• miljömamma

    kostnad julklappar

    Hej! Snart är det ju jul. Hur mycket pengar lägger ni på ert barns julklappar och hur gammalt är barnet? Mina barn är 4 o 7 o jag o min sambo tänkte lägga mellan 300-500 kr per barn.

  • Svar på tråden kostnad julklappar
  • Alexi
    Sous skrev 2014-11-22 08:52:43 följande:

    Max femton totalt från alla, alltså. Vi har liten släkt, det är bara makens bror utom de jag räknade upp och han brukar köpa en sak.


    En tvååring kommer tappa intresset för så många paket långt innan femton stycken, så mitt tips är att ni sprider ut dem över dagen eller flera dagar.
  • Sous
    Alexi skrev 2014-11-22 13:58:22 följande:
    En tvååring kommer tappa intresset för så många paket långt innan femton stycken, så mitt tips är att ni sprider ut dem över dagen eller flera dagar.
    Jag har inte sagt något om att han ska öppna alla vid ett och samma tillfälle, eller ens få alla vid samma tillfälle. Han lär ju öppna ett, leka med det, hjälpa någon annan, öppna ett nytt osv. Räknar med kanske sex-sju under julaftonskvällen.
  • Penida
    mommy86 skrev 2014-11-20 21:47:43 följande:
    En hel del kläder, till flickan har det blivit en del frost saker, sen leksaker, dockhus, pyssel mm
    Pojken fick xbox one med spel sen får även han kläder sällskapsspel inlines osv

    däremot får dem mindre vid födelsedagar. Max 1000kr per barn
    Okej, då förstår jag att det drar iväg.
    Avskyr CIO-metoder
  • fluu

    Kollade upp orderhistorik och i år får ungen julklappar för exakt 667 kr. Om man räknar bort frakten då ;)


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2014-11-22 17:22:32 följande:
    Kollade upp orderhistorik och i år får ungen julklappar för exakt 667 kr. Om man räknar bort frakten då ;)
    Hon fyller tre år i januari.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2014-11-22 17:24:05 följande:
    Hon fyller tre år i januari.
    fluu skrev 2014-11-22 17:22:32 följande:
    Kollade upp orderhistorik och i år får ungen julklappar för exakt 667 kr. Om man räknar bort frakten då ;)
    Hon får:

    * En bamsebok
    * En Mamma mu-bok
    * Smörgåsset i tyg
    * Biltransport
    * Strumpor
    * Klänning
    * Lekservis

    .... och leksaksgrönsaker som jag glömde ovan så lägg på en 70 spänn till.

    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sous
    Natulcien skrev 2014-11-22 11:02:18 följande:
    Oj, så olika det kan vara. Jag tycker att 15 paket till ett värde av ca 4500 kr låter helt groteskt för en 2-åring..?
    Folk gör olika. Vissa ger koncentrerat vid ett fåtal tillfällen, vissa ger mer utspritt, vissa köper mycket second hand, andra mer nytt. Jag tycker exempelvis inte att det är trevligt att kalla andras val i frågor som inte rör liv och lem för groteska, utan kan bara konstatera att folk gör olika val utan att det behöver vara rätt eller fel, men vi är som sagt olika.

    Jag är säker på att det knappast skadar min son själsligt att han har folk omkring sig som älskar honom och gärna vill ge honom några presenter. Hade det varit mindre groteskt enligt dig om han fått ett begagnat garage än ett nytt för 750 kr? Är det summan, innehållet eller mängden som är så fruktansvärt?
  • Natulcien
    Sous skrev 2014-11-22 18:06:04 följande:
    Folk gör olika. Vissa ger koncentrerat vid ett fåtal tillfällen, vissa ger mer utspritt, vissa köper mycket second hand, andra mer nytt. Jag tycker exempelvis inte att det är trevligt att kalla andras val i frågor som inte rör liv och lem för groteska, utan kan bara konstatera att folk gör olika val utan att det behöver vara rätt eller fel, men vi är som sagt olika.

    Jag är säker på att det knappast skadar min son själsligt att han har folk omkring sig som älskar honom och gärna vill ge honom några presenter. Hade det varit mindre groteskt enligt dig om han fått ett begagnat garage än ett nytt för 750 kr? Är det summan, innehållet eller mängden som är så fruktansvärt?
    Ja, alla är vi olika, och jag menade inte alls att andras val är groteska. Jag menade bara att min bild av en liten 2-åring bland 15 julklappar för tusentals kronor är grotesk för mig. Men det är nog en ganska vanlig bild. Så ser det säkert ut i de flesta svenska hem.
    Jag vill försöka undvika det när det gäller vår son.
    Och vad det är jag upplever groteskt..? Ja, det är både mängden, summan och slit-och-släng-andet, och nu syftar jag på hur det generellt ser ut och inte gällande din familj, för den vet jag ingenting om.
    Och ja, kan man köpa begagnat emellanåt så är det väl det lysande, inte minst för miljön.
    Vi brukar ge 1-2 paket både till födelsedagar och jular, och sen ger vår lilla släkt ytterligare några, men fler än 6-7 paket har han nog aldrig fått vid ett och samma tillfälle. Och det är så vi vill ha det.
    Sen förstår jag inte riktigt din koppling till att vara älskad? Hur hänger det ihop med antal paket? Skulle vår son uppleva sig som mindre älskad för att han får 7 paket istället för 15 på julafton, menar du?
  • Sous

    Priset har ju dessutom att göra med produkten. Leksaksmat i trä kostar ju mycket mer än den i tyg från ex ikea eller ett set i plast. Ett garage i trä blir ju lätt dyrare om man jämför med de billiga i plast jag sett. Djur från schleich kostar mer än en burk billigare plastdjur. Briotåg mer än setet från biltema. En springcykel från ett riktigt bra cykelmärke mer än en från stormarknaden. Kläder från Molo och Wheat mer än från Lindex osv. Om släkten vill köpa de dyrare alternativen åt sonen i julklapp så får de väl göra det om de vill.

  • sasso78

    Mina är 4,5 och 5,5.  De får för ca 1000 kr var av oss föräldrar.  Leksaker kostar ju idag så det ränner iväg fort.  Dottern får bla. ett veterinär set med katt o grejer till - 249 kr och en rittavla 199 kr . bara där går det 450 kr.   och jag tycker att 4 julklappar var minst ska de ha var av oss.  Men det blir nog 5-6 var. sen får de av mormor/morfar, farmor, kusin,  och några äldre släktingar. 

  • Natulcien
    Sous skrev 2014-11-22 18:26:18 följande:

    Priset har ju dessutom att göra med produkten. Leksaksmat i trä kostar ju mycket mer än den i tyg från ex ikea eller ett set i plast. Ett garage i trä blir ju lätt dyrare om man jämför med de billiga i plast jag sett. Djur från schleich kostar mer än en burk billigare plastdjur. Briotåg mer än setet från biltema. En springcykel från ett riktigt bra cykelmärke mer än en från stormarknaden. Kläder från Molo och Wheat mer än från Lindex osv. Om släkten vill köpa de dyrare alternativen åt sonen i julklapp så får de väl göra det om de vill.


    Självklart är det så. Som jag skrev innan så tänker vi mer på kvalitet, önskningar från sonen och att hålla nere mängden än på vad det kostar. Hellre hållbart än slit-å-släng, hellre trä än plast etc.
  • Sous
    Natulcien skrev 2014-11-22 18:24:02 följande:
    Ja, alla är vi olika, och jag menade inte alls att andras val är groteska. Jag menade bara att min bild av en liten 2-åring bland 15 julklappar för tusentals kronor är grotesk för mig. Men det är nog en ganska vanlig bild. Så ser det säkert ut i de flesta svenska hem.
    Jag vill försöka undvika det när det gäller vår son.
    Och vad det är jag upplever groteskt..? Ja, det är både mängden, summan och slit-och-släng-andet, och nu syftar jag på hur det generellt ser ut och inte gällande din familj, för den vet jag ingenting om.
    Och ja, kan man köpa begagnat emellanåt så är det väl det lysande, inte minst för miljön.
    Vi brukar ge 1-2 paket både till födelsedagar och jular, och sen ger vår lilla släkt ytterligare några, men fler än 6-7 paket har han nog aldrig fått vid ett och samma tillfälle. Och det är så vi vill ha det.
    Sen förstår jag inte riktigt din koppling till att vara älskad? Hur hänger det ihop med antal paket? Skulle vår son uppleva sig som mindre älskad för att han får 7 paket istället för 15 på julafton, menar du?
    Du tolkar helt fel. Jag säger att de som ger min son paket gör det för att de förstås älskar honom och vill ge honom något. Vad det kostar och hur mycket det blir tycker inte jag är hela världen eftersom intentionerna är goda, det är liksom inget ogenomtänkt bara-för-att. Att sonen upplever sig älskad hänger förstås inte alls på presenterna, utan det är givarnas syfte jag pratar om.
  • Natulcien
    Sous skrev 2014-11-26 18:10:34 följande:
    Du tolkar helt fel. Jag säger att de som ger min son paket gör det för att de förstås älskar honom och vill ge honom något. Vad det kostar och hur mycket det blir tycker inte jag är hela världen eftersom intentionerna är goda, det är liksom inget ogenomtänkt bara-för-att. Att sonen upplever sig älskad hänger förstås inte alls på presenterna, utan det är givarnas syfte jag pratar om.
    Ok. Fast jag förstår ändå inte kopplingen till kärlek. Men det är väl för att det är så främmande för mig, även som givare, att jag skulle visa min kärlek på det sättet. Jag och min sambo älskar varandra oerhört mycket, men vi ger inte varandra några julklappar alls.
    Och jag ger ju inte mina syskonbarn julklappar för att jag älskar dem, utan för att julklappar är en del av jultraditionen. Älskar dem gör jag ju ändå, och villkorslöst.
Svar på tråden kostnad julklappar