• Anonym (Liberal)

    Synftartikel om våldsex i GTA-5. Ska barn få spela det?

    Ett klipp visar hur en spelare i GTA5 har sex med en prostituerad för att sedan slå ihjäl henne och köra över liket med en bil Kolla videon i artikeln. Är det rätt att göra en artikel om ett DATASPEL, som är långt ifrån verkligheten. Kan det verkligen vara ett problem om barn spelar detta? Tror ni inte era barn kan skilja mellan spel och verklighet?

    http://www.metro.se/teknik/experter-valdssex-i-gta-v-kan-trigga-igang-vald-mot-kvinnor-i-verkligheten/EVHnkv!NdW5fZ3NKZwgw/

  • Svar på tråden Synftartikel om våldsex i GTA-5. Ska barn få spela det?
  • Rakad Apa

    Att pippa prostituerade och sedan mörda dom har man kunnat göra i de tidigare GTA-spelen, så jag förstår inte varför det ska bli sånt ramaskrik nu.


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Rakad Apa
    Anonym (Åldersgräns) skrev 2014-11-23 17:11:15 följande:

    De är åldersgräns på spelet av en anledning , just för att barn inte ska spela slitspelet!


    Vad är ett slitspel?
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (Liberal)
    Vanillaextract skrev 2014-11-23 17:28:03 följande:

    Självklart bör inte barn spela det. Att tro att sådant inte kan påverka unga barn på ett omedvetet plan känns aningen naivt. Menar inte att ett normalt barn spelar spelet och sen tänker att dom ska börja våldta/mörda/råna tjejer men ett lättpåverkat barn, tillsammans med andra faktorer, kan utveckla dålig kvinnosyn eller glorifiera våld på ett omedvetet plan. I slutändan är det upp till föräldern att bestämma vad som är lämpligt.


    Spelet i sig gör ju inget fel. Det handlar ju om ett kriminellt liv USA. Knappast ovanligt att horor blir ihjälslagna där. Jag är dock ytterst tveksam till att barn kan påverkas av spel på det vis det beskriver.
  • Vanillaextract
    Anonym (Liberal) skrev 2014-11-23 17:32:05 följande:

    Spelet i sig gör ju inget fel. Det handlar ju om ett kriminellt liv USA. Knappast ovanligt att horor blir ihjälslagna där. Jag är dock ytterst tveksam till att barn kan påverkas av spel på det vis det beskriver.


    Nej förstår folk som inte tror det, då det inte sker medvetet. Men läser man psykologi är det en självklarhet att det kan vara skadligt(tillsammans med andra faktorer).
  • Anonym (Åldergräns)
    Rakad Apa skrev 2014-11-23 17:31:51 följande:
    Vad är ett slitspel?
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
    Mobilen som stavar som den vill skitspel menar jag ju! Förstår inte inbördes av att gör spel som utspelar sig som gta gör ,

    Sen hur funtad är man som förälder som köper spelet åt sina barn eller laddar ner!
  • Anonym (Liberal)
    Vanillaextract skrev 2014-11-23 17:34:29 följande:
    Nej förstår folk som inte tror det, då det inte sker medvetet. Men läser man psykologi är det en självklarhet att det kan vara skadligt(tillsammans med andra faktorer).
    Vilken seriös psykologifoskare hävdar att man påverkas av våldspel. Finns väl otaliga studier som bestrider detta påstående.
  • Anonym (Avtämjs)

    Tror barn och ungdomar skulle kunna bli avtämjda från våld och sånt, även om det bara är ett data spel så tror jag att det skulle kunna påverka personens empatiska förmågor, och då göra det lättare för personen att sluta se människor som människor i vissa situationer.
    Samma är för film också, desto mer våld man ser desto lättare får man för att se det, och känslorna kopplade till våld blir mindre och mindre.

  • Anonym (jizzes)
    Anonym (Avtämjs) skrev 2014-11-23 18:03:41 följande:

    Tror barn och ungdomar skulle kunna bli avtämjda från våld och sånt, även om det bara är ett data spel så tror jag att det skulle kunna påverka personens empatiska förmågor, och då göra det lättare för personen att sluta se människor som människor i vissa situationer.
    Samma är för film också, desto mer våld man ser desto lättare får man för att se det, och känslorna kopplade till våld blir mindre och mindre.


    Fattar inte hur folk som du kan komma med dessa påståenden, tagna ur tomma luften. Forskningen säger emot detta iaf.

    Jag har i hela mitt liv (åldern 12+) sett på äckel-filmer (som "saw", "hostel", "human-centripede", etc - riktigt äckliga filmer) och inte fan har jag blivit av med min rädsla för blod, sprutor eller att såra/göra illa andra människor för den delen.

    Normala människor skiljer på film och verklighet. Ofta är det ju faktiskt motsatsen till det du påstår också. Folk som inte tycker det är läskigt/äckligt och "spännande" med blod, våld och äckel - tycker inte det är lika spännande att se såna filmer.
    Sen självfallet om du är allt för rädd för tex skräck, då blir det till slut en anledning att inte kolla heller.


  • Anonym (Avtämjs)
    Anonym (jizzes) skrev 2014-11-23 19:59:27 följande:
    Fattar inte hur folk som du kan komma med dessa påståenden, tagna ur tomma luften. Forskningen säger emot detta iaf.

    Jag har i hela mitt liv (åldern 12+) sett på äckel-filmer (som "saw", "hostel", "human-centripede", etc - riktigt äckliga filmer) och inte fan har jag blivit av med min rädsla för blod, sprutor eller att såra/göra illa andra människor för den delen.

    Normala människor skiljer på film och verklighet. Ofta är det ju faktiskt motsatsen till det du påstår också. Folk som inte tycker det är läskigt/äckligt och "spännande" med blod, våld och äckel - tycker inte det är lika spännande att se såna filmer.
    Sen självfallet om du är allt för rädd för tex skräck, då blir det till slut en anledning att inte kolla heller.
    Du blir van med allt som händer. Om du blir slagen varje dag så kommer det göra mindre ont varje gång, för du blir van.
    Samma om du ser våld hela tiden så kommer du se det som mer normalt.
  • Anonym (jizzes)
    Anonym (Avtämjs) skrev 2014-11-23 20:03:36 följande:
    Du blir van med allt som händer. Om du blir slagen varje dag så kommer det göra mindre ont varje gång, för du blir van.
    Samma om du ser våld hela tiden så kommer du se det som mer normalt.
    Vi snackar inte om misshandel i verkliga livet här...

    Du glömmer en väldigt viktig detalj. En detalj som var huvudpunkten i min argumentation. Skillnaden mellan film och verklighet..
    Visst, du blir van att se skräckfilmer/spela blodiga spel, men det har INGEN koppling till verkliga livet. Sök på lite studier gjorda i USA på detta..snälla.

Svar på tråden Synftartikel om våldsex i GTA-5. Ska barn få spela det?