Inlägg från: Nenne79 |Visa alla inlägg
  • Nenne79

    35+ första barnet, BF vår/sommar 2015

    Hej!

    Kul tråd, jag hakar på!

    Jag är 35 år och gravid i 23:e veckan. BF 25 mars. Har varit singel "forever", men träffade min man förra hösten. Nu är vi gifta och blev gravida direkt när vi slutade med skydd i somras. Känns lite galet och samtidigt jätteroligt.

    Har gjort KUB och RUL och allt såg bra ut. Det är en liten kille därinne som nu börjat kicka en hel del så det är mysigt.

    Vi bor i Skåne, Helsingborg närmare bestämt. :)

  • Nenne79

    Jag gjorde KUB mest för att få göra ett ultraljud tidigare än RUL, tyckte det kändes så sjukt jobbigt att vänta så länge. Ville inte stirra mig så blind på resultatet, men bara min ålder utgjorde en risk på 1/250 och efter proverna var risken 1/5000. Sen la jag inte mer vikt vid det, har inte satt mig in i de olika tre "felen". Ja, ni ser. ;) Sköterskan som gjorde KUB tyckte allt såg visuellt bra ut, så vi satsar på att det är så. Och är det inte så får vi klara ut det med. :)

    NIPT verkar ju vara ett klart och tydligt besked på eventuella fel, men det hade jag inte hört talas om innan.

  • Nenne79

    Min tanke var att vaccinera mig i onsdags men vaccinet är slut i hela Sverige och kommer inte förrän om 1-2 veckor. I Skåne rekommenderas alla i trimester 2 och 3 att vaccinera mig och jag tror jag går på den rekommendationen. Brukar sällan vara sjuk och har aldrig haft influensa, men det vore ju sjukt surt att åka på det denna vinter. Tror jag litar på min barnmorska och kör på vaccin. :)

  • Nenne79

    Hej tjejer!

    Jag jobbar som apotekare och kan garantera att Panodil/Alvedon/Pamol/Paracetamol xxx (xxx = företagsnamn) är samma läkemedel och går att ta som gravid. Samma substans i alla och således lika ofarlig/farlig.

    Här har jag äntligen tagit helg efter hektisk vecka och ska åka till Sthlm för att träffa mina bästa tjejkompisar. Ska bli underbart!

    På frågan om jag är "sen" med att skaffa barn så är svaret ja. Jag har endast en kompis som inte har barn i närmsta bekantskapskretsen och hon är 10 år yngre. I övrigt har de andra barn som är 1-8 år ungefär. Hade också velat ha barn tidigare men det tog tid att träffa kärleken. Han har däremot inte så många vänner med barn.

    Kattungen, hoppas du snart mår bättre! Vet dom varför det blev som det blev? Skönt att bebisen mår bra! Sköt om dig.

    Och ha en härlig helg alla!

  • Nenne79

    Hej!

    Jag tog försäkring via Swebank eftersom jag har alla andra försäkringar där. Den börjar gälla v 10 för mamman och v 22 för barnet om jag minns rätt. I övrigt var den rätt lik tex TryggHansas. Har inte satt mig in i allt men jag fattar det som att det är bra att vi vid ev förlossningsskador etc som vanlig försäkring ev inte täcker. Alltså för mamman. För barnet är det ju också bra.

    Grattis till tvillingar mimixx - spännande!

  • Nenne79

    Låter spännande mm77! Jag försöker träna minst 2 gånger i veckan och har gjort större delen av graviditeten. Jag är annars van att träna 3-4 ggr i veckan. Min barnmorska tycker att jag kan träna på som tidigare bara det känns okej. Jag har dragit ner på intensiteten men försöker göra det mesta utan för mycket hopp. Går på spinning, zumba, funktionell styrke- och fysträning. Märker ju såklart skillnad mot innan, men det funkar ändå bra. Det jag märker av mest nu (är i v 26) är att magmusklerna börjar försvagas eftersom magen växer. Är det nån som har koll på vad för magövningar som är okej att göra? Det pratas ju mkt om nu vilka övningar man får/ska/kan göra efter graviditeten, men under?

  • Nenne79

    Hej på er!

    Jag har fått inse att graviditeten börjar kännas mer då jag snart är inne i tredje trimestern. Det är ju mysigt mest, men jag har svårt att fatta att jag inte orkar allt "som vanligt". Så mm77, det har blivit lite mindre träning nu. Eller snarare, just nu inför jul etc känner jag inte att jag orkar få in träning i det annars tajta schemat. Jag kollade lite på "Spark i magen", den verkade bra! Sen har jag inte kollat runt så mkt mer, men tänker att jag ska försöka mig på lite vattengympa framöver. Känns som det borde funka rätt bra.

    Nrk79, känner igen mig lite med kommunikationen med mannen. Jag har haft väldigt lite humörsvängningar så han är förskonad, men jag har vid några tillfällen blivit så sjukt ledsen för "ingenting" och inte kunnat sluta gråta. Och då var han i princip oförstående. Men vi redde ut det och jag tror verkligen på att försöka prata så mkt det går. Jag har svårt att lägga mig ledsen.

    Sen märker jag att min man inte heller riktigt förstår att graviditeten tar på mina krafter (men det gör ju som sagt inte jag heller). I helgen var hans föräldrar på besök och vi gjorde saker hela tiden. På sön kväll (de åkte på måndagen) la jag mig på soffan och sa att jag var helt slut. Då kom han efter en stund: "älskling, du kan väl ta in granen från balkongen och börja såga till den så vi kan klä den" Eehh?!? Nej tack sa jag. Sen följde han med till bm i måndags och fick höra att jag skulle ta det mer lugnt. "Jag kanske ska lyssna lite mer på dig" sa han efter det.

    Ojoj, lång utläggning. Strulan, välkommen! Vi har samma BF. Hur mår du?

  • Nenne79

    Vill passa på att önska er alla en God Jul!

    Jag skulle ha jobbat idag men är hemma. Fick - även om det satt hårt inne - semester när jag frågade igår eftersom jag är så fasansfullt trött. Jag har hittills gått igenom denna graviditet och känt mig nästan som vanligt, men nu börjar krafterna tryta verkar det som. Ibland kan jag inte sova på natten, men även efter de nätter jag sovit över 9 timmar kan jag rasa ihop på dagen och bara vilja ligga. Jag misstänker att det är graviditeten i kombination med mkt jobb och julstress, sen även stress över andra saker som fixas (läs: köpa bil, barnvagn mm). Jag äter Niferex men vet inte om jag tycker det hjälper. Kanske ska öka dosen. Ska dock avvakta till efter julhelgen och se vad 6 lediga dagar i följd kan leda till. Förhoppningsvis blir jag lite piggare igen.

    Hoppas ni andra har det bra och får en skön jul med nära och kära!

  • Nenne79

    God fortsättning!

    Grattis till alla fina RUL och små sparkar. Det blir så verkligt när det händer.

    Här är det nu vecka 29 och jag har typ 9 veckor kvar att jobba. Känns galet, men samtidigt vill jag gärna att det ska gå snabbt nu. Fast sen blir man säkert stressad av allt som ska fixas som man inte hunnit.

    Vi tänker köpa Brio Go Next som vagn. Den har förvisso småhjul fram men man kan köpa till ett par "riktiga" hjul så att det blir fyra lika stora. Men vintrarna i Skåne brukar vara ganska snöfria, så jag tror inte vi behöver det. Den verkar så lättkörd också och har bra "gung". Och så köper vi babyskyddet som hör till så kan man sätta det på vagnschassit med adapter.

    Vår bebis sparkar också en massa och den senaste veckan har det blivit riktigt starka kickar, ibland så man lite tappar andan. Han är också bra på att "böka" så att man ser hur hela magen bular ut. Han verkar gilla att boa in sig till vänster om naveln, verkar schysst där. Jag har känt regelbundna sparkar varje dag sen v 20 ungefär.

    Trevlig helg på er!

  • Nenne79

    Härligt! Jag kände inte heller fladder utan riktiga kickar från början. Eller små "pickar" mera. Men det där fladdret kanske passerade obemärkt.

  • Nenne79

    Nrk79: Jag tror inte du behöver vara orolig sålänge det är bruna flytningar. Jag hade två blödningar i v 6 och 7, med mkt färskt blod. VUL visade att allt var okej, men efter det hade jag bruna flytningar då och då. Ibland efter sex, ibland helt "oprovocerat". De höll i sig några dagar. Slutade nog efter v 12 ungefär. Men min bm sa också att brunt blod är gammalt och inget som är onormalt. Hoppas det snart går över för din del!

  • Nenne79

    MiWe: tänkte skicka PM till dig, men får inte ens upp det som alternativ när jag klickar på dig. Är jag helt knäpp? Om jag klickar på nån annan i tråden får jag "skicka meddelande" som alternativ, men inte på dig. Är det nån som har tips?

  • Nenne79
    Nrk79 skrev 2015-01-26 11:54:33 följande:

    Hej.

    Ligger just nu inlagd på sjukhuset pga för lågt fostervatten och en bebbe i vecka 22+0... Beordrad sängläge och får bara förflytta mig mellan sängen och toan.

    Nu har jag börjar skriva en blogg för att få tiden att gå och tankarna under kontroll. Följ den gärna:

    frasseliten.blogg.se/

    Tack!


    Tänker på er och håller alla tummar att det går vägen! Kämpa på!

    Kramar
Svar på tråden 35+ första barnet, BF vår/sommar 2015