• cosinus

    Hur leker era 4-åringar?

    :

    Här kommer några frågor om hur era fyraåringar leker. Skulle vara intressant att för höra lite om andras barn.

    1. Vad leker era barn? Med leksaker, pyssel eller rollekar?

    Min 4.5-åring ritar och klipper och pysslar mycket, klär ut sig i evigheter, bygger pärlplattor, har en hoper gosedjur som hon har med i lekarna mycket.

    2. Vad leker de med/ Hur leker de med andra barn?

    Se ovan, mycket rollekar både ensam men framförallt med syskon och kompisar. Mycket skriva och rita siffror och fråga om enklare matte och så räknar hon på fingrarna en hel del.

    3. Var leker de? Där ni är eller i sitt rum?

    Ensam relativt ofta i närheten, med kompisar kan hon försvinna långa stunder. Går ogärna bort till kompisar själv men det börjar släppa nu iaf (har flera grannar med barn i samma ålder så det är inga avstånd)

    4. Hur ser deras egna lek ut? Hur långa pass egen lek? Hur ofta? Initierar de egen lek själv eller "sätter ni igång" dem?

    De får komma igång själva, lägger aldrig någon energi på att det ska funka.

    Kommer de inte överens springer kompisen hem igen men brukar vara tillbaka för ett nytt försök 20 min senare och då löser dem det (oftast är det kompisen som inte velat kompromissa i första läget). Kan leka allt från 10 min till 2-3 timmar. Oftast kring 45 min kanske.

    5. Vad gör de på mornarna om de vaknar före er och ni vill fortsätta sova?

    Det händer inte, 4.5 - åringen hon vaknar sist av alla. En riktig sjuksovare. Äldre syskon går upp själva

    6. Hur beter sig era barn när de blir uttråkade/ rastlösa? Och hur bemöter ni det?

    Gnällig till förbannelse. Man får sår i öronen.

    Tjej som blir 5 år i juli.

    Hon har 3 äldre syskon. Äldsta tjejen som nu är 10 var rätt lik dottern i lekarna och intressena och kompisrelationerna. Det flöt liksom på. Äldsta killen som nu är 8 var väldigt intresserad av siffror. Pärlplattade gärna actiongubbar och har gillat sånt som bygger på logik typ pussel och bygga mönster på pärlplattor och sånt. Alltid skött sig borta hos kompisar men kunnat tjorva hemma om han inte fått som han vill. Yngsta killen som är 6 har eg lekt otroligt lite med leksaker men pysslat med rörelse i alla former. Det gör han ff. Hjular, kullerbyttar, handvoltar på köksgolvet hemma och är aldrig still. Helt ointressad av pyssel, siffror och bokstäver och har haft en period kring 4 då han kunde slå kompisarna om de inte kom överens. Nu är han som en ängel i det avseendet men kan ff bli skitförbannad hemma, retar syskonen till vansinne och är han rastlös då vet man om det.

Svar på tråden Hur leker era 4-åringar?