras ned - det är DÅ problemen kommer. BNP sjunker, fattigdom och senare svält och epidemier, betydligt många fler och grövre brott och utslagna hemlösa i tusental är vad vi har att vänta oss.

    Det finns många som skattefifflar, undanhåller skatteverket moms från sina inkomster, bedriver svarthandel och har svart arbetskraft, placerar miljarder i skatteparadis och där svensk lag inte kan komma åt dem. Dessa jättefifflare är betydligt skadligare för svensk ekonomi och för samhället i stort än arbetslösa, sjukskrivna, förtidspensionerade, bostadsbidragstagare, utförsäkrade, försörjningsstödstagare och andra med minimala eller inga inkomster. Alla dessa utsatta grupper plus många fler håller maskineriet i gång och genererar arbetstillfällen så att folk får jobb med inkomster och sysselsättning.   
  • Mymlan L
    Anonym (Sparsam) skrev 2014-11-17 12:56:03 följande:
    Det är ingen rättighet att få resa på sin semester. Snarare en bonus och gudlkant som man unnar sig om man har råd. Det finns mycket vackert att se på bara här hemma i Sverige, eller i norden. Ja att kunna uppskatta det man har är en sann styrka och en tillgång! Många strävar bara efter mer och något annat och då missar de den tid och hur bra de har det här och nu.
    Du har inte läst rapporten om barnfattigdom än, förstår jag. Hade du läst och förstått den hade du inte varit fullt så naiv som dina inlägg nu visar att du är.

    Här kommer ytterligare rapport i ämnet:
    www.bris.se/upload/Articles/BRIS_SOS_pengar_digitalissue_new_Singles.pdf
  • Mymlan L
    Anonym (Sparsam) skrev 2014-11-17 15:15:12 följande:
    Sparkar på folk som ligger gör jag inte. Min trådstart var mest ämnad för att ge råd åt dem som inte får pengarna att räcka till av olika anledningar.
    Om du vänder dig till kommunens näringsrådgivare, skuldrådgivare och andra rådgivare skulle du kunna lära dig en massa om hur man lever billigt, TS!
    Ingen lyssnar på vad du har att mästra med eftersom du verkligen inte har något att komma med. Här finns folk som kan koka soppa på en spik, trolla med knäna, är intelligenta nog att överleva på väldigt litet, som har tips och råd att komma med. Du har det sannerligen inte!
    Vi är många som ser dina slösaktiga s.k. tips som rena blaha blaha. Du lever i det blå!
    Återkom när du vuxit upp, när du levt några år på eller under existensminimum - då kanske du kan fånga någons uppmärksamhet med dina "tips". 

    Sedan måste du slänga dina egna, helt felaktiga referenser - vilka du tar för en sanning - om människor som lever på marginalen.
    Folk i "Lyxfällan" hör absolut inte till människor med ansträngd ekonomi. De har förköpt sig med hjälp av krediter, vilket inte är möjligt när man lever på marginalen. Krediter, lån och och hyreskontrakt får man inte beviljat när man inte har en fast löneinkomst.
    Du kan heller inte tro det du läser i kvällstidningar, damtidningar och andra "magasin".
    De enda tillförlitliga rapporter du kan lita på är riktiga är de som publiceras av myndigheterna själva, forskningsrapporter, statistik från SCB och de rapporter och forskningsresultat som DN, SVD och andra stora dagstidningar låter skriva om; inte kvällstidningar som AB och Expressen!

    De flesta tidskrifter, magasin, tidningar och nätsajter publicerar inte sanningar utan mest lösryckta vita lögner. De vill sälja så mycket som möjligt och bli exponerade så mycket det bara går. Då är det sensation som säljer. Inte den tråkiga sanningen.
    Lyxfällan är ett program för folk som inte klarar att handskas med kreditkort, men som har tillräckligt bra inkomster för att få miljonlån och stora krediter.
    Lever man på a-kassa, sjukpenning, försörjningsstöd eller andra ersättningar som inte är löneinkomster eller jättebesparingar och rikedomar på bank eller i fast egendom, får man inte ens köpa glasögon på avbetalning. Det går inte att dela upp betalningen på tre tillfällen, fast glasögonen man måste ha för att överhuvud taget kunna se, kostar flera tusen med allra billigaste bågen och de billigaste glasen.
  • Mymlan L
    Anonym (Sparsam) skrev 2014-11-17 15:25:14 följande:
    Jag tycker ofta man ser trådar där folk inte kan låta bli att slösa sina pengar och därför är utfattiga, senast igår var det någon som skrev att hen hade supit upp sina hyrespengar och bad om råd. Du ser, det finns de som är ganska korkade och saknar konsekvenstänk.
    Den personen hade drabbats av kris och depression och att ta till alkohol var ett sätt för honom eller henne att handskas med, eller självmedicinera sin depression.
    Jag anser att denna person var ovanligt klok som bad om råd vad han eller hon skulle göra för att komma igen. Inte alla har den styrkan och det modet.
    Nu är ju FL helt fel ställe att be om råd på, men det kanske är ett desperat försök att åtminstone få någon hint om vart man kan vända sig.

    Jag hoppas förresten att du vet att alkoholism är en sjukdom?
    Det är därför folk blir fast och behöver behandling för att komma ur beroendet.
  • Mymlan L
    Tacksamt skrev 2014-11-18 08:57:14 följande:

    fast du har fel-man får visst hyreskontrakt utan fast månadsinkomst(som jag tolkar du menar anställning) jag har sjukersättning och har eget kontrakt.

    Har inga skulder,så kan ta på faktura med.

    Man kan ha ett ganska hyfsat liv om man tänker efter och planerar sitt liv,även om man har låg inkomst. Idag ska jag äta färsfylld paprika och pizzazallad. :D


    Om du har sjukersättning har du väl en fast månadsinkomst? Att ha sjukpenning utan en säker månadsinkomst från tex lönearbete, räknas inte som tillförlitlig inkomst om du söker bostad med kontrakt. Samma sak med a-kasseersättning, aktivitetsstöd m.fl ersättningar och osäkra framtida inkomster.

    Sjukersättning får man väl för resten av arbetslivet? Den inkomsten är säkrad tills du går i pension.
  • Mymlan L
    Anonym (malla) skrev 2014-11-18 09:19:53 följande:

    Nej det är väl så. Man ska inte titta på inkomsten egentligen utan på utgifterna? Jag har en väldigt liten inkomst men så har jag inte dragit på mig kontokortsskulder och avbetalningar och då kan även jag unna mig saker ibland.


    Nu använder jag personlige inte fxxxxx-ordet. För mig och många andra har det en mycket negativ klang som inte beskriver vad det egentligen handlar om. Jag använder därför diverse omskrivningar.

    När vi pratar om att inte ha tillräckliga inkomster för att ha ett drägligt liv, dvs att leva under existensminimum - vilket är ett äldre uttryck för att kategorisera de allra mest ekonomiskt utsatta i vårt land - baserar jag, alla myndigheter och lagen det på den mall man utgår från för att kunna räkna ut en persons eller ett hushålls ekonomiska status. Den används för att räkna ut bostadsbidrag, betalningsförmåga, kreditvärdighet, underhållsBIDRAG, barnomsorgsavgift m.fl väldigt många olika skiftande bidrag, avgifter och ekonomisk status.

    Denna mall benämns "Riksnormen" och är det verktyg som alltid används när rapporter om det ekonomiska läget för enskilda och landet görs.
    Anonym (E) skrev 2014-11-18 10:28:53 följande:

    Det är skillnad på att vara fattig och fattig. Det finns dem som har 30 000 kr men har slut på dem på en vecka och det finns dem som lever på mindre än 10 000 kr per månad. Jag anser inte att man är fattig om man får in 30 000 kr per månad och inte klarar av sin ekonomi. Dock anser jag om man får in 10 000 kr per månad då är man fattig. Men när man är fattig så ser man till att överleva och betalar de räkningar som är nödvändiga att betala för att kunna överleva. Då skiter man i att unna sig något, äta ute osv.

    Jag känner ett par som har 15 000 kr mer än vad jag och min sambo har. Men ändå klarar de inte betala barnens mediciner osv. Även om min sambo och jag har en liten inkomst tillsammans så ser vi alltid till att handla rätt, äta billigt och hälsosamt. Och när vi har jobb då unnar vi oss något, inte något dyrt men något som är nödvändigt.

    Min poäng med det här är att allt handlar om vad och hur man använder sina pengar. Och det är skillnad på att vara fattig och fattig.


  • Mymlan L
    Anonym (A) skrev 2014-11-20 17:48:21 följande:

    Nu har jag inte läst tråden. Men jag är uppväxt med en psykiskt sjuk far, blev våldtagen som 4-åring, mobbad i skolan och haft självmordstankar sedan jag var 12 år. I nian var jag knappt i skolan och även gymnasiet hade jag hög närvaro. Jag har suttit på sluten psykiatrisk avdelning 3 ggr i mitt liv, 1-2 månader varje gång. En av gångerna hämtade polisen mig i handbojor för att de var rädda att jag skulle ta mitt liv och jag var helt förtvivlad.

    Idag har jag en akademisk utbildning, en lön på 40 000, 1 miljon sparade i tillgångar och en trea som jag äger själv och jag är ännu inte 30 år fyllda. Jag kommer inte från en förmögen familj.

    Vad vill jag med detta? Är jag en helt fantastisk människa som har åstadkommit detta? Absolut inte, jag har haft en otrolig tur. Självklart har jag kämpat, men jag hade inte kommit dit jag är idag med en gnutta tur. Jag fick ett jobb efter skolan där de verkligen satsade på mig, jag fick lära mig otroligt mycket och samtidigt växte mitt självförtroende. Jag kunde lika gärna fortsatt vara deprimerad och haft svårt att komma in på arbetsmarknaden på grund av luckor i mitt studerande, eller till och med varit död idag. Man bör vara lite sympatisk, det är små saker som kan påverka om det går bra eller dåligt för en i sitt liv. Jag är väldigt tacksam över hur bra det blev för mig tillslut för det var något jag då aldrig hade kunnat föreställa mig.


    Jaa du, det hör verkligen till undantagen att man har sådan tur med ett sådant bagage!
    Och förmodligen hade du aldrig kommit så långt i din utveckling om du inte hade haft ditt bagage med dig.
    Jag är glad att någon såg din potential och satsade på dig! För din egen och för din eventuella familjs skull. Du statuerar exempel på att det går att komma framåt om man har rätt nätverk omkring sig. Men ensam och utan stort stöd är det väldigt svårt, om ens möjligt, att ta sig ur misär, psykisk och fysisk misshandel och eländes elände.  Till och med en klassgräns är ett hinder.
    Det finns många som skulle behöva inspireras och ta del av den styrka du har!
Svar på tråden Fattiga får faktiskt skylla sig själva..